Permalänk
Medlem

Läge att byta äldre nätagg?

Mitt Corsair HX650 har rullat på sedan 2012 och sitter i mitt nuvarande bygge som består av en GTX1080 och en överklockad 6700k som går i 4.4Ghz. Eftersom nätagget snart kommer fylla 11 år har jag börjat fundera på om det är läge att byta till ett nytt för att undvika att allt eventuellt dör (har inte haft några problem hittills)...

Läste att HX650 är ett rebranda:t Sesonic nätagg så om jag behöver byta blir det ett Seasonic nätagg, kollar exempelvis på Prime GX 750w. Är det någon större skillnad i kvalitet/hållbarhet på komponenterna i GX och TX serier bortsett från att verkningsgraden är högre i TX?

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Det kan man lugnt säga, om det är en dator du använder dagligen eller ganska ofta så bör man byta efter 10år. Komponenterna har nog gjort med än 50% av sin livslängd vid det laget. Däremot om det är en dator man sällan använder så behöver man nog inte byta.

Jag själv skaffade en RM750x nu när det var rea. Hade en Antec 620 sedan 10år tillbaka i en dator som används ganska ofta, tyckte det var dags nu att byta. Man vill ju inte att det plötsligt ska börja brinna eller säga poff bara för att man inte uppgraderat till nytt. Dessutom får nätagg ta emot allt skit som kommer in från elnätet. Köper man ett nätagg av kvalite så kan man nog räkna med att det håller utan problem i 10år utan problem även om det belastas en del pga spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det kan man lugnt säga, om det är en dator du använder dagligen eller ganska ofta så bör man byta efter 10år. Komponenterna har nog gjort med än 50% av sin livslängd vid det laget. Däremot om det är en dator man sällan använder så behöver man nog inte byta.

Jag själv skaffade en RM750x nu när det var rea. Hade en Antec 620 sedan 10år tillbaka i en dator som används ganska ofta, tyckte det var dags nu att byta. Man vill ju inte att det plötsligt ska börja brinna eller säga poff bara för att man inte uppgraderat till nytt. Dessutom får nätagg ta emot allt skit som kommer in från elnätet. Köper man ett nätagg av kvalite så kan man nog räkna med att det håller utan problem i 10år utan problem även om det belastas en del pga spel etc.

Lånar tråden lite...finns det några nätagg man skall akta sig för? Skiljer ju en hel del i pris. Som den här tex

https://www.inet.se/produkt/6905178/phanteks-amp-1000w

Märkbart billigare än övriga 1000W

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Lånar tråden lite...finns det några nätagg man skall akta sig för? Skiljer ju en hel del i pris. Som den här tex

https://www.inet.se/produkt/6905178/phanteks-amp-1000w

Märkbart billigare än övriga 1000W

Det finns massor av AGG man ska akta sig för men inte det där, ett kvalitetsagg du mycket väl kan fundera på att köpa om du gillar priset och behöver så många watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Det finns massor av AGG man ska akta sig för men inte det där, ett kvalitetsagg du mycket väl kan fundera på att köpa om du gillar priset och behöver så många watt.

Tack! Då lutar det åt ett sådant. Har ett Corsair 750 idag men planerar för 13900K vattenkyld + 4090 (vid ett senare tillfälle) så skulle behöva lite mer kräm.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det kan man lugnt säga, om det är en dator du använder dagligen eller ganska ofta så bör man byta efter 10år. Komponenterna har nog gjort med än 50% av sin livslängd vid det laget. Däremot om det är en dator man sällan använder så behöver man nog inte byta.

Jag själv skaffade en RM750x nu när det var rea. Hade en Antec 620 sedan 10år tillbaka i en dator som används ganska ofta, tyckte det var dags nu att byta. Man vill ju inte att det plötsligt ska börja brinna eller säga poff bara för att man inte uppgraderat till nytt. Dessutom får nätagg ta emot allt skit som kommer in från elnätet. Köper man ett nätagg av kvalite så kan man nog räkna med att det håller utan problem i 10år utan problem även om det belastas en del pga spel etc.

Nästa uppgradering får bli nytt nätagg när CSN:et rullar in 😅

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

@flightsim18 jag vet inte, det är så olika vad gäller komponenter och priser. Det bästa är nog att läsa på vad gäller tester och annat där dom testar och jämför etc. Ett billigare nätagg behöver inte vara sämre än ett dyrare även om det antagligen är skillnader. Det är mer en fråga om vad man är villig att betala och vilka funktioner man får, men riktiga budget grejer bör man undvika om möjligt fast det tror jag många förstår. Det är något som i stort sett gäller de flesta elektronikprylar.

I stora drag kan man säga att oavsett kvalite på nätagg, tillverkningen osv så vågar jag påstå att 10år är en ganska bra måttstock för när man bör överväga att byta den komponenten. Är det bra kvalite så kan den nog rulla i 15år innan man kanske bör fundera på att byta. Vad jag förstår så ska ett relativt modern nätagg på 750-850w klara det mesta utan allt för stora problem, vill man ha lite mer marginal så är nog 1000w bra med det gäller nog om man kör ett stort tung system eller för gaming med värsting grafikkort. De flesta har inte behov av så mycket krut till sin dator, sedan tycker jag inte det är värt pengarna prismässigt om man inte kan köpa på rea eller en bra deal.

Jag behövde ett nytt nätagg sedan tidigare och tänkte att det kanske dyker upp under black friday vilket det gjorde, så jag sparade en del pengar på det. Nu hade jag nog köpt ändå men jag tror de flesta inte säger nej till att spara pengar om man kan. Det kanske dyker upp nya tillfällen i mellandagarna att hitta klipp.

För övrigt kan jag lägga till att även om jag har nytt nätagg så är det en äldre z170 dator där jag ska montera in ett 1660 kort i för att kunna köra videoredigering och lite annat. Jag har inte något större behov av ny och kraftfull dator, jag klara mig bra med äldre prylar. Måste vara jobbigt om man spelar mycket spel och hela tiden vill ha bra grafik, det kostar att behöva uppgradera ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@flightsim18 jag vet inte, det är så olika vad gäller komponenter och priser. Det bästa är nog att läsa på vad gäller tester och annat där dom testar och jämför etc. Ett billigare nätagg behöver inte vara sämre än ett dyrare även om det antagligen är skillnader. Det är mer en fråga om vad man är villig att betala och vilka funktioner man får, men riktiga budget grejer bör man undvika om möjligt fast det tror jag många förstår. Det är något som i stort sett gäller de flesta elektronikprylar.

I stora drag kan man säga att oavsett kvalite på nätagg, tillverkningen osv så vågar jag påstå att 10år är en ganska bra måttstock för när man bör överväga att byta den komponenten. Är det bra kvalite så kan den nog rulla i 15år innan man kanske bör fundera på att byta. Vad jag förstår så ska ett relativt modern nätagg på 750-850w klara det mesta utan allt för stora problem, vill man ha lite mer marginal så är nog 1000w bra med det gäller nog om man kör ett stort tung system eller för gaming med värsting grafikkort. De flesta har inte behov av så mycket krut till sin dator, sedan tycker jag inte det är värt pengarna prismässigt om man inte kan köpa på rea eller en bra deal.

Jag behövde ett nytt nätagg sedan tidigare och tänkte att det kanske dyker upp under black friday vilket det gjorde, så jag sparade en del pengar på det. Nu hade jag nog köpt ändå men jag tror de flesta inte säger nej till att spara pengar om man kan. Det kanske dyker upp nya tillfällen i mellandagarna att hitta klipp.

För övrigt kan jag lägga till att även om jag har nytt nätagg så är det en äldre z170 dator där jag ska montera in ett 1660 kort i för att kunna köra videoredigering och lite annat. Jag har inte något större behov av ny och kraftfull dator, jag klara mig bra med äldre prylar. Måste vara jobbigt om man spelar mycket spel och hela tiden vill ha bra grafik, det kostar att behöva uppgradera ofta.

Lite så är det, fläkten är väl generellt det som brukar dö först i ett nätagg som gått och ett billigare agg har en billigare fläkt. Tycker merkostnaden är så pass liten egentligen i det stora hela att om man köper nytt åtminstone så bör man köpa ett bättre, cpu för 4-5papp, grafikkort för det dubbla och man ska lägga 700-800kr istället för att lägga 1500-2000kr och få något som håller.

Såg en intervju med en ingenjör på Corsair och dom billigare serierna har 3-5år och dom bättre har 10år garanti, i teorin är dom gjorda för att hålla 24/7 användning med last minst hela garantitiden.
Tex ett Corsair CV650 med 3års garanti är hela 229kr billigare än ett RM650w med 10års garanti vilket gör det till en no brainer i min värld, hade det varit 500-600kr och hårdvaran jag har i datorn inte är något att gråta över om det skulle hända en olycka så hade tankegångarna kanske varit annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@flightsim18 jag vet inte, det är så olika vad gäller komponenter och priser. Det bästa är nog att läsa på vad gäller tester och annat där dom testar och jämför etc. Ett billigare nätagg behöver inte vara sämre än ett dyrare även om det antagligen är skillnader. Det är mer en fråga om vad man är villig att betala och vilka funktioner man får, men riktiga budget grejer bör man undvika om möjligt fast det tror jag många förstår. Det är något som i stort sett gäller de flesta elektronikprylar.

I stora drag kan man säga att oavsett kvalite på nätagg, tillverkningen osv så vågar jag påstå att 10år är en ganska bra måttstock för när man bör överväga att byta den komponenten. Är det bra kvalite så kan den nog rulla i 15år innan man kanske bör fundera på att byta. Vad jag förstår så ska ett relativt modern nätagg på 750-850w klara det mesta utan allt för stora problem, vill man ha lite mer marginal så är nog 1000w bra med det gäller nog om man kör ett stort tung system eller för gaming med värsting grafikkort. De flesta har inte behov av så mycket krut till sin dator, sedan tycker jag inte det är värt pengarna prismässigt om man inte kan köpa på rea eller en bra deal.

Jag behövde ett nytt nätagg sedan tidigare och tänkte att det kanske dyker upp under black friday vilket det gjorde, så jag sparade en del pengar på det. Nu hade jag nog köpt ändå men jag tror de flesta inte säger nej till att spara pengar om man kan. Det kanske dyker upp nya tillfällen i mellandagarna att hitta klipp.

För övrigt kan jag lägga till att även om jag har nytt nätagg så är det en äldre z170 dator där jag ska montera in ett 1660 kort i för att kunna köra videoredigering och lite annat. Jag har inte något större behov av ny och kraftfull dator, jag klara mig bra med äldre prylar. Måste vara jobbigt om man spelar mycket spel och hela tiden vill ha bra grafik, det kostar att behöva uppgradera ofta.

Tack för ett utförligt svar! Uppskattas. Jag kan ju också passa på att svara mig själv lite...skötseln är viktig. Håll datorn fri från damm. Men det gäller ju alla komponenter och inte bara nätagget. Påminner mig om att jag nog borde julstäda datorn också och inte bara lägenheten

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har en HX620w från 2006/2007 som än idag rullar fint i en av mina servrar 24/7 :). Farligt eller inte,visst kanske det är dags att byta men jag vågar nog köra den lite till. Tips är ju satsa på lite dyrare kvalitetsagg som håller.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.