Lågtryck på grafikkortsmarknaden – största tappet sedan 2009

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på mitt GTX1070, kommer inte betala priserna dom frågar efter

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Hittade vad jag köpte mitt 7950 tidigt 2013...
2582kr... 😅

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag hade gärna köpt ett 6900 XT eller ett 3080-kort men eftersom jag gillar rayracing måste jag nog punga ut storkovan för ett Radeon 7900 XT (jag har inte råd med ett 4080 eller 4090).

Tyvärr så ligger AMD en generation efter i RT.
Ett 3080 kan du få för under 10.000. Svårt att tro att 7900XT hamnar under 10.000kr. Men som sagt om några veckor vet vi vilket kort är mest lämpad om man värderar RT och vill lägga max 10tkr.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag har spanat i två år på ett rimligt erbjudande och möjlighet att uppgradera från mitt 970. Meen jag köpte ett nintendo switch Oled nu och släpper spelandet på pc en stund. Det är så vansinniga priser.

Permalänk
Medlem

Smolket i bägaren är att dom förutspår ökande priser trots god tillgång och låg efterfrågan vilket borde vara tvärt om.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har ett 7900 XT bättre prestanda i RT än ett 3080?

Det utgår jag från. Skulle inte 7900 XT vara drygt 50% snabbare än 6950 i RT? Är 3080 så mycket snabbare än ett 6950?

Skrivet av Nautilus011:

Tyvärr så ligger AMD en generation efter i RT.
Ett 3080 kan du få för under 10.000. Svårt att tro att 7900XT hamnar under 10.000kr. Men som sagt om några veckor vet vi vilket kort är mest lämpad om man värderar RT och vill lägga max 10tkr.

Det kanske blir så om inte 7900 XT är så snabb i RT som jag hoppas. Jag föredrar dock AMD före NVidia, jag tål inte riktigt Jen-Hsun Huang, sen har jag alltid varit lite svag för underdogs.

Permalänk

Lite kuriosa var det inte 2009 som toppkorten Radeon HD 4870 och GTX 285 låg runt 3000-4000kr?

Skrivet av Mo0rbid:

Sitter fortfarande på mitt GTX1070, kommer inte betala priserna dom frågar efter

Sitter själv på ett GTX 1050 Ti det är inte synd om dig.

Permalänk
Medlem

Säkert många som vill uppgradera men få som vill betala scalper-priser från återförsäljare.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lite kuriosa var det inte 2009 som toppkorten Radeon HD 4870 och GTX 285 låg runt 3000-4000kr?

Sitter själv på ett GTX 1050 Ti det är inte synd om dig.

Tror jag gav 2300kr för mitt GTX275. Har för mig att 4870 var förstaval med budget på ca 3000kr (men helt slutsålt en tid, därav blev det GTX275 istället), och tror inte 4870 var så pass mycket dyrare, 300-400kr kanske, för isf hade jag nog stegat upp på Nvidiasidan istället. GTX285 låg nog närmare 4000kr dock, utanför budget med stor marginal.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är inte alla 4090 slutsålda och det är ju inte det billigaste grafikkortet heller?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Smolket i bägaren är att dom förutspår ökande priser trots god tillgång och låg efterfrågan vilket borde vara tvärt om.

Det va just den meningen i slutet som jag också fastnade på.

"Jon Peddie spår att leveranserna fortsätter minska under årets fjärde kvartal, men att det inte nödvändigtvis innebär totalt mörker. Analytikern menar att genomsnittspriserna (ASP) kommer öka samtidigt som tillgängligheten är fortsatt god, vilket fortsatt bäddar för en lika god jul."

Detta tolkar jag som att det är "God Jul" för tillverkarna som kommer höja marginalerna för att täcka upp för minskad försäljning så för konsumenterna kommer det bara bli sämre.
Har svårt att se detta fungera när det redan verkar som marknaden är mättad på Superdyra Highend kort nu när 4080 inte ens säljer som förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Är inte alla 4090 slutsålda och det är ju inte det billigaste grafikkortet heller?

Jo som han säger i analysen i videon nedan så är det troligen så att de som är beredda att betala över 16k för ett grafikkort är också de som vill ha det bästa som finns och betalar därför gärna 6k extra för ett 4090.
https://www.youtube.com/watch?v=9ockJnIwFNg

Permalänk
Medlem

rätt lustigt att branchen tror att de kan ha kvar priser på 20k för ett grafikkort för att man ska spela, hela skiten blåstes ju upp av cryptoboomen... nu är det dags att gå tillbaka till värstingmodel för 10k max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Är inte alla 4090 slutsålda och det är ju inte det billigaste grafikkortet heller?

De som är villiga att (och kan) betala de höga priserna har köpt och köper. Är inte direkt de som är majoriteten av potentiella köpare.

Permalänk
Skrivet av enbom:

Är i jakt på nytt grafikkort men kommer absolut inte spendera det dem efterfrågar. Var nog svårt svälja 7500kr för ett GTX1080 för 6 år sen.

Jag köpte ett GTX1080 i våras för 3K. Nu kan man få ett RTX3060 för kring 4K

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Säljs 4080 för 700usd så skall ni se att folk börjar köpa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Blev ju lite less ändå när EVGA gått ut med att Nvidia har en vinstmarginal på runt 400%. Kan tycka att de borde sänka priserna lite med den marginalen

Varför? 4080 FE tog slut i USA på bara några minuter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av dagas:

400%?! Apple brukar räknas som bolag med hög vinstmarginal och de har runt 35%. Jag gissar att de bara räknade på själva tillverkningskostnaderna av chippet? Inte all kostnad för utveckling av nya teknologier och annat, kostnader för personal och kontor och reklam och allt annat runt om.

Enda som gör att de sänker är att folk köper andra märken. Varför sänka så länge folk köper Nvidia ändå?

Hoppas intel får bra kort framöver så det blir mer konkurrens och att AMD blir bättre på RTX.

Apple har kring 25% i rörelsemarginal. Ändå cirkulerar fortfarande de barnsliga BOM-listorna där folk påstår sig veta att en iPhone har 80% vinstmarginal baserat endast på komponentkostnad. Folk har helt enkelt väldigt svårt att ta till sig att det är rätt dyrt att driva ett högteknologiskt tillverkande bolag med några hundratusen anställda...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

rätt lustigt att branchen tror att de kan ha kvar priser på 20k för ett grafikkort för att man ska spela, hela skiten blåstes ju upp av cryptoboomen... nu är det dags att gå tillbaka till värstingmodel för 10k max.

Ja ett hopp för 4090 från 1500 dollar för 3090 till 1600 för 4090 är stort.

För 4080 däremot, yikes.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Inte så konstigt, det är väl inte mer än rätt med tanke på hur skev prissättningen blivit när det kommer till grafikkort idag.

Trodde aldrig jag skulle köpa en mobil för över 10000kr för ett antal år sedan, men man vänjer sig nog dessvärre.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Nvidias CEO Jensen Huang grinar i fosterställning

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Trodde aldrig jag skulle köpa en mobil för över 10000kr för ett antal år sedan, men man vänjer sig nog dessvärre.

För 15 år sedan var en mobil för 5000kr väldigt dyrt.

Skrivet av e1m1:

Tror jag gav 2300kr för mitt GTX275. Har för mig att 4870 var förstaval med budget på ca 3000kr (men helt slutsålt en tid, därav blev det GTX275 istället), och tror inte 4870 var så pass mycket dyrare, 300-400kr kanske, för isf hade jag nog stegat upp på Nvidiasidan istället. GTX285 låg nog närmare 4000kr dock, utanför budget med stor marginal.

Det var bra tider men på den tiden så åldrades grafikkorten sämre också och att upplösingarna på skärmarna snabbt ökade, många gick från 1280x1024 till 1680x1050 till 1920x1200. Crysis såg till att många kort blev gamla på ett år. Grafikkort håller bättre idag.

Permalänk
Medlem

AMD verkar ju inte vilja sälja nått innan Jul dessutom. Sälj start den 13 december kommer inte att ge några större försäljning siffror. Och AIB korten börjar säljas först 2veckor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Säkert många som vill uppgradera men få som vill betala scalper-priser från återförsäljare.

Nä nu är det Nvidia som försöker att scalpa.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det va just den meningen i slutet som jag också fastnade på.

"Jon Peddie spår att leveranserna fortsätter minska under årets fjärde kvartal, men att det inte nödvändigtvis innebär totalt mörker. Analytikern menar att genomsnittspriserna (ASP) kommer öka samtidigt som tillgängligheten är fortsatt god, vilket fortsatt bäddar för en lika god jul."

Detta tolkar jag som att det är "God Jul" för tillverkarna som kommer höja marginalerna för att täcka upp för minskad försäljning så för konsumenterna kommer det bara bli sämre.
Har svårt att se detta fungera när det redan verkar som marknaden är mättad på Superdyra Highend kort nu när 4080 inte ens säljer som förväntat.

Vi är ju dock redan en bra bit in i det fjärde kvartalet, och siffrorna som diskuteras för det tredje kvartalet bör inte inkludera varken 4080 eller 4090 eftersom de släpptes först detta kvartal.

Så jag tror inte att de menar att korten kommer bli ännu dyrare än de redan är, utan det är nog mer en "förutspåelse" om situationen vi redan är i med nya men väldigt dyra kort från både Nvidia och AMD. Det krävs kanske ingen särskilt magisk spåkula för att förutse att det kommer säljas färre kort men till högre priser i den situationen.

Frågan är bara om korten faktiskt säljer så bra som de hoppats på, efterfrågan på 4080 verkar som du säger vara aningen sval. Men i så fall lär det snarare vara prissänkningar som är aktuella, man höjer ju inte priserna när tillgången är högre än efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Är inte alla 4090 slutsålda och det är ju inte det billigaste grafikkortet heller?

En ryktad anledning kan vara att de producerar färre 4090-kort än de tidigare planerat. Det var rapporter om att Nvidia flyttat produktion från 4090 till H100-kort istället på grund av att den auktoritära Amerikanska staten gick in och detaljstyrde vilka produkter Nvidia fick sälja till vem. Amerikanska staten hotar med fängelse om de fortsätter sälja datacenterprodukter till vissa kunder efter en viss tidpunkt så för att hinna sälja så mycket som möjligt producerar de färre 4090-kort.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Känns lite som att grafikkorten börjar nu prestera tillräckligt bra så att man kan vänta längre mellan varje uppgradering. Många vill inte spela på 4k och då är ju de nya korten inte speciellt lockande med råande priser.

Tror detta bara kommer bli värre med tiden om inte spelen börjar ta större framsteg och bli mer krävande även i lägre upplösningar.

Tiden då spelvärlden ändrades på bara ett par år är över. Nu har vi haft en ganska ordentlig stagnation sedan år tillbaka. Och när upplösningarna börjar nå nivåer där folk inte verkar se nån skillnad blir behovet desto mindre. Jag tror inte man kan bevara hög försäljning av GPUs utan spel att rättfärdiga det. Och de finns inte. Konsolerna kommer för alltid flaska spelproduktion framöver vilket minskar behov av nya grafikkort. Nvidia/AMD borde förstått detta med och prisjusterat baserat på det. Men de lever i fantasivärld av evig tillväxt och ökade priser.

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan att det gör speciellt stora hål i plånboken kunna köpa 4090, men jag ogillar känslan av att göra en dålig affär(bli lurad) för mycket, så det blir inget med det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varför passa inte AMD på att sälja 6700 och 6800 kort till rätt pris när Nvidia inte har några nya kort i det prestandasegmentet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

PC borde gå till 8K spelande med denna generation.

4K är det gamla 1080p redan nu.

2x4K ultrawide kanske borde kallas det nya 1440p