Ta ut pengar från Crypto.com till Nordea?

Permalänk
Skrivet av GSXswe:

Kan ge en uppdatering i mitt fall, allt har löst sig och Nordea var väldigt tillmötesgående måste jag säga. Gick till mitt närmsta kontor med ca, 400st A4 papper som sammanställde transaktioner m.m. under dom senaste åren och svarade på en massa frågor dom hade. En vecka efter det mötet så förde jag över mina pengar från Binance till mitt konto på Nordea utan problem.

Har även pratat med Skatteverket och fysiskt lämnat in min självrättelse till dom på deras kontor här i stan samt rättat min nuvarande deklaration enligt instruktioner från dom via telefon, så nu är alla papper inne på den punkten också samt skatten är inbetald på mitt skattekonto så bara att vänta och se.

Måste säga att det gick mycket lättare överlag än jag trott, men kanske har att göra med att jag förberett mig massor och hade all möjlig information redo för alla typer av frågor, samt att jag hade en bank som inte är helt negativ inställd till kryptovalutor.

hur går det till om man skickat sepa transaktioner från nordea till diverse olika sidor 2021 där man har inaktiverat majoriteten av dessa konton (kan inte få ut papper från dessa sidor) och handlat hundratals olika crypto men nu fallit tillbaka på 1-2 crypto som förvaras i en wallet där man får sparränta som utbetalas dagligen?

hur funkar pappersbiten då sas?

resultatet (sepa ut totalt kontra portfolio) ligger på minus om det har ngt med saken att göra.

vilka papper önskar banken om man skickat 400k sepa (flera mindre transaktioner) och några år senare tar tillbaka dessa på 300k med 100k förlust? banken ser sepa transaktionerna redan...

så jag antar att banken blir mer ivrig om det handlar om vinster eller?

jag har inte deklarerat ngt heller om det har med saken att göra, har ju lekt med 100-tals olika krypton på sidor där jag inaktiverat mina konton.

hela reglementet kring krypto och skatteverket/bank känns invecklat.

400st A4 papper, kan man redovisa med usb-minne?

Permalänk
Medlem

Tog personligen ute lite crypto genom Safello.. Ganska smidigt. Rapporterar dom till Skatteverket? Måhända. Tror dock det är upp till dig att göra det, men det gäller även Binance, Coinbase och alla andra legitima ställen att enkelt sälja crypto mot fiat.
Antar dock att du kan skaffa ett Binance kort, ett Crypto.com kort och börja spendera / ta ut i kontanter vid köp på Ica osv.

EDIT: Jag hade valet att lägga till i princip alla svenska banker som uttagskonto/insättningskonto på Safello. Hurvida bankerna godtar pengarna utan att lyfta ett ögonbryn, vet jag ej. Fungerade med min bank. Men jag pratar småsummor - tusenlappar, inte hundratusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

hur går det till om man skickat sepa transaktioner från nordea till diverse olika sidor 2021 där man har inaktiverat majoriteten av dessa konton (kan inte få ut papper från dessa sidor) och handlat hundratals olika crypto men nu fallit tillbaka på 1-2 crypto som förvaras i en wallet där man får sparränta som utbetalas dagligen?

hur funkar pappersbiten då sas?

resultatet (sepa ut totalt kontra portfolio) ligger på minus om det har ngt med saken att göra.

vilka papper önskar banken om man skickat 400k sepa (flera mindre transaktioner) och några år senare tar tillbaka dessa på 300k med 100k förlust? banken ser sepa transaktionerna redan...

så jag antar att banken blir mer ivrig om det handlar om vinster eller?

jag har inte deklarerat ngt heller om det har med saken att göra, har ju lekt med 100-tals olika krypton på sidor där jag inaktiverat mina konton.

hela reglementet kring krypto och skatteverket/bank känns invecklat.

400st A4 papper, kan man redovisa med usb-minne?

Om du skickat transaktioner mot krypto exchanges från din bank då finns det papper på transaktionerna, går troligen att lösa om du har någolunda koll vilka tider / datum det rör sig om och mot vilka exchanger så banken kan spåra transaktionerna.

Utan det så är det nog rätt kört om du inte har tillgång till kontona längre och inte har transaktions listor uttagna, man kommer se det som försök till penningtvätt troligen och inte vilja röra vid det ens med tång. Bankerna är super försiktiga efter Swedbank röran....

Du kan alltid göra en mindre transaktion per år under 50.000kr mot ditt konto, har du fler konton i andra banker kan du göra samma där, men skifta summan lite fram och tillbaka. Men gör du fler insättningar så KAN dom börja kolla upp dig och ställa frågor. Gäller även överföringar från utlänska banker till svenska, så man kommer inte runt det den vägen heller.
En annan väg kan vara som beskrevs ovan, man tar ut ett kreditkort kopplat mot sina krypto tillgångar och spenderar dom genom att köpa saker.

Men att skippa skatteverket är dock inte en bra ide tycker jag personligen, är bara en tidsfråga tills EU kommer kräva in underlag från krypto exchanges så folk inte ska kunna smita undan skatterna. Då kommer skatteverket få information om alla som försökt smita runt reglerna om det finns kvar i systemen. Det är min gissning i alla fall, kanske inte dom närmsta 1-3 åren men när det väl händer så är det inte så kul om man skippat det. Restskatt är inte och leka med i Sverige....

Hoppas det löser sig och att du får ut allt som tänkt och på rätt sätt.

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Tog personligen ute lite crypto genom Safello.. Ganska smidigt. Rapporterar dom till Skatteverket? Måhända. Tror dock det är upp till dig att göra det, men det gäller även Binance, Coinbase och alla andra legitima ställen att enkelt sälja crypto mot fiat.
Antar dock att du kan skaffa ett Binance kort, ett Crypto.com kort och börja spendera / ta ut i kontanter vid köp på Ica osv.

EDIT: Jag hade valet att lägga till i princip alla svenska banker som uttagskonto/insättningskonto på Safello. Hurvida bankerna godtar pengarna utan att lyfta ett ögonbryn, vet jag ej. Fungerade med min bank. Men jag pratar småsummor - tusenlappar, inte hundratusentals kronor.

Det är du personligen som har ansvaret för att rapportera saker till Skatteverket rörande dina affärer, så det kommer alltid vara ditt fel om nått är fel, Lika bra att spela deras spel och ha ryggen fri, det är en hel del jobb första gången men sen förstår man sig på hur det funkar så är det inte lika rörigt nästa gång.

Men rör det sig om några tusenlappar hade jag nog inte orkat heller...

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSXswe:

Restskatt är inte och leka med i Sverige....

Kan bli fängelsestraff också...

Visa signatur

Nerd is the new Cool