Permalänk
Medlem

Ducky mecha mini win10 USB-problem

Fick precis hem mitt ducky mecha med mx red.
Märkte ganska snart att det verkar lite buggigt med windows. Nästan varje gång man startar datorn måste man dra ur sladden och sätta i ett par gånger.
Sedan plötsligt när man använder det, så lägger det av.

Ser i enhetshanteraren att det är något problem och att den klagar på usb-enheten.

Testat uppdatera firmware till 1.10. Detta hjälpte inte.
Uppdaterade win10 till senaste. Uppdaterade bios på mitt asus x570 pro. Det hjälpte inte heller.
Har inte igång fast boot I windows som många guider föreslår. Har testat typ alla olika USB-portar på baksidan.
Även testat inaktivera någon usb-selektiv-strömspar.

Ännu inte testat med någon ny kabel. Men får väl göra det också. Även om det verkar konstigt att medföljande kabel inte skulle fungera.

Någon annan med tips? Annars blir det nog att skicka tillbaka. Går ju inte att använda när det plötsligt lägger av vid användning.

Permalänk
Medlem

Har du även uppdaterat till senast version av AMDs chipset drivrutiner?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Då du tar upp fastboot så kan jag tillägga att stänga av datorn och sedan starta den (även med fastboot avslaget) inte gör en komplett omstart av windows.
För att få en komplett omstart så behöver man göra en omstart och inte en stänga av/starta.
Och ja det har hjälpt för en del skumma problem för mig under åren.

Ang tbordet det är inte nåt kabel/kontakt problem?
Dvs när det funkar har du provat att öppna tex notepad och hålla ned en tangent och fippla runt lite med sladden/röra kontakterna lite i båda ändarna.
För om du har dålig kontakt så kan man tappa skrivna bokstäver när man håller ned en tangent utan att tangentbords kontrollern/windows/usb hinner bryta.
Och sen när (OM) du får ett lite längre avbrott så bryter kontrollern/windows/usb.

Kanske prova annan kabel/usb port på datorn.
Även prova tbordet på annan dator.
Det är ju dom lättaste o ganska snabba testerna att göra.

För övrigt så verkar ducky ha och har haft problem med sina usb controllers i sina tbord under många år med en mängd skumma fel som vissa kan ha medans andra så funkar det felfritt för.
Men dom bygger bra tbord i övrigt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Testade även uppdatera chipset utan framgång.
Testade även byta kabel och det verkar fungera nu. Hittills i alla fall.

Permalänk

Jag har ett Ducky One 2 Mini RGB (MX Brown) och jag har haft problem med att det ofta inte startar vid uppstart. Måste koppla ur och sen in vid Windows 10 inloggningsskärmen för att få liv i det. Testat alla olika portar och fipplat med BIOS men problemet har kvarstått. Enda tangentbordet jag har som krånglar. Jag (och du) verkar inte vara de enda som har problem, se den här Reddit-tråden. Jag kan dock inte minnas att det bara lagt av när man väl fått igång det efter uppstarten.