Dator till lite av varje för ca 10k

Permalänk

Dator till lite av varje för ca 10k

Hej!

Börjar bli dags att förpassa arbetshästen från 2011 in i garderoben och bli en ny NAS, och skulle gärna ta emot lite tips på en bra ny vardagsdator från er experter.

I dagsläget görs inget avancerat och allt kommer bli en stor förändring mot nu. Barnen växer dock upp, så inom 1-2 år så är det nog Fortnite och annat som gäller. Max 1080p skulle jag säga dock, 4k känns långt bort.

Budget är som sagt runt 10 000 för CPU, mobo, kylare, SSD, RAM, PSU och ett case. Mindre än så gör inget.

Ska försöka fatta mig kort, men hellre lite beskrivning nu och mindre frågor sen.

Jag tänker mig att jag köper GPU begagnat, verkar finnas lite 3070 på Blocket för typ 4-5000 eller om det kanske reas ut på BF.
Då sparar jag några tusenlappar som jag kan lägga på bättre begagnad skärm sen.

Och helst tips från "de gamla hederliga butikerna" (Komplett, WH, Inet, Dustin, NON). Känns som RMA hos Amazon kan bli ett riktigt pita. Kan vara dumt, men så känner jag iaf.

Det jag har svårt att få klarhet i är:
- Kommer jag känna nån skillnad mellan en 5600 och en 12600k? Kan jag behålla 12600k kanske två år längre, t.ex.?
- Mobo och case känner jag är en djungel. Dels om mobo har alla kontakter som behövs för att alla uttag i caset ska funka. Och vill gärna ha åtkomst till en eller två USB-A och/eller USB-C samt hörlur/mic på framsidan. Har ett Lian Li PC K56 idag, för referens av storlek och funktioner. Känns som nästan alla populära case har det ovanpå? Det funkar väl, men smidigare framåt. Tips?
- Kylare känner jag att jag förmodligen valt en alldeles för stor, klarar mig med mindre/billigare?
- Köpa 32GB ram nu, eller 16GB nu och 16GB till om några år när jag behöver? Klarar mig med 8GB idag, så kanske bättre för att hålla nere budget? Eller lika bra då det är en relativt liten kostnad som märks?
- Angående RAM, ingen aning om det jag valt passar ihop med kylare osv. Och valt RGB bara för att det var billigast, ju mindre det blinkar desto bättre. Gissar att det går stänga av?

Har fått fram dessa builds som exempel. Som sagt, case, kylare och mobo är bara gissningar om det är nåt att ha.

AMD 5600:

Live-bilden verkar inte vilja ta bort butikerna jag inte vill ha, men får ett pris på 9066 kr just nu.

i5 12600k:

Pris 11057 kr just nu. Värt ~2000 kr in the long run?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Det här bygget borde duga alldeles utmärkt idag och flera år framöver. Bra chassi och PSU för att möjliggöra framtida uppgraderingar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1326719/10k

Moderkortet finns för 200:- mindre på Elgiganten. (har USB-C och BIOS-flash)
Grafikkortet är platshållare för ett begagnat kort.
Kanske kan du behålla en disk från gamla datorn?
Du kan vilja ha ett starkare nätagg(PSU) än det här, beroende på Grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Det här bygget borde duga alldeles utmärkt idag och flera år framöver. Bra chassi och PSU för att möjliggöra framtida uppgraderingar.

https://komponentkoll.se/bild/YvYir.png

Tack för bygget!

Hittar inte just det RAM-minnet på nåt annat ställe än Amazon.
Nyfiken dock, klarar B550 och kanske specifikt detta MB 3600MHz RAM? För ser att du valt ett 3200MHz. Hittar både och när jag googlar. Vad gäller? Vad händer om jag väljer ett 3600 och det inte funkar, går det i 3200 då istället?
Är det inte värt 150kr att få ett 3600MHz istället för 3200MHz om det nu funkar?
La till ett Kingston FURY Renegade RAM 16 GB DDR4 CL16 3600 MHz för tusenlappen på Inet så länge.

Sen ser jag att du inte har någon CPU-kylare med. Är den som följer med (för det gör det väl till den utan X också?) tillräckligt bra och framförallt tyst? Hittar mest motsatsen när jag googlar.

Chassit har knapparna ovanpå precis som alla andra - du tror inte på Corsair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Runar:

Tack för bygget!

Hittar inte just det RAM-minnet på nåt annat ställe än Amazon.
Nyfiken dock, klarar B550 och kanske specifikt detta MB 3600MHz RAM? För ser att du valt ett 3200MHz. Hittar både och när jag googlar. Vad gäller? Vad händer om jag väljer ett 3600 och det inte funkar, går det i 3200 då istället?
Är det inte värt 150kr att få ett 3600MHz istället för 3200MHz om det nu funkar?
La till ett Kingston FURY Renegade RAM 16 GB DDR4 CL16 3600 MHz för tusenlappen på Inet så länge.

Sen ser jag att du inte har någon CPU-kylare med. Är den som följer med (för det gör det väl till den utan X också?) tillräckligt bra och framförallt tyst? Hittar mest motsatsen när jag googlar.

Chassit har knapparna ovanpå precis som alla andra - du tror inte på Corsair?

Finns en bra video gällande 3200 MHz jämfört med 3600 MHz. B550 ska dock klara 3600 MHz utan problem om du vill köra på det.

https://www.youtube.com/watch?v=uy6dgB24frg

Om du vill ha en bättre kylare än den medföljande så är AK400 ett prisvärt alternativ.

Anledningen till att jag valde chassit var meshfronten för bättre luftflöde samt fyra inkluderade fläktar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://www.inet.se/datorbygge/b1326719/10khttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1326719/10k
Moderkortet finns för 200:- mindre på Elgiganten. (har USB-C och BIOS-flash)
Grafikkortet är platshållare för ett begagnat kort.
Kanske kan du behålla en disk från gamla datorn?
Du kan vilja ha ett starkare nätagg(PSU) än det här, beroende på Grafikkort.

Tack till dig också!

Ber om ursäkt om det känns som jag sågar hela din build här nedan, men det är uppriktiga frågor som jag inte har svaren på - du kanske bara har satt allt i relation till varandra så att inget är overkill, det bara lirar bra utan att nånting flaskar.

Men, känns inte 8GB lite klent även om jag klarar mig idag, och bara 2666 MHz?
Visst sparar jag några kronor, men blir det inte rätt snabbt en flaskhals som jag får betala senare?

SSD:n känns som rätt stor skillnad mellan att ha 500/450 R/W jmf med 7000/6000? Eller är det bara glädjesiffror som visas? Även om priset blir x 3 så är det ju 14 x snabbare Read och 13 x Write?

Och en PSU på 500W känns i klenaste laget eller? Igen, för att spara 300kr och få lite mer headroom. Vet inte hur Kolink är som märke. Lika bra som Corsair?
Jag har också som du nämner 2st 3.5" jag kommer att flytta över, det kanske dock inte gör så stor skillnad.

Inte heller du har någon kylare med. Det behövs helt enkelt inte? Kan ju alltid eftermontera en om jag skulle störa mig på ljudet iofs.

Moderkortet däremot känns faktiskt bättre. Lite fler portar jmf med Gigabytes variant. Också en djungel att hitta ordentlig spec att jämföra, men känns helt klart värt 500kr.

Kanske att denna build kan vara ett bra mellanting mellan din och Scarabeos. Chassit verkar folk på inet både tycka är meckigt och enkelt att bygga i, men jag tror inte jag har de krav som många ställer på att det ska se snyggt ut inuti och kan inte påstå att mitt nuvarande är nån dröm att dra kabel i heller.

Slutar på 7476 just nu. Plus säg 4500 för ett 3070 = 11976, det kan jag leva med, nästan inom budget inklusive GPU. 👍

RAM är nog det stora frågetecknet som återstår - räcker det med 3200MHz för jag märker absolut ingen skillnad nu eller inom 5 år, eller kanske bara får massa bekymmer om jag ska behöva överklocka (även om det är "lätt") för att ens få 3600MHz vilket absolut är helt bortkastat?

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Finns en bra video gällande 3200 MHz jämfört med 3600 MHz. B550 ska dock klara 3600 MHz utan problem om du vill köra på det.

https://www.youtube.com/watch?v=uy6dgB24frg

Om du vill ha en bättre kylare än den medföljande så är AK400 ett prisvärt alternativ.

Anledningen till att jag valde chassit var meshfronten för bättre luftflöde samt fyra inkluderade fläktar.

Helt klart bra video. Men då kör jag nog på 3600 när det ändå bara skiljer 150kr om jag inte vill handla på Amazon.

Verkar inte som AK400 passar i det chassit jag valt just nu, däremot AG400. Snabb googling säger att den är fulare men likvärdig.
"be quiet! Pure Rock Slim 2" kostar annars 3 kronor mer (299 -> 302), kanske också kan vara nåt.
Noctuan jag valde inledningsvis är iaf helt klart overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Runar:

Helt klart bra video. Men då kör jag nog på 3600 när det ändå bara skiljer 150kr om jag inte vill handla på Amazon.

Verkar inte som AK400 passar i det chassit jag valt just nu, däremot AG400. Snabb googling säger att den är fulare men likvärdig.
"be quiet! Pure Rock Slim 2" kostar annars 3 kronor mer (299 -> 302), kanske också kan vara nåt.
Noctuan jag valde inledningsvis är iaf helt klart overkill.

Hört bra om Pure Rock också. Kör på 3600 MHz om du vill men du lär inte märka av någon skillnad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Skulle bara köpa in på AM4 om ett pressat pris var prio ett och då med DS3H som länkats här ovan. Har själv S2H som har samma strömförsörjning och är tillräcklig för både 5600X och högst sannolikt även 5800X/X3D. Däremot skulle jag undvika DS3H för Alder Lake och senare eftersom strömförsörjningen inte ens mäktar med låsta i5or utan att throttla vad gäller strömförsörjning. Även om 5600X som jag själv sitter på ger hög gensomsnittlig bildfrekvens i Quake Champions som jag primärt spelar så verkar alder lake ge mycket mindre skillnad mellan gemomsnittlig fps och 1% och 0.1% "lows" och är väl således bättre för spel rent generellt. Men kostar då sammantaget lite mer. Gav 2000:- för 5600X och strax under 500:- för moderkortet och tusenlappen för 2x16GB DDR4 dual rank 3000Mhz CL15-ram som körs i 3800Mhz CL16 med 18 som sekundärtimings.
Det var primärt priset som fick mig att välja AM4. Med dagens priser på moderkort där prisskillnaden är mindre hade jag kanske valt alder eller raptorlake istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Runar:

Tack till dig också!

Ber om ursäkt om det känns som jag sågar hela din build här nedan, men det är uppriktiga frågor som jag inte har svaren på - du kanske bara har satt allt i relation till varandra så att inget är overkill, det bara lirar bra utan att nånting flaskar.

Men, känns inte 8GB lite klent även om jag klarar mig idag, och bara 2666 MHz?
Visst sparar jag några kronor, men blir det inte rätt snabbt en flaskhals som jag får betala senare?

SSD:n känns som rätt stor skillnad mellan att ha 500/450 R/W jmf med 7000/6000? Eller är det bara glädjesiffror som visas? Även om priset blir x 3 så är det ju 14 x snabbare Read och 13 x Write?

Och en PSU på 500W känns i klenaste laget eller? Igen, för att spara 300kr och få lite mer headroom. Vet inte hur Kolink är som märke. Lika bra som Corsair?
Jag har också som du nämner 2st 3.5" jag kommer att flytta över, det kanske dock inte gör så stor skillnad.

Inte heller du har någon kylare med. Det behövs helt enkelt inte? Kan ju alltid eftermontera en om jag skulle störa mig på ljudet iofs.

Moderkortet däremot känns faktiskt bättre. Lite fler portar jmf med Gigabytes variant. Också en djungel att hitta ordentlig spec att jämföra, men känns helt klart värt 500kr.

Kanske att denna build kan vara ett bra mellanting mellan din och Scarabeos. Chassit verkar folk på inet både tycka är meckigt och enkelt att bygga i, men jag tror inte jag har de krav som många ställer på att det ska se snyggt ut inuti och kan inte påstå att mitt nuvarande är nån dröm att dra kabel i heller.
https://komponentkoll.se/bild/DuDeo.png
Slutar på 7476 just nu. Plus säg 4500 för ett 3070 = 11976, det kan jag leva med, nästan inom budget inklusive GPU. 👍

RAM är nog det stora frågetecknet som återstår - räcker det med 3200MHz för jag märker absolut ingen skillnad nu eller inom 5 år, eller kanske bara får massa bekymmer om jag ska behöva överklocka (även om det är "lätt") för att ens få 3600MHz vilket absolut är helt bortkastat?

Ja, 2666MHz 2x4GB är inte mycket, det är en kompromiss mot andra delar. Jag tänkte dock att det är ganska enkel sak att uppgradera.
I spel så spelar det i princip ingen roll om man har 500 eller 7000 läs&skriv, men ska man flytta stora filer via t.ex videoredigering, ja då spelar det stor roll.
500W räcker om man har ett strömsnålt grafikkort, 750W Corsair är såklart bättre med t.ex ett RTX3070.

Kan du ta med diskar från gamla datorn, så behöver du inte köpa så stor disk till den nya.
Ryzen 5 5600 kommer med en kylare.
Med en budget på närmare 12k så skulle jag nog ändå allokera större del till grafikkortet (runt 6k).

Edit: kanske mer såhär...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skulle bara köpa in på AM4 om ett pressat pris var prio ett och då med DS3H som länkats här ovan. Har själv S2H som har samma strömförsörjning och är tillräcklig för både 5600X och högst sannolikt även 5800X/X3D. Däremot skulle jag undvika DS3H för Alder Lake och senare eftersom strömförsörjningen inte ens mäktar med låsta i5or utan att throttla vad gäller strömförsörjning. Även om 5600X som jag själv sitter på ger hög gensomsnittlig bildfrekvens i Quake Champions som jag primärt spelar så verkar alder lake ge mycket mindre skillnad mellan gemomsnittlig fps och 1% och 0.1% "lows" och är väl således bättre för spel rent generellt. Men kostar då sammantaget lite mer. Gav 2000:- för 5600X och strax under 500:- för moderkortet och tusenlappen för 2x16GB DDR4 dual rank 3000Mhz CL15-ram som körs i 3800Mhz CL16 med 18 som sekundärtimings.
Det var primärt priset som fick mig att välja AM4. Med dagens priser på moderkort där prisskillnaden är mindre hade jag kanske valt alder eller raptorlake istället.

Lutar väl åt AMD pga priset som du säger. Även om jag alltid kört Intel tidigare, och det känns mer "rätt" på nåt sätt.
Men, om BF bjuder på några överraskningar gällande 12600k, vad skulle du rekommendera för MB? Funkar MSI PRO B660M-A strömmässigt? Eller finns det andra mer prisvärda?

Permalänk

Efter mycket fixande fram och tillbaks har jag landat i två olika builds, så får jag se vad BF bjuder på.
Återkommer därefter med vad det blev. Jag hinner säkert ändra mig ett gäng gånger fram till dess.

Antingen en AMD med 5600 för 7176 just nu:

eller en Intel med 12400f för 7526 just nu, verkar likvärdig och mest prisvärd i Intels läger för tillfället:

Tack för alla tips! Och har ni fler så keep 'em coming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Runar:

Efter mycket fixande fram och tillbaks har jag landat i två olika builds, så får jag se vad BF bjuder på.
Återkommer därefter med vad det blev. Jag hinner säkert ändra mig ett gäng gånger fram till dess.

Antingen en AMD med 5600 för 7176 just nu:
https://komponentkoll.se/bild/YcxlC.png

Tack för alla tips! Och har ni fler så keep 'em coming.

Något billigare och 32 GB RAM och ett chassi med meshfront för bättre luftflöde och fyra inkluderade fläktar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Som utlovat kommer här en uppdatering med vad det blev.
Black Friday (Week? Month? Spårat ur kan man säga) hade rea på mycket trevligt.
Enda som aldrig blev nån rea på var CPU, men orkade inte vänta veckan ut och se om det blev nån rea.

Lutade först åt en 12400F för att jag är van vid Intel och det blev vettigt pris med ett prissänkt MSI, men valet föll på 5600 till slut ändå. Sparade nog nån tusenlapp på det i slutändan.

GPU blev ett Palit 3070 GamingPro från blocket för 3900 inkl frakt, så det tillkommer i priset. Hittar inte det på Komponentkoll av nån anledning?
Fick in en vettig (hoppas jag) skärm för den besparingen. Det lilla jag hunnit testa verkar den trevlig. Men så jämför jag ju med en 10 år gammal 1080p också.

Totalpris inkl GPU utan rabatter får jag till ca 20 374 i mina butiker, jag fick betala 13 919 och då får jag allt från Komplett och Inet, praktiskt.

Tack igen för alla tips och råd inför köp!

Måste också säga det att inget slår @Inet - helt underbara, både leveranser och hemsida.
Beställde 16.30 i torsdags, hämtade grejerna runt lunch dagen efter.

Var inne på Elgiganten.se för att hitta moderkort som tydligen var på rea enligt Komponentkoll.
Dåligt upplägg på sidan gör att man bara vänder och går, det är inte värt det oavsett pris. Usch.

Permalänk
Inet
Skrivet av Karl-Runar:

Som utlovat kommer här en uppdatering med vad det blev.
Black Friday (Week? Month? Spårat ur kan man säga) hade rea på mycket trevligt.
Enda som aldrig blev nån rea på var CPU, men orkade inte vänta veckan ut och se om det blev nån rea.

Lutade först åt en 12400F för att jag är van vid Intel och det blev vettigt pris med ett prissänkt MSI, men valet föll på 5600 till slut ändå. Sparade nog nån tusenlapp på det i slutändan.

GPU blev ett Palit 3070 GamingPro från blocket för 3900 inkl frakt, så det tillkommer i priset. Hittar inte det på Komponentkoll av nån anledning?
Fick in en vettig (hoppas jag) skärm för den besparingen. Det lilla jag hunnit testa verkar den trevlig. Men så jämför jag ju med en 10 år gammal 1080p också.

https://komponentkoll.se/bild/gwUaC.png

Totalpris inkl GPU utan rabatter får jag till ca 20 374 i mina butiker, jag fick betala 13 919 och då får jag allt från Komplett och Inet, praktiskt.

Tack igen för alla tips och råd inför köp!

Måste också säga det att inget slår @Inet - helt underbara, både leveranser och hemsida.
Beställde 16.30 i torsdags, hämtade grejerna runt lunch dagen efter.

Var inne på Elgiganten.se för att hitta moderkort som tydligen var på rea enligt Komponentkoll.
Dåligt upplägg på sidan gör att man bara vänder och går, det är inte värt det oavsett pris. Usch.

Kul att höra
Hoppas det bygget blir bra!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram