240mm eller 280mm Arctic Liquid Freezer II till 5800X3D?

Permalänk
Medlem

240mm eller 280mm Arctic Liquid Freezer II till 5800X3D?

Hade först tänkt att skaffa en 280mm Arctic Liquid Freezer II, som jag hade tänkt att sätta i toppen på ett Fractal Design Meshify 2 (det fullstora med plåt sida). Men priset är inte så bra just nu på det chassit (runt 2000kr), vill helst komma undan lite billigare.

Så det jag undrar är om 240mm varianten är nåt ni skulle rekommendera över 280mm varianten, om man vill komma ner lite i total kostnad. Enligt specifikationen på 240mm varianten så ska den gott och väl klara att kyla en 5800X3D, frågan är bara om det stämmer i praktiken. Om den nu fungerar utan problem så kan jag ju gå ner till Compact varianten av chassit, som säljs till ett lägre pris.

Vad tror ni? Vad skulle ni ha gjort?

Permalänk
Medlem

Kanske inte svaret du söker, men lägg de extra platserna på Noctua fläktar som tar ut den varma luften ur chassit och installera en Noctua NH-D15

Definitivt det bästa du kan göra och billigare.

Permalänk
Medlem

När det kommer till vattenkylning brukar man ju räkna på att 120mm radiator räcker till varje enskild komponent så du klarar dig nog gott på både alternativ.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I kontrast till de CPU lanseringar vi precis sett så blir inte 5800X3D så varm att man måste ha AIO. Jag kör en Deepcool AK620 och det går alldeles utmärkt i ett inte särskilt öppet chassi.

Permalänk
Medlem

Instämmer med @Donhoz, kör en vettig luftkylare istället. Sitter med Noctua NH-U12A på min och det fungerar perfekt.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kanske inte svaret du söker, men lägg de extra platserna på Noctua fläktar som tar ut den varma luften ur chassit och installera en Noctua NH-D15

Definitivt det bästa du kan göra och billigare.

Nej det har du rätt i, det är inte det svaret jag sökte. Men tack för att du tar dig tid att svara iallafall.

Fast D15 är ju inge billigare än en Arctic Liquid Freezer II (240mm).

Skrivet av Wizbro:

När det kommer till vattenkylning brukar man ju räkna på att 120mm radiator räcker till varje enskild komponent så du klarar dig nog gott på både alternativ.

Okej, låter bra. Det öppnar för lite alternativ när det gäller chassistorlek.

Skrivet av chloe:

I kontrast till de CPU lanseringar vi precis sett så blir inte 5800X3D så varm att man måste ha AIO. Jag kör en Deepcool AK620 och det går alldeles utmärkt i ett inte särskilt öppet chassi.

Jag ser inte det som något negativt med AIO, jag föredrar faktiskt AIO över luftkylare. Så det känns inte som ett "måste" för mig.

Skrivet av Zmt:

Instämmer med @Donhoz, kör en vettig luftkylare istället. Sitter med Noctua NH-U12A på min och det fungerar perfekt.

Det tråkiga med den du nämner är ju att den är ännu dyrare än D15 till och med. Sen som jag nämnde här ovan så föredrar jag AIO över luftkylare. Men tack för svar iallafall.

Permalänk
Medlem

En Arctic 280 presterar ungefär samma som de flesta 360 rad. Då den är tjockare. Detta gör att den inte heller alltid får plats i chassin där det står "280 / 360 passar" utan du måste mäta. Det fick jag uppleva för sent.
Jag hade nog inte köpt en 240 utan gått på 280/360 rad från valfri tillverkare eller en luftkylare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.