Prisjakt: "Bluffreor vanliga trots ny lag"

Permalänk
Medlem

"Ny lag funkar inte"

Permalänk
Avstängd

Lagen är alldeles för PK. Vill man verkligen få bort detta beteende så rikta lagen mot problemets början - människan som köper.
Lagstifta bort majoritetens obegåvning och deras önskan att okritiskt få allt serverat på ett silverfat.
Omyndigförklara fler helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Omyndigförklara fler helt enkelt.

i hate to say it men i dagens samhälle så borde 99% vara omyndigförklarade

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Lagen är alldeles för PK. Vill man verkligen få bort detta beteende så rikta lagen mot problemets början - människan som köper.
Lagstifta bort majoritetens obegåvning och deras önskan att okritiskt få allt serverat på ett silverfat.
Omyndigförklara fler helt enkelt.

Du har helt rätt, men vi måste ha något sätt att lätt se vilka som är omyndigförklarade. Om vi kunde en lag som säger att alla omyndigförklarade måste sy fast någon form av märke på sina kläder så skulle ju det vara bra. /s

Hur kan det vara så att dom som försöker lura och utnyttja människor är dom som folk här vill försvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

i hate to say it men i dagens samhälle så borde 99% vara omyndigförklarade

Roliga är att alla som säger sånt verkar tro att dom själva inte skulle omyndigförklaras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

i hate to say it men i dagens samhälle så borde 99% vara omyndigförklarade

Mja, säger man såna saker så är man nog en kandidat.

Permalänk
Medlem

Varför ska myndigheter och företag alltid vara dem som ska ta ansvar för konsumenters konsumerande?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Mja, säger man såna saker så är man nog en kandidat.

varför säger du det? varför tror du det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Lagen är alldeles för PK. Vill man verkligen få bort detta beteende så rikta lagen mot problemets början - människan som köper.
Lagstifta bort majoritetens obegåvning och deras önskan att okritiskt få allt serverat på ett silverfat.
Omyndigförklara fler helt enkelt.

Vad sägs om att lagstifta att onlinebutikerna istället är skyldiga att redogöra deras eget lägsta pris de senaste 90 dagarna?

Skrivet av Nr42:

Roliga är att alla som säger sånt verkar tro att dom själva inte skulle omyndigförklaras.

Inte jag, jag är helt säker på att jag är olämplig till att bestämma över hur andra har det och bör således inte ha något att säga till om i en demokrati. Till exempel för att jag, när jag mår dåligt av en eller annan orsak, har en tendens att bli både självisk och elak.
Precis som väldigt många andra i varierande utsträckning.

Steriliserad är jag också, då jag ville föregå med gott exempel för alla mähän som skaffar barn fastän de själva är dumma i huvudet.

Permalänk
Medlem

Kollade på en vinterjacka som har "rea". Den har haft rea priset hela sommaren innan det flög upp i oktober. Nästan varje produkt man kollar på helt sjukt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Om folk inte orkar bry sig om att använda ex prisjakts prisstatistik bryr man sig inte om priset utan bara hypen.

Finns ingen lag som kan ändra impuls-beteendet och jag tycker inte heller vi behöver reglera det, är du intresserad över en vara? lägg den på bevakning och håll koll på datum där priset faller.

Vi har absolut lagar som gör det olagligt för företag att utnyttja impulsbeteende och falsk marknadsföring. Regler kring markadsföring av spel, tobak, alkohol, regler kring sms-lån, lagstadgade ångerrätter, andra konsumentskydd kring falsk marknadsföring, felaktiga varudeklarationer, viktangivelser, etc. Och vi bör ha dessa lagar.

Tänk om det vore lagligt att ange felaktiga viktuppgifter på varor. Bryr du dig verkligen om vad varan väger? Väg den själv, liksom. Annars är du bara intresserad av hypen. Det är lite så vad du skriver låter i mina öron. Att kunna lita på att en rea faktiskt är på riktigt är lika rimligt som att kunna lita på att en vara faktiskt väger vad som står på förpackningen.

Det finns ingen vinning med att tillåta svinigt beteende från butiker, jag lever hellre i ett samhälle där jag kan lita på att informationen jag får är korrekt utan att behöva kolla varenda liten grej eftersom det är OK när företag luras.

Med det sagt är Prisjakts prisstatistik precis som du säger en absolut ovärderlig resurs för att kolla om ett pris faktiskt är bra i ett längre perspektiv än 30 dagar, och är absolut en bra resurs att använda även om alla företagen talar sanning om sin egen prissättning. Jag handlar inget utan att åtminstone kasta ett getöga på Prisjakt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Varför ska myndigheter och företag alltid vara dem som ska ta ansvar för konsumenters konsumerande?

För att företag har spenderat åtskilliga miljarder på forskning för att få människor att spendera pengar på saker som dom kanske inte behöver eller ens vill ha. Man utnyttjar beteenden som ligger i människans natur, som vi inte kan rå för eller enkelt skydda oss för. Eftersom människor inte kan spendera åtskilliga miljarder på att försvara oss mot detta skurkaktiga beteende så har vi lagar som skyddar oss istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlosterKatten:

Tills de blir straffade på ett sätt så att de gör förlust och inte vinst så kommer detta fortsätta.

Ett effektivt straff vore att förbjuda företag som har bluffreor att ha reor över huvud taget.

Missförstå mig rätt, de ska inte få något förbud mot att sätta sina priser lägre om de vill det, däremot ska de inte få marknadsföra några prissänkningar eller visa några "gamla" priser över huvud taget, under en sanktionsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kollade på lite nya träningsskor på XXL, tyckte dessa såg bra ut. Kollade vad de kostade innan Rean på prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5479520

Fy fan vad unket... 572 kr före rea, 599 kr på rea!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett effektivt straff vore att förbjuda företag som har bluffreor att ha reor över huvud taget.

Missförstå mig rätt, de ska inte få något förbud mot att sätta sina priser lägre om de vill det, däremot ska de inte få marknadsföra några prissänkningar eller visa några "gamla" priser över huvud taget, under en sanktionsperiod.

Bra förslag!

Viten och annat blir ju bara "cost of doing business", se bara på bankerna som döms böter titt som tätt för kriminell verksamhet. Då kan man vara säker på att nettointäkten (efter böter) ändå var signifikant positiv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Skamligt alltså att detta fortsätter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet.

En konsument bör vara kritisk och överväga om pris X är vad denne är villig att betala för varan, oavsett vad den kostade innan.

Ex om du ser en produkt du är intresserad av och den kostar just nu 5900:- då spelar det ingen roll om den kostade 4400:- för 42 dagar sedan. Köp den om du anser priset vara värt den nyttan du ser med produkten.

Om inte, köp inte produkten Och då spelar det ingen roll om den är ”nedsatt” 99% om det är en produkt du inte har nytta av trors att den kostar 10 kronor. Exempelvis jag skulle aldrig köpa trosskydd till mig själv även om det var en mega rea då jag inte har behov av sådana produkter. Det samma gäller om det kommer ett tangentbord med röd switchar, inget jag är intresserad av helt enkelt!

Det enda jag kanske tycker vore rätt inom ämnet är väl att förbjuda helt möjligheten att skriva ”tidigare/ordinarie pris”. Leverantören bör bara skriva vad varan kostar och kilo-/styckpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vi har absolut lagar som gör det olagligt för företag att utnyttja impulsbeteende och falsk marknadsföring. Regler kring markadsföring av spel, tobak, alkohol, regler kring sms-lån, lagstadgade ångerrätter, andra konsumentskydd kring falsk marknadsföring, felaktiga varudeklarationer, viktangivelser, etc. Och vi bör ha dessa lagar.

Tänk om det vore lagligt att ange felaktiga viktuppgifter på varor. Bryr du dig verkligen om vad varan väger? Väg den själv, liksom. Annars är du bara intresserad av hypen. Det är lite så vad du skriver låter i mina öron. Att kunna lita på att en rea faktiskt är på riktigt är lika rimligt som att kunna lita på att en vara faktiskt väger vad som står på förpackningen.

Det finns ingen vinning med att tillåta svinigt beteende från butiker, jag lever hellre i ett samhälle där jag kan lita på att informationen jag får är korrekt utan att behöva kolla varenda liten grej eftersom det är OK när företag luras.

Med det sagt är Prisjakts prisstatistik precis som du säger en absolut ovärderlig resurs för att kolla om ett pris faktiskt är bra i ett längre perspektiv än 30 dagar, och är absolut en bra resurs att använda även om alla företagen talar sanning om sin egen prissättning. Jag handlar inget utan att åtminstone kasta ett getöga på Prisjakt först.

Jag tycker det är en aning missvisande att jämföra bedrägeri/falsk marknadsföring med att ha absolut ingen koll eller absolut ingen avsikt att ha koll på pris/tillgång på en vara.

Priset höjs för att det finns personer som är villiga att sluta ihop affär vid den prispunkten, det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Tror inte det är så speciellt kontroversiellt med fluxerande priser och vid perioder där man förväntar sig att produkler flyger av hyllan kan man argumentera priser med kontext.

Du har tillgång till full transparens angående tillgång och pris så du har full förmåga att avgöra när en produkt faller inom dina parametrar.

Om grundläggande sunt förnuft löser dilemmat har man absolut ingen ursäkt till att ställa krav på att marknaden ska anpassa sig efter personlig preferens.

Att priser rör på sig efter konsumenters beteenden är bara naturligt, tänk på att du inte endast tävlar/förhandlar mot butiker i mellan men även andra konsumenter för lager, speciellt under julklappshandel.

meningsbyggnad innan kaffet i sista paragrafen.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedo:

Kollade på en vinterjacka som har "rea". Den har haft rea priset hela sommaren innan det flög upp i oktober. Nästan varje produkt man kollar på helt sjukt.

Sen kanske det inte är ovanligt att säsongsprodukter ökar i pris när dess "rätta säsong" infaller

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Webhallen LURA sina kunder nov 2022

Webhallens Bluff Black Week 2022

Sänkning är inte för att Webhallen ger bra och schysta priser/rabatter till sina kunder, utan för att tillverkaren har sänkt priser.
Dock vill Webhallen få det att se ut att Webhallen ger schysta rabatterade priser till kunder, - Vilken Bluff rea....
...... Skamligt Webhallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk

Gillar hur en viss Samsung bildskärm säljs för 2490 med "1500:-" rabatt när den har kostat 2490:- lägsta pris i över ett halvår. Man måste verkligen gräva djupt för att hitta en produkt som faktiskt ligger under senaste lägsta pris.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

För att säkra bygget av min nya dator handlade jag veckan innan "black week". Såg helt enkelt till att få tag på de prylar jag ville ha utan att behöva trängas med andra eller att riskera att något lager tog slut. Tittade inte på prisjakt utan litade bara på att mina favoritbutiker inte lurade mig. Jag är nöjd och glad med nya burken. 😎

Tid, spenderad med att jaga priser, är också pengar. Lojalitet med butik visar sig dessutom gång på gång vara värt något det med.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenix:

Reor har vart ointressanta senaste 15 åren.

Typ så.

Inte ens Amazons "lightning deals" är bra längre, förr i tiden fick man sitta som en hök och klicka hem riktigt bra priser, tog slut på sekunder. Nu är det bara en massa random skit från Kina som är samma saker som på eBay, riktiga märkesvaror är typ -10-15% rabatt max vilket det ju kan vara i vanliga fall också.

Trodde det skulle vara seriösa reor i år p.g.a. överlager efter covid etc, men verkar vara samma skit som vanligt.

Ja, jag är bitter.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en köksmaskin och snubblade in på Cerveras hemsida, de stoltserar med Black week-priser och baserar rean på rekommenderat pris. Jämför en KitchenAid Artisan för 4200kr som de har "sänkt pris" från rekommenderat 5600kr, något som den enligt Prisjakt ständigt har kostat lägre sedan så långt bak som maj 2020.

Det är så ruttet i butiksdjungeln att ingen som driver en butik är att lita på, att de inte skäms är vidrigt precis som de själva är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är ute efter en köksmaskin och snubblade in på Cerveras hemsida, de stoltserar med Black week-priser och baserar rean på rekommenderat pris. Jämför en KitchenAid Artisan för 4200kr som de har "sänkt pris" från rekommenderat 5600kr, något som den enligt Prisjakt ständigt har kostat lägre sedan så långt bak som maj 2020.

Det är så ruttet i butiksdjungeln att ingen som driver en butik är att lita på, att de inte skäms är vidrigt precis som de själva är.

jag kikar på diskmaskiner och vitvaror. Typ alla bosch maskiner jag har hittat är "nya" på marknaden med ny skew. lustiga är att de tycks publicerats i slutet av oktober för 4k högre än rea pris och sedan prissänkts med 1k mitten av nov för att sedan ha "rea pris" nu. helt omöjligt när de sätter nya skews på samma maskin för rean så att det inte finns nån historik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Reor har vart ointressanta senaste 15 åren.

Det finns REA och det finns "REA"...

>50% på Nikon SB-900 för några år sedan sparade mig säkert +2000kr vid tillfället. Detta var ett par år innan modellen fasades ut. Missade bevakningen när restpartiet slumpades ut för 1300kr

Köpte min... ehum... Alienware på kombinerad jul-rea + blackfriday. Detta sparade mig c:a 7000kr och det blev billigare än att bygga eget - vilket tilltalade mig. Priset gick sedan upp motsvarande REA efter julhelgerna och bekräftade att det var "bra" köp prismässigt (fullt medveten om begräsningarna med OEM datorer som kan påverka det subjective uppfattningen om "bra").

Säger bara att för impulsköp kan REA vara en fälla ja, men har man bevakat och undersökt marknaden man ändå göra klipp. Kräver dock att anstränger sig och inte låter sig förföras utan eftertanke.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag byggde ny dator i våras, MB ASRock Z690 Extreme, CPU I5 12600 K, Minnen 4 x 8 GB G.Skill 4 DDR, SSD Samsung 980 Pro 1 TB , GPU Fractal ION+ 760 Platinium , chassi grått Fractal Meshify 2 Compact , chassi fläktar 5 pack Arctic, kylare Arctic Freezer 34 eSports DUO Grey. Totalpris runt 9 000 kr. "Fullpris" i våras låg runt 14 000 kr totalt för mitt data bygge. I dagsläget skulle samma dator skulle kosta runt 19 000 kr.
Hittar inte en enda produkt på Black Friday i samma prisklass som då, eller under vilken annan månad som helst i år.. Det enda jag sett på Black Friday pris är på SSD:n, som ändå är dyrare på "rean" än vad jag gav..

Sen får jag vara ärlig och säga att jag inte lagt så mkt tid på att spana in alla butikers Black Friday erbjudanden då alla återkommer regelbundet under året och jag kollar när köp börjar bli aktuellt.

Jag köpte på mig efterhand som det var nersatt pris i butik istället för att köpa allt på en gång och betala dyrt. T ex chassit, nersatt pris på de gråa, kostade 900 på Webhallen, andra färger kostade 1300 och idag kostar samma chassi 1549 på Inet...

Så för mig lönade sig att köpa under vanliga "reor"/prissänkningar," som ALLA butiker i Sverige har varje månad, istället för att få spel för Black Friday/Week/Month och annat skit som aldrig fungerar som det är tänkt i Sverige.

Visst, allt har gått upp i pris under året men fortfarande kvarstår faktum: Har man tid att vänta och inte panikköper så finns allt billigare under året, än på alla dessa bluff"reor".

Black Friday.. År efter år samma produkter och samma lurendrejeri gällande prissättning..

8 av 11 produkter på listan över varor med mest prishöjningar inför årets Black Friday är dataprodukter. Är det ett utslag av hur lättlurade/pris okänsliga den kundgruppen är?
Skiter i vad det kostar för de bara ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Ja precis det är en utmärkt lösning faktiskt. Undrar varför vi inte gör så med allt faktiskt. Bort med polis och lagar, hela skiten. Låt folk tänka själva istället så slipper vi all brottslighet och annan skit. Smart !

Eller så kanske det är så att vissa lagar fungera och vissa inte, det här är uppenbarligen en lag som inte fungera. Just nu känns det dessutom som det finns betydligt mer relvanta saker före rättsväsendet att fokuser på, Sverige står inte och faller med att några medel Svensons råkar köpa för dyr elektronik på BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Eller så kanske det är så att vissa lagar fungera och vissa inte, det här är uppenbarligen en lag som inte fungera.

Det var knappast någon som förväntade sig att lagändringen skulle få totalt genomslag och fullständig efterföljsamhet över en natt utan att avsikten är att åstadkomma förändring över lite längre tid.

Att då försöka utvärdera lagändringens utfall mindre än tre månader efter att den trätt i kraft är rätt enfaldigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedo:

Kollade på en vinterjacka som har "rea". Den har haft rea priset hela sommaren innan det flög upp i oktober. Nästan varje produkt man kollar på helt sjukt.

Men inte heller så konstigt att en vinterjacka var billig hela sommaren...