Permalänk

Ännu en Q om 13700k temp

Först och främst vill jag bara nämna att jag har sökt efter just det jag kommer fråga och hittat ungefärliga svar, men då med helt andra kylare och liknande och jag vill gärna specificera min fråga lite mer till er som kanske är bättre på att bygga dator än jag.
Mjukvara är mer min grej, men jag har under åren byggt en del datorer vilket egentligen är roten till varför jag tycker att det borde vara annorlunda...

För ganska precis 2 veckor sedan byggde jag ihop både min egen och min frus nya gaming-datorer efter att ha beställt del efter del under ett antal månader. (Efter att ha gått från 7e gen Intel är det som natt och dag) Nedan är specs:
Asus ROG Strix 1000W 80+ Gold
MSI Mag Z790 Tomahawk Wifi DDR4
Be Quiet Dark Rock Pro 4
Intel i7-13700k
64gb DDR4
Asus TUF 3080Ti Gaming OC

Allt fungerar klockrent egentligen, men idle ligger på 40-43 grader och vid stresstest slår de i thermal throttling på 100 grader och fortsätter ligga mellan 98-100 grader under hela testet. Dock är det absolut högsta de gått upp i när jag gjort tester i spel eller t o m benchmarks som är mer spelbaserade 74 grader och de ligger oftast mellan 60-69 grader under tunga spelsessioner. Så kort sagt fungerar det ändå väldigt bra, men behöver jag bry mig om att de spikar upp i upp till 100 grader under stresstest eller är det bara så det är?
Jag har provat för sakens skull att montera om kylaren och rengjort och satt ny pasta, siffrorna är exakt lika som tidigare.
Sen undrar jag också; i bios kan jag sätta en preset på kylarmodell till boxed 253W, tower 288W och liquid 4096W. Just nu har jag "boxed" (trots att min kylare är tower egentligen), men det verkar inte vara någon skillnad då jag hade "tower" först. Vilken ska jag ha den på, påverkar det kylningen alls?

Jag har även testat att göra en undervolt genom XTU, men problemet är att den bara sparar inställningen 3 omstarter (om jag inte laddar in de sparade inställningarna manuellt såklart), men så fort jag startar om den 4:e gången så ligger offset återigen på sin default och jag vet ärligt talat inte hur jag gör samma offset direkt i MSI's bios... Under tiden XTU sparar mina inställningar når jag aldrig högre temperaturer än ~84 grader i stresstester och jag skulle ärligt talat känna mig säkrare där. Vid auto-OC i MSI's bios körs kylarens fläktar lite högre och cpu:n når samma höga temperatur, men vid högre klockfrekvens.

En av mina kompisar tyckte att jag bara skulle ha den kvar i allt "default" och njuta istället för att oroa mig, men det här är första gången jag ser temperaturer över 95 grader på en processor och dessutom brukar jag försöka hålla mig till att aldrig gå över 85 så jag är en aning orolig...

***Edit: Har lyckats få bra temperaturer äntligen, se mitt svar för info!!***

Har tack vare svar lyckats ordna temperaturen!
Permalänk
Medlem
Skrivet av SypharOriginal:

Så kort sagt fungerar det ändå väldigt bra, men behöver jag bry mig om att de spikar upp i upp till 100 grader under stresstest eller är det bara så det är?

Det är så det är, se nedan klipp

Sätta TDP gräns/undervolting är din vän här om du har planer på att köra jobb som belastar alla kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Avstängd

Stäng av motsvarande: Multicore Enhancement, MSI har något called level man sänker eller ökar.

Alternativt ändra PL1 och PL2.
PL1 för längre arbete tex rendering eller encoding.
PL2 är för burst, som spel.

Lista ut vad din package power är i watt när du kör något som stressar cpun i 100% och sedan går du in i bios och sänker PL1 och PL2 till 10-15w under det som står i tex hwinfo och sänker kontinuerligt tills du hittar en bra kompromiss mellan temp och prestanda. Håll ett öga på poängen

Värt att kika på, då det gäller de andra cpuerna också. Han kör 95w och även 70w begränsning, i spel är skillnaden i stort sett obefintlig. Men i annat så är det såklart skillnader som i encoding eller så.

Permalänk

Tack så jättemycket för bra information och svar som gjort att jag vågade testa olika saker i bios! Jag hittade efter mycket letande och experimenterande att sätta "Lite Load" i mot Intels guidelines till "Mode 5" samtidigt som jag manuellt provat olika watt gränser.
Jag har nu 76-77 grader som högsta temperatur och dessutom gått upp i prestanda!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma moderkort och CPU men kör AIO vattenkylare Corsair Elite RGB 360 mm.
Har labbat runt en del med inställningarna och dragit några slutsatser.

Det finns en inställning i Advaced CPU settings under OC i bios som kallas "CPU Lite Load" som man kan använda för att få ner effekt och temperatur.
Se min tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676967-msi-cpu-lite-l...
Det man gör är att justera spänningskurvan (i praktiken undervoltning). Lägre inställning ger lägre temperatur.
För mig blev den optimala inställningen Mode 2 men det varierar nog med vad man har för CPU och kylning.

Sedan finns den där inställningen med kylare. Jag har testat boxed cooler och tower cooler trots att jag har vattenkylning. Det som görs är att "long duration power" och "short duration power" (PL1 och PL2, jag blandar ihop vilken som är vilken) justeras men också current limit. Dessa parametrar tillsammans med CPU lite load kan man trimma tills man får temperaturer som funkar med den kylning man har.

Jag satte current limit till 305 A (med boxed cooler var det 280 A), short power till 200 W och long power till 175 W, samt CPU Lite load till Mode 2. Med dessa inställningar maxade den 86 grader vid cinebench R23 multithread test under första 2 minuterna ungefär sedan drog den ner effekten till 175 W och temperaturen planade ut på 80 grader. När jag körde linpack extreme stress test låg den runt 165 W som mest och runt 80 grader efter att loopat testen hela natten.

Att dra ner current limit verkar fungera ungefär lika som att dra ner PL1 och PL2 men med något mjukare reglering. Jag tyckte det gav mest att justera current limit grovt först och sedan finjustera med PL1 och PL2. CPU lite load blev mera känsligt när jag hade höga gränser på current limit, PL1 och PL2. Antagligen för att den klockade högre då och inte gillade för låg spänning vid högre frekvenser. Fick ostabilt på både Mode 1 och Mode 3 men Mode 2 funkade av någon anledning.

Så efter mina justeringar har jag lyckats hitta vad jag tycker är max för min kylning. Blir det sommarvarmt eller om jag vill spara energi kommer jag justera ner PL1 och PL2 men låta resten av inställningarna vara kvar som de är.

Prestandamässigt gick cinebench multi score ner från 13600 till 12900 och temperaturerna sjönk 10-15 grader på CPU. Tror inte jag kommer märka någon skillnad i prestanda i praktiken vid normal användning. Det är nog sällan man lastar alla kärnor fullt under någon längre tid.

Edit: Såg inte ditt senaste inlägg men kanske får du mer tips nu.

Permalänk
Medlem

Ni som har 13700K skulle gärna få posta vad eran spänning ligger på vid load också för kör man med "auto" inställning för moderkortet kan man ju få lite vad som helst vad nu man ställt in för max power draw osv osv gränser säkert. Min 13700K t.ex. med ASRock Z690 Extreme på standard inställningarna (endast valt "AIO 360-420 mm" profilen) för kylning som uppar max strömförbrukningsvärdet till 261W tror jag det var och loadar på upp till 1.462v vid full last, känns aningen högt... dock har jag acceptabla temperaturer men skulle gärna veta ungefär vad ni andra har för spänning så man vet huruvida "normalt" man ligger på. Med denna spänningsnivå var det tillräckligt att få 5.7/5.6GHz utöver alla prestanda cores fullt stabilt, snabbt testat 5.7-5.8GHz också och verkar åtminstone semi stabilt och kraschar inte vid en kort stresstest åtminstone men ligger precis på gränsen då säkert så föredrar ha lite spelrum.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ni som har 13700K skulle gärna få posta vad eran spänning ligger på vid load också för kör man med "auto" inställning för moderkortet kan man ju få lite vad som helst vad nu man ställt in för max power draw osv osv gränser säkert. Min 13700K t.ex. med ASRock Z690 Extreme på standard inställningarna (endast valt "AIO 360-420 mm" profilen) för kylning som uppar max strömförbrukningsvärdet till 261W tror jag det var och loadar på upp till 1.462v vid full last, känns aningen högt... dock har jag acceptabla temperaturer men skulle gärna veta ungefär vad ni andra har för spänning så man vet huruvida "normalt" man ligger på. Med denna spänningsnivå var det tillräckligt att få 5.7/5.6GHz utöver alla prestanda cores fullt stabilt, snabbt testat 5.7-5.8GHz också och verkar åtminstone semi stabilt och kraschar inte vid en kort stresstest åtminstone men ligger precis på gränsen då säkert så föredrar ha lite spelrum.

Jag var nog aldrig över 1,38 V med boxed cooler profilen på mitt MSI-kort. Utan överklockning. Spänningen sjunker med flertrådad last när frekvensen sänks. Blir högst när den sparkar igång någon enstaka kärna på maxfrekvens. Efter finjusteringarna jag gjort är max 1,308 V. Det är nog när någon enstaka P-core når 5,4 GHz. Jag har aldrig sett den gå över 5,4 GHz, men har inte försökt överklocka något heller. Jag kan tänka mig den kör högre spänningar med profiler för bättre kylning. Såg att CPU Lite Mode var standard på Mode 12 med vattenkylarprofilen. Men Mode 9 på "boxed cooler". Jag kör som sagt var Mode 2 nu som undervoltar den.

Vad får du för spänning och frekvens om du ändrar kylarprofil till någon klenare kylning?
Finns säkert andra sätt att justera spänningskurvan men det känns som något man kan testa snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag var nog aldrig över 1,38 V med boxed cooler profilen på mitt MSI-kort. Utan överklockning. Spänningen sjunker med flertrådad last när frekvensen sänks. Blir högst när den sparkar igång någon enstaka kärna på maxfrekvens. Efter finjusteringarna jag gjort är max 1,308 V. Det är nog när någon enstaka P-core når 5,4 GHz. Jag har aldrig sett den gå över 5,4 GHz, men har inte försökt överklocka något heller. Jag kan tänka mig den kör högre spänningar med profiler för bättre kylning. Såg att CPU Lite Mode var standard på Mode 12 med vattenkylarprofilen. Men Mode 9 på "boxed cooler". Jag kör som sagt var Mode 2 nu som undervoltar den.

Vad får du för spänning och frekvens om du ändrar kylarprofil till någon klenare kylning?
Finns säkert andra sätt att justera spänningskurvan men det känns som något man kan testa snabbt.

OK tack för infon, på nätet såg jag rätt vanligt att körs typ 1.4 - 1.45v där kring som standard om man inte själv går och ändrar men att kör man med standard frekvenserna så är det ju långt över det som krävs, själv ville jag hellre se hur långt jag kan klocka utan att börja dra upp ytterligare spänningen men i mitt fall var ju spänning redan så pass högt att man är inte förvånad att temperaturen kanske är något högre, dock helt acceptabelt med ca 50-60C vid spel, 60 - 70C vid rendering, 75 ~ 85 vid lättare stresstester och typ 90 - 95C nånting på typ 3-5 min AVX-2 last vilket trots allt är ganska så bra temperaturer med dessa processorer. Kör med Thermalright CPU contact frame och Arctic Freezer II 360 + AS MX-6 pasta och 3x120 mm insug på upp till 1300~1350rpm vid full last och och en utsug 140mm ~1450 rpm och radiatorfläktarna förtillfället på upp till 1700 rpm (max) men kanske tänker sänka det till 1550 rpm eller något sånt med tiden för att få någorlunda tystare men in stört mig så farligt mycket.

Dock tror jag på 5.6/5.7GHz så borde det gå att sänka en aning om det fortfarande +100MHz ska gå att köra semi-stabilt/stabilt så kanske får ta och testa, skadar ju inte att sänka även om Intel speccat var det att processorn ska klara typ 1.5v eller vad det nu var utan problem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

OK tack för infon, på nätet såg jag rätt vanligt att körs typ 1.4 - 1.45v där kring som standard om man inte själv går och ändrar men att kör man med standard frekvenserna så är det ju långt över det som krävs, själv ville jag hellre se hur långt jag kan klocka utan att börja dra upp ytterligare spänningen men i mitt fall var ju spänning redan så pass högt att man är inte förvånad att temperaturen kanske är något högre, dock helt acceptabelt med ca 50-60C vid spel, 60 - 70C vid rendering, 75 ~ 85 vid lättare stresstester och typ 90 - 95C nånting på typ 3-5 min AVX-2 last vilket trots allt är ganska så bra temperaturer med dessa processorer. Kör med Thermalright CPU contact frame och Arctic Freezer II 360 + AS MX-6 pasta och 3x120 mm insug på upp till 1300~1350rpm vid full last och och en utsug 140mm ~1450 rpm och radiatorfläktarna förtillfället på upp till 1700 rpm (max) men kanske tänker sänka det till 1550 rpm eller något sånt med tiden för att få någorlunda tystare men in stört mig så farligt mycket.

Dock tror jag på 5.6/5.7GHz så borde det gå att sänka en aning om det fortfarande +100MHz ska gå att köra semi-stabilt/stabilt så kanske får ta och testa, skadar ju inte att sänka även om Intel speccat var det att processorn ska klara typ 1.5v eller vad det nu var utan problem.

Ja du har bra temperaturer. Men jag har ingen contact frame, kanske gör skillnad. Jag kör också med förapplicerade kylpastan som satt på min kylare. Men det funkar stabilt och bra nu så det får vara som det är.

Man tycker ju att processorn ska klara moderkortets autoläge. Så det är nog ingen fara.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Edit: Såg inte ditt senaste inlägg men kanske får du mer tips nu.

Ja det är faktiskt ganska mycket mer info här nu vilket nästan är lite ironiskt när jag redan hittat bra inställningar. Kanske blir värt att testa lite mer, men i nuläget känner jag mig verkligen nöjd. Tack så jättemycket för mer input!

Permalänk
Medlem

Ibland låser sig Cinebench R23 för mig precis när testloopen avslutas. För att öka stabiliteten ökade jag från CPU Lite Load från Mode 2 till Mode 4. Med mina begränsningar på effekt och ström så påverkades varken effekt eller temperatur. Inte heller max spänning till CPU. Däremot klockade den ner sig ungefär 100 MHz på alla kärnor när den körde multitrådad last så prestandan minskade något.
Tänker att Mode 4 (jämfört med Mode 2) ger högre Vcore vid lägre frekvens så därför sänker den frekvensen för att inte överskrida effektbegränsningen jag ställt in, vilket gör att den kör ungefär samma Vcore men lägre frekvens.

Edit: Cinebench ger detta fel om bildskärmen går till strömsparläge. Hade inställt på att släcka skärmen efter 5 minuter och rör jag inte musen eller tangentbordet hinner den släcka sig innan 10 minuterstestet gått klart. Hade inget med undervoltningen att göra.