@Moseby kör på IP-Telefoni om möjligt.
Har själv provat försöka få igång några gamla telefoner via Huawei 4G router som har RJ11 uttag för att ringa med mobilnummer (testat med ett abonnemang som går att ringa med, mitt eget) men det funkar inte pålitligt, vissa telefoner fungerar andra inte. Samt att ibland kommer man inte fram osv. Däremot funkar det säkert fint med en IP-Telefoni dosa via bredbandet (4G, Kabel-TV Internet eller Fiber osv). Jag hade hoppats på den billigare lösningen men man måste nog ringa med någon form av mobiltelefon för att man ska kunna lite på det, annars måste man nog ha IP-Telefoni dosa och tjänst för att det ska vara pålitligt.
Jag ska nog byta leverantör snart men vad jag har kunnat komma fram till så verkar Quicknet och Teleservice vara bra vad gäller IP-telefoni. Billigt och tydlig information. Andra som erbjuder tjänsten till privatpersoner är lite si och så, otydlig information och nästan som dom säljer telefonin som extra bara för att dom inte vill förlora kunder.
Cisco eller Grandstream tycks vara bra hårdvara. Jag är inte nöjd med min Tilgin. Ibland händer det att man inte kommer fram, ibland måste man start om enheten för den tappar kopplingen till IP-Telefoni servern. Om det beror på routern vet jag inte, det kan vara fibernätet eller annat som stör men det har börjt bli ett irritationsmoment. Visst går nätet ner och en massa strul men jag tycker ändå att dosan ska kunna hantera detta utan att jag ska behöva pilla på den bara för att det plötsligt inte fungerar. Notera att jag inte kan ta mig in i boxen och många leverantörer låter dig inte använda IP-Telefoni annat än med just en fysisk box. Dom släpper inte ifrån sig kontouppgifter etc. Inte för att det irriterar mig men något att vara medveten om.