Permalänk
Inaktiv

Utmaning: Inga nyheter tills 2024

Från och med idag slutar jag läsa nyheter, och kommer inte göra så fören tidigast 2024. Gör det till en öppen utmaning här i tråden om någon annan vill joina.

Jag tänker tillbaka på 2022 och känner att min psykiska hälsa hade varit bättre om jag inte läst några nyheter över huvud taget. Hade givetvis ändå fått reda på att det t.ex. är krig i Ukraina, hög inflation, börsnedgång osv.

Jag tänker att det är skillnad på att höra någon berätta, och att läsa nyheter dagligen som en junkie. Istället för att läsa detaljerat om saker, kan man reagera "åfan, där man ser man!" och fortsätter med sin vardag. Jag tror folk mådde bättre psykiskt förr i tiden i små samhället där man var omedveten om omvärlden och fokuserade på familjen.

Istället för att lägga tankeverksamhet på nyheter kommer jag fokusera på min produktivitet, hälsa & relationer. Sånt som jag kan påverka. Har kört några dagar utan nyheter tidigare & känns toppen. Here we goooo!

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till utmaningen. Faktiskt så har jag tagit pauser förut och mår alltid mycket bättre när jag inte läser nyheter. När jag kommer tillbaka till nyheterna upplever jag alltid hur negativa och ofta osakliga de där. Jag tycker media har blivit mer desperat på klicks och behöver provocera och skapa dramatik för att klara konkurrensen. Det rapporteras sällan om det som blir bättre, men gärna om försämringar. T ex så har det under året skrivits en hel del om att aborträttigheter fått sig en törn i USA, men däremot nästan inte alls om att rättigheterna har avsevärt stärkts i ett flertag länder i Sydamerika.
Nej, nu tar jag paus ett tag

Permalänk
Avstängd

"Huvudet i sanden"-strategi alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Huvudet i sanden"-strategi alltså?

Hey, om den funkar så. Problemet är väl att OP kommer få höra en hel del från andra källor som potentiellt inte är lika pålitliga. Men vi får se hur det går. Själv är nyheter extremt viktigt för mig men jag skummar bara igenom till något är intressant för just mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag skippade nyheterna några månader innan och kändes faktiskt rätt bra.

Att höra om alla dessa skjutningar och skit varje jävla dag fick mig på något sätt o tappa orken på Sverige, och jag själv började må dåligt av det av någon anledning.

De stora nyheterna hör man ändå som du säger, men man behöver inte matas in med allt onödigt skit dag efter dag känner jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hey, om den funkar så. Problemet är väl att OP kommer få höra en hel del från andra källor som potentiellt inte är lika pålitliga. Men vi får se hur det går. Själv är nyheter extremt viktigt för mig men jag skummar bara igenom till något är intressant för just mig.

Jo tiden då man läste tidningen "från pärm till pärm" är över sedan länge. Men att välja bort faktagranskade och hyfsat neutrala nyheter för att bara förlita sig på tolkad (och misstolkad) information från tredjehandskällor är ju katastrof i mina ögon. All in på filterbubblan liksom.

Permalänk
Medlem

Jag har skippat kvällstidningar sen 20+ år och alla TV-nyheter sen minst 10-11 år. De frossar i elände, död och våld.

Håller mig till större morgontidningar, SVT:s skrivna nyheter och SR för nyheter i ljudform. Där är det mer balanserat med mycket mer fokus på samhälle, ekonomi, och den större bilden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag har skippat kvällstidningar sen 20+ år och alla TV-nyheter sen minst 10-11 år. De frossar i elände, död och våld.

Håller mig till större morgontidningar, SVT:s skrivna nyheter och SR för nyheter i ljudform. Där är det mer balanserat med mycket mer fokus på samhälle, ekonomi, och den större bilden.

Ja kvällstidningar har väl tappat bollen för länge sedan. Det tråkiga med SVT Nyheter på nätet är att de väldigt ofta består av ett kort videoklipp ofta utan information i själva texten liksom.

Nu har jag Readly vilket ger tillgång till en hel del tidningar, även dagstidningar, men det svenska utbudet är lite skralt just på dagstidningar. SvD och Aftonbladet är vad som finns. Men The Guardian läses en del bland annat. Samtidigt är det lite roligt att läsa ledarna för SvD och Aftonbladet då de ju kommer från ganska olika håll, men Aftonbladets nyheter är ju inget att ha, och SvD är väl ganska färgade av deras konservativa inriktning också, så svenska nyheter får jag från SVT, SR och DN mestadels. Även GP ibland då de har mer lokalt för mig, men de har gradvis gått in i någon form av kvällstidningsläge med en massa snyfthistorier och förstås brottsrapportering. Kollar man de tio första bilderna på GP så brukar de bestå av minst sex bilder med blåljus och typ tre med personer som är ledsna av någon anledning.

Permalänk
Medlem

"Ignorance is bliss" som man säger

Permalänk
Avstängd

Tycker precis tvärtom, läs mer, men undvik att ta världens tyngd på dina axlar. Folk som inte håller sig informerade blir mer lättlurade speciellt in i olika former av extremismer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Slutade också ett tag sen. Orkade inte läsa/höra mer. Vad hjälper det att man läser att livet är katastrof varje dag,
förutom att man blir avtrubbad och/eller deprimerad. Händer någonting stort får man höra om det och då kan man gå in och läsa om man vill.

Permalänk
Medlem

Läser nästan aldrig nyheter om man bortser från teknikrelaterade nyheter och sådant som specifikt intresserar mig. Ser faktiskt ingen större anledning att hålla mig uppdaterad om allt som händer, känns bara stressande.

Jag har däremot börjat läsa böcker igen efter ett långt uppehåll, det är väldigt avkopplande.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert

Jag skippade nyheterna helt när jag var på semester för ca tre månader sedan. Blev så väldigt förvånad när jag kom hem och hörde att Elizabeth II hade dött.

I vilket fall så tror jag det är bra att man tar del av nyhetsrapportering, men det finns gott om mediebevakning som jag känner inte ger mig något. Man får välja vad som passar en och följa det så man inte är helt ovetandes om världsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Slutade också ett tag sen. Orkade inte läsa/höra mer. Vad hjälper det att man läser att livet är katastrof varje dag,
förutom att man blir avtrubbad och/eller deprimerad. Händer någonting stort får man höra om det och då kan man gå in och läsa om man vill.

Men vad läser ni för nyheter egentligen? "Bara katastrofer och skjutningar..." det är det inte på DN eller SVT exempelvis utan det är blandat; politik, sport, infrastruktur, debatt och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo tiden då man läste tidningen "från pärm till pärm" är över sedan länge. Men att välja bort faktagranskade och hyfsat neutrala nyheter för att bara förlita sig på tolkad (och misstolkad) information från tredjehandskällor är ju katastrof i mina ögon. All in på filterbubblan liksom.

Precis, mina huvudnyheter är hyffsat neutrala youtubers (allt från nypa salt till 10kg saltsäck) och SVT (nypa salt).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men vad läser ni för nyheter egentligen? "Bara katastrofer och skjutningar..." det är det inte på DN eller SVT exempelvis utan det är blandat; politik, sport, infrastruktur, debatt och så vidare.

Det har du rätt i att man kan välja andra nyhets källor som inte använder katastrof journalistik men känner ändå att
jag vill ta en paus och se om jag mår bättre när jag inte blir informationsbombad varje dag om massor av problem i världen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst nyheter på 5 dagar. Välmåendet har ökat definitivt ökat. Jag tror inte jag har missat något som hänt de senaste dagarna, eller vad säger ni andra som läst?

Permalänk
Musikälskare

Önskar jag kunde joina men jag har vänner i Ukraina och måste följa nyheterna för att hålla mig uppdaterad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har en lokalblaska i mobilen. Sen håller jag mig militärt underrättad via olika konton på instagram där Ukrainaläget sammanfattas. Vill inte bli totalt överraskad av 3:dje världskriget. Lite som att välja ögonbindel av framför arkebuseringsplutonen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casimir2323:

Nu har jag inte läst nyheter på 5 dagar. Välmåendet har ökat definitivt ökat.

Kanske dags för en update! Har du lyckats hålla dig borta?

Har gått 5 månader, läste kommentarerna i tråden först nu. Har faktiskt inte läst nyheter på Sweclockers heller, vilket nog är det jobbigaste som teknikintresserad. Jag får fråga chatGTP i januari 2024, "can you make a summary of the most awesome tech news of 2023"

Lite lustigt med sticka huvudet i sanden-resonemanget som vissa menar på. Jag är snarare kroniskt nyfiken och läser väldigt mycket. Däremot finns det bara 24 timmar på dygnet, och som jag ser det är problemet med nyheter att det till 99% handlar om samtiden, och samtiden har liten relevans i bredare kontext. Ingen som pratar om det som var aktuellt på nyheterna för 5-10 år sedan.

Jämför det med tiden du istället kan lägga på alla böcker inom vetenskap, wikipedia, all the juicy stuff.

Så vad har jag gjort istället? Studerat anatomi & medicin, mecka med bilen. Brukade hata bilar men nu har jag blivit bilintresserad. Det är ju ascoolt om man kan fixa med bilen själv liksom. Finns mycket att läsa!

Ibland får jag fortfarande abstinens av att inte ha läst nyheter. Jag har varit daytrader & följt alla nyheter dagligen tidigare (läste nyheter hela tiden på omni.se/senaste för att inte missa nåt). Det är alltså en enorm kontrast som jag fortfarande inte har vant mig vid, dock ska det sägas att när jag av misstag hör nyheter på radion blir jag lite stressad faktiskt, min reaktion blir typ "jag vill inte höra skiten".

Samtiden har lite relevants i bredare kontext. Och det som sker i samtiden som kommer att få relevans, blir till historia, och stora historiska händelser har vi ofta begränsad påverkan på som individer. Sedan så känns det viktigt att följa vad som händer, eftersom vi har en fundamental negativitetsbias. Nyheter är tillfredställande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Negativity_bias

Nu blir det nog inget mer login på Sweclockers fören det börjar närma sig nyår i december, blev sjukt sugen att läsa tech-nyheter, men ska hålla mig "ren" från nyhets-drogen tills januari. Råkade höra nånstans att RTX 4070 hade släpps, kände mig nästan lite smutsig