Tappar internet, försöker komma på varför

Permalänk
Medlem

Tappar internet, försöker komma på varför

Efter flytten i sommar till ny lägenhet blev vi tvugna att välja Tele2 som är det enda alternativet i huset.
För ca: en månad sedan höjde de hastigheten i huset uten någen extra kostnad. Men efter det tappar vi internet 1-10 ggr om dagen. Men det som är konstigt är att internet inte tappar egentligen. För att förtydliga, det står att jag har anslutning fortfarande men kan inte gå in på någon hemsida och loggas ut på allt.

Första ggn det hände provade jag omstart av router, in och felsöka, kontakta support, bla bla. Inget funkade. Men en omstart av datorn, då gick det plötsligt. Så min första tanka var att jag kanske har en dålig kabel eller nå fel på moderkortet.

Men nästa dag sitter jag och sambon, spelar tillsammans och tappar internet exakt samtidigt. Detta har nu hänt flera ggr.
Istället för omstart av datorn avaktiverar jag istället ethernet anslutning och sedan aktiverar den igen. Då får jag anslutning igen.
Otroligt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara drivrutinsproblem som har råkat uppstå just när ni fick bättre uppkoppling...
Även om du inte har gjort något så kan det ha uppdaterats automatiskt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om flera klienter felar samtidigt så låter det osannolikt att felet ligger hos klienten.

@Ironmad Hur ser nätverksstrukturen ut? Router osv.?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Om flera klienter felar samtidigt så låter det osannolikt att felet ligger hos klienten.

@Ironmad Hur ser nätverksstrukturen ut? Router osv.?

Det är Tele2's egna wifi hub. Ska va en ny version, inte felat sedan deras uppgradering av hastighet.

Permalänk
Medlem

Har ni fiber och stödjer fiberkonvertern den högre hastigheten?

Hade detta problem när jag bodde i lägenhet förut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har ni fiber och stödjer fiberkonvertern den högre hastigheten?

Hade detta problem när jag bodde i lägenhet förut.

Nä har inte fiber. Dock ska de ha installerat inför fiber.