Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Finns en mycket intressant video om hur kontroll, yttrandefrihet och vad man får använda (och det beror lite på vem du är och hur stor du är), youtube är en business plattform först och främst.

https://www.youtube.com/watch?v=4IaOeVgZ-wc

Det är en mycket lång video på ca 2 timmar, så ha kaffet redo, och spara den till kvällskaffet.

Jag började men nej tack, det verkar inte intressant eller bra på något sätt. Du kan inte sammanfatta ditt argument i typ ett par meningar istället för att länka en lång propagandavideo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Riktlinjer… tror du seriöst på att dom kommer använda denna teknik till det dom säger dom ska använda den till? Är du så skenhelig? Youtube har tagit ner videos från skapare och försökt tysta personer som har ”fel” åsikter och politisk hållning i sina videos i flera år, och nu ger dom sig på tittarna också.

Men det är inom deras rätt att göra det, youtube ägs inte av staten så dom får absolut censurera vad dom vill, dock ganska lönlöst när majoriteten av YouTubes tittare är unga män som vill säga vad dom tycker och tänker.

Jag är också nyfiken, vad är det för åsikter? Nu verkar BigO161107 vara avstängd men har många som gillar inlägget som kanske kan svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Riktlinjer… tror du seriöst på att dom kommer använda denna teknik till det dom säger dom ska använda den till? Är du så skenhelig? Youtube har tagit ner videos från skapare och försökt tysta personer som har ”fel” åsikter och politisk hållning i sina videos i flera år, och nu ger dom sig på tittarna också.

Men det är inom deras rätt att göra det, youtube ägs inte av staten så dom får absolut censurera vad dom vill, dock ganska lönlöst när majoriteten av YouTubes tittare är unga män som vill säga vad dom tycker och tänker.

Hur kan han vara skenhelig när han postar Youtubes community guidelines? Tror du det är han som skrivit dem? Det enda du åstadkom nu är ju att visa ett sådant konfrontativt beteende som närmar sig tonen som Youtube vill ha bort från kommentarsfälten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Den drygaste dyngan för mig inkluderar inte hot och andra otrevligheter som redan är olagligt.

Okej, då har du förtydligat var din gräns går men jag tycker det finns en del dissonans mellan detta och det du sade tidigare. Om det du nämner nu inte ska vara på plattformen så måste ju Youtube ändå moderera kommentarerna och då är vi ju tillbaka till vad du sade tidigare, vilket var att om Youtube börjar moderera så kommer det bli åsiktsrensning. Då har du ju, enligt det uttalandet, ändå argumenterat för att det ska bli så.

Alternativt kan man titta på att om det nu går att stanna vid att bara ta bort det du nu säger inte ska vara där så borde det ju likväl gå att stanna vid vad Youtube säger att de ska ta bort (abuse), och då blev det ju inte rimligt att göra ett uttalande där man förkastar det sistnämnda av anledningen att det inte kommer stanna där.

Du får gärna förklara skillnaden här.

Permalänk
Medlem

Då människan uppenbarligen inte klarar av att bete sig när hon släpps helt fri så ser jag inte problemet med detta. Alphabet är ett privat företag som har rätt att ha sina egna regler. Om jag inte tycker om detta har jag friheten att skapa en egen tjänst med andra regler, så länge jag inte trampar på patentminor.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Jag är också nyfiken, vad är det för åsikter? Nu verkar BigO161107 vara avstängd men har många som gillar inlägget som kanske kan svara?

Jag vill minnas att Marcus "The Golden One" Follins kanal blev av avmonetiserad (hur översätter man demonetized?) dock ej borttagen. Jag tror inte det berodde på kontroversiella utlåtanden om var i träningspasset man bör lägga in bänkpress.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag började men nej tack, det verkar inte intressant eller bra på något sätt. Du kan inte sammanfatta ditt argument i typ ett par meningar istället för att länka en lång propagandavideo?

Du har rätt att ha din åsikt om vad du vill, jag länkade den till alla som vill se den och inte bara du specifikt. Det är ingen propaganda video, det är från en seriös kanal: Business Casual med över 1 mill. prenumeranter (inte nån jag känner), kanalen är känd för att vara seriös, och det han tar upp är sin egen upplevelse med att när någon blir för stora - så stora att öppenhet, transparens och ägande av egna ord blir en affärsmodell som överrumplar lag och moral, så är det fara på färde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag vill minnas att Marcus "The Golden One" Follins kanal blev av avmonetiserad (hur översätter man demonetized?) dock ej borttagen. Jag tror inte det berodde på kontroversiella utlåtanden om var i träningspasset man bör lägga in bänkpress.

Det krävs dock lite mer bevis för att etablera att det faktiskt var för att han har fel åsikter och inte för att han gjorde saker som bröt mot reglerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Jag vill minnas att Marcus "The Golden One" Follins kanal blev av avmonetiserad (hur översätter man demonetized?) dock ej borttagen. Jag tror inte det berodde på kontroversiella utlåtanden om var i träningspasset man bör lägga in bänkpress.

Han var ju verkligen läbbig på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Okej, då har du förtydligat var din gräns går men jag tycker det finns en del dissonans mellan detta och det du sade tidigare. Om det du nämner nu inte ska vara på plattformen så måste ju Youtube ändå moderera kommentarerna och då är vi ju tillbaka till vad du sade tidigare, vilket var att om Youtube börjar moderera så kommer det bli åsiktsrensning. Då har du ju, enligt det uttalandet, ändå argumenterat för att det ska bli så.

Alternativt kan man titta på att om det nu går att stanna vid att bara ta bort det du nu säger inte ska vara där så borde det ju likväl gå att stanna vid vad Youtube säger att de ska ta bort (abuse), och då blev det ju inte rimligt att göra ett uttalande där man förkastar det sistnämnda av anledningen att det inte kommer stanna där.

Du får gärna förklara skillnaden här.

För mig är skillnaden ganska tydlig mellan vad som är olagligt och vad som är otrevligt.
Vad som är otrevligt kan mycket väl förhålla sig till vad som är lagligt. Att kalla någon för idiot för att de har en viss åsikt kan jag tycka är otrevligt men jag tycker inte att den kommentaren ska tas bort. Istället får läsaren välja hur den ska hantera informationen genom att exempelvis argumentera åsikten eller att ignorera den.

För egen del upplever jag många åsikter som otrevliga men jag har också lärt mig mycket av dem och även lärt känna mig själv bättre.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

För mig är skillnaden ganska tydlig mellan vad som är olagligt och vad som är otrevligt.
Vad som är otrevligt kan mycket väl förhålla sig till vad som är lagligt. Att kalla någon för idiot för att de har en viss åsikt kan jag tycka är otrevligt men jag tycker inte att den kommentaren ska tas bort. Istället får läsaren välja hur den ska hantera informationen genom att exempelvis argumentera åsikten eller att ignorera den.

För egen del upplever jag många åsikter som otrevliga men jag har också lärt mig mycket av dem och även lärt känna mig själv bättre.

Nu svarade du inte på vad jag frågade efter. Frågan är vad som gör att de kan moderera bort sådant som är olagligt utan att aldrig ta det längre än så, men att ta bort saker som är "abuse" inte kan stanna där utan kommer resultera i åsiktsreglering? Det var just den anledningen du använde för att kritisera modereringen som ska införas.

Det framstår som inkonsekvent och man bör antingen acceptera att moderering kan fungera och stanna vid de riktlinjer som sätts up, eller så kommer all form av moderation leda till att Youtube försöker styra åsikter.

Vad som bör förklaras är alltså varför moderering vid din gränsdragning inte har det problemet och varför gränsen "abuse" automatiskt har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag vill minnas att Marcus "The Golden One" Follins kanal blev av avmonetiserad (hur översätter man demonetized?) dock ej borttagen. Jag tror inte det berodde på kontroversiella utlåtanden om var i träningspasset man bör lägga in bänkpress.

Skrivet av ratbongo:

Det krävs dock lite mer bevis för att etablera att det faktiskt var för att han har fel åsikter och inte för att han gjorde saker som bröt mot reglerna.

Om det här stämmer var det väl helt ok att avmonetisera honom? Att han dessutom fick vara kvar och inte blev bannad talar ju för att systemet inte alls är så förtryckande som många gör gällande.
https://rationalwiki.org/wiki/The_Golden_One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nu svarade du inte på vad jag frågade efter. Frågan är vad som gör att de kan moderera bort sådant som är olagligt utan att aldrig ta det längre än så, men att ta bort saker som är "abuse" inte kan stanna där utan kommer resultera i åsiktsreglering? Det var just den anledningen du använde för att kritisera modereringen som ska införas.

Det framstår som inkonsekvent och man bör antingen acceptera att moderering kan fungera och stanna vid de riktlinjer som sätts up, eller så kommer all form av moderation leda till att Youtube försöker styra åsikter.

Vad som bör förklaras är alltså varför moderering vid din gränsdragning inte har det problemet och varför gränsen "abuse" automatiskt har det.

Tack för förtydligandet.

Varje kommentar som blir anmäld granskas utav någon som har kompetens att avgöra om kommentaren är olaglig eller otrevlig. Är kommentaren olaglig tas den bort och ersätts med ett förtydligande om varför den är olaglig och användaren som skrivit kommentaren blir varnad. Om användaren blir tagen igen finns skäl för avstängning.

Är åsikten/kommentaren olaglig så lever man på lånad tid.
Är åsikten otrevlig går livet vidare.

Förklaringen till varför en kommentar tas bort och varför man blir avstängd måste finnas där. Det ska inte räcka att man hänvisar till en regel i TOS utan att man förklarar hur man bröt mot TOS.

Men det är ju lite skitsamma eftersom vi båda vet att YouTube är ett privat företag som får censurera som dem vill.
Att YouTube skulle välja att inte vara åsiktspoliser är därmed inte på tapeten. Men vi behöver inte hålla med, tack och lov.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Problemet ligger snarare i att Yttrandefriheten inte alltid är solklar och dessutom har ett antal lagar som gör att en person kan dömas till fängelse, hets mot...ärekränkning, förtal m. fl.
Att tro/säga att "Jag kan säga vad jag vill, för att vi har en bredare tolkning av yttrandefrihet" då är man ute på hal is. Än mer komplicerat är att det när olika länders tolkning av yttrandefrihet" ska tampas på globala forum.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte vad konsekvensen är dock.

Beror väl på Thailand har/hade dödsstraff på skalan om man talade/skrev illa om kungahuset.

Här i Sverige har vi en väldigt bred definion/tolerans om vad som får sägas/skrivas.

Säger som vanligt, "ta seden dit du kommer och respektera lagar/regler som finns på den plats du befinner (fysiskt eller på www)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tack för förtydligandet.

Varje kommentar som blir anmäld granskas utav någon som har kompetens att avgöra om kommentaren är olaglig eller otrevlig. Är kommentaren olaglig tas den bort och ersätts med ett förtydligande om varför den är olaglig och användaren som skrivit kommentaren blir varnad. Om användaren blir tagen igen finns skäl för avstängning.

Är åsikten/kommentaren olaglig så lever man på lånad tid.
Är åsikten otrevlig går livet vidare.

Förklaringen till varför en kommentar tas bort och varför man blir avstängd måste finnas där. Det ska inte räcka att man hänvisar till en regel i TOS utan att man förklarar hur man bröt mot TOS.

Men det är ju lite skitsamma eftersom vi båda vet att YouTube är ett privat företag som får censurera som dem vill.
Att YouTube skulle välja att inte vara åsiktspoliser är därmed inte på tapeten. Men vi behöver inte hålla med, tack och lov.

Jag ser fortfarande inte hur de två exemplen jag nämnde skulle skilja sig här utan båda passar in på hur du tycker att det ska ske, och din sista paragraf tycks medge att det inte spelar någon roll var den initiala gränsdragningen går då risken för att Youtube drar det längre existerar i båda fallen.

Stämmer det så är vi väl nu på samma nivå i den frågan.

Vad gäller risken att Youtube förbjuder åsikter så väljer jag att inte bedöma riskens storlek eller omfattning, då jag inte satt mig in i det tillräckligt. Det krävs en hel del undersökning då Youtube såklart inte skulle medge negativa handlingar och även de som blir avstängda för helt legitima anledningar brukar ofta ljuga och försöka skylla ifrån sig för att rädda sitt eget anseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Edit: förr i tiden hade Xbox en sida man kunde gå in på och publikt överklaga sin ban. Visade det sig att man ljög om anledningarna om ban:en så fick alla reda på det. Sjukt kul att läsa genom den ibland

Och just detta efterfrågas som mest.
Vad blev jag bannad/kickad/mutad m.fl för.
Alla offentliga ställen bör ha detta som tumregel där enda undantaget är att man censurerar namn och känslig info.
Ex: 2022-12-16 15:xx ||| k***n - bannad för otillåtet namn
Ex: 2020-04-21 07:xx ||| a****3 - bannad för upprepade regelbrott mot §2 och §5

Dagens moderering med citat "brott mot våra regler" är så nedsättande för individ samt ger allmänheten en större insikt i vad som verkligen sker.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skitdåligt att man inte kan se vad en användare blivit avstängd för eller hur länge. Eftersom inläggen döljs av moderatorerna får man aldrig veta om man inte varit med i just den tråden själv där det hände.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Om det här stämmer var det väl helt ok att avmonetisera honom? Att han dessutom fick vara kvar och inte blev bannad talar ju för att systemet inte alls är så förtryckande som många gör gällande.
https://rationalwiki.org/wiki/The_Golden_One

Nej?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu blev jag nyfiken. Vad är det för åsikter?

De tog bort och bannade t.ex. väldigt många som inte höll med MSM och Fauci gällande Covid. De tog bort ALLA videos som nämnde namnet Eric Ciaramella. (Detta gjorde FB, Tiktok, Instagram å alla de andra aktörerna också.) YT och FB stoppade nyheterna om Hunter Bidens laptop och sa att det var misinformation, som sen visade sig vara sant precis innan valet i USA. Men när sanning kom ut så var skadan redan gjord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

De tog bort och bannade t.ex. väldigt många som inte höll med MSM och Fauci gällande Covid. De tog bort ALLA videos som nämnde namnet Eric Ciaramella. (Detta gjorde FB, Tiktok, Instagram å alla de andra aktörerna också.) YT och FB stoppade nyheterna om Hunter Bidens laptop och sa att det var misinformation, som sen visade sig vara sant precis innan valet i USA. Men när sanning kom ut så var skadan redan gjord.

Nja, den senaste forensiska analysen som publicerades förra månaden verifierade datan på laptopen att tillhöra Hunter Biden men att den rena datan skiljde sig från vad republikanerna spred kring valet, vilket visade att det som cirkulerade då var manipulerat.

Sociala medier har gjort en hel del tveksamma aktioner men de är absolut inte ensamma om skuld i denna frågan då det avslöjats många lögner i den härvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

De tog bort och bannade t.ex. väldigt många som inte höll med MSM och Fauci gällande Covid. De tog bort ALLA videos som nämnde namnet Eric Ciaramella. (Detta gjorde FB, Tiktok, Instagram å alla de andra aktörerna också.) YT och FB stoppade nyheterna om Hunter Bidens laptop och sa att det var misinformation, som sen visade sig vara sant precis innan valet i USA. Men när sanning kom ut så var skadan redan gjord.

Därför att väldigt många spred *desinformation* om vaccinen, bidrog till lynchmobb mot Fauci som är mer meriterad på området än du kan räkna sandkorn på stranden, mm mm.
Hunter Bidens laptop är ett sidospår som blåstes upp bortom alla proportioner och inte har nåt med hans pappa att göra men som användes som påverkansmetod för att styra röstbeteende, precis som den meningslösa Durhamutredningen som utlovade stora avslöjanden men nu lagts ner i tysthet. Republikaner mässar fortfarande om laptopen men har inte lyckats knyta den till något som har med pappa Joe att göra. Och när de inte gör det underminerar de konstitutionen och iscensätter statskuppen.

Du verkar tycka att fritt spridande av falsk information som underminerar demokratin är önskvärt, bara för att alla ska få säga vad de vill. Det är ett argument som leder bort från rationalitet, kunskap och sunda relationer i ett samhälle som man delar med andra. Good luck living in it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad bra.

Edit:

Ni som skriker åt detta. Är ni medvetna att man kan bli avstängd hos Swec också? Ändå hänger ni här.

Skillnaden är väl nog att google har råd att ha ett messiah komplex med sina ägor det har inte swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Därför att väldigt många spred *desinformation* om vaccinen, bidrog till lynchmobb mot Fauci som är mer meriterad på området än du kan räkna sandkorn på stranden, mm mm.
Hunter Bidens laptop är ett sidospår som blåstes upp bortom alla proportioner och inte har nåt med hans pappa att göra men som användes som påverkansmetod för att styra röstbeteende, precis som den meningslösa Durhamutredningen som utlovade stora avslöjanden men nu lagts ner i tysthet. Republikaner mässar fortfarande om laptopen men har inte lyckats knyta den till något som har med pappa Joe att göra. Och när de inte gör det underminerar de konstitutionen och iscensätter statskuppen.

Du verkar tycka att fritt spridande av falsk information som underminerar demokratin är önskvärt, bara för att alla ska få säga vad de vill. Det är ett argument som leder bort från rationalitet, kunskap och sunda relationer i ett samhälle som man delar med andra. Good luck living in it!

Snarare tvärtom där desinformation spridits om hur vaccinen fungerar hur effektiva de är och minimalt med biverkningar. Om din son har kopplingar till kina och Ryssland och använder dina pengar så är du inte delaktig menar du?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Youtube har gått ner sig rejält sedan 2016 tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Snarare tvärtom där desinformation spridits om hur vaccinen fungerar hur effektiva de är och minimalt med biverkningar. Om din son har kopplingar till kina och Ryssland och använder dina pengar så är du inte delaktig menar du?

Orka...

Permalänk
Medlem

Om funktionen åtminstone lyckas permabanna de som spammar med meddelande att man har vunnit nåt så är det ingen nackdel.

För de som nu verkligen vill hålla på att ställa till det får de väl skaffa en ordlista med gamla svenska invektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Personligen förstår jag faktiskt inte varför man ska vara otrevligare bakom skärmen än i person?

Detta. Jag förstår inte heller varför vissa vill vara dumma i huvudet och bete sig som svin på internet om dom inte gör det i verkligheten. Och gör dom det i verkligheten så har dom allvarliga problem och behöver hjälp.

"On the internet, you can be anything you want. It's strange that so many people choose to be stupid."

Permalänk
Medlem

Så trött på detta jävla larv, PK samhälle världen över

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har ingen åsikt; har inte upptäckt så mycket vitriol i YTs kommentarfält direkt, inte alls som vissa andra ställen. Skriver ibland om nån skiva jag gillar, gillar andra positiva kommentarer som kommer med insikter om musik jag håller med osv. Förekommer vitriol är det bra om det städas bort, sen förstår jag såklart att det inte direkt är ett venn-diagram om vad som utgör vitriol. Som tur är är yt-algon rätt så klok vid det här laget.

Vilket är bra för en sak jag har en åsikt om är
"As spammers change their tactics, our machine learning models are continuously improving to better detect the new types of spam."
spambotinlägg med telegramlänkar och annat. Nej jag tror inte Telegram är ISIS och annat sånt utgör större delen av innehållet där mest som flera forna kollegor som numer bor utomlands och har gjort i femton år tror, men det är lite störigt med spambots på yt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)