Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

I kronor och ören på ett ungefär. Vad kostar det att ha en dator igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Miljön är nog det minsta jag bryr mig om, elmarknaden ser ut som den gör pga av att Sverige ska föröka leka duktig ang miljön, prylarna är förbrukningsvara, går det sönder köper man nytt.

Hur skulle världen sett ut om alla försökte anpassa sig efter vad andra tycker och tänker, skulle vart riktigt tråkig värld att leva i

Frågan är snarar hur världen skulle se ut (eller snarare inte kunna existera särskillt länge) om man resonerar så 😉

Skulle du låta bilen stå igång 24/7 också om det inte var du som personligen betalade för bränslet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Miljön är nog det minsta jag bryr mig om, elmarknaden ser ut som den gör pga av att Sverige ska föröka leka duktig ang miljön, prylarna är förbrukningsvara, går det sönder köper man nytt.

Hur skulle världen sett ut om alla försökte anpassa sig efter vad andra tycker och tänker, skulle vart riktigt tråkig värld att leva i

Det här handlar inte enbart om att anpassa sig, det handlar om att göra världen levbar för framtida familj osv. Det du gör handlar inte om vilja att inte anpassa dig, det är bara rätt utav korkat. Vad fan tjänar du på att ha saker på dygnet runt?

Men det är härligt med människor som dig som förstör för alla andra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det här handlar inte enbart om att anpassa sig, det handlar om att göra världen levbar för framtida familj osv. Det du gör handlar inte om vilja att inte anpassa dig, det är bara rätt utav korkat. Vad fan tjänar du på att ha saker på dygnet runt?

Men det är härligt med människor som dig som förstör för alla andra.

Hmm de ända jag tjänar är att slippa klicka på start tror jag, annars är det väl inget speciellt man tjänar på, lite pengar till och ifrån men annars inget speciellt faktiskt,

Sen ser vi saker och ting på olika sätt, anser att det inte finns en framtid i denna värld, vi alla är olika helt enkelt,

Jag sa bara vad jag skulle få betala om jag skulle bo i ett hus men min main dator igång

Obv skulle jag inte ha igång allt i onödan när jag skulle få betala för det beroende på hur mycket jag använde det.

Over and out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Hmm de ända jag tjänar är att slippa klicka på start tror jag, annars är det väl inget speciellt man tjänar på, lite pengar till och ifrån men annars inget speciellt faktiskt,

Sen ser vi saker och ting på olika sätt, anser att det inte finns en framtid i denna värld, vi alla är olika helt enkelt,

Jag sa bara vad jag skulle få betala om jag skulle bo i ett hus men min main dator igång

Obv skulle jag inte ha igång allt i onödan när jag skulle få betala för det beroende på hur mycket jag använde det.

Over and out.

*Förlåt men du verkar ju inte förstå. Om du förbrukar en enorm mängd el i dagsläget kommer din hyresvärd givetvis höja el-delen av din hyra. Det straffar alltså dig (och alla andra i huset) inom en nära framtid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

*Förlåt men du verkar ju inte förstå. Om du förbrukar en enorm mängd el i dagsläget kommer din hyresvärd givetvis höja el-delen av din hyra. Det straffar alltså dig (och alla andra i huset) inom en nära framtid.

Jag tror ett citat från The Dark Knight passar in på herren du försöker resonera med.

- "Because some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with."

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

*Förlåt men du verkar ju inte förstå. Om du förbrukar en enorm mängd el i dagsläget kommer din hyresvärd givetvis höja el-delen av din hyra. Det straffar alltså dig (och alla andra i huset) inom en nära framtid.

Det vet jag mycket väl att dom gör. Men som jag sa också är att det är inget jag lider utav.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av venomze:

Det vet jag mycket väl att dom gör. Men som jag sa också är att det är inget jag lider utav.

Jag tror alla är medvetna om det och det är ju bra att det inte påverkar dig.
Anledningen att många påpekat detta är nog kopplat till det du skrev tidigare:

Skrivet av venomze:

Är ju ingående el, och kan bruka precis hur mycket jag vill utan att behöva betala mer så att säga, är ju en fast summa (hyran) varje månad.

Dvs, man påpekar att om din konsumtion av el fortsätter att öka så ökar din kostnad, i.e din el är inte gratis. Det har alltså inte något att göra med din betalningsförmåga utan ditt påstående

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

effect*tid\1000 = Kwh

så säg 100W vid idle eller nått och 500W vid normal last och säg att du har 50% användning av din dator där den går på normal lanst

100*12\1000 = 1.2Kwh
500*12\1000 = 6Kwh

7.2Kwh/dygn * elpris (i mitt fall 180öre/Kwh) = kostnad per dygn (12.96Kr/dygn i mitt fall (inte räknat med nätavgifter osv.))

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Scarabeo:

Låter som en brutalt hög förbrukning vid tomgång. Har inte mätt vid väggen men enligt HWMonitor verkar jag ligga på ca 50 W förbrukning vid idle. Min CPU klockar ner sig så lågt som under 100 MHz ibland enligt Ryzen Master.

Skrivet av Scarabeo:

Klockar din GPU och CPU ner sig ordentligt? Min GPU ligger bara runt 20 W i idle och CPU:n strax under 30 W.

Jag tänkte exakt samma sak när jag mätte upp min dator (RTX3090 + 5950X, ingen överklockning) och konstaterade att den ligger på runt 100 W idle. Efter att läst på och funderat lite är det tyvärr helt rimligt...

Grafikkortet verkar stå för ca 25 W vid "idle". Precis som för dig rapporterar HWInfo/Ryzen master en "idle" förbrukning för CPU på ca 30 W. 30 W verkar man få när det verkligen inte händer något alls, även fast datorn är oanvänd händer ju saker i bakgrunden och CPU-effekten hoppar rätt mycket mellan 30-45 W.

GPU är bättre på att hålla sig nära sin "idle" effekt. Läst något om att moderna GPUer har rätt mycket saker inaktiverade innan de "märker" att man kör 3D-grafik, GPU-beräkningar eller liknande. Så här "hoppar" effekten nästan inte alls i "idle".

Säg att CPU då drar 35 W och GPU 25 W, det är 60 W. Ovanpå det drar moderkortet 5-10 W sedan drar RAM mellan 5-15 W (mycket beroende på hur mycket RAM och hur högt klockat det är, att skruva upp spänningen ger rätt stort påslag).

Summerar man det hamnar man på ~80 W, blir säkert några Watt till från övriga komponenter. Ett typiskt nätaggregat har ~85 % effektivitet vid låg last, då hamnar mitt system (tyvärr) rätt exakt på 100 W "idle".

Det är egentligen horribelt givet att min M1 MacMini drar <35 W peak från väggen. Fast det är i praktiken en 13" MBP utan skärm, så förväntat att den är långt effektivare. "Idle" där ligger på ~5W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

7.2Kwh/dygn * elpris (i mitt fall 180öre/Kwh) = kostnad per dygn (12.96Kr/dygn i mitt fall (inte räknat med nätavgifter osv.))

Jag tänker det kan vara dags att uppdatera elpriser lite med ett inlägg också. Det är nog många som tittar på sitt elhandelspris och använder det, men utöver det tillkommer energiskatt, nätavgift (som du nämnde) och moms. Nätavgiften varierar ju väldigt mycket i landet, men 40-90 öre/kWh är nog rätt vanligt. Så i ditt fall om vi antar 60 öre/kWh och sedan lägger till energiskatt på 45 öre/kWh och även moms blir ditt elpris 356 öre/kWh alltså 25,6 kr/dygn enligt din beräkning.

Om man nu har valt att betala elen enligt Nordpol på timspotpris är t.ex. dagens lägsta medelpris över dygnet 342 öre/kWh (SE1). Om vi bortser från eventuellt påslag så skulle det just idag om man har timspotpris ge ett genomsnittligt elpris över dygnet med samma förutsättningar som ovan på 559 öre/kWh eller i ditt fall drygt 40 kr att ha datorn på om effekten var konstant över dygnet.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag tänker det kan vara dags att uppdatera elpriser lite med ett inlägg också. Det är nog många som tittar på sitt elhandelspris och använder det, men utöver det tillkommer energiskatt, nätavgift (som du nämnde) och moms. Nätavgiften varierar ju väldigt mycket i landet, men 40-90 öre/kWh är nog rätt vanligt. Så i ditt fall om vi antar 60 öre/kWh och sedan lägger till energiskatt på 45 öre/kWh och även moms blir ditt elpris 356 öre/kWh alltså 25,6 kr/dygn enligt din beräkning.

Om man nu har valt att betala elen enligt Nordpol på timspotpris är t.ex. dagens lägsta medelpris över dygnet 342 öre/kWh (SE1). Om vi bortser från eventuellt påslag så skulle det just idag om man har timspotpris ge ett genomsnittligt elpris över dygnet med samma förutsättningar som ovan på 559 öre/kWh eller i ditt fall drygt 40 kr att ha datorn på om effekten var konstant över dygnet.

nä 180öre + moms

så 225öre/Kwh räknade bara på rå elavgift med momsen.

har fastpris på 180öre/Kwh va typ billigaste när ja täkna om nu i november nu är de uppe i typ 225 öre minst om ja skulle täckna nytt avtal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä 180öre + moms

så 225öre/Kwh räknade bara på rå elavgift med momsen.

har fastpris på 180öre/Kwh va typ billigaste när ja täkna om nu i november nu är de uppe i typ 225 öre minst om ja skulle täckna nytt avtal.

Jo, men energiskatt tillkommer alltid på 45 öre, eller var det inkluderat i dina 180 öre? Sedan kommer nätavgift på en separat räkning (eller separat del på räkningen om du har samma bolag som nätägare och elleverantör). Och momsen tillkommer på energiskatt och på nätavgift också :).

Min poäng var att det rörliga elpriset beräknas enligt: (elhandelspris + energiskatt + nätavgift)*1,25 vilket många inte tänker på, då man alltid pratar om sitt elhandelspris man eventuellt bundit.

Vill man ta med precis allting så är ju det enklaste kanske att ta hela sin elräkning (både från nätbolag och från elhandelsbolag) och dividera med antal kWh man använt den månaden. Då får man totalt elpris per kWh även inklusive fasta avgifter (men detta jämför man normalt inte för fasta avgiften slår ju så olika per kWh beroende på sin användning)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU