Vill uppgradera min CPU och moderkort för att kunna använda 4090

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera min CPU och moderkort för att kunna använda 4090

Vill uppgradera min CPU och moderkort för att kunna använda 4090

https://www.inet.se/kundvagn/visa/J7YKAS5etZSk8ElCkpGZo4R8Oco/namnlos

Kommer mina minnen och kylare att fungera till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Antar det är de som står i din signatur?

Minnena bör fungera men kanske inte i den hastigheten du kör dem nu. 3600 borde inte vara några problem dock.

Kylaren borde också fungera, förutsatt att du har kvar fästen som passar till AM4 som följde med kylaren. Har du inte kvar dem kan det bli problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Antar det är de som står i din signatur?

Minnena bör fungera men kanske inte i den hastigheten du kör dem nu. 3600 borde inte vara några problem dock.

Kylaren borde också fungera, förutsatt att du har kvar fästen som passar till AM4 som följde med kylaren. Har du inte kvar dem kan det bli problem.

Yepp samma som står i min signatur

Tackar.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vilken skärm du kör (i din signatur).
Om du har ett 4090 men har en skärm som inte kan visa så många FPS (jag antar att det är därför du vill uppgradera din rigg - för att få fler FPS) så är ju frågan om du inte skulle välja att uppgradera din skärm innan MB+CPU ?

Om din nuvarande setup ger fler FPS än din skärm kan visa - varför uppgradera?

Här spelar det ju roll vad du gör också, spelar FPS spel på Elitnivå så spelar FPS mer roll än ifall du bara "villhöver" så mycket FPS som möjligt.

En skärm med med möjlighet till hög uppdateringsfrekvens, HDR och storlek på panelen som känns rätt för dig kanske kunde stå före i inköpslistan, eller ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag ser inte vilken skärm du kör (i din signatur).
Om du har ett 4090 men har en skärm som inte kan visa så många FPS (jag antar att det är därför du vill uppgradera din rigg - för att få fler FPS) så är ju frågan om du inte skulle välja att uppgradera din skärm innan MB+CPU ?

Om din nuvarande setup ger fler FPS än din skärm kan visa - varför uppgradera?

Här spelar det ju roll vad du gör också, spelar FPS spel på Elitnivå så spelar FPS mer roll än ifall du bara "villhöver" så mycket FPS som möjligt.

En skärm med med möjlighet till hög uppdateringsfrekvens, HDR och storlek på panelen som känns rätt för dig kanske kunde stå före i inköpslistan, eller ?

Jag har en LG C1 48 och en Valve Index

Permalänk
Medlem

OK då vill du säkert ha 120 FPS i HDR och RTX i 4K... då är ju en 4090 det bästa du kan få idag.

Får du ut 120 FPS i ovan med din nuvarande CPU ?
Om du inte ännu uppgraderat ditt MB och CPU så hade jag först köpt 4090 och kollat om du får 120FPS + om inte så hade jag köpt MB och CPU efter det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Antar det är de som står i din signatur?

Minnena bör fungera men kanske inte i den hastigheten du kör dem nu. 3600 borde inte vara några problem dock.

Kylaren borde också fungera, förutsatt att du har kvar fästen som passar till AM4 som följde med kylaren. Har du inte kvar dem kan det bli problem.

fuuuuck hittar inte am4 fästet (och jag som brukar spara allt ) men det här fästet från amazon lär fungera.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08GQYY22Z/ref=ox_sc_ac...