Permalänk
Medlem

PTM7950 Thermal Pad

Hej,

Jag såg precis en Linus Tech Tips video om PTM7950 Thermal Pad

En "Phase changing thermal pad".
En slags "värmekudde" som man sätter på något som behöver kylas.

Enligt videon presterar det nästan lika bra som flytande metall.
Men det är inte elektriskt ledande.
Har bl.a. använts inom fordonsindustrin och ska behålla sin kylprestanda år efter år efter år.
Lenovo har börjat använda det i nya laptops.
Enligt någon rapport skulle det tydligen t.o.m. prestera bättre efter 1000 värmecykler än när det är nyinstallerat.

Vill man ha ett system som håller sig svalt och välkylt år efter år så låter det här nästan som magi.

Problemet enligt Linus är att Honywell inte säljer PTM7950 i mindre kvantiteter än 1000st.
Vilket åtminstone gör det för dyrt för mig.

Är det någon som provat PTM7950 ?
Finns det några Svenska återförsäljare som säljer det?

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Är intresserad utav detta själv. Men inte hittat något i Sverige.
Finns ju alltid alternativet att gå ihop några 100 pers & handla.
Skulle behöva till ca. 8 datorer & ca. 10 andra enheter som går lite varmare än vad som är trevligt i mina ögon.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Finns nog garanterat i Sverige men inget du kommer hitta via internet utan kan snarare tänka mig att industrier och typ ABB kan ta hem det utan problem

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@Inet! Här har ni chansen 😱

Permalänk
Permalänk
Inet
Skrivet av Dreas89:

@Inet! Här har ni chansen 😱

Tjenare,

Vi håller på att kika på om vi kan ta in detta i sortimentet.
Återkopplar så fort vi vet mer

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Vi håller på att kika på om vi kan ta in detta i sortimentet.
Återkopplar så fort vi vet mer

Snyggt, för att inte lova bort mina surt förvärvade pengar för tidigt så behöver nog priset landa på under 200kr för en 8x8-bit.

Men ni får återkoppla och kanske göra en omröstning här ifall priset blir i närheten av Aliexpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Vi håller på att kika på om vi kan ta in detta i sortimentet.
Återkopplar så fort vi vet mer


Kul att ni tittar på det.
Skulle vara spännande att testa.

Skrivet av Dreas89:

Men ni får återkoppla och kanske göra en omröstning här ifall priset blir i närheten av Aliexpress.

Tror vi får räkna med att det kostar mer än Aliexpress.
Men om tillräckligt många köper så kanske priserna kan sjunka på sikt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Den på Aliexpress är förmodligen inte av den kvaliteten man vill ha, se gärna segmentet "The inevitable catches" i videon.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:


Kul att ni tittar på det.
Skulle vara spännande att testa.

Tror vi får räkna med att det kostar mer än Aliexpress.
Men om tillräckligt många köper så kanske priserna kan sjunka på sikt.

Jag kan nog säga att 200kr för en liten bit känns mastigt. Misstänker att man efter att ha satt dit biten inte ska röra den. Dvs när man ska montera ner så är den körd.

Men det blir spännande att se 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Vi håller på att kika på om vi kan ta in detta i sortimentet.
Återkopplar så fort vi vet mer

Hur ser möjligheterna ut? Har ni testat?

Permalänk
Medlem

Jag är också lite nyfiken på denna 😊

Permalänk
Medlem

Thermalright Helios/Heilos kanske är PTM7950.

Permalänk
Inet
Skrivet av tgz:

Hur ser möjligheterna ut? Har ni testat?

Hej igen,

Dessvärre var detta inget som vi kunde ta in i vårt sortiment.
Dock har vi lite andra thermal pads som vi tagit in som nämnt i tråden (är dock inte av samma märke som i LTT videon).
https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgz:

Thermalright Helios/Heilos kanske är PTM7950.

Förutom att Helios är 0.05 mm tunnare så är specifikationerna identiska så det förefaller sannolikt. Kan vara så enkelt som att dom mäter med mot utan skyddsplasten, eller knasig avrundning.

Väldigt sugen på att byta pasta på allt jag har för att slippa underhållet. Flytande metal har jag fått bra temps med men det är riktigt störigt att prestandan faller efter ett halvår ish i min erfarenhet. Så ofta vill jag inte rota runt och vanlig pasta har "bara" ett par år med stabil prestanda innan det börjar krypa upp. Den här produkten verkar ju hålla lika länge som hårdvaran vilket känns sjukt skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Dessvärre var detta inget som vi kunde ta in i vårt sortiment.
Dock har vi lite andra thermal pads som vi tagit in som nämnt i tråden (är dock inte av samma märke som i LTT videon).
https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Men visst är det där för att tejpa på VRM och minnesmoduler inte istället för kylpasta på CPU/GPU?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Men visst är det där för att tejpa på VRM och minnesmoduler inte istället för kylpasta på CPU/GPU?

Se OP, du kan använda det på CPU/GPU.

Ojoj, undra om det är the real deal eller kina kopiorna som gått på aliexpress ett tag 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Se OP, du kan använda det på CPU/GPU.

Ojoj, undra om det är the real deal eller kina kopiorna som gått på aliexpress ett tag 🤔

Jag refererade specifikt till produkterna Inet länkade mot. Dom ser inte ut att vara för CPU/GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag refererade specifikt till produkterna Inet länkade mot. Dom ser inte ut att vara för CPU/GPU.

Skulle tro att det inte är några problem så länge du väljer en pad i det högre W/mK segmentet. PTM7950 har en värmeledningsförmåga på 8.5W/mK, vad jag kan se erbjuder inet både 11 och 17 alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Skulle tro att det inte är några problem så länge du väljer en pad i det högre W/mK segmentet. PTM7950 har en värmeledningsförmåga på 8.5W/mK, vad jag kan se erbjuder inet både 11 och 17 alternativ.

Nä du. Om tillverkaren själv säger "absolutely not" så tror jag inte det är samma sak du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

<Uppladdad bildlänk>

Nä du. Om tillverkaren själv säger "absolutely not" så tror jag inte det är samma sak du.

Hmm tack för att du delade detta, kanske man får överväga PTM alternativet iaf. Undra vad som skiljer så mycket mellan dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hmm tack för att du delade detta, kanske man får överväga PTM alternativet iaf. Undra vad som skiljer så mycket mellan dessa?

Det primära är att PTM smälter och blir flytande när tempen går över 45C, så är mer likt en högpresterande kylpasta än andra pads. En annan stor skillnad är såklart tjockleken, men det är med flit såklart eftersom produkterna där på Inet inte är för GPU/CPU utan för VRM / RAM-minnen / SSD-er etc. dom måste vara tjockare för att det som ersatts också var tjockare, finns ett avstånd mellan heatspreader och det som ska kylas som måste bryggas.

Permalänk
Medlem

Beställde den på en chansning, ser ju lovande ut. I min erfarenhet brukar dom med flit inte kopiera logotyper och försöka få det att se äkta ut. Aningen omotiverad verktygspåse dock men det känns som Kina standard att alltid skicka med sånt. Det är ju relativt lätta pengar att bulk köpa in och packa om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Beställde den på en chansning, ser ju lovande ut. I min erfarenhet brukar dom med flit inte kopiera logotyper och försöka få det att se äkta ut. Aningen omotiverad verktygspåse dock men det känns som Kina standard att alltid skicka med sånt. Det är ju relativt lätta pengar att bulk köpa in och packa om.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Spännande! Får man be om resultatet sen (?), hade varit intressant att se!

@Inet ?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av takeoninja:

Beställde den på en chansning, ser ju lovande ut. I min erfarenhet brukar dom med flit inte kopiera logotyper och försöka få det att se äkta ut. Aningen omotiverad verktygspåse dock men det känns som Kina standard att alltid skicka med sånt. Det är ju relativt lätta pengar att bulk köpa in och packa om.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vilken storlek köpte du? Ser stort ut!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Spännande! Får man be om resultatet sen (?), hade varit intressant att se!

@Inet ?

Skrivet av andra94:

Vilken storlek köpte du? Ser stort ut!

Köpte 80x160 mm så det ska räcka till lite tester och GPU m.m. Har 3 barn dock så lär dröja innan jag får tid att sätta mig med det!

Hade tänkt att först testa contact frame för min 13900k (har en NUC 13 i9 Extreme) med detta för att se vad det gör mot stock och sen göra en delid om det är så att jag inte blir nöjd. Systemet går rätt varmt som det är idag så alla grader skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Köpte 80x160 mm så det ska räcka till lite tester och GPU m.m. Har 3 barn dock så lär dröja innan jag får tid att sätta mig med det!

Hade tänkt att först testa contact frame för min 13900k (har en NUC 13 i9 Extreme) med detta för att se vad det gör mot stock och sen göra en delid om det är så att jag inte blir nöjd. Systemet går rätt varmt som det är idag så alla grader skulle hjälpa.

Följer med spänning 😀

Permalänk
Medlem

Har lagt beställning på både PTM7950 och CX H1300 Thermal Putty för VRMs. Finns som sagt endel på Youtube och Reddit om Båda dessa produkter. Tar väl ett par veckor att få hem då de kommer från Kina.

Är tänkt att användas på min MSI laptop med i7 8750H / GTX1060 och om de funkar fint så även på mina söners laptops med liknande komponenter i som även de går rejält varma.

Tänkte köra lite jämförande tester före och efter applicering i tex Cinebench och 3Dmark för att se hur tempsen gått(förhoppningsvis) ner..

Tänkte även testa lite längre fram om några veckor när materialet satt sig lite och gått genom några högtemps cykler.

Återkommer med resultatet.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Skrev några rader om PTM7950 som jag applicerade på mitt 7900 XTX här: #20236435

TLDR; kylpastan hade inte börjat degradera så skillnaden blev inte så stor. Men förhoppningsvis håller sig prestandan stabil över tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H