Enkel, liten dator istället för laptop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det verkar som att NUC är det bästa alternativet hittills men jag har fortfarande inte släppt att bygga. Den komponentlistan jag postade innan är 1500 kr dyrare ungefär än en NUC (med RAM och ssd) men samtidigt väldigt mycket snabbare gissar jag.

Edit: hittade lite benchmarks 5300U vs 5600G och det handlar om 25-500% mer prestanda beroende på applikation för 5600g. Jag gissar dock att där det spelar mer roll är spel/grafik och det kommer inte användas.

Man ska inte underskatta de praktiska fördelarna av en NUC/MiniPC jämfört med eget bygge. Dels tar den mycket mindre plats även jämfört med miniITX-chassin, dels drar den mindre ström.

När mitt moderkort dog förra året så fick jag nog av det dammsamlande åbäket och sladdhärvan på golvet och köpte en ASUS MiniPC istället. Ryzen-versionen använder laptop (u) kretsarna och sitter man och surfar/skriver/lyssnar på musik drar den normalt under 5w, 10w för streaming och 25w när alla 8 kärnor drar på max. Med datorn fäst i skärmen och trådlöst tangentbord är sladdhärvan och dammsamlingen ett minne blott, men ändå har jag stor skärm och normalt tangentbord vilket jag starkt föredrar jämfört med en laptop.

Permalänk
Medlem

Vill man göra något utrymmeseffektivt så rekommenderar jag NUC (kanske begagnad) som kan monteras på VESA-fästet bak på en skärm. Måste ju vara en skärm där originalfoten inte sitter i VESA.fästet då. Men utöver böket med att man måste ha en Micro-DP-sladd så kan de bli riktigt trevliga, kompakta AOI-datorer.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av Gorian:

iPad är inget alternativ? Tänker att det både är smidigare och mer lättanvänt.

Nej de är vana vid att använda en PC men den är för gammal nu. Börjar bli oanvändbar. Vill gärna ha större skärm också.

Permalänk
Skrivet av Mr.f:

Man ska inte underskatta de praktiska fördelarna av en NUC/MiniPC jämfört med eget bygge. Dels tar den mycket mindre plats även jämfört med miniITX-chassin, dels drar den mindre ström.

När mitt moderkort dog förra året så fick jag nog av det dammsamlande åbäket och sladdhärvan på golvet och köpte en ASUS MiniPC istället. Ryzen-versionen använder laptop (u) kretsarna och sitter man och surfar/skriver/lyssnar på musik drar den normalt under 5w, 10w för streaming och 25w när alla 8 kärnor drar på max. Med datorn fäst i skärmen och trådlöst tangentbord är sladdhärvan och dammsamlingen ett minne blott, men ändå har jag stor skärm och normalt tangentbord vilket jag starkt föredrar jämfört med en laptop.

Kanske blir en sån då! Är ju roligt att bygga men tror inte att prestandan som jag får för 5500 kr kommer användas jämfört med vad jag får för 4000 kr i en NUC. Men det är ändå lite irriterande att "missa" så mycket prestanda för den skillnaden i pris.

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Vill man göra något utrymmeseffektivt så rekommenderar jag NUC (kanske begagnad) som kan monteras på VESA-fästet bak på en skärm. Måste ju vara en skärm där originalfoten inte sitter i VESA.fästet då. Men utöver böket med att man måste ha en Micro-DP-sladd så kan de bli riktigt trevliga, kompakta AOI-datorer.

Det lutar absolut åt en sån lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Vill man göra något utrymmeseffektivt så rekommenderar jag NUC (kanske begagnad) som kan monteras på VESA-fästet bak på en skärm. Måste ju vara en skärm där originalfoten inte sitter i VESA.fästet då. Men utöver böket med att man måste ha en Micro-DP-sladd så kan de bli riktigt trevliga, kompakta AOI-datorer.

Går utmärkt att montera en NUC på baksidan och använda VESA-fästet likaså. Finns brackets som man kan köpa, eller göra själv. Gjorde så hemma hos morsan för några år sedan då hon har skärmen på en monitorarm och NUCen på baksidan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kaffeofikaelika:

Sen är jag inte säker på att jag behöver m.2-hdd? Man kanske kan komma undan med en vanlig SATA-ssd och spara en femhundring?

Observera att M.2 bara är en fysisk formfaktor som inte säger någonting om prestanda. Däremot är din slutsats ändå korrekt: användaren i fråga kommer aldrig märka skillnad mellan NVMe (som de flesta typiska M.2-enheter använder) och SATA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Observera att M.2 bara är en fysisk formfaktor som inte säger någonting om prestanda. Däremot är din slutsats ändå korrekt: användaren i fråga kommer aldrig märka skillnad mellan NVMe (som de flesta typiska M.2-enheter använder) och SATA.

Finns det m2 SATA-diskar? Har nog aldrig sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Finns det m2 SATA-diskar? Har nog aldrig sett det.

Jodå. Exempel:

https://www.dustin.se/product/5011123414/a400

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Där ser man, då ska jag bara se ett moderkort med m2 sata-plats också men finns det ena finns väl det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Där ser man, då ska jag bara se ett moderkort med m2 sata-plats också men finns det ena finns väl det andra.

Det är rätt vanligt. Både det B450 och det A520-moderkort som länkades på trådens första sida har minst en M.2-plats som klarar både SATA och PCIe (dvs NVMe). I många fall är det så att om man stoppar en SATA-disk i denna M.2-kontakt så slutar nån annan SATA-kontakt på moderkortet att fungera då de delar linor.

Detta börjar bli mer och mer off topic för trådskaparen, men kanske är det bra att veta om han eller hon letar billigaste möjliga M.2-disk.

Permalänk

https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ASRock-Des...

Hur är det med kylning för cpu i sådana minipc? Kan man sätta in en 5600g i denna? Den har AM4 socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ASRock-Des...

Hur är det med kylning för cpu i sådana minipc? Kan man sätta in en 5600g i denna? Den har AM4 socket.

Jag har inte testat just den, men dess föregångare A300 med en 3200G har varit min "kontorsmaskin" i snart tre år och den funkar utmärkt. Jag vet inte om dessa är bättre än de andra smådatorer från ASUS och Intel som folk har snackat om här, men min har som sagt funkat utmärkt.

Kylningen med originalkylaren funkade fint men jag bytte till en Noctua-kylare för att helt enkelt få den lite tystare vid last. Det behövs inte för funktionen dock, jag är bara ljudkänslig.

Ja, du kan stoppa en 5600G i den du pekar på. Manual och CPU-supportlista etc finns här:

https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X300%20Series/in...

Observera att det finns även Intel-varianter av denna och några som är lite större (DeskMeet) så de har plats för grafikkort med. Och några till:

https://www.asrock.com/nettop/index.asp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Finns det m2 SATA-diskar? Har nog aldrig sett det.

M.2 är bara en kontakt och den är också väldigt vanlig på wifikort men de brukar ha en annan nyckling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Jag har inte testat just den, men dess föregångare A300 med en 3200G har varit min "kontorsmaskin" i snart tre år och den funkar utmärkt. Jag vet inte om dessa är bättre än de andra smådatorer från ASUS och Intel som folk har snackat om här, men min har som sagt funkat utmärkt.

Kylningen med originalkylaren funkade fint men jag bytte till en Noctua-kylare för att helt enkelt få den lite tystare vid last. Det behövs inte för funktionen dock, jag är bara ljudkänslig.

Ja, du kan stoppa en 5600G i den du pekar på. Manual och CPU-supportlista etc finns här:

https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X300%20Series/in...

Observera att det finns även Intel-varianter av denna och några som är lite större (DeskMeet) så de har plats för grafikkort med. Och några till:

https://www.asrock.com/nettop/index.asp

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Aha den här kommer utan RAM och hårddisk. Landar på ungefär 4000 kr då till slut. Vad säger du om denna jämfört med de delar jag postade i inlägget ovan? Det är 1500 kr mer men typ dubbelt så mycket dator antar jag?

Frågan är ju vad man ska med dubbelt så mycket dator till?

I slutändan tänker jag så här, om du vill bygga en burk så gör det. Det är inga stora pengar vi pratar om här, varken i total kostnad eller skillnaden mellan en mini-PC och en mATX-bygge.

Anledningen till varför många, i denna typ av trådor, gör instick om mini-PC är för att många här på brädan har ett ganska snävt synsätt på hur en dator ska vara, och det gör att det är lätt att missa att ta in alla möjliga alternativ.

Personligen köpte jag en NUC till mina föräldrar för några år sedan, och det är en total laptop replacement för dom, då de ändå bara sitter vid skrivbordet.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Frågan är ju vad man ska med dubbelt så mycket dator till?

I slutändan tänker jag så här, om du vill bygga en burk så gör det. Det är inga stora pengar vi pratar om här, varken i total kostnad eller skillnaden mellan en mini-PC och en mATX-bygge.

Anledningen till varför många, i denna typ av trådor, gör instick om mini-PC är för att många här på brädan har ett ganska snävt synsätt på hur en dator ska vara, och det gör att det är lätt att missa att ta in alla möjliga alternativ.

Personligen köpte jag en NUC till mina föräldrar för några år sedan, och det är en total laptop replacement för dom, då de ändå bara sitter vid skrivbordet.

Det verkar som att man kan få en NUC från ASrock med AM4-socket för 2000 kr. Lägger man där till 5600g, billigt RAM och hårddisk så får jag kanske som mest värde för pengarna och landar på nånstans 4500 kr. Jag tänkte att det kunde bli problem med kylningen av en 5600g eftersom att det sitter mycket mindre presterande CPU:er i alla NUC jag sett men en annan användare skrev att det nog kan gå.

Permalänk
Medlem

Hmm.. varför inte en enklare "allt-i-ett-dator"? En sådan skärm med allt inbyggt med andra ord. Behövs bara en mus och tangentbord till och dom kan man köra trådlöst. Inga strul med kablar eller nåt och lär funka bra för behoven. Sett nya från 5k+ vanligt pris, så lär hitta på mellandagarna på kampanj..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk

Fördel laptop, är den köpt på en lokal butik kan dom gå dit med den och eventuellt få hjälp, eller till dig om du fått "äran" att vara support.
Sedan går ju en laptop att docka om dom vill ha en större skärm. (Eftersom ny skärm inte var med i 5000:- så skulle det ju ändå köpas).
Även en minipc är roligare så röstar jag på mångsidighet som laptop ger i detta fall.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Archain:

Hmm.. varför inte en enklare "allt-i-ett-dator"? En sådan skärm med allt inbyggt med andra ord. Behövs bara en mus och tangentbord till och dom kan man köra trådlöst. Inga strul med kablar eller nåt och lär funka bra för behoven. Sett nya från 5k+ vanligt pris, så lär hitta på mellandagarna på kampanj..

Har du länk till något exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Har du länk till något exempel?

Här är ett tex dom netonnet har: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

För som jag ser det så är det viktiga att det är en enkel användarvänlig dator för brukaren. Att du och jag bygger våra egna burkar och kanske även barnens för att lära dom är oftast ej gångbart på äldre. Just darför apple är så stora numera.. Men vet att i våra ögon så kan det svida när man kollar pris för prestanda 😅 men en dator för tex 6k som dom kommer att ha i kanske 3-5år utan bekymmer kommer kosta dom mindre än dom betalar för sitt internet..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Jag vet att "ny" var ett krav. Men dessa refurbade företagsdatorer är svårslagna i pris och prestanda.

https://www.billigteknik.se/begagnad-stationar-dator/34043-de...

Jag köpte en för att ha som server hemma, den ser helt ny ut. De är städade och uppfräschade till en sådan nivå att jag inte skulle tro att den någonsin användes.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla på https://shop.inrego.se/ - är ett mellanting mellan nytt och begagnat. Alla datorer gås igenom (ofta företagsdatorer) och kompletteras med vad som behövs. Har en tidigare arbetskamrat som köper sina datorer där, det har han gjort i typ 15 år och han är nöjd.

/ B

Permalänk
Skrivet av Archain:

Här är ett tex dom netonnet har: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

För som jag ser det så är det viktiga att det är en enkel användarvänlig dator för brukaren. Att du och jag bygger våra egna burkar och kanske även barnens för att lära dom är oftast ej gångbart på äldre. Just darför apple är så stora numera.. Men vet att i våra ögon så kan det svida när man kollar pris för prestanda 😅 men en dator för tex 6k som dom kommer att ha i kanske 3-5år utan bekymmer kommer kosta dom mindre än dom betalar för sitt internet..

Jag kan känna att när vi är nere på MD Athlon 300U med 4gb ram och 128gb SSD för samma pris som jag kan få en 5600g för så går även min gräns. Visst, det ska vara enkelt men jag kastar inte pengar i sjön.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag kan känna att när vi är nere på MD Athlon 300U med 4gb ram och 128gb SSD för samma pris som jag kan få en 5600g för så går även min gräns. Visst, det ska vara enkelt men jag kastar inte pengar i sjön.

Men du ska tänka på att den inte behöver kompletteras med skärm och win så du bör i ärlighetens namn värdera det till minst 1500 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du ska tänka på att den inte behöver kompletteras med skärm och win så du bör i ärlighetens namn värdera det till minst 1500 kr.

Det fanns en asrock mini pc för 2000 kr som med 5600g , minne och hårddisk hamnar på typ 4500 kr. Skärm kommer ny kosta 1500 kr. Så ja, det är 500 kr mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det fanns en asrock mini pc för 2000 kr som med 5600g , minne och hårddisk hamnar på typ 4500 kr. Skärm kommer ny kosta 1500 kr. Så ja, det är 500 kr mer.

Ryzen 5 3550H 16/256 3414kr > https://www.amazon.se/dp/B0B1Q5VD77?th=1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Höll just på att länka samma

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker inte man ska glömma att om du bygger något till de gamla så kommer du automatiskt få "ägandeskap" av allt möjligt strul som kan ske med datorn, även om det egentligen är helt obefogat (ex. en webbsida som ligger nere kan bli att "du säkert gjort något fel").

Att köpa en laptop, allt i ett, eller färdigbyggd mini-pc som de själva får vara med och packa upp är ett bra alternativ. Då känner de själva lite ägandeskap.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9