Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Enkel surfdator (ITX)

Försöker hjälpa min mor med att uppgradera sin 300 år gamla dator (AMD Athlon 64 X2 5200+ med 2 GB RAM) då den börjar bli ruskigt trött.

Lite impulshandlande senare så har man köpt ett Fractal Design Define Nano S på rea och behöver nu hitta passande delar.
Det är nog drygt 10 år sedan jag byggde ihop en PC senast så det verkar ju ha hänt en del sedan dess.

Vill inte bara shoppa första bästa utan vill vara säker på att allt kommer att lira ihop.
Spelrelaterat så är det väl på sin höjd Mahjongg och kortspel, så vi snackar ingen värsting PC direkt...
Det blir lite Youtube, tidningssurfande, betala räkningar osv.

Hade nån förhoppning om att hålla moderkort, cpu och minnen runt 2500 men det verkar bli tufft.

Men jag tar gladeligen emot tips nu under BF-rean om det finns något roligt.
Ser gärna ett moderkort med cpu där gpu:n är integrerad så vi slipper den extra utgiften.
Samt då att den gärna får vara så tyst som möjligt (därav köpet av Fractal chassit).
Har ett Corsair PSU på 600W liggandes som jag hoppas att jag kan använda.

Har bläddrat runt lite på forumet men det känns som att de flesta letar lite värre delar och tredubbla kostnaden minst.

Fick tips om detta moderkort: https://www.amazon.se/dp/B07FVVNDFX/ref=asc_df_B07FVVNDFX1668...

Ett B450. Men då läste jag lite att många rekommenderar B550 istället då det är mer framtidssäkert.
Så jag vet inte om det är bättre att kika på ett sådant?

Hittade då detta för ungefär samma penning:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B089VYCHMG/ref=cm_cr_arp_d_prod...

Funkar detta med ex Ryzen 5 4600G? Tänkte om det är vettigare med en Ryzen 5 än Ryzen 3?

Som ni ser. Jag tar gärna emot alla tips jag kan få..

Permalänk
Medlem

B550 är inte mer framtidssäkert då AMD nu har bytt sockel till AM5. Du kan flash en nyare bios så stöder till och med B350 kort 5000 serien

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag har marginellt högre budget men inte långt ifrån.
Jag siktar på Ryzen 5600G. Verkar mest prisvärd med inbyggd grafik sett till prestanda i ryzen familjen.
Moderkort så blev det ett ASUS ROG Strix B550-F Gaming (1500 på inet, snart slut). Detta för att jag ville ha Toslink samt ett moderkort som går att flasha bios på utan äldre cpu så då blev det dyrare än jag hoppats.
Utan toslink kravet på moderkort går det nog att komma in kring 1000 kr för moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

B550 är inte mer framtidssäkert då AMD nu har bytt sockel till AM5. Du kan flash en nyare bios så stöder till och med B350 kort 5000 serien

Ok tack! Tyckte jag läste någonstans att man i vissa fall måste sätta in en äldre CPU för att kunna flasha innan man sätter i en nyare för att få det att fungera. Men det kanske var äldre utgåvor av moderkorten? Funkar de out of box idag så att säga?

Skrivet av QRikard:

Jag har marginellt högre budget men inte långt ifrån.
Jag siktar på Ryzen 5600G. Verkar mest prisvärd med inbyggd grafik sett till prestanda i ryzen familjen.
Moderkort så blev det ett ASUS ROG Strix B550-F Gaming (1500 på inet, snart slut). Detta för att jag ville ha Toslink samt ett moderkort som går att flasha bios på utan äldre cpu så då blev det dyrare än jag hoppats.
Utan toslink kravet på moderkort går det nog att komma in kring 1000 kr för moderkort.

Tack! Ska kika på Ryzen 5600G då. Toslink är nog inte jätteviktigt i mitt fall. Däremot vill man ju gärna slippa situationen där du måste plugga in en annan CPU. Har faktiskt kikat på ASUS-kortet du nämner. Men någonstans hade jag väl hoppats på, som du säger, att man ska kunna komma ner runt 1000-lappen. Då kan man lägga den femhundringen på minnen istället.

Egentligen är inte pengarna ett bekymmer. Det var mer att man sa att vi kan nog bygga ihop en för under 4000 så därför vill jag gärna försöka lösa det då det inte är jag som ska använda eller betala för det. 500 för chassit. 500 för en disk. PSU noll kronor. 3000 kr kvar. 1500 för moderkort och 1500 för CPU så passerar man väl gränsen aningen då minnen saknas. Samtidigt vill jag ju hellre att hon får en ok till bra dator istället för något sämre bara för att man ska snåla.

Edit: Kom på varför jag fick hoppa detta moderkort. Det är väl ATX? Jag måste ha ITX :/

Permalänk
Medlem

En CPU med 6 kärnor/12 trådar är idealiskt för den användningen, såväl nu som inom överskådlig framtid.
Det ger god marginal för bakgrundsaktiviteter, program m m och säkerställer att den inte kommer att kännas seg p g a CPU:n åtminstone.
Även om t o m en hyfsad 4(8) el 6(6) hade varit mer än tillräckligt, så är 6(12) mer framtidssäker.

Integrerad grafik, som ni redan är inne på, är det som gäller här. Ingen mening med separat grafikkort, då modern integrerad grafik är mer än tillräckligt.

16 GB minne är standard/minimum idag, mindre än så bör man inte välja. För den användning som beskrivs räcker det mer än väl, med god marginal. Men visst, hittar man lämpligt 32 GB till riktigt bra pris så kan det ju vara även om det får anses vara långt över vad som behövs. Minnena ska köras i dual channel för bästa prestanda, dvs vara ett par/kit.

Självklart NVMe-disk till. Beroende på lagringsmängd som kan tänkas behövas väljs lämplig storlek med viss marginal. Runt 500 GB även om 250 kanske räcker, går ju även enkelt att utöka med en extra lagringsdisk sen.
Köp inte heller de billigaste snåldiskarna utan cache för att spara någon hundring.

Förutsatt att inget går sönder el att det händer något dramatiskt med systemkraven för Windows, så kan denna maskin vara gångbar prestandamässigt i många år framöver. Räkna på vad datorn kostar årligen och man inser att de små summor man sparar på att snåla in på något nu, inte har någon direkt betydelse i längden.
Istället kan bättre komponentval ge år av ökad livslängd, såväl funktions- som prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

En CPU med 6 kärnor/12 trådar är idealiskt för den användningen, såväl nu som inom överskådlig framtid.
Det ger god marginal för bakgrundsaktiviteter, program m m och säkerställer att den inte kommer att kännas seg p g a CPU:n åtminstone.
Även om t o m en hyfsad 4(8) el 6(6) hade varit mer än tillräckligt, så är 6(12) mer framtidssäker.

Integrerad grafik, som ni redan är inne på, är det som gäller här. Ingen mening med separat grafikkort, då modern integrerad grafik är mer än tillräckligt.

16 GB minne är standard/minimum idag, mindre än så bör man inte välja. För den användning som beskrivs räcker det mer än väl, med god marginal. Men visst, hittar man lämpligt 32 GB till riktigt bra pris så kan det ju vara även om det får anses vara långt över vad som behövs. Minnena ska köras i dual channel för bästa prestanda, dvs vara ett par/kit.

Självklart NVMe-disk till. Beroende på lagringsmängd som kan tänkas behövas väljs lämplig storlek med viss marginal. Runt 500 GB även om 250 kanske räcker, går ju även enkelt att utöka med en extra lagringsdisk sen.
Köp inte heller de billigaste snåldiskarna utan cache för att spara någon hundring.

Förutsatt att inget går sönder el att det händer något dramatiskt med systemkraven för Windows, så kan denna maskin vara gångbar prestandamässigt i många år framöver. Räkna på vad datorn kostar årligen och man inser att de små summor man sparar på att snåla in på något nu, inte har någon direkt betydelse i längden.
Istället kan bättre komponentval ge år av ökad livslängd, såväl funktions- som prestandamässigt.

Tack för ett otroligt välskrivet inlägg! Mycket bra tankar och idéer. Du har möjligtvis inga rekommendationer/länkar bland åtminstone moderkorts-delen? Tyckte det var sjukt svårt att hitta något vettigt som inte springer iväg i kostnad. Nästan så man ångrar att man köpte ett chassi för ITX och inte mATX. Av någon anledning har jag snöat in på AMD. Det borde ju fungera lika bra med Intel förvisso. Känns som de billigaste moderkorten ligger runt 1500-1600. Hade gärna hittat något vettigt runt 1100-1200. Men visst, jag ska inte snåla heller. Hellre ett riktigt bra kort för 1500 som kryssar alla rutor än något man retar sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Tack för ett otroligt välskrivet inlägg! Mycket bra tankar och idéer. Du har möjligtvis inga rekommendationer/länkar bland åtminstone moderkorts-delen? Tyckte det var sjukt svårt att hitta något vettigt som inte springer iväg i kostnad. Nästan så man ångrar att man köpte ett chassi för ITX och inte mATX. Av någon anledning har jag snöat in på AMD. Det borde ju fungera lika bra med Intel förvisso. Känns som de billigaste moderkorten ligger runt 1500-1600. Hade gärna hittat något vettigt runt 1100-1200. Men visst, jag ska inte snåla heller. Hellre ett riktigt bra kort för 1500 som kryssar alla rutor än något man retar sig på.

Skrev ihop det snabbt och i grova drag.
För som också nämns i tråden är det oftast fler som letar speldator, där fokus är ett annat.
Syftet här är ju att hitta en dator som kommer att prestera bra för allmän användning och gärna göra det i många år framöver.

Kan tyvärr inte rekommendera något specifikt. Tänker mig mer av generell prestandanivå och vad du bör tänka på, snarare än exakta delar. Mycket går att hitta på rea, men långt ifrån säkert att allt går så.
Även om jag skulle kunna hitta så finns det andra som kanske själva också sökt liknande och gått in mer i detalj kring dessa.

Moderkort för mATX är väl inte heller hemskt vanliga, el så är chassit betydligt större.

Sen glömde jag nämna att även tillbehören i form av skärm, mus, musmatta, tangentbord och även bord/stol gör mycket för upplevelsen.

Och det är rätt inställning för övrigt, hellre något bra för lite mer än att snåla och välja något dåligt som man sen får ångra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Försöker hjälpa min mor med att uppgradera sin 300 år gamla dator (AMD Athlon 64 X2 5200+ med 2 GB RAM) då den börjar bli ruskigt trött.

Lite impulshandlande senare så har man köpt ett Fractal Design Define Nano S på rea och behöver nu hitta passande delar.
Det är nog drygt 10 år sedan jag byggde ihop en PC senast så det verkar ju ha hänt en del sedan dess.

Vill inte bara shoppa första bästa utan vill vara säker på att allt kommer att lira ihop.
Spelrelaterat så är det väl på sin höjd Mahjongg och kortspel, så vi snackar ingen värsting PC direkt...
Det blir lite Youtube, tidningssurfande, betala räkningar osv.

Hade nån förhoppning om att hålla moderkort, cpu och minnen runt 2500 men det verkar bli tufft.

Men jag tar gladeligen emot tips nu under BF-rean om det finns något roligt.
Ser gärna ett moderkort med cpu där gpu:n är integrerad så vi slipper den extra utgiften.
Samt då att den gärna får vara så tyst som möjligt (därav köpet av Fractal chassit).
Har ett Corsair PSU på 600W liggandes som jag hoppas att jag kan använda.

Har bläddrat runt lite på forumet men det känns som att de flesta letar lite värre delar och tredubbla kostnaden minst.

Fick tips om detta moderkort: https://www.amazon.se/dp/B07FVVNDFX/ref=asc_df_B07FVVNDFX1668...

Ett B450. Men då läste jag lite att många rekommenderar B550 istället då det är mer framtidssäkert.
Så jag vet inte om det är bättre att kika på ett sådant?

Hittade då detta för ungefär samma penning:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B089VYCHMG/ref=cm_cr_arp_d_prod...

Funkar detta med ex Ryzen 5 4600G? Tänkte om det är vettigare med en Ryzen 5 än Ryzen 3?

Som ni ser. Jag tar gärna emot alla tips jag kan få..

Kul att bygga kanske men mamma blir nog gladare av en NUC.
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-Next...
exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kul att bygga kanske men mamma blir nog gladare av en NUC.
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-Next...
exempelvis.

Minidatorer är trevliga ja, brukar rekommendera sådana i många fall för det här användningsområdet. Att slippa den större lådan kan många gånger vara värt den något högre kostnaden. Kombinera det med trådlösa tillbehör och man får en helhet som upplevs som slimmad och minimalistisk.
Men tänkte när personen redan har chassi och nätagg, samt var sugen på att bygga.

Dock är Celeron-baserade snarare något man helst ska undvika, ger ingen vidare trevlig upplevelse. Vill man spara kan man välja i3 som lägst, men i5 ger ofta marginal.

Nypriset för dessa kan dock vara en bra bit högre. Sen är det skillnad i kvalitet mellan Intel NUC och motsvarande från Lenovo/Dell/HP.

Permalänk
Medlem

Med detta har hon guld-setup. Chassit är bara placeholder.
https://www.inet.se/datorbygge/b1333885/mamsen

IGPUn är effektivare på decode än AMDs proppar.

Tog mobo med WiFi för att deras BT ofta är mycket bra, smidigt för möss/headsets.

Permalänk
Medlem

Stort tack igen för alla era svar och instick! Mycket värdefull information och nya tankar som väcktes!

Permalänk
Medlem

Hej.
Kolla på en mini pc, köp till am4 cpu, nvme disk, laptop ram och en låg cpu kylare så har man en trevlig dator som är tyst och snabb. Och inte allt för dyr.

https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ASRock-Des...

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Kolla på en mini pc, köp till am4 cpu, nvme disk, laptop ram och en låg cpu kylare så har man en trevlig dator som är tyst och snabb. Och inte allt för dyr.

https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ASRock-Des...

Mvh Thomas

Stort tack för input! Ska kika på denna också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Som ni ser. Jag tar gärna emot alla tips jag kan få..

Jag misstänker att din kära mor även har en ganska värdelös bildskärm om den är jämngammal med övriga systemet, stämmer detta? Och kan en AIO (All-in-one) isf vara ett alternativ?

Annars som redan tipsats om, kolla på en färdigbyggd mini-pc. De är små, strömsnåla, tysta och har wifi/bluetooth inbyggt. Och mer än tillräckligt snabba för många år framåt.