Datorn kan inte koppla upp sig till wifi/ethernet

Permalänk
Medlem

Datorn kan inte koppla upp sig till wifi/ethernet

Tja!

Byggde nyss en ny dator åt min polare, det enda spm vi tog med från hans gamla dator var en m.2 ssd med Windows 10.

Allt funkar förutom att jag inte kan få datorn att connecta till wifi. MB kom med wifi antenn men den funkade inte = tänkte att jag får ladda ned drivers genom att använda ethernet kabel. Men, ethernetkabel ger heller inget nät. Säger bara oidentifierad ethernet. Kabeln använder jag dagligen till min personliga dator. Jag har svårt för att försöka fixa allt som har med wifi att göra, får aldrig problem att lösa sig typ. Men har testat att kolla bios/andra inställningar men allt är på ”enabled”. Ominstallerade nyss windows helt men det gjorde ingen skillnad. En enda sak jag tänkte testa i morgon var att rensa ssd helt och ladda ned sprillans nytt windows 10 på usb och flasha det. Detta på grund av att det bör vara windows som spökar + att det är en gammal windows från gamla datorn (det funkade ju på gamla). När jag gjorde windows ominstallation så stog det ”välkommen till din acer” vilket får mig att tro att det är någon skum förinstallerad prebuilt windows 10 som spökar, därför kanske flasha helt nytt windows och fixa problemet. Vad tror ni? Finns det något annat att testa före?

Visa signatur

Kreff

Permalänk

Installera nätverkskortets drivers direkt från tillverkarens hemsida ?
Troligtvis fungerar inte ethernet eller wifi för att det inte finns något nätverkskort installerat.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Installera nätverkskortets drivers direkt från tillverkarens hemsida ?
Troligtvis fungerar inte ethernet eller wifi för att det inte finns något nätverkskort installerat.

Fattar. Men hur kommer jag åt drivers utan wifi? Kan man flasha det på en usb?

Moderkortet är förresten: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WIFI II

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

För här hittade jag en LAN driver för moderkortet:

https://www.asus.com/us/supportonly/rog%20strix%20b550-f%20ga...

Men hur kmr jag in på sidan utan wifi

Visa signatur

Kreff

Permalänk

Hotspot från mobilen

Permalänk
Medlem

Ladda ned drivrutinerna till ett USB minne från en fungerande dator..

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Hotspot från mobilen

Även USB-internetdelning fungerar beroende på vilken telefon du har. Snabbt är det också.
Alltid lämpligt att att formatera hårddisken med gparted live usb alternativt via windowsinstallationen. Cleant är bäst.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska dumt att att den inte har förinstallerade drivrutiner till wifi/lan…Känns så onödigt och tar extratid… Men jag ska ta och ladda ned på usb så återkommer jag

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kallissimo:

Tycker det är ganska dumt att att den inte har förinstallerade drivrutiner till wifi/lan…Känns så onödigt och tar extratid… Men jag ska ta och ladda ned på usb så återkommer jag

Nu finns det väldigt många typer av nätverkskort så det blir jobbigare för MS/tillverkare att ha koll på allt och se till att deras installationsmedier har allt. Man väljer hellre de mer vanliga.

Du kn pröva högerklicka på nätverkskortet i Enhetshanteraren och välja "uppdatera drivrutiner"