TV-guiden 2022/23 del 2: Vilken TV till vad?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då är det vanligtvis någon form av Audio Extractor som behövs. Om inte det går att lösa med ljudet separat via exempelvis USB-ljudkort.

Jag får ont i huvudet... Men kul med ny TV iaf. 😄

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då är det vanligtvis någon form av Audio Extractor som behövs. Om inte det går att lösa med ljudet separat via exempelvis USB-ljudkort.

https://noerdic.se/products/8k-hdmi-convertor

Vad tror du om denna?

Permalänk
Medlem

mjukvara

Alltid kul med TV. Bra och intressanta filmer

Något att ta upp är kanske uppdateringar av mjukvaran i tv:n? För resp. fabrikat. Kanske redan finns inlägg om det redan, har inte läst allt. Kanske missat. Min LG C9 från 2020 hade inte 120hz "out of the box" det kom senare med en uppdatering. Vore intressant att veta vad kan bli bättre med uppdateringar. Mycket kan man säkert skruva på. 120hz för spel via konsol kanske skall tilläggas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av compila_beeper:

Testa gärna – och berätta! Ganska lågt pris och en svensk ÅF.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni ger mest bang for the buck om man ska ha en TV, endast för streaming, på 50-55" för typ 5000:-? Kommer bara vara serier och filmer som ska tittas på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av splix:

Vad tror ni ger mest bang for the buck om man ska ha en TV, endast för streaming, på 50-55" för typ 5000:-? Kommer bara vara serier och filmer som ska tittas på.

Valfri TV för 5000 kronor räcker.

"Bang for the buck" etc. är omöjligt att svar på eftersom det är din bang i din buck. Är det primärt bildkvalitet i mysbelysning ska TV:n rankas så högt det går i kontrastomfång, gärna (••) och högre. Vill du däremot ställa något krav på kvalitet och egenskaper måste du fokusera på just kvalitet och egenskaper. Om din budget bara begränsar dig till basklassnivå (•) blir det allt mer sak samma vilken TV du köper. Alla TV för 5000 kr kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Valfri TV för 5000 kronor räcker.

"Bang for the buck" etc. är omöjligt att svar på eftersom det är din bang i din buck. Är det primärt bildkvalitet i mysbelysning ska TV:n rankas så högt det går i kontrastomfång, gärna (••) och högre. Vill du däremot ställa något krav på kvalitet och egenskaper måste du fokusera på just kvalitet och egenskaper. Om din budget bara begränsar dig till basklassnivå (•) blir det allt mer sak samma vilken TV du köper. Alla TV för 5000 kr kommer fungera.

Tack för svar, misstänkte att det blir ungefär så.
Jag hittar inget om olika OS, letar jag för dåligt tro? Vill ha ett OK interface som inte laggar och har med de vanligaste streamingtjänsterna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av splix:

Tack för svar, misstänkte att det blir ungefär så.
Jag hittar inget om olika OS, letar jag för dåligt tro? Vill ha ett OK interface som inte laggar och har med de vanligaste streamingtjänsterna.

Fråga 14 på Ofta frågade frågor: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

---
14. Vilket operativsystem ska man välja?
Beror lite på hur du fungerar som person. TV:n har det operativsystem den kommer med och du kan inte byta. Men du kan alltid komplettera. Saknar du en specifik tjänst eller applikation på just den TV:n som i övrigt verkar vara den rätta för dig, kan du alltid få in tjänsten på andra sätt.

Apple TV fungerar mycket väl ihop med IOS-enheter och som fristående enhet. Chromecast är ett populärt alternativ. Det finns fristående boxar som kör Android. Andra kör något baserat på Raspberry Pi eller till och med en renodlad HTPC. Alla dessa kan du koppla till vilken TV som helst och få precis de egenskaper, applikationer och tjänster du önskar.
---

"Laggar" är en personlig uppfattning. Men även där är det samma enkla samband som med allt annat: Ju enklare TV, desto enklare processor och desto större risk att det uppfattas som "Laggigt". Ju bättre TV, desto kraftfullare processor. Generellt är det bättre idag än för 4–5 år sedan, men alla har en personlig gräns för vad de anser vara "laggigt".

Android är vanligast och därför brukar de flesta tjänster finnas där.

Tänk tvärtom istället: kartlägg vilka av alla hundra eller tusen olika tjänster och appar just du personligen vill ha och istället se vilket OS som bäst täcker in dem alla. Du avgränsar du utbudet av TV-apparater och kanske missar en bra/passande TV därför att det fokuseras på OS/Appar snarare än kvalitet.

Eller tänk om helt och välj från början extern lösning som redan har allt du behöver och dessutom fungerar bra, är rappt och inte beroende av TV-tillverkarens goda vilja. Finns en anledning till AppleTV, Chromecast och Nvidia Shield är så populära eftersom man inte längre begränsad till vad TV:n erbjuder. Särskilt några år senare när TV:ns inbyggda system inte längre räcker till eller börjar upplevas sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av splix:

Tack för svar, misstänkte att det blir ungefär så.
Jag hittar inget om olika OS, letar jag för dåligt tro? Vill ha ett OK interface som inte laggar och har med de vanligaste streamingtjänsterna.

Det blir nog svårt för 5000kr. En lågprismodell har knappast snabb SoC. Räkna med sega menyer som blir allt segare med tiden i och med tillagd reklam i menyer etc. Köp en Chromecast med Google TV istället så får du mycket bättre prestanda (men fortfarande reklam, även om det är "bättre" reklam).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Den måste upplevas, vi hann kolla lite på Mandalorian 4k också, och efter det vill jag aldrig kolla på min 55" tum Oled igen, måste ha en 98" nu.

Vissa Elgiganten butiker har den om ni vill se den live.

Jag ringde till Elgiganten och frågade vart närmaste butik fanns med den som demo. Fanns en cirka 12 mil ifrån mig så är på väg dit nu för att kolla så bra man kan. Om man känner sig tillräckligt nöjd så blir det ett köp från Elgiganten, om inte så får det helt enkelt bli en LG 77" C1 istället även om den är liten i storlek.

Uppdatering.

Blev förvånad över svärtan och färgerna faktiskt, såg bättre ut än jag trodde det skulle vara Men ja, sämre än 9096 falden jag har men bra ändå. Men mindre blooming.

Det blev till slut efter en massa testande en beställning på TCL 98" med Calman kalibrering för 1,st SDR och 1,st HDR profil. Samt Elcare förlängd garanti på 5,år.

Inte ett lätt beslut men lg C1 77" såg så förbannat liten ut när man jämförde dom två bredvid varandra. Men det är ju en viss skillnad i pris också.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Tyvärr så väldigt många lampor överallt och folk så var svårt att kunna ta bilder.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Jag ringde till Elgiganten och frågade vart närmaste butik fanns med den som demo. Fanns en cirka 12 mil ifrån mig så är på väg dit nu för att kolla så bra man kan. Om man känner sig tillräckligt nöjd så blir det ett köp från Elgiganten, om inte så får det helt enkelt bli en LG 77" C1 istället även om den är liten i storlek.

Uppdatering.

Blev förvånad över svärtan och färgerna faktiskt, såg bättre ut än jag trodde det skulle vara Men ja, sämre än 9096 falden jag har men bra ändå. Men mindre blooming.

Det blev till slut efter en massa testande en beställning på TCL 98" med Calman kalibrering för 1,st SDR och 1,st HDR profil. Samt Elcare förlängd garanti på 5,år.

Inte ett lätt beslut men lg C1 77" såg så förbannat liten ut när man jämförde dom två bredvid varandra. Men det är ju en viss skillnad i pris också.

Japp tyckte också färgerna och svärtan var bra. överlag mycket bra färger. Det kan man inte säga om min grannes Philips 75” The One, var precis och kollade på fotbolls Vm på den, gult ser mysko ut. Sämsta tvn jag sett på länge.

Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Jag ringde till Elgiganten och frågade vart närmaste butik fanns med den som demo. Fanns en cirka 12 mil ifrån mig så är på väg dit nu för att kolla så bra man kan. Om man känner sig tillräckligt nöjd så blir det ett köp från Elgiganten, om inte så får det helt enkelt bli en LG 77" C1 istället även om den är liten i storlek.

Uppdatering.

Blev förvånad över svärtan och färgerna faktiskt, såg bättre ut än jag trodde det skulle vara Men ja, sämre än 9096 falden jag har men bra ändå. Men mindre blooming.

Det blev till slut efter en massa testande en beställning på TCL 98" med Calman kalibrering för 1,st SDR och 1,st HDR profil. Samt Elcare förlängd garanti på 5,år.

Inte ett lätt beslut men lg C1 77" såg så förbannat liten ut när man jämförde dom två bredvid varandra. Men det är ju en viss skillnad i pris också.

Japp vi ställde hans 55 rums oled bredvid, man blir fan ledsen av att kolla på oleden. Gissar på att du tog hemkörning, blir jute svårt att flytta den om man flyttar någon gång i framtiden haha

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Märks att Elgiganten sponsrar med tanke på att Samsung återfinns överallt...haha

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Märks att Elgiganten sponsrar med tanke på att Samsung återfinns överallt...haha

Hur menar du?, dom säljer ju alla märken....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Det blev till slut efter en massa testande en beställning på TCL 98" med Calman kalibrering för 1,st SDR och 1,st HDR profil. Samt Elcare förlängd garanti på 5,år.

Vad kostade det där?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Japp vi ställde hans 55 rums oled bredvid, man blir fan ledsen av att kolla på oleden. Gissar på att du tog hemkörning, blir jute svårt att flytta den om man flyttar någon gång i framtiden haha

Haha Jo det blev en hemkörning, tyvärr så är dom slut överallt så kommer ta ett tag att få hem den. Men dom sa att dom skulle ringa till TCL direkt och se om det fanns några på lagret så dom kunde få en skickad fortare till dom.
Dom måste få hem den till butik, sedan utföra kalibrering och sedan packa ner och skicka vidare hem till mig.
Även väggfästet var helt slut med leveransproblem.
Mått mellan skruvfästen bak är 850x400, fick mäta mitt nuvarande som är 950 bred och betydligt rejälare så klarade mig där.
Ajja, nu är det bara och vänta och lägga nya filmer åt sidan så man kan se dom på TCL när den väl kommer.

2295,kr just nu för 5,års garanti samt en fullständig kalibrering.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Med tanke på vissa vissa bilder/resultat i tråden om oled jag nyligen skapade:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676708-visa-din-oled

Är det idag någon poäng idag att undvika statiska element med de nyare panelerna, eller är det en historisk detalj som man idag inte behöver oroa sig för nämnvärt?

Jag tänker då på användarcenario som sport (med statiska element från resultat) eller saker som youtube/minecraft/nyhetsmorgon/… som alla har sina röda/gula statiska element

Kalibrerar man ner ljusstyrkan och kör i mörka miljöer är det inte samma problem, men blandat eller ljusa rum så bör det innebära viss risk tänker jag

Permalänk
Medlem

Hur står sig de äldre OLED panelerna jämfört med de senast (Bortsätt 120Hz, VRR och högre ljusstyrka) Har en 65” Philips OLED från 17-18 (tror det är samma panel som LG C7) Varit kanonnöjd med den och är fortfarande lika impad av kontrasten och färgerna framförallt i HDR material. Men man är ju alltid sugen på nya grejer så behöver lite anledningar.

Permalänk

Köpte precis en The Frame 55”, så lär vara ensam i denna tråd. Men vi har soffan mitt i rummet med flera lampor bakom och fönster i sydväst-läge. Ljusa dagar gick det knappt att se TVn, jag orkar inte dra för 4 stora fönster 🙂

Efter en dag är skillnaden mot förra TVn (QE55Q70) gigantiskt. Även om den nya är allmänt buggig är det en fördel att kunna se bilden.

Måste fråga, varför finns inte fler TV-apparater med matt skärm? Hade gärna haft ett val… Har Thomas testat/sett The Frame och kan relatera till de bästa andra reflexfiltrerna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Haha Jo det blev en hemkörning, tyvärr så är dom slut överallt så kommer ta ett tag att få hem den. Men dom sa att dom skulle ringa till TCL direkt och se om det fanns några på lagret så dom kunde få en skickad fortare till dom.
Dom måste få hem den till butik, sedan utföra kalibrering och sedan packa ner och skicka vidare hem till mig.
Även väggfästet var helt slut med leveransproblem.
Mått mellan skruvfästen bak är 850x400, fick mäta mitt nuvarande som är 950 bred och betydligt rejälare så klarade mig där.
Ajja, nu är det bara och vänta och lägga nya filmer åt sidan så man kan se dom på TCL när den väl kommer.

2295,kr just nu för 5,års garanti samt en fullständig kalibrering.

Okey inte så farligt för 5 års garanti. Vad kostade dom separat?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Ecke11:

Hur står sig de äldre OLED panelerna jämfört med de senast (Bortsätt 120Hz, VRR och högre ljusstyrka) Har en 65” Philips OLED från 17-18 (tror det är samma panel som LG C7) Varit kanonnöjd med den och är fortfarande lika impad av kontrasten och färgerna framförallt i HDR material. Men man är ju alltid sugen på nya grejer så behöver lite anledningar.

Är väl ingen större skillnad, lite bättre ljus-styrka?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Köpte precis en The Frame 55”, så lär vara ensam i denna tråd. Men vi har soffan mitt i rummet med flera lampor bakom och fönster i sydväst-läge. Ljusa dagar gick det knappt att se TVn, jag orkar inte dra för 4 stora fönster 🙂

Efter en dag är skillnaden mot förra TVn (QE55Q70) gigantiskt. Även om den nya är allmänt buggig är det en fördel att kunna se bilden.

Måste fråga, varför finns inte fler TV-apparater med matt skärm? Hade gärna haft ett val… Har Thomas testat/sett The Frame och kan relatera till de bästa andra reflexfiltrerna?

Vad glad att du inte köpte en oled med glansig yta, vissa sommardagar går det knappt att kolla på tv. Då är led bättre, har en gammal led som bara blir bättre ju mer ljus det är på den.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Den måste upplevas, vi hann kolla lite på Mandalorian 4k också, och efter det vill jag aldrig kolla på min 55" tum Oled igen, måste ha en 98" nu.

Vissa Elgiganten butiker har den om ni vill se den live.

Måste fråga vad det var för avstånd från soffan ni satt i fram till teven?

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Måste fråga vad det var för avstånd från soffan ni satt i fram till teven?

2.5 meter typ

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tråkigt att LG:s 2021-modeller tog slut precis innan Black Friday 2022. Jag hade span på en modell från förra året där 65" kostade runt 12000 kr. Nu får man istället årets modell i 55" för samma pris... skit också.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Tråkigt att LG:s 2021-modeller tog slut precis innan Black Friday 2022. Jag hade span på en modell från förra året där 65" kostade runt 12000 kr. Nu får man istället årets modell i 55" för samma pris... skit också.

Kör på en miniLed då ? Ska vara minst lika bra som en oled, enligt en polare.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

En recension på elgigantens sida
"Efter haft både LG OLED och Samsung QLED de senare åren hemma, så har jag äntligen hittat ett mellanting. Vår OLED fick burn-in efter ca 2 år och Samsungs QLED hade en hel del blooming runt undertexter(subtitles). TCL C835 använder en Mini-LED QLED VA panel liknande Samsungs nya Neo QLED serie. Men TCL lyckas med betydligt bättre kontrast och svärta än både Samsung och Sony. Sonys paneler har extrem blooming för att bibehålla bildkvalité medans Samsung överkompenserar blooming för att istället få shadow-crush och tappa detaljer i mörka scener. TCL har lyckats hitta en perfekt balans - ingen shadow crush alls och ingen synbar blooming. Första gången jag ser detta på en LED baserad TV.
Denna TV lyckas komma väldigt nära OLED i svärta men har betydligt högre ljusstyrka och tryck i färgerna. Så man får de bästa av två världar. Lägg till att den har stöd för alla format: Dolby Vision, HDR10+, HLG inkl de AI styrda varianterna som kalibrera bilden åt dig live.
ULLM, VRR(Freesync Premium Pro), 120/144Hz vilket ger maxat stöd för moderna konsoler som Playstaion 5 & Xbox Series S/X.
Sedan använder den nya GoogleTV istället för gamla AndroidTV gränssnittet vilket fungerar snabbt, stabilt och har brett stöd för appar.
4st HDMI 2.1 portar där TCL lagt eARC stödet på en av 60Hz portarna för att frigöra 129Hz portarna. Något Sony och Samsung borde tagit efter då folk kan ha fler konsoler än 1 hemma.
Movie bildläget är perfekt kalibrerat ifrån fabrik för er som saknar verktyg eller vill betala för kalibrering. Kan utan tvekan säga att detta är årets köp när de gäller TV för pengarna.".

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en av dessa Sony X90K och Samsung QN85B 75". Ska användas mest till Netflix och Playstation 5.

Visa signatur

ola33

Permalänk

Hur ligger det till med kapabilitet att välja 1440p 120Hz-läge för de som har 4K 120Hz? Det var en grej som lyftes fram för den Samsung från 2018 som jag har, men det nämns inte här vad jag kan se.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hur ligger det till med kapabilitet att välja 1440p 120Hz-läge för de som har 4K 120Hz? Det var en grej som lyftes fram för den Samsung från 2018 som jag har, men det nämns inte här vad jag kan se.

Känns som att det kanske inte är lika stor grej sedan 3080 och uppåt klarar 4K ganska bra och nya skalningstekniker som DLSS/XeSS/FSR kan hjälpa till ganska bra