Hur svårt ska det vara att få Z-wave att funka i HA?

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att få Z-wave att funka i HA?

Jag lyckas inte koppla ihop mina Qubino enheter men min kontroller.
Köra Home Assistant genom ESXi, USB stickan hittas i HA och verkar funka som den ska med Z-wave JS installerad, USB stickan ska också vara supportad. När jag letar efter enheter så börjar den blinka, så långt verkar ju allt rulla som det ska. Men jag hittar inget, har Qubino reläet 30cm från USB stickan men stendött. Är det något väldigt självklart jag missar? Är hel ny på allt vad smarta hemmet prylar heter.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Jag lyckas inte koppla ihop mina Qubino enheter men min kontroller.
Köra Home Assistant genom ESXi, USB stickan hittas i HA och verkar funka som den ska med Z-wave JS installerad, USB stickan ska också vara supportad. När jag letar efter enheter så börjar den blinka, så långt verkar ju allt rulla som det ska. Men jag hittar inget, har Qubino reläet 30cm från USB stickan men stendött. Är det något väldigt självklart jag missar? Är hel ny på allt vad smarta hemmet prylar heter.

hur aktiverar du inkludering på qubino? genom inkopplad brytare eller på knappen på enheten?
gör du det med brytare, brukar man få klicka 5 gånger i stället för 3
gör du det på enheten räcker det att hålla in knappen 2-3 sec

OBS att du ska ha enheten placerad där den ska vara, gör inte misstaget att inkludera och sedan flytta den.
gör alla strömmatade enheter först och sedan batterienheter, jobba dig ut i sen cirkel från kontroller när du lägger till enheter.
Glöm inte ställa om rapportering för förbrukning på qubino samt slå av pulling
qubino rapporterar förbrukning på flera olika sätt så ställer du inte in det kommer nätverket bli väldigt belastat och segt
(rapporterar när watten ökar/minskar så lite som 0.1w, rapporterar på tid, rapporterar på tillslag/från slag osv)

Edit: tänkte på en annan sak, har du satt donglen i en usb förlängare eller direkt i pi?
vanligen sätter man usb pinnar i en usb förlängare då pi slänger ut en hel del störningar särskilt om man har batteribackup monterat på den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mina Qubino också. De är besvärliga tycker jag att både exkludera och inkludera. Jag bytte controller för några veckor sedan men har inte lyckats få över mina Qubino-brytare än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har problem med mina Qubino också. De är besvärliga tycker jag att både exkludera och inkludera. Jag bytte controller för några veckor sedan men har inte lyckats få över mina Qubino-brytare än.

hur gör du när du inkluderar/exkluderar?
vanligen när folk har problem med qubino är att man har stressat, dvs man trycker 3 gånger väntar 5-10sec och sedan trycker man igen vilket gör att man avbryter inkluderingen. vill man vara säker på att dom ska vara i rätt läge, håll in knappen på enheten i minst 5sec, stäng sedan av säkringen till till dom, ställ kontroller i includeringsläge och slå på strömmen ingen.
då bör den inkludera inom 15-20sec. tänk på att antennen ska vara så rak som möjligt, har man plåt doser lägger man den mellan uttag/brytare och plasten till dom så den är utanför dosan.

använder man återfjädrande knapp, brukar man få trycka 4-5 gånger i stället för 3, (brukar vara så när brytaren står i stängt läge som normalt eller om man har två brytare till modulen och dom står i olika lägen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur gör du när du inkluderar/exkluderar?
vanligen när folk har problem med qubino är att man har stressat, dvs man trycker 3 gånger väntar 5-10sec och sedan trycker man igen vilket gör att man avbryter inkluderingen. vill man vara säker på att dom ska vara i rätt läge, håll in knappen på enheten i minst 5sec, stäng sedan av säkringen till till dom, ställ kontroller i includeringsläge och slå på strömmen ingen.
då bör den inkludera inom 15-20sec. tänk på att antennen ska vara så rak som möjligt, har man plåt doser lägger man den mellan uttag/brytare och plasten till dom så den är utanför dosan.

använder man återfjädrande knapp, brukar man få trycka 4-5 gånger i stället för 3, (brukar vara så när brytaren står i stängt läge som normalt eller om man har två brytare till modulen och dom står i olika lägen.

När du skriver knappen på enheten, är det den som benämns service button i manualen du menar? Vad jag kan se så skall man inte använda den om brytaren är inkopplad på ett 240V-nät.

Jag har vanliga strömbrytare på väggen, dvs inte återfjädrande så vad jag har läst mig till så skall man ändra läge på strömbrytaren 3 eller 6 gånger (står olika i mina två manualer) för att inkludera/exkludera enheten.

Jag tror att antennen på brytarna inte är perfekt placerad i dosan och det bidrar nog till att det är svårt att inkludera/exkludera. Dock har det alltid lyckats att styra brytaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När du skriver knappen på enheten, är det den som benämns service button i manualen du menar? Vad jag kan se så skall man inte använda den om brytaren är inkopplad på ett 240V-nät.

Jag har vanliga strömbrytare på väggen, dvs inte återfjädrande så vad jag har läst mig till så skall man ändra läge på strömbrytaren 3 eller 6 gånger (står olika i mina två manualer) för att inkludera/exkludera enheten.

Jag tror att antennen på brytarna inte är perfekt placerad i dosan och det bidrar nog till att det är svårt att inkludera/exkludera. Dock har det alltid lyckats att styra brytaren.

man kan använda den med en flat mejsel eller en plast bit (jag använder alltid den då jag är för otålig och vill vara säker på att den är i includeringsläge)
3 gånger med återfjädrade 6 gånger med icke återfjädrande (blir samma sak)
beroende på hur brytaren står brukar man få slå mellan 4-5 gånger på återfjädrande samt 8-10 gånger på icke återfjädrande.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur aktiverar du inkludering på qubino? genom inkopplad brytare eller på knappen på enheten?
gör du det med brytare, brukar man få klicka 5 gånger i stället för 3
gör du det på enheten räcker det att hålla in knappen 2-3 sec

OBS att du ska ha enheten placerad där den ska vara, gör inte misstaget att inkludera och sedan flytta den.
gör alla strömmatade enheter först och sedan batterienheter, jobba dig ut i sen cirkel från kontroller när du lägger till enheter.
Glöm inte ställa om rapportering för förbrukning på qubino samt slå av pulling
qubino rapporterar förbrukning på flera olika sätt så ställer du inte in det kommer nätverket bli väldigt belastat och segt
(rapporterar när watten ökar/minskar så lite som 0.1w, rapporterar på tid, rapporterar på tillslag/från slag osv)

Edit: tänkte på en annan sak, har du satt donglen i en usb förlängare eller direkt i pi?
vanligen sätter man usb pinnar i en usb förlängare då pi slänger ut en hel del störningar särskilt om man har batteribackup monterat på den.

Tack för alla tips!
Har provat både att bara koppla i den, och manuellt med slå på strömbrytaren 3ggr.
En nyfiken fråga, varför inte flytta på den?
Donglen sitter direkt i fronten på Microservern riktat ut i rummet där jag labbar med att få igång en Qubino, gettokopplad med lampsladd. Har ikväll provat med en Flush 1 i säkert en timme utan framgång. Bytte sedan till minidimmer, den har iaf en diod som blinkar i olika färger så jag har ett hum om vad jag gör. Men lyckas inte få något liv i den heller, provat fabriksåterställa vilket verkar lyckas då den blinkar i olika färger en stund innan den åter blinkar grönt en stund (1-2min) innan den slocknar.

Börjar åter vara inne på att det är USB donglen som inte funkar som den ska. Står hos Loh att den behöver en licens för Z-Wave.Me och i HA står det Tillverkare Z-Wave.Me. Men läser jag hos Z-Wave.Me så verkar licensen bara behövas för deras programvara Z-Way.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tack för alla tips!
Har provat både att bara koppla i den, och manuellt med slå på strömbrytaren 3ggr.
En nyfiken fråga, varför inte flytta på den?
Donglen sitter direkt i fronten på Microservern riktat ut i rummet där jag labbar med att få igång en Qubino, gettokopplad med lampsladd. Har ikväll provat med en Flush 1 i säkert en timme utan framgång. Bytte sedan till minidimmer, den har iaf en diod som blinkar i olika färger så jag har ett hum om vad jag gör. Men lyckas inte få något liv i den heller, provat fabriksåterställa vilket verkar lyckas då den blinkar i olika färger en stund innan den åter blinkar grönt en stund (1-2min) innan den slocknar.

Börjar åter vara inne på att det är USB donglen som inte funkar som den ska. Står hos Loh att den behöver en licens för Z-Wave.Me och i HA står det Tillverkare Z-Wave.Me. Men läser jag hos Z-Wave.Me så verkar licensen bara behövas för deras programvara Z-Way.

hmm jag har inte använt z-wave.me dongel så jag vet inte hur licensen är knuten har endast deras hattar till pi där licensen ingår, det jag kan säga är att antennerna har varit extremt dåliga i dom och behöver extern antenn för bra signal, när jag satte batteripack på pi så kunde man inte lägga till enheter om dom så var på 10cm avstånd. efter monterat för höjare försvann problemet, så testa att sätt en usb förlängare och se om det löser problemet.

nja du återställer genom att hålla in knappen på enheten minst 5sec sedan bryter du strömmen i 10sec- ställ kontroller i inkludering och slå på strömmen till enhten igen efter ca 10-20 sec bör den inkluderas.

Det är inte så att du råkar välja säkert läge när du inkluderar och inte slår in koden?
ska du köra säkert läge använd inte s0 utan s2 (s0 skickar ca 4 gånger mer info och tar tid jämfört med s2)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

En nyfiken fråga, varför inte flytta på den?

Enheterna meshar och sätter man upp många och flyttar runt blir det fel och sedan tar det tid innan de hittat närmsta grannen och bästa vägen igen. En del enheter verkar också ha svårare att anpassa sig och ändra vilka de pratar mot.

Inte insatt i just z-wave i detalj, men Kommer de i parningsläge ur kartongen? Provat någon annan enhet? Svårt i början innan man har parat en enhet att veta var felet ligger

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Enheterna meshar och sätter man upp många och flyttar runt blir det fel och sedan tar det tid innan de hittat närmsta grannen och bästa vägen igen. En del enheter verkar också ha svårare att anpassa sig och ändra vilka de pratar mot.

Inte insatt i just z-wave i detalj, men Kommer de i parningsläge ur kartongen? Provat någon annan enhet? Svårt i början innan man har parat en enhet att veta var felet ligger

är till och med så att det ofta inte ändrar väg alls om man flyttar enheten efter inkludering, personligen är min teori att z-wave ha lite för bra täckning ibland dvs den släpper inte gamla enheterna för den känner fortfarande av dom men kan inte skicka signalen den vägen, tänker är det är en av anledningarna till z-wave long ranger eller z-wave 800 där man tar bort meash och ersätter med km lång räckvidd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Enheterna meshar och sätter man upp många och flyttar runt blir det fel och sedan tar det tid innan de hittat närmsta grannen och bästa vägen igen. En del enheter verkar också ha svårare att anpassa sig och ändra vilka de pratar mot.

Inte insatt i just z-wave i detalj, men Kommer de i parningsläge ur kartongen? Provat någon annan enhet? Svårt i början innan man har parat en enhet att veta var felet ligger

Tack, då förstår jag.

Skrivet av aragon:

är till och med så att det ofta inte ändrar väg alls om man flyttar enheten efter inkludering, personligen är min teori att z-wave ha lite för bra täckning ibland dvs den släpper inte gamla enheterna för den känner fortfarande av dom men kan inte skicka signalen den vägen, tänker är det är en av anledningarna till z-wave long ranger eller z-wave 800 där man tar bort meash och ersätter med km lång räckvidd.

Intressant, är det en del av det som kallas LoRa? Tänkte direkt z-Wave när jag läste 868 MHz i den texten.

Tror jag ger upp min Z-Wave.Me UZB dongle, nu har jag provat allt med alla möjliga kombinationer. Skulle nästan tro att USB stickan ligger på fel frekvens även om kartongen säger att den ska vara för EU på 868 MHz.
Men vad ska jag prova istället?
Aeotec Z-Stick, 5 eller 7 verkar vara ett säkert kort för Home Assistant.
Finns en HUSBZB-1 USB Hub som tar både Z-wave och Zigbee men kanske blir en halvdålig kompromiss, dessutom svår att få tag i och säkert ännu svårare när man ska ha 868 MHz. Har dessutom inga Zigbee enheter ännu, om det ens blir några någonsin.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tack, då förstår jag.

Intressant, är det en del av det som kallas LoRa? Tänkte direkt z-Wave när jag läste 868 MHz i den texten.

Tror jag ger upp min Z-Wave.Me UZB dongle, nu har jag provat allt med alla möjliga kombinationer. Skulle nästan tro att USB stickan ligger på fel frekvens även om kartongen säger att den ska vara för EU på 868 MHz.
Men vad ska jag prova istället?
Aeotec Z-Stick, 5 eller 7 verkar vara ett säkert kort för Home Assistant.
Finns en HUSBZB-1 USB Hub som tar både Z-wave och Zigbee men kanske blir en halvdålig kompromiss, dessutom svår att få tag i och säkert ännu svårare när man ska ha 868 MHz. Har dessutom inga Zigbee enheter ännu, om det ens blir några någonsin.

där sa du faktiskt något, på z-wave.me enheter kan man vanligen ställa frekvens på så det kan ju vara så att det default står på usa eller att den varit ute hos kund som råkat ändra frekvensen. detta görs dock vanligen genom deras mjukvara.

Personligen skulle jag aldrig använda usb pinne för z-wave för något annat än firmware uppdateringar särskilt inte om tanken är att du ska bygga vidare och får mer än 30-40 enheter. (usb pinnar fixar inte stora nät bra alls, tror aldrig jag sett någon lyckas hålla ett system stabilt med många enheter) vill du köra usb pinne är Aerotech vanligen rätt stabil så länge man inte får för många enheter. (stäng av pulling och minska trafiken så funkar dom ok på mindre nät)

Det jag vanligen rekomederara är: vera plus eller secure som styrs av HA (kräver dock rätt mycket inställningar när man har många enheter och tålamod) z-wave.me razbery med extern antenn, även denna kräver att man ställer in mycket och funkar sådär med HA sist jag testade (testar vanligen deras produkter när det kommer nya), fibaro hc3 är den absolut lättaste att ställa in och funkar mycket bra med HA. dessa 4 klarar 200+ z-wave enheter utan problem när det är inställt (det är dock dom enda jag hittat som gör det, då testar jag ändå löjligt många kontrollers)

LoRa känner jag inte till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det blev en Aeostick 7, funkade på direkten.
Kört nu sedan några dagar före jul. Hade väldiga problem med räckvidden först. Trodde räckvidden skulle vara bättre än wifi 2,4GHz men så verkar inte vara fallet. Slutade med att jag fick offra min minidimmer som var tänka för annat, den hamnade i taket på farstukvisten och drog fram antennen via en av spottarna. Men det är ändå på håret att det räcker. Så lösningen får bli fler enheter, men tyvärr är det ca 20-25m mellan byggnaderna och enheterna hamnar ju oftast en bit in. Då jag ändå tänkt sätta upp några rörelsevakter så får det nog bli z-wave enheter och fungera som signalförstärkare men utbudet verkar mist sagt vara knapert, vill ha 230v och utomhus och hittar egentligen bara STEINEL IS 140-2 , Z-wave plus och Home Assistant kompatibel enligt z-wave.se. Tänkte en på huset och en på höladan, då borde höladans och snickarbodens puckar vara säkrade, har en i pannrummet som är på andra sidan gården, men den är det minst problem med, och rörelsevakten på husen borde förbättra signalen till den. Annars får det bli en z-wave utvändig plugg för motorvärmaren istället för wifin som sitter idag, den skulle bli precis utanför pannrummet med fri sikt till husets rörelsevakt.
Detta borde väl bli en rätt stabil lösning? eller finns det bättre lösningar?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Det blev en Aeostick 7, funkade på direkten.
Kört nu sedan några dagar före jul. Hade väldiga problem med räckvidden först. Trodde räckvidden skulle vara bättre än wifi 2,4GHz men så verkar inte vara fallet. Slutade med att jag fick offra min minidimmer som var tänka för annat, den hamnade i taket på farstukvisten och drog fram antennen via en av spottarna. Men det är ändå på håret att det räcker. Så lösningen får bli fler enheter, men tyvärr är det ca 20-25m mellan byggnaderna och enheterna hamnar ju oftast en bit in. Då jag ändå tänkt sätta upp några rörelsevakter så får det nog bli z-wave enheter och fungera som signalförstärkare men utbudet verkar mist sagt vara knapert, vill ha 230v och utomhus och hittar egentligen bara STEINEL IS 140-2 , Z-wave plus och Home Assistant kompatibel enligt z-wave.se. Tänkte en på huset och en på höladan, då borde höladans och snickarbodens puckar vara säkrade, har en i pannrummet som är på andra sidan gården, men den är det minst problem med, och rörelsevakten på husen borde förbättra signalen till den. Annars får det bli en z-wave utvändig plugg för motorvärmaren istället för wifin som sitter idag, den skulle bli precis utanför pannrummet med fri sikt till husets rörelsevakt.
Detta borde väl bli en rätt stabil lösning? eller finns det bättre lösningar?

stabil nja, det vette sjutton med usb...fan vad jag hatar dessa du kan dock göra vissa saker för att förbättra täckningen.
sätt usb pinnen i en usb förlängare (av bra kvalite) och placera usb pinnen så centralt och borta från metall och elektriska trafo som möjligt (antennerna suger i usb) som jämförelse har hc3 14db antenner för z-wave. dvs du kan inte jämför 2.4ghz från en router som har jätte starka antenner mot en usb med tx på under 5dbm (4.8 om jag minns rätt) . men ja du har helt rätt, z-wave når mycket länge än 2.4ghz om man sänder signalen med samma styrka. (runt 2km når man med dom senaste versionerna av z-wave)

2: stäng av poling på alla enheter med högre än plus eller v5 (poling används främst av väldigt gamla enheter, idag kör man beaming eller Instant Status. osv)
kör du tex qubino relä/dimmer mm så ställ in hur många rapporter den skickar annars kommer din usb pinne gå och lägga sig
(hade en som körde 40 enheter med över 100 rapporter i sekunden, blir svårt att göra något annat då, då körde han ändå en vera plus) dvs i stället för att dina lampor styrs kommer den ha fult upp med att skicka onödig info om att förbrukningen ändrats med 0.1w osv detta är en av dom vanligaste orsakerna till att folk har sega nät, konfigurerar du detta kommer du kunna släcka och tända/slå på/av saker flera gånger i sekunden. (kör jag ca 150 enheter försöker jag ligga runt max 10 händelser i sekunden för ett riktigt snabbt nät)

3: enheter du monterar, se till att antennen inte hamnar bakom metall, dvs du vill ha ledare bakom modulen inte framför eller rättare ledare ska vara på den sida som inte är mot livlinan/meashen har man gamla metall doser lägg antennen mellan plasten och väggen.

4:använd inte S0 det ställer till som fan, använd antingen s2 (eller s3 när det blir vanligare) S0 kräver 4 gånger mer trafik men ger ytterst lite i säkerhet. (igen, mer trafik orsakar kö)

5: inkludera sakerna där dom ska vara, ta inte enheten till kontrollen, i absolut värsta fall kan man ta kontroller till enhet men även det undviker jag, i stället så installerar man sakerna i en cirkel ut från controllern och börja med alla som ska ha 220v,
anledningen till detta är att nätverket inte uppdateras som den ska, min teori är att signalen är stark nog så den känner av enhten och då inte uppdaterar meashen trotts att signalen är för svag för att skicka kommandon stabilt.

när det gäller rörelsesensorer utomhus som drivs av 220v är nog rätt ovanliga då man brukar köra tex fibaro implant som kan användas på väldigt många sätt, dvs dels kan man köra sensorer direkt mot den men du kan även använda torr kontakterna med en vanlig rörelsesensor.
sedan finns det relä som kan ansluta sensorer till med allt från fukt till magnetkontakter eller temp samma sak kan du ansluta sensorerna till dom flesta relä som en extern brytare osv. jag kör vanliga rörelsesensorer som samspelar med z-wave relä
av den enkla anledningen att vi ville ha en särskild modell av rörelsevakt som inte fanns med z-wave eller något annat protokoll för den delen. så vi kör 3 vanliga rörelsevakter mot samma z-wave relä. så det går då styra lamporna dels med dom vanliga sensorerna men även med knapp eller med z-wave kommandon. ett tips, ska du köra ledlampor typ paneler, sätt ett filter mellan lampan och styrningen (mellan relä/sensor och lampa) då kommer dina lampor hålla väldigt mycket längre.

vill du absolut ha en ren z-wave sensor ute då är det nog den du tittat på eller köra en med usb drift och kapsla den.
alternativt bygga något eget. personligen tycker jag den lösningen vi kör är klart bäst enda nackdelen är att man inte kan slå av lamporna ute om en av sensorn är triggad, detta kan man dock lätt ta sig runt om man vill tex med ett extra relä eller ansluta sensorn som en knapp osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack, utförligt svar i vanlig ordning!

Skrivet av aragon:

stabil nja, det vette sjutton med usb...fan vad jag hatar dessa du kan dock göra vissa saker för att förbättra täckningen.
sätt usb pinnen i en usb förlängare (av bra kvalite) och placera usb pinnen så centralt och borta från metall och elektriska trafo som möjligt (antennerna suger i usb) som jämförelse har hc3 14db antenner för z-wave. dvs du kan inte jämför 2.4ghz från en router som har jätte starka antenner mot en usb med tx på under 5dbm (4.8 om jag minns rätt) . men ja du har helt rätt, z-wave når mycket länge än 2.4ghz om man sänder signalen med samma styrka. (runt 2km når man med dom senaste versionerna av z-wave)

Just ja, där har du en poäng, USB dongles brukar sällan ha särskilt bra signalstyrka.

Skrivet av aragon:

2: stäng av poling på alla enheter med högre än plus eller v5 (poling används främst av väldigt gamla enheter, idag kör man beaming eller Instant Status. osv)

Ska titta på det, nu har jag inte så många enheter så tror inte det ska vara några problem i nuläget.
En liten fundering, när man har en nod med dubbla relän, räknas den som 2 då eller är det fortfarande en enhet? Inte tänkte när en del verkar så väldigt många enheter

Skrivet av aragon:

3: enheter du monterar, se till att antennen inte hamnar bakom metall, dvs du vill ha ledare bakom modulen inte framför eller rättare ledare ska vara på den sida som inte är mot livlinan/meashen har man gamla metall doser lägg antennen mellan plasten och väggen.

Ja det har jag koll på, just nu hänger alla utanför sina dosor men när jag trycker in all drar jag ut antennen utanför dosan. I uthusen är all el utanpåliggande så enkelt att dra ut antennen.

Skrivet av aragon:

4:använd inte S0 det ställer till som fan, använd antingen s2 (eller s3 när det blir vanligare) S0 kräver 4 gånger mer trafik men ger ytterst lite i säkerhet. (igen, mer trafik orsakar kö)

Vad jag vet valde jag S2 på alla men ska dubbelkolla.

Skrivet av aragon:

5: inkludera sakerna där dom ska vara, ta inte enheten till kontrollen.

Så gjorde jag, dock är alla enheter ca 25-30m från kontrollern

Skrivet av aragon:

när det gäller rörelsesensorer utomhus som drivs av 220v är nog rätt ovanliga då man brukar köra tex fibaro implant som kan användas på väldigt många sätt, dvs dels kan man köra sensorer direkt mot den men du kan även använda torr kontakterna med en vanlig rörelsesensor.
vill du absolut ha en ren z-wave sensor ute då är det nog den du tittat på eller köra en med usb drift och kapsla den.
alternativt bygga något eget. personligen tycker jag den lösningen vi kör är klart bäst enda nackdelen är att man inte kan slå av lamporna ute om en av sensorn är triggad, detta kan man dock lätt ta sig runt om man vill tex med ett extra relä eller ansluta sensorn som en knapp osv

Ja nu verkade den den steinel rörelsevakten nästan omöjlig att få tag i så får nog se på annan lösning, hade gärna kört på en ren z-wave rörelsevakt (vill får med mix luxen till HA) men verkar svårt med utomhus kravet där.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tack, utförligt svar i vanlig ordning!

Just ja, där har du en poäng, USB dongles brukar sällan ha särskilt bra signalstyrka.

Ska titta på det, nu har jag inte så många enheter så tror inte det ska vara några problem i nuläget.
En liten fundering, när man har en nod med dubbla relän, räknas den som 2 då eller är det fortfarande en enhet? Inte tänkte när en del verkar så väldigt många enheter

Ja det har jag koll på, just nu hänger alla utanför sina dosor men när jag trycker in all drar jag ut antennen utanför dosan. I uthusen är all el utanpåliggande så enkelt att dra ut antennen.

Vad jag vet valde jag S2 på alla men ska dubbelkolla.

Så gjorde jag, dock är alla enheter ca 25-30m från kontrollern

Ja nu verkade den den steinel rörelsevakten nästan omöjlig att få tag i så får nog se på annan lösning, hade gärna kört på en ren z-wave rörelsevakt (vill får med mix luxen till HA) men verkar svårt med utomhus kravet där.

det räknas som en enhet, skulle vara jobbigt annars med tex en sensor som kan ha 10 entities.
troligen får du 3 relä entities + massa sensorer för varje, 2 relä som slås av var för sig samt den tredje som slår av allt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu är jag tillbaka här 😄
Det funkade okej under vintern men fick sedan tag på rörelsevakten och med den installerad blev det rocksolid.
Men nu har nya problem uppstått, inte så mycket knutet till HA utan med till z-wave som teknik. Min kontroller har nu flyttat ut till garaget och därefter funkar det som skit, om alls. Har provat lite allt möjligt, misstänkte att det skulle bli problem men tänkte att bara jag får tag i en att puckarna där ute, så får jag tag i resten. Men kommer knappt så långt, även fast det inte är så långt och kontroller har fri sikt genom ett fönster till närmsta puck. Provade slänga in en puck i garaget och det blev en förbättring men inte bra nog. En förutsättning för att det ska fungera är att garagedörren stå på vid gavel. Så fort jag stänger dörren dör alla mina puckar utanför garaget. Garaget är helt inklätt i plåt, fasad, tak, porten och dörren, tom fönstret har aluminium klädd utsida, så misstänker att problemen beror på detta. Men skulle det funka med någon Range Extender? En på vardera sidan om väggen i extremfall? Signalen borde kunna ta sig igenom, för garageporten är inga problem att öppna, iofs inte testat hur långt ifrån men det sänder också på 868 MHz så signalen borde ta sig igenom även för z-wave.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Nu är jag tillbaka här 😄
Det funkade okej under vintern men fick sedan tag på rörelsevakten och med den installerad blev det rocksolid.
Men nu har nya problem uppstått, inte så mycket knutet till HA utan med till z-wave som teknik. Min kontroller har nu flyttat ut till garaget och därefter funkar det som skit, om alls. Har provat lite allt möjligt, misstänkte att det skulle bli problem men tänkte att bara jag får tag i en att puckarna där ute, så får jag tag i resten. Men kommer knappt så långt, även fast det inte är så långt och kontroller har fri sikt genom ett fönster till närmsta puck. Provade slänga in en puck i garaget och det blev en förbättring men inte bra nog. En förutsättning för att det ska fungera är att garagedörren stå på vid gavel. Så fort jag stänger dörren dör alla mina puckar utanför garaget. Garaget är helt inklätt i plåt, fasad, tak, porten och dörren, tom fönstret har aluminium klädd utsida, så misstänker att problemen beror på detta. Men skulle det funka med någon Range Extender? En på vardera sidan om väggen i extremfall? Signalen borde kunna ta sig igenom, för garageporten är inga problem att öppna, iofs inte testat hur långt ifrån men det sänder också på 868 MHz så signalen borde ta sig igenom även för z-wave.

i med du flyttade controllern kommer hela ditt mesh balla ur...
som regel har man kontroller centralt, är så att man inte vill den centralt så bör ta bort och lägga till enheterna igen för att slippa strul.
saken är att det ska vanligen automatiskt konfigureras om, problemet är att det oftast inte sker på ett bra sätt då enheterna känner av kontroller vilket gör att den inte konfigurera om vägen.
sedan har du två problem till, kör du usb har den vanligen under 5db antenn vilket är väldigt svagt så du måste lägga till sakerna med fast matning i ordning, dvs börja med enheterna närmast kontroller och jobba dig ut.
problem två, om dina portar jobbar på samma frekvens är risken stor att dessa stör ut ditt z-wave nät då du som sagt bara har under 5db från usb pinnen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ja jag har byggt om hela z-wave nätverket, 2 gånger. Först med alla enheter där dom var från början och sen en till gång på en mer optimal placering. Att USB donglen är svag blev tydligt när det blev klart bättre med en enhet i garaget. Tänkte på att porten kan störa när jag skrev det, men kom sedan på att den är utdragen just nu då jag lånat dess uttag för enheten i garaget. Gör nog ett försök med Range extender, signalen ska ändå hoppa mellan 4, kanske tom 5 byggnader, så en eller 2 såna kan nog minska antalet hopp mellan enheterna.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Ja jag har byggt om hela z-wave nätverket, 2 gånger. Först med alla enheter där dom var från början och sen en till gång på en mer optimal placering. Att USB donglen är svag blev tydligt när det blev klart bättre med en enhet i garaget. Tänkte på att porten kan störa när jag skrev det, men kom sedan på att den är utdragen just nu då jag lånat dess uttag för enheten i garaget. Gör nog ett försök med Range extender, signalen ska ändå hoppa mellan 4, kanske tom 5 byggnader, så en eller 2 såna kan nog minska antalet hopp mellan enheterna.

du kan ju göra en fuling och löda dit en extern antenn eller byta till razberry 7 eller 8 som har extern antenn.
nackdelen med att ha som mål att den ska behöva gå via andra enheter är nätet kommer bli rätt segt.och du kommer får köbildning.
jag ser mesh endast som nödlösning/backupp, dvs om enheten skulle missa att få iväg kommandot direkt till controllern då ska den gå via andra enheter samt skickar jag endast förbruknings data via meash där det inte gör något om sakerna tar ett par sekunder.
tänk så här, du har kanske 50 enheter och alla ska skicka kommandot till kontroller via enhet 2, om du nu kör en stor scen där du ska slå av /på alla lampor då ska alltså 49 enheter går via 1 enhet som förmodligen inte har en super snabb cpu för att hantera alla dessa vidarebefordringar. ska du använda extender sätt ett par stycken så dom får dela på lasten, Jag skulle dock monterat dit en starkare antenn och försökt minimera behovet av meash till failback (tänk även på att 4 hopp är max)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Du får sätta en USB-förlängare på stickan och dra ut den i en väderskyddad plastlåda. Eller hitta en central plats och köra en controller där istället som ansluts via nätverket till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du kan ju göra en fuling och löda dit en extern antenn eller byta till razberry 7 eller 8 som har extern antenn.
nackdelen med att ha som mål att den ska behöva gå via andra enheter är nätet kommer bli rätt segt.och du kommer får köbildning.
jag ser mesh endast som nödlösning/backupp, dvs om enheten skulle missa att få iväg kommandot direkt till controllern då ska den gå via andra enheter samt skickar jag endast förbruknings data via meash där det inte gör något om sakerna tar ett par sekunder.
tänk så här, du har kanske 50 enheter och alla ska skicka kommandot till kontroller via enhet 2, om du nu kör en stor scen där du ska slå av /på alla lampor då ska alltså 49 enheter går via 1 enhet som förmodligen inte har en super snabb cpu för att hantera alla dessa vidarebefordringar. ska du använda extender sätt ett par stycken så dom får dela på lasten, Jag skulle dock monterat dit en starkare antenn och försökt minimera behovet av meash till failback (tänk även på att 4 hopp är max)

Att migrera över till R-pi känns inte som ett alternativ, provar nog annan USB-sticka eller HUB före det. Såg förresten att min USB sticka har problem med just signalen. saxat från Home Assistants site "Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) (the EU version is not recommended due to RF performance issues)". Ska se vart infon kommer ifrån och ifall någon har en fullösning på det, typ löda på en antenn.

Skrivet av jocke92:

Du får sätta en USB-förlängare på stickan och dra ut den i en väderskyddad plastlåda. Eller hitta en central plats och köra en controller där istället som ansluts via nätverket till servern.

Kollade faktiskt vad det finns för USB over Ethernet (försökte hitta om det också fanns med stöd för PoE). Men kom att tänka på att det löser bara problemet delvis, vill nog ha Z-wave även i garaget, så då blir det väl svårt att få in signalen istället.

Jag ska prova med Range extender, får väl koppla den på en skarvsladd och prova olika placeringar. Återkommer med resultatet.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Att migrera över till R-pi känns inte som ett alternativ, provar nog annan USB-sticka eller HUB före det. Såg förresten att min USB sticka har problem med just signalen. saxat från Home Assistants site "Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) (the EU version is not recommended due to RF performance issues)". Ska se vart infon kommer ifrån och ifall någon har en fullösning på det, typ löda på en antenn.

Kollade faktiskt vad det finns för USB over Ethernet (försökte hitta om det också fanns med stöd för PoE). Men kom att tänka på att det löser bara problemet delvis, vill nog ha Z-wave även i garaget, så då blir det väl svårt att få in signalen istället.

Jag ska prova med Range extender, får väl koppla den på en skarvsladd och prova olika placeringar. Återkommer med resultatet.

Jag tänker att du ska ha själva kontrollern där du har täckning till mest prylar. Istället för att bygga en smal väg in i garaget via en förstärkare. Om du har plåt överallt kanske du får byta en vägg, dörr eller port. Du kan bygga två nätverk, men då behöver du hjälp av home assistant för att interagera mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tänker att du ska ha själva kontrollern där du har täckning till mest prylar. Istället för att bygga en smal väg in i garaget via en förstärkare. Om du har plåt överallt kanske du får byta en vägg, dörr eller port. Du kan bygga två nätverk, men då behöver du hjälp av home assistant för att interagera mellan dem.

två separata nätverk för z-wave vill man inte ha. däremot finns det funktioner i z-wave där man kan använda två eller fler kontrollers där man kör en master och dom andra som slav. dvs du får funktionen med större täckning och fler enheter som kan anslutas men slipper alla nackdelar som blir med två kontrollers som agerar fristående.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Att migrera över till R-pi känns inte som ett alternativ, provar nog annan USB-sticka eller HUB före det. Såg förresten att min USB sticka har problem med just signalen. saxat från Home Assistants site "Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) (the EU version is not recommended due to RF performance issues)". Ska se vart infon kommer ifrån och ifall någon har en fullösning på det, typ löda på en antenn.

personligen rekommenderar jag inte usb alls om du kommer ha många enheter och vill ha det stabilt, med det sagt skulle jag i ditt fall löda dit antenn som monteras på utsidan av garaget. ångarar du dig och vill ha en hubb så är det dessa
hubbar som fungerar mycket bra med ha. dessa arbetar då självt och integreras via nätverket till ha
vera plus/secure
hc3
en rpi med razberry (dvs du kör inte ha på denna utan den fungerar som hubb som ansluter till ha via lan)

hc3 är klart lättast och har bäst täckning, dock dyrast. kör du andra saker som zigbee har den nu stöd för rätt mycket vanliga saker som ikea och nodon osv. näst bäst och dessutom väldigt billigt att köpa begagnat är vera plus. (kräver dock en del inställningar när man får många enheter)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Range extendern fungerade mycket bra. Gick extremt snabbt och enkelt att ansluta den, och sen så small det bara till så funkade hela Z-wave nätverket, förutom en enhet. Skulle det bli segt i framtiden med fler enheter anslutna så byter jag ut min USB sticka, men som det är nu fungerar det tillfredställande.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81