AV Receivers för Spel och Film

Permalänk
Medlem

AV Receivers för Spel och Film

Vilken är den bästa för ett rimligt pris?

Har kikat på en Denon AVR-X1700H stödjer VRR, ALLM och QFT:

I bästa Denon-anda är AVR-X1700H fullmatad med de allra senaste och häftigaste HDMI-funktionerna. Du får HDMI 2.1 med fullt 8K-stöd på hela tre HDMI-ingångar, så du är du förberedd för framtidens fantastiska bildkvalitet, oavsett om signalen kommer från en video-streamingtjänst eller en spelkonsol som PS5 eller Xbox Series X.**

Denon har gjort allt för att ge dig en helt fantastisk gaming-upplevelse i hemmabion. Du får stöd för 4K/120 Hz och ALLM (Auto Low Latency Mode), QFT (Quick Frame Transport) och VRR (Variable Refresh Rate). Alltsammans tekniker framtagna för knivskarp bild med flyt och perfekt synkronisering mellan ljud och bild vid gaming. Med QMS (Quick Media Switching) slipper du irriterande väntetid och svart skärm när bildkällan byter bildfrekvens eller upplösning.

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x1700h-hemmabioreceiver/....

Vad tror ni om denna ihop med ett 5.1 hemmabioljudsystem (Canton Movie 365)?

Receivern ovan stödjer också Dolby Atmos om jag förstått det rätt?

Ser fram emot era svar!

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Vilken är den bästa för ett rimligt pris?

Har kikat på en Denon AVR-X1700H stödjer VRR, ALLM och QFT:

I bästa Denon-anda är AVR-X1700H fullmatad med de allra senaste och häftigaste HDMI-funktionerna. Du får HDMI 2.1 med fullt 8K-stöd på hela tre HDMI-ingångar, så du är du förberedd för framtidens fantastiska bildkvalitet, oavsett om signalen kommer från en video-streamingtjänst eller en spelkonsol som PS5 eller Xbox Series X.**

Denon har gjort allt för att ge dig en helt fantastisk gaming-upplevelse i hemmabion. Du får stöd för 4K/120 Hz och ALLM (Auto Low Latency Mode), QFT (Quick Frame Transport) och VRR (Variable Refresh Rate). Alltsammans tekniker framtagna för knivskarp bild med flyt och perfekt synkronisering mellan ljud och bild vid gaming. Med QMS (Quick Media Switching) slipper du irriterande väntetid och svart skärm när bildkällan byter bildfrekvens eller upplösning.

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x1700h-hemmabioreceiver/....

Vad tror ni om denna ihop med ett 5.1 hemmabioljudsystem (Canton Movie 365)?

Receivern ovan stödjer också Dolby Atmos om jag förstått det rätt?

Ser fram emot era svar!

Mvh Johan

Tänk på om du ska köra Dolby Atmos, så behöver du 2st extra högtalare. Det räcker alltså inte med ett 5.1 högtalar paket. Det blir då 5.1.2/5.2.2, 1 = 1 st sub, 2 = 2 st subbar. 2 = 2 st Atmos högtalare. Har själv en Marantz NR 1711 (samma koncern som Denon - Sound Untied) å kör Atmos 5.1.2 . För bl.a film t.ex Netflix, behöver du 4K abbomanget, finns en del filmer/serier med 4K/Atmos ljud. Kan rekommendera Nördic certifierade Ultra High Speed HDMI kablar. Har själv 3 st.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! 😊

När jag kikar runt på olika recievers står det typ bara 5.1 eller 7.1 eller 9.1. Samtidigt står det att de stödjer bland annat Dolby Atmos, det får jag inte ihop.. Borde det inte stå 3 siffror som du nämner ovan i sådana fall? Exempelvis 7.1.2..

Vad gäller DTS-X, är det samma sak som Dolby Atmos vad gäller högtalarna?

Vad är IMAX Enchanted?

Permalänk
Medlem

DTS-X och Dolby Atmos är samma funktion från olika företag. Man kan konfigurera vad kanalerna gör så den viktiga frågan är hur många kanaler du får inte vad de gör. Så Denonen kan alltså antingen köra 7.1 eller 5.1.2. Kan vara värt att påpeka att 7.1 är i princip helt ointressant då rätt få filmer har det. 5.1.2 är mer intressant då fler filmer supportar DTS-X / Atmos

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Vilken är den bästa för ett rimligt pris?

Har kikat på en Denon AVR-X1700H stödjer VRR, ALLM och QFT:

I bästa Denon-anda är AVR-X1700H fullmatad med de allra senaste och häftigaste HDMI-funktionerna. Du får HDMI 2.1 med fullt 8K-stöd på hela tre HDMI-ingångar, så du är du förberedd för framtidens fantastiska bildkvalitet, oavsett om signalen kommer från en video-streamingtjänst eller en spelkonsol som PS5 eller Xbox Series X.**

Denon har gjort allt för att ge dig en helt fantastisk gaming-upplevelse i hemmabion. Du får stöd för 4K/120 Hz och ALLM (Auto Low Latency Mode), QFT (Quick Frame Transport) och VRR (Variable Refresh Rate). Alltsammans tekniker framtagna för knivskarp bild med flyt och perfekt synkronisering mellan ljud och bild vid gaming. Med QMS (Quick Media Switching) slipper du irriterande väntetid och svart skärm när bildkällan byter bildfrekvens eller upplösning.

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x1700h-hemmabioreceiver/....

Vad tror ni om denna ihop med ett 5.1 hemmabioljudsystem (Canton Movie 365)?

Receivern ovan stödjer också Dolby Atmos om jag förstått det rätt?

Ser fram emot era svar!

Mvh Johan

Om det är atmos du är lite sugen på skulle jag se till att den har 9-kanaler. Då kan du köra 5.1.4. Ska du ha atmos är det en stark rekommendation att ha 4st atmoshögtalare.
Sen bör du va medveten om att atmos behöver helst Dolby TrueHD-atmos dvs ljudspår från Bluray osv. Dolby Digital-atmos som Netflix kör är högst mediokert och kan väl knappast imponera på någon.

Hdmi 2.1 är bra men inte nödvändigt imo. Om man inte har jättemånga apparater kan man ju koppla in hdmi från källa till tv. Nu har väl de flesta nya hdmi 2.1 så det kanske är ett icke-problem.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Tack för svaret! 😊

När jag kikar runt på olika recievers står det typ bara 5.1 eller 7.1 eller 9.1. Samtidigt står det att de stödjer bland annat Dolby Atmos, det får jag inte ihop.. Borde det inte stå 3 siffror som du nämner ovan i sådana fall? Exempelvis 7.1.2..

Vad gäller DTS-X, är det samma sak som Dolby Atmos vad gäller högtalarna?

Vad är IMAX Enchanted?

Jag kan köra 5.1 om jag vill på min Marantz, DTS:X (förekommer på en del Blu ray filmer: Bl.a Battleship) är en konkurant till Dolby Atmos. Jag har Dolby Atmos Enableded Speakers/DTS:X i min set up - Polk Audio XT Monitor 30 (center), Polk Audio XT Monitor 20 (Frontar) å Polk Audio XT Monitor 90 (sk "Takstudsare" *, kan även hängas upp på vägg). * = ljudet ska studsa upp i taket å ner mot golvet, dessa kan monteras ovanpå fronthögtalarna (helst samma serie, för passformen skull).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jo ja Denon är ett bra märke och har du en budjet där omkring så är det en bra reciver på pappret vid första bliken (får se täster först innan man vill säga något mer) . Du har ju okså Marantz Cinema som också är nya för iår.

Men jag skulle vilja säga att så länge recivern har stöd för vrr och allt (vilket typ alla nya nu typ har) så kommer det vara en bra för gaming.

Dock är spel viktigare än film så hade jag satt spelmaskinen i TVin direkt istället oavset för minst fördröjning
Men bästa ljud stöd (True HD med Atmos och DTS-X) får du säkert genom recivern först.
Skälv kör jag recivern först, så valet är ditt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Mikos, du skriver om 5.1.2.

Kan jag få det med följande:

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-s970h-hemmabioreceiver/d...

Permalänk
Medlem

Jag hittar typ bara receivers med "enbart" 7.1 till ett överkomligt pris som uppfyller kriterierna på gaming. De flesta är dessutom slutsålda med relativt långa relevanstider. Har ni något tips på någon bra receiver till överkomligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Tack för era svar!

Mikos, du skriver om 5.1.2.

Kan jag få det med följande:

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-s970h-hemmabioreceiver/d...

Ja det kan den.
Som redan nämts så kan du välja om du vill ha 7.1 eller 5.1.2 (om recivern stödjer Atmos/DTS-X då alltså) . Den har 7 stycken slutsteg (förstärkare) som då kan driva varsin högtalare 7st då alltså. Sedan var och i vilken kombination du sätter de är upp till dig och lite var recivern tycker.

Tips: leta upp en video eller manualen och kolla i den vilka kombinationer som den recivern kan göra
https://manuals.denon.com/AVRS970H/EU/EN/DRDZSYpvilxnds.php
Atmos är ett objekt baserat ljudformat. Viket betyder att den som för filmen säger att "här" ska vara ljud och då är det upp till recivern (som vet var högtalarena är och hur rummet ser ut) att spela det ljudet ur de högtalarna som gör så att ljudet upplevs komma från just den platsen i rummet.
Där av så heter högtalare i taket eller på andra högtalare för att stutsa ljudet Atmos högtalare, för de fungerar på exakt samma vis som de andra högtalarna bara att man ger recivern mer möjlighet att mer exakt lägga ljudet där det ska vara i rummet enligt den som gjort filmen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Jag hittar typ bara receivers med "enbart" 7.1 till ett överkomligt pris som uppfyller kriterierna på gaming. De flesta är dessutom slutsålda med relativt långa relevanstider. Har ni något tips på någon bra receiver till överkomligt pris?

Det är för att både Denon och Marantz har/håller på att byta sina gamla modeller nu till nya. Så de gamla har sålts ut och de nya har väll inte riktigt kommit in än. I alla fall under "budjet" segment då de börjar ju alltid med de dyra topp modellerna.

Du har Marantz nya Cinema 70.
Yamaha skulle också kunna fungera om du hittar någon som passar i pris och fått bra i tester.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.