Dockningsstation som klarar två 1440p-skärmar med DisplayPort?

Permalänk
Medlem

Dockningsstation som klarar två 1440p-skärmar med DisplayPort?

Tänkte köpa en dockningsstation till min bärbara men lyckas inte hitta något som funkar om man har två skärmar på 1440p som ska kopplas in med DisplayPort.

Den behöver dessutom ha uttag för ethernet och minst 4 USB-uttag (ej usb-c uttag alltså), men gärna 5 uttag om man ska koppla in något extra någon dag.

Den ska kopplas in i datorn med en usb-c sladd.

Datorn jag har som ska kopplas in är en hp spectre x360 men jobbar hemifrån ibland så om den dessutom kan användas med en dell latitude 5420 så är det ett plus i kanten.

Skärmarna som används är 2st 27” asus pb277q, men inte omöjligt att jag uppgraderar till något med mer än 75hz inom en snar framtid.

Så hoppas att någon här har lite förslag på bra dockningsstationer som uppfyller mina krav?

Permalänk
Keeper of the Bamse

https://www.dustin.se/product/5011226923/thunderbolt-dock-wd1...

Dubbla DP, 3st USB och en USB-c. Ska du ha så mycket USB-A får du nog köpa en hub för det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där med att bena ut vad dockor klarar vid olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser är verkligen en mindre vetenskap. Jag känner inte till någon på rak arm som pallar ex 2x 1440p >120Hz över en och samma USB-C kabel.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det där med att bena ut vad dockor klarar vid olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser är verkligen en mindre vetenskap. Jag känner inte till någon på rak arm som pallar ex 2x 1440p >120Hz över en och samma USB-C kabel.

Om man håller sig vid 75hz då? Fortfarande samma problem med att hitta en docka som klarar av 2x 1440p över en USB-C?
Hur kör folk med flera skärmar och dockar sina bärbara då? Jag tänker att det finns rätt många som jobbar med 1440p eller t.om 4K-skärmar så borde rimligtvis finnas dockor som klarar av det. Eller lever jag i någon form av förnekelse? Har vi inte kommit längre än så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Om man håller sig vid 75hz då? Fortfarande samma problem med att hitta en docka som klarar av 2x 1440p över en USB-C?
Hur kör folk med flera skärmar och dockar sina bärbara då? Jag tänker att det finns rätt många som jobbar med 1440p eller t.om 4K-skärmar så borde rimligtvis finnas dockor som klarar av det. Eller lever jag i någon form av förnekelse? Har vi inte kommit längre än så här?

Inga problem att sitta med 2st 4k skärmar med en modern thunderbolt-docka, så länge datorn också stödjer det. Fast man snackar ju 60hz, finns väldigt få yrken där det har någon betydelse alls om skärmarna går på 60hz eller till och med lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det där med att bena ut vad dockor klarar vid olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser är verkligen en mindre vetenskap. Jag känner inte till någon på rak arm som pallar ex 2x 1440p >120Hz över en och samma USB-C kabel.

Det finns ju t.ex. den här roliga förklaringen. Sedan finns det dockor som har ett eget grafikkort, vilket gör att man inte blir så beroende av vilken typ av anslutning det är, men å andra sidan kan man bara glömma att t.ex. spela på dem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Inga problem att sitta med 2st 4k skärmar med en modern thunderbolt-docka, så länge datorn också stödjer det. Fast man snackar ju 60hz, finns väldigt få yrken där det har någon betydelse alls om skärmarna går på 60hz eller till och med lägre.

Nämn en prisvärd sådan docka som skylla fungera för mig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Nämn en prisvärd sådan docka som skylla fungera för mig då?

Den från Dell som länkas i första inlägget fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Den från Dell som länkas i första inlägget fungerar fint.

Tänker att det borde finnas någon från HP, som funkar bättre med min dator, från HP. Än att använda en från dell. kanske också till en bättre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Tänker att det borde finnas någon från HP, som funkar bättre med min dator, från HP. Än att använda en från dell. kanske också till en bättre pris?

Har mycket dåliga erfarenheter med HPs USB-c/thunderbolt dockor, annat var det på UltraSlim-tiden. Hade nog hållit mig till dell eller kronvittnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har mycket dåliga erfarenheter med HPs USB-c/thunderbolt dockor, annat var det på UltraSlim-tiden. Hade nog hållit mig till dell eller kronvittnen.

Ok, kronvittnen?
Försöker förstå vad du skulle skrivit om inte autocorrect hade gått in och tyckt något annat. Men har inte en aning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, kronvittnen?
Försöker förstå vad du skulle skrivit om inte autocorrect hade gått in och tyckt något annat. Men har inte en aning…

Lenovo skulle det stå.

Permalänk
Avstängd

Det är dyrt med dockor och de fungerar inte alltid så bra. På mitt jobb har vi Lenovo Thinkpad mestadels men många dockor kvar från då vi hade Dell och generellt funkar de med varandra, men det känns som Dell-dockorna är mer instabila med Lenovo-datorer, skärmar funkar oftast, även om de kan behöva växlas på och av någon gång för att alla skärmar ska starta, men vanliga simpla USB-grejer som tangentbord och möss har varit mer varierande. Jag kopplar de direkt i datorn numera, men vi har också personliga möss och tangentbord till icke-personliga skrivbord så hur jag än gör måste jag ju koppla in USB-kablar varje gång jag är på kontoret. Möjligtvis hade jag sluppit det om jag hade haft en liten dongel (typ från Logitech) som jag bara kunde lämna i datorn när jag tog hem den, men datorn har bara två USB-A-portar så då hade jag fått koppla ur hemma istället.

Thinkpad-dockorna är lite mer stabila, med Thinkpad-datorer i alla fall men även de med andra verkar mena att de funkar rätt bra. Fast de är ju tvungna att byta kabel när de ska använda en sådan då Thinkpad-dockorna har en specialkabel som innefattar både USB C/TB och en extra strömkontakt.

Permalänk
Medlem

@naaw Jag har en HP docka med dubbla DP och har 2st 1440p skärmar. Kör med 60Hz på båda, men kan testa med en 144Hz skärm och se om den vill gå högre än 60Hz på den skärmen.
Kan kolla vad den heter när jag kommer hem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Insåg att jag missat att ange specifikationer på USB-C porten.
Thunderbolt 4 med USB4 Type-C (DisplayPort 1.4)

Permalänk
Medlem

Dells TB dockor klarar minst 2 skärmar i 1440@60 + ytterligare skärm, speciellt om man kopplar skärmarna med daisy chain

Permalänk
Medlem

Vi har ett hundratals dockor av Dells WD22 ute i vår teknikpark och det är inga problem att det blandas datorer från Dell, HP, Lenovo eller t.o.m Mac. Skärmar som används är allt från 2 x 1080P @ 60Hz, 3 x 1080P @ 60Hz, 2 x 1440P @ 144Hz, 1 x 5120P @ 120 Hz, 2 x 4K @ 60Hz... Så det ska inte vara några problem, som tidigare nämnt i tråden så är det viktigt att även datorn klarar av att skyffla antalet pixlar

https://www.dustin.se/product/5011283305/thunderbolt-dock-wd2...

Permalänk
Medlem

Jag beställde en ” Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock” (40B00135EU).

Får testa och se om det funkar fint. Annars blir det retur och testa någon från dell.

Permalänk
Medlem

Den dockningstationen jag beställde (ovan nämnd) fungerade EJ som önskat.
Om skärmarna var inställda på 75hz så fick jag bara bild på en skärm. Ändrade jag till 60hz på båda skärmarna så fick jag bild på båda i 1440p. Inte nöjd med 60hz.

Men när jag anslöt usb-c kabeln till datorn så startade inte datorn automagiskt. Möjligt att det har något med datorns inställningar att göra dock. men kan å andra sidan inte hitta några sådana inställningar i bios.

jag kommer returnera denna och testa någon annan.

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia-sidan tycks DP 1.4 stödja HBR3. För 2560 × 1440 @120 Hz i 4:4:4 tycks bandbreddskravet vara 14.49 Gbit/s. Två sådana är mer än 25.92 Gbit/s som HBR3 stödjer.

75 Hz borde däremot fungera. Skärmarna måste så klart stödja det.

Helt amatörmässig läsning av Wikipedia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Enligt Wikipedia-sidan tycks DP 1.4 stödja HBR3. För 2560 × 1440 @120 Hz i 4:4:4 tycks bandbreddskravet vara 14.49 Gbit/s. Två sådana är mer än 25.92 Gbit/s som HBR3 stödjer.

75 Hz borde däremot fungera. Skärmarna måste så klart stödja det.

Helt amatörmässig läsning av Wikipedia...

Jo skärmarna är 75hz 1440p skärmar och fungerar alldeles utmärkt när anslutna till en stationär dator. Så skärmarna är INTE problemet här som du försöker få det att låta som. Och enligt specifikationer ska den bärbara datorn inte vara problemet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@naaw Jag har en HP docka med dubbla DP och har 2st 1440p skärmar. Kör med 60Hz på båda, men kan testa med en 144Hz skärm och se om den vill gå högre än 60Hz på den skärmen.
Kan kolla vad den heter när jag kommer hem.

Glömde återkomma, men nu har jag testat dockan (HP USB-C Dock G5).

Den klarar 2st 2560x1440p skärmar med max 60Hz + laptopens skärm.
Drar jag ur 60Hz skärmen kan jag köra 144Hz monitorn i max 120Hz.

Testade även att koppla in Steam Deck i skrivbordsläge och det gick inte att köra mer än 60Hz med båda skärmarna inkopplade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Glömde återkomma, men nu har jag testat dockan (HP USB-C Dock G5).

Den klarar 2st 2560x1440p skärmar med max 60Hz + laptopens skärm.
Drar jag ur 60Hz skärmen kan jag köra 144Hz monitorn i max 120Hz.

Testade även att koppla in Steam Deck i skrivbordsläge och det gick inte att köra mer än 60Hz med båda skärmarna inkopplade.

Tack för att du tog dig tid att testa!
Det verkar tyvärr inte bättre än att det inte går att få högre än 60hz på två 1440p skärmar när man dockar. Jag har hittills inte hittat någon som klarar högre iaf.

Får kanske sälja skärmarna och köpa något billigare som passar bättre till dockning.