Datorn stänger av sig själv efter jag bytt kraftaggregat, moderskort och grafikkort

Permalänk

Datorn stänger av sig själv efter jag bytt kraftaggregat, moderskort och grafikkort

Min dator stänger av sig själva efter ett par minuter. Jag har satt i nytt moderskort, nytt kraftaggregat och nytt grafikkort.

Moderskort: MSI B550 GAMING PLUS
Nätaggregat: Corsair CV Series 650W
CPU: AMD Ryzen 5 3600
GPU: KFA2 GeForce RTX 3050 (1-Click OC) 8GB GDDR6

Det skumma är att om jag tar ut det nya kraftaggregatet och sätter i det gamla 500W så funkar datorn felfritt med det gamla grafikkortet som är ett GeForce GT 1030 med det nya moderskortet. Kan tyvärr inte testa det nya grafikkortet då mitt gamla nätaggregat inte har strömsladd till PCIe, därför köpte jag ett nytt nätaggregat. Testade också att koppla in det gamla grafikkortet med det nya nätaggregatet men det stänger av sig där också.

Allt sitter som de ska med distanser och ny kylpasta är satt på cpu och fläkten är ordentligt fastsatt, samtliga 3 fläktar funkar också. Mitt bud är att jag har fått ett kasst nätaggregat, köpte corsair för många säger detta är en av dom bästa.

Någon som har en anning om vad som händer, som sagt datorn funkar fint med det gamla grafikkortet, så jag har uteslutit RAM, moderskort och det nya grafikkortet då den stänger av sig även med det gamla grafikkortet med det nya nätaggregatet.

Kan det vara så att jag behöver uppdatera BIOS trots jag har ett nytt moderskort ?

lade till en mening
Permalänk
Medlem

Bytte du även alla strömkablar när du bytte PSU?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Bytte du även alla strömkablar när du bytte PSU?

inte sata kablarna som kopplas mellan moderkort och hårddiskarna och dvd brännaren dom använde jag, men annars var det nya kablar från PSU till moderskortet, hårddiskarna och grafikkortet och strömkablen från PSU till stickkontakten använde jag den nya också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av patrikfrid:

inte sata kablarna som kopplas mellan moderkort och hårddiskarna och dvd brännaren dom använde jag, men annars var det nya kablar från PSU till moderskortet, hårddiskarna och grafikkortet och strömkablen från PSU till stickkontakten använde jag den nya också.

Du ska aldrig använda kablar från en annan nätdel för det finns ingen standard för hur modulära kablar kopplas i nätdelsänden. Du kan prova att inte ansluta lagringen till nätdelen och hoppas på det bästa och startar datorn då så byter du kablaget och hoppas att lagringen inte är förstörd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antingen är det något som inte blir rätt kopplat med det nya nätagget,
eller så är det trasigt.(DOA händer ibland...)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska aldrig använda kablar från en annan nätdel för det finns ingen standard för hur modulära kablar kopplas i nätdelsänden. Du kan prova att inte ansluta lagringen till nätdelen och hoppas på det bästa och startar datorn då så byter du kablaget och hoppas att lagringen inte är förstörd.

Det nya agget är inte modulärt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det nya agget är inte modulärt...

Men TS skriver ju att han återanvänder kablaget till lagringen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men TS skriver ju att han återanvänder kablaget till lagringen ?

Mellan moderskortet och hdd och brännare ja, inte mellan nätaggregatet och hdd och brännare