Permalänk
Medlem

Vita ställbara fläktar.

Tjo. Är ute efter vita fläktar som man kan ställa in låg hastighet på. De flesta verkar klara från 800 rpm men jag vill ha en som går att ställa på typ 400 eller ännu lägre. Lian Li UNI FAN SL120 Infinity klarar 0-2100 så något i den stilen. Är dock inte intresseras av rgb så en utan det vore kalas. Visst dessa går ju att köra nedsläckta men tänkte om man kunde komma undan lite billigare. Onödigt att betala för något man inte använder. Krav att de är vita då allt annat i chassit är vitt.

Visa signatur
Permalänk

Arctic P12 PWM eller P14 PWM-fläktar finns som vita, är billiga, utan rgb och går att ställa på låg hastighet (tror det går att komma ned i 400rpm utan problem), dock gör de ett vinande ljud vid vissa varvtal vilket kan vara riktigt irriterande när du har flera fläktar du försöker matcha. Oavsett tror jag de flesta fläktar går att ställa på 400rpm om det är hyfsat långsamma fläktar, köp någon fläkt utan så högt maxtal (2100 är högt) så borde det gå att ordna

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Arctic P12 PWM eller P14 PWM-fläktar finns som vita, är billiga, utan rgb och går att ställa på låg hastighet (tror det går att komma ned i 400rpm utan problem), dock gör de ett vinande ljud vid vissa varvtal vilket kan vara riktigt irriterande när du har flera fläktar du försöker matcha. Oavsett tror jag de flesta fläktar går att ställa på 400rpm om det är hyfsat långsamma fläktar, köp någon fläkt utan så högt maxtal (2100 är högt) så borde det gå att ordna

Har en Arctic-fläkt på cpu-kylaren och just den stannar när jag går under 800. Kommer dock inte ihåg vilken modell det är. Haft den ett tag. Men får kolla. De brukar ju göra bra grejer.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Har en Arctic-fläkt på cpu-kylaren och just den stannar när jag går under 800. Kommer dock inte ihåg vilken modell det är. Haft den ett tag. Men får kolla. De brukar ju göra bra grejer.

låter som att du DC styr dem då brukar typ 40-60% va minimim typ.

PWM fläktar brukar ofta gå att gå ner så långt som till 200-300RPM på 120/140mm fläktar utan att de stannar

men som sagt tidigare

p12
https://www.inet.se/produkt/5323016/arctic-p12-pwm-vit-pst

men du får dubbelkolla om du verkligen kör PWM styrt och inte DC styrt (eller AUTO som sällan väljer rätt) för brukar gå att välja i moderkortsbioset hur man vill styra och även pwm fläktar (4pin)k an dc styras men icke pwm (3pin) kan inte pwm styras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som att du DC styr dem då brukar typ 40-60% va minimim typ.

PWM fläktar brukar ofta gå att gå ner så långt som till 200-300RPM på 120/140mm fläktar utan att de stannar

men som sagt tidigare

p12
https://www.inet.se/produkt/5323016/arctic-p12-pwm-vit-pst

men du får dubbelkolla om du verkligen kör PWM styrt och inte DC styrt (eller AUTO som sällan väljer rätt) för brukar gå att välja i moderkortsbioset hur man vill styra och även pwm fläktar (4pin)k an dc styras men icke pwm (3pin) kan inte pwm styras.

Använder Fan Control. Kalas att kunna detaljstyra alla fläktar för att få ner ljudnivån. Har hellre lite högre temp än hög ljudnivå.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Använder Fan Control. Kalas att kunna detaljstyra alla fläktar för att få ner ljudnivån. Har hellre lite högre temp än hög ljudnivå.

jo men programvaran arbetar ju med fläktarna kopplade till moderkortet och med vilken inställning de är ställda att använda där.

så DC styr du fläktarna i bios så kommer fan control dc styra dem osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men programvaran arbetar ju med fläktarna kopplade till moderkortet och med vilken inställning de är ställda att använda där.

så DC styr du fläktarna i bios så kommer fan control dc styra dem osv.

Jo visst är det så. Nu blev det en Arctic P12 PWM + en Be Quiet! Pure Wings 2 120mm (ej pwm) som ska ersätta den gamla Actic-fläkten som nu sitter på cpu-kylaren nu. Sitter en Silent Wings 3 som medföljde kylaren. Men då dessa har utgått och Silent Wings 4 är lite väl dyra blev det en Pure Wings 2 istället. Typ samma spec på båda så... Arctic-fläkten kommer sitta bak i chassit. Gillar jag den blir det kanske att byta de i fronten också även om de jobbar på bra och tyst. Eller kanske blir någon i taket eller i botten. Finns ju hyfsat med fläktplatser i ett Lian Li PC-O11 Air Mini

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så då var fläktarna installerade. Men döm om min förvåning när även den nya Arctic-fläkten levde om. Kollade lite närmare och visade sig att det var fläktkontakten (kopplad till PUMP_Fan 1 på moderkortet som var låst i bios till 100%. Med den upplåst vart även den gamla fläkten tyst. Men det är ok. Nu kunde jag sätta en fläkt i toppen av chassit.

En liten fundering ang placering av fläkten i toppen. Har den nu rakt ovanför cpu-kylaren och den blåser ut ur chassit. Skulle det vara bättre om den var placerad i den främre delen? Tänker om det blir knas att luften dras både genom kylaren (från höger till vänster) samt upp ur kylaren. Kanske även är dumt att ha den i toppen och istället ha den i botten så grafikkortet får lite mer luft? Vad är att rekommendera?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Så då var fläktarna installerade. Men döm om min förvåning när även den nya Arctic-fläkten levde om. Kollade lite närmare och visade sig att det var fläktkontakten (kopplad till PUMP_Fan 1 på moderkortet som var låst i bios till 100%. Med den upplåst vart även den gamla fläkten tyst. Men det är ok. Nu kunde jag sätta en fläkt i toppen av chassit.

En liten fundering ang placering av fläkten i toppen. Har den nu rakt ovanför cpu-kylaren och den blåser ut ur chassit. Skulle det vara bättre om den var placerad i den främre delen? Tänker om det blir knas att luften dras både genom kylaren (från höger till vänster) samt upp ur kylaren. Kanske även är dumt att ha den i toppen och istället ha den i botten så grafikkortet får lite mer luft? Vad är att rekommendera?

ingen större betydelse huvudsaken är att du får bort varmluften.

sen vilken väg det tar är ganska minimala skilnader dock kan turbulens öka ljudnivån något men är ganska trial n error på den fronten vad som blir tystast med just din hårdvara.

generellt dock brukar den erkänt bästa konfigurationen va intag i fronten så lågt som möjlight och utblås någonstans bak i övre delen av chassit.

sen exakt hur många fläktar och var kan diskuteras i evighet men generellt efter 1-2 fläkt i fronten och 1 fläkt i baken så ökar kylförmågan väldigt lite jämfört med endast 1 intag eller 1 utsug men generellt bättre med övertryck i chassit då luften kommer sippra ut genom varenda hål i chassit automatiskt sålänge trycket på insidan är högre än på utsidan om chassit.

LTT gjorde ett yt klipp om det för ett gäng år sedan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows