Ubisoft återvänder till Steam

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft återvänder till Steam

Den franska speljätten Ubisoft bekräftar sin återkomst till spelbutiken Steam. Först ut till plattformen är Assassin's Creed Valhalla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

önskar allt fanns på steam bara, palla så många olika klienter.

Permalänk
Medlem

Nu har väl alla återvänt till Steam som lämnat och försökt köra sina egna klienter?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har exempel på, lite äldre, spel där Steam inte funkar så bra överhuvudtaget.

Betyder detta att spelen på något vis blir bättre? Tycker Steam är rörigt, precis som en del andra onämnbara tjänster som börjar som en bra nisch tjänst men får för sig att utvecklas till en plattform för allt möjligt skit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på att alla andra streamingtjänster skall inse att man skall samlas under ett och samma paraply.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

önskar allt fanns på steam bara, palla så många olika klienter.

Ja palla med konkurrens, för ju aldrig något gott med sig för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Hmm då kanske man ska testa på ett ubi spel igen. Hört de senare assassin's creed är rätt bra.
Har visserligen Ubisoft connect men bara ett hassle att behöva hantera den utöver steam så den startas sällan och när den väl gör det så sitter man ändå 5min och stirrar på en uppdatering den inte kunde lösa själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja palla med konkurrens, för ju aldrig något gott med sig för oss konsumenter.

Om de gör det bra så sure why not. Men fan vad dåligt kodade de andra klienterna varit. Prestandaproblem och buggar är bara förnamnet. De har ju såklart blivit bättre men nä, håller mig till Steam i princip enbart. Annars köper jag inga spel.
Vill slippa deras launchers när man kör via Steam också.

Ta tex Anno 1800, jag var rätt sugen på det spelet vid släpp men iom att de plockade bort från steam så köptes det aldrig. Och idag är jag nog rätt nöjd med det iom alla prestandaproblem spelet dragits med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja palla med konkurrens, för ju aldrig något gott med sig för oss konsumenter.

Konkurrens är när spelet finns att köpa på flera ställen så man kan välja det bästa för en själv. Nu kan Steam alltså konkurrera med Ubisoft Connect och Epic Games när det gäller Ubisoft spel. Det kunde de inte innan, eftersom spelet inte fanns där.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gelantious:

Nu har väl alla återvänt till Steam som lämnat och försökt köra sina egna klienter?

Det är väl rätt många som kör på dubbla fortfarande? Eller trippla, om man räknar med EA, som har både gamla Origin, EA Play-beta OCH Steam.

Permalänk
Medlem

Xbox-appen tycker jag är bäst, då slipper man launcher och kan starta spel som på den gamla goda tiden med genvägar på skrivbord/start-meny.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hmm då kanske man ska testa på ett ubi spel igen. Hört de senare assassin's creed är rätt bra.
Har visserligen Ubisoft connect men bara ett hassle att behöva hantera den utöver steam så den startas sällan och när den väl gör det så sitter man ändå 5min och stirrar på en uppdatering den inte kunde lösa själv.

Som det står i artikeln måste du fotfarande ha Ubisoft Connect konto och deras launcher installerad för att kunna spela det via Steam.

MEN!...Om detta betyder att launcher måste vara igång och uppdaterad framgår inte. Men jag utgår ju från att så är fallet. Så...OM så är fallet varför inte bara köra det via Ubosift Connect då?

Har personligen aldrig haft problem med Uplay/Ubisoft Connect, inga av polarna har det heller när vi lirat. Men det kanske beror på hur ofta/sällan man använder den. Jag lirar Ubosift-spel ofta nog för att den ska hållas hyffsat uppdaterad. Låter man det gå år mellan varven är det kanske mindre sömlöst

Men ja, de senare Assassin's Creed spelen är enligt mig grymma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar ju idén med konkurrens och jag tror inte monopolupplägget är bra föe någon branch i längden.
Får tillägga att jag tycker steam funkat bra fram tills idag även om de varit ganska ensamma på vad de gör.

Men ubisofts, eagames, rockstargames med flera löste ju egentligen inget med egna spelbutiker. För de erbjöd ju bara sina egna spel. Så spelet fanns att köpa på ett spel även efteråt - men det gav bara mer fragmentering. Och fler konton.
Så vägen de valde var ju inte bra för någon. Inte ens dem själva.

Om man ska ha konkurrens som ger mervärde med prispress och kvalite på tjpnsten så är det ju fler plattformar som fungerar som steam. Alltså med ett större utbud av spel från många olika speltillverkare.

Det är väl vara epic som har en sådan tjänst där även nya stortitlar finns med.

I know. Gog. Jag har den också men där lansers ju inte så stor del av årets större spelsläpp direkt.

Så jag tänker såhär.
Jag sörjer inte direkt dehär spelbutikerna som bara har sitt eget contetnt om de helt faller ihop. För de ger inget mervärde.
Epic och steam ser jag mervärde med däremot. Iaf möjlighet för att ge hälsosam konkurrens.

Edit:den här grejen med att skickas in i någon annans launcher när man köper något på steam eller epic känns surt fortfarande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är väl rätt många som kör på dubbla fortfarande? Eller trippla, om man räknar med EA, som har både gamla Origin, EA Play-beta OCH Steam.

Ja men dom tjänade troligen inte tillräckligt som dom trodde på att bara köra eget.
Nån "bean counter" kom väl fram till att dom tappade så pass stor marknad igenom att gå ifrån Steam att det ändå är värt det med dom 30% som Valve tar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Alla storhatade Steam när det kom, var det värsta som existerade på planeten. Idag har det alltså gått så långt att man sitter och "önskar" att saker ska finnas på Steam.

Känns som plastpåseskatten.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Zemlan:

Som det står i artikeln måste du fotfarande ha Ubisoft Connect konto och deras launcher installerad för att kunna spela det via Steam.

MEN!...Om detta betyder att launcher måste vara igång och uppdaterad framgår inte. Men jag utgår ju från att så är fallet. Så...OM så är fallet varför inte bara köra det via Ubosift Connect då?

Har personligen aldrig haft problem med Uplay/Ubisoft Connect, inga av polarna har det heller när vi lirat. Men det kanske beror på hur ofta/sällan man använder den. Jag lirar Ubosift-spel ofta nog för att den ska hållas hyffsat uppdaterad. Låter man det gå år mellan varven är det kanske mindre sömlöst

Men ja, de senare Assassin's Creed spelen är enligt mig grymma.

Baserat på vad Ubisoft skriver ser det ut som att den måste vara igång och uppdaterad. Personligen tycker jag att det är 100 gånger mer störande att sätta igång ett spel på valfri klient, bara för att skickas till klient nummer två och tvingas komma ihåg vad farao jag har för inloggningsuppgifter/dra igång Bitwarden och gräva fram det igen. Då kör jag hellre direkt via den klienten, oavsett om det är Steam/Ubisoft/Origin/Epic/Leifs spelhörna. Jag förstår ju varför man gärna vill samla allt på ett ställe och dra nytta av Steams community-bitar, men för mig förtas de fördelarna av att behöva krångla med dubbla klienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Baserat på vad Ubisoft skriver ser det ut som att den måste vara igång och uppdaterad. Personligen tycker jag att det är 100 gånger mer störande att sätta igång ett spel på valfri klient, bara för att skickas till klient nummer två och tvingas komma ihåg vad farao jag har för inloggningsuppgifter/dra igång Bitwarden och gräva fram det igen. Då kör jag hellre direkt via den klienten, oavsett om det är Steam/Ubisoft/Origin/Epic/Leifs spelhörna. Jag förstår ju varför man gärna vill samla allt på ett ställe och dra nytta av Steams community-bitar, men för mig förtas de fördelarna av att behöva krångla med dubbla klienter.

Det borde ju funka med att länka ditt ubisoftkonto till steam, sen behöver du aldrig ubisoft lösenordet nå mer.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skönt, Ubi är nog fasen den klienten jag avskyr allra mest.
Har i sak inte så mycket emot att det blir spritt, men det hänger på att det är bra klienter också, vilket extremt få verkar lyckas med.

Får generellt PTSD av allt snack om spelklienter, har för mig att jag haft någon variant av GTA 5 4 som krävde typ EPIC, steam, Rockstar social club och games for windows live eller något dylikt igång samtidigt och även något Bethesda dito med någon Fallout. :/

Games for windows live var GTA4, inte 5.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skönt, Ubi är nog fasen den klienten jag avskyr allra mest.
Har i sak inte så mycket emot att det blir spritt, men det hänger på att det är bra klienter också, vilket extremt få verkar lyckas med.

Får generellt PTSD av allt snack om spelklienter, har för mig att jag haft någon variant av GTA 5 som krävde typ EPIC, steam, Rockstar social club och games for windows eller något dylikt igång samtidigt och även något Bethesda dito med någon Fallout. :/

Klienten kommer ju dock enligt texten fortfarande krävas.
Jag kan tycka att spel släppta på Steam borde ga som krav att de inte kräver ytterliggare en launcher ocj extra DRM. Sjölvklart får de använda egna nätverk och tjänster i spelet men ofta blir det en slaskig sörja av olika saker som ofta strular ihop och gör spelet mer obrukbart.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Så länge Ubi envisas med sitt egna login så är det inte aktuellt för mig att köpa spel av dem. Det är illa nog att Blizzard kör med sin egen klient i tillägg till Steam, jag behöver inte ännu fler i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Som det står i artikeln måste du fotfarande ha Ubisoft Connect konto och deras launcher installerad för att kunna spela det via Steam.

MEN!...Om detta betyder att launcher måste vara igång och uppdaterad framgår inte. Men jag utgår ju från att så är fallet. Så...OM så är fallet varför inte bara köra det via Ubosift Connect då?

Har personligen aldrig haft problem med Uplay/Ubisoft Connect, inga av polarna har det heller när vi lirat. Men det kanske beror på hur ofta/sällan man använder den. Jag lirar Ubosift-spel ofta nog för att den ska hållas hyffsat uppdaterad. Låter man det gå år mellan varven är det kanske mindre sömlöst

Men ja, de senare Assassin's Creed spelen är enligt mig grymma.

För tidigare spel så löste steam updateringarna. Ubi connect är värdelös på det. Startar inte automatiskt och när de väl hoppar igång så verkar den vara stendum och snor all bandbredd. Jag har historiskt tyckt att ubi spel fungerar bättre om de startas och hanteras via steam och även om jag använder ubi ibland för trackmania etc så är det alltid ett steg extra och när betalning och allt fungerar bra via steam varför ska jag byta nu när det finns på steam?
Ubi behöver inte vara lika bra som steam...det behöver vara bättre, mycket bättre. De ska inte bara vinna mitt användande, de ska också vinna över mitt existerande användande på steam, kompis integrationer, och allt samlat på ett ställe.

Tycker annars ubi connect är typ den bästa av klienterna efter steam....men får jag valet sitter jag kvar på steam

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av inquam:

Klienten kommer ju dock enligt texten fortfarande krävas.
Jag kan tycka att spel släppta på Steam borde ga som krav att de inte kräver ytterliggare en launcher ocj extra DRM. Sjölvklart får de använda egna nätverk och tjänster i spelet men ofta blir det en slaskig sörja av olika saker som ofta strular ihop och gör spelet mer obrukbart.

Ah jag tolkade installerad som inte nödvändigtvis igång, men det är förmodligen helt fel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nu har väl alla återvänt till Steam som lämnat och försökt köra sina egna klienter?

Epic...?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag gillar ju idén med konkurrens och jag tror inte monopolupplägget är bra föe någon branch i längden.
Får tillägga att jag tycker steam funkat bra fram tills idag även om de varit ganska ensamma på vad de gör.

Men ubisofts, eagames, rockstargames med flera löste ju egentligen inget med egna spelbutiker. För de erbjöd ju bara sina egna spel. Så spelet fanns att köpa på ett spel även efteråt - men det gav bara mer fragmentering. Och fler konton.
Så vägen de valde var ju inte bra för någon. Inte ens dem själva.

Om man ska ha konkurrens som ger mervärde med prispress och kvalite på tjpnsten så är det ju fler plattformar som fungerar som steam. Alltså med ett större utbud av spel från många olika speltillverkare.

Det är väl vara epic som har en sådan tjänst där även nya stortitlar finns med.

I know. Gog. Jag har den också men där lansers ju inte så stor del av årets större spelsläpp direkt.

Så jag tänker såhär.
Jag sörjer inte direkt dehär spelbutikerna som bara har sitt eget contetnt om de helt faller ihop. För de ger inget mervärde.
Epic och steam ser jag mervärde med däremot. Iaf möjlighet för att ge hälsosam konkurrens.

Edit:den här grejen med att skickas in i någon annans launcher när man köper något på steam eller epic känns surt fortfarande.

Microsofts Xbox Game Pass har ju också spel från flera olika utgivare. Däribland Ubisoft och EA.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Maximo:

Det borde ju funka med att länka ditt ubisoftkonto till steam, sen behöver du aldrig ubisoft lösenordet nå mer.

Är det möjligt numera? Det var ett tag sen jag spelade något som krävde Ubisoft-login, men kan man länka det på så vis blir det ju inte alls lika irriterande. Sist vill jag minnas att jag fick logga in separat

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Är det möjligt numera? Det var ett tag sen jag spelade något som krävde Ubisoft-login, men kan man länka det på så vis blir det ju inte alls lika irriterande. Sist vill jag minnas att jag fick logga in separat

Jag har för mig att jag har gjort det, men minns inte 100% säkert.
När jag startar Rainbow Six: Siege via steam så behöver jag aldrig logga in i Ubisoft Connect. Det startar i bakgrunden och sedan startar spelet. Jag behöver inte trycka på play igen eller något sånt heller.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Dom finns fortfarande på Steam med Unreal Tournament spelen.
Är också det enda spelet dom släppt förutom Fortnite tror jag. Andra spel har blivit utköpta och släpps av andra utgivare, t ex Bulletstorm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ykalon:

Microsofts Xbox Game Pass har ju också spel från flera olika utgivare. Däribland Ubisoft och EA.

Ja det har du rätt i!
Finns ju faktiskt en till för PC nowdays! Good point

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Alla storhatade Steam när det kom, var det värsta som existerade på planeten. Idag har det alltså gått så långt att man sitter och "önskar" att saker ska finnas på Steam. Känns som plastpåseskatten.

Av den enkla anledningen att det inte är samma tjänst. Förr var det en trasig launcher med en handfull spel som mest förstörde Half Life. Idag är det en hel infrastruktur med butik, bibliotek, molnsparning, patchar, workshop, diskussionsforum och multiplayer. Minns tiden när man ägnade ett halvt LAN åt att leta samma patch och sätta upp virtuella nätverk för att kunna spela mot varandra. Ingen launcher är i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

önskar allt fanns på steam bara, palla så många olika klienter.

Vet inte om det nämnts tidigare men ironin är att du måste installera Ubisoft Connect ändå. Då sitter man med 2 launchers igång för samma spel. Gillar inte den utvecklingen heller.