Har en G-sync skärm men ändå funkar det inte?

Permalänk
Medlem

Har en G-sync skärm men ändå funkar det inte?

Någon som varit med om samma problem? har ett 3090 grafikkort kör med DP i port nr1 på skärmen.
vad betyder Adaptive Sync delivering a seamless, tear-free gaming experience (G-SYNC Compatible in application process) på svenska?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Någon som varit med om samma problem? har ett 3090 grafikkort kör med DP i port nr1 på skärmen.
vad betyder Adaptive Sync delivering a seamless, tear-free gaming experience (G-SYNC Compatible in application process) på svenska?

https://i.gyazo.com/c4bb2f4ee110f0a6ac72681e5656c3b6.jpg
https://i.gyazo.com/43a78d5a7bb67710709976d1c01a45b9.png

Sett till hur inställningarna ser det ju ut som att det borde fungera (förutsatt spel som körs i fullscreen-läge då, till skillnad från windowed/borderless windowed).

Hur yttrar sig problemet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

G-Sync kompatibel betyder att det är VESA/AMD Freesync certifierad och kan (oftast) fungera med nvidia-kort. efter den korta googlingen jag gjorde så verkar det som att om *sync är aktiverar i OSD så ska det vara "på", men du kommer inte få någon bekräftelse av det i nvidias kontrolpanel. Någon med mer erfarenhet i ämnet kommer rätta mig om jag har fel dock

Permalänk
Medlem

Vad har du för FPS i spelet? Om det gör över skärmens max Hz så kommer den, beroende på inställning, antingen gå över till VSYNC eller inget alls, d.v.s. tearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sett till hur inställningarna ser det ju ut som att det borde fungera (förutsatt spel som körs i fullscreen-läge då, till skillnad från windowed/borderless windowed).

Hur yttrar sig problemet?

Ser inga fel men antar att det inte funkar då det står så i Nvidias kontrollskärm. (kortet trycker ut så många bilder/s) Men längre fram kommer troligen spel som knäa även detta kort och då vill man att det ska funka. funderar på att byta till HDMI kabel för att se om det funkar där?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ser inga fel men antar att det inte funkar då det står så i Nvidias kontrollskärm. (kortet trycker ut så många bilder/s) Men längre fram kommer troligen spel som knäa även detta kort och då vill man att det ska funka. funderar på att byta till HDMI kabel för att se om det funkar där?

Vart menar du att det står att det inte funkar i nvidia kontrollpanel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

G-Sync kompatibel betyder att det är VESA/AMD Freesync certifierad och kan (oftast) fungera med nvidia-kort. efter den korta googlingen jag gjorde så verkar det som att om *sync är aktiverar i OSD så ska det vara "på", men du kommer inte få någon bekräftelse av det i nvidias kontrolpanel. Någon med mer erfarenhet i ämnet kommer rätta mig om jag har fel dock

Ja, precis.

När det pratas om "Gsync Compatible™" så betyder det standarden VESA Adaptive Sync (det AMD kallar för "Freesync™").
Detta till skillnad från när det pratas om "Gsync™" som är Nvidias egen teknologi.

Urkass namngivning, men om man bara vet vad som betyder vad så går det ju att hänga med.

Skrivet av sesese:

Ser inga fel men antar att det inte funkar då det står så i Nvidias kontrollskärm. (kortet trycker ut så många bilder/s) Men längre fram kommer troligen spel som knäa även detta kort och då vill man att det ska funka. funderar på att byta till HDMI kabel för att se om det funkar där?

Det ser ut som att skärmen stöder VESA Adaptive Sync (aka "Gsync Compatible™") OCH att detta ÄR aktiverat, men att skärmen inte står med i Nvidias lista över skärmar där kompatibiliteten validerats (detta kan beror på vilken drivrutinsversion du har).

Skrivet av SanyaIV:

Vart menar du att det står att det inte funkar i nvidia kontrollpanel?

Det står något om "Den valda skärmen valideras inte som kompatibel med Gsync" som en notis långt ned

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är enkelt att bekräfta ifall adaptiv synk är igång eller inte. Ta fram skärmens inforuta och/eller dess panelfrekvens-indikator. Ifall du har adaptiv synk ändrar det sig frekvensen hela tiden. Dessa ändringar brukar då följa mjukvarubaserade FPS-räknare likt Steams inbyggda eller spelens inbyggda.

Ifall det inte är adaptiv synk igång är skärmens Hz-räknare stilla på ett värde, typiskt fast 144 Hz i detta fall. Detta kan också inträffa när man är utanför synkspannet (dvs typiskt över 144 FPS) vilket då bekräftas med mjukvaruräknarna i spelen.

Olika spel och mjukvaror svarar också olika på adaptiv synk. Vissa spel inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

G-Sync kompatibel betyder att det är VESA/AMD Freesync certifierad och kan (oftast) fungera med nvidia-kort. efter den korta googlingen jag gjorde så verkar det som att om *sync är aktiverar i OSD så ska det vara "på", men du kommer inte få någon bekräftelse av det i nvidias kontrolpanel. Någon med mer erfarenhet i ämnet kommer rätta mig om jag har fel dock

OK När jag starta skärmen så står det G-sync över hela skärmen men det är ändå inte en äkta G-sync skärm enligt dig? Tror jag börja gråta blir så trött.

Provade med HDMI kabel då är max 60Hz?? (G-SYNC försvan som val i menyn)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

som ni skriver så när jag tittar i skärminställningarna så står det ON (G-sync compatible) vilket då betyder mest troligt lite stöd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

OK När jag starta skärmen så står det G-sync över hela skärmen men det är ändå inte en äkta G-sync skärm enligt dig? Tror jag börja gråta blir så trött.

Som tidigare noterats, om den specifkt är "Gsync Compatible™" så är det inte "Gsync™".

Vad det istället ska betyda är att VESA Adaptive Sync-funktionen för den skärmen har validerats av Nvidia (vilket känns igen från och med någon given drivrutinsversion). Se https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Skrivet av sesese:

Provade med HDMI kabel då är max 60Hz?? (G-SYNC försvan som val i menyn)

VESA Adaptive Sync är en standard knuten till Displayport. Det existerar en motsvarande standard HDMI VRR, men tveksamt om skärmen stöder även detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till köpet av skärmen när det begav sig var att skärmen har stöd för G-Sync (jag trodde fullt stöd) 9900kr kostade skärmen men det var för billig skärm jag köpte för att få fullt stöd. (kommer bli irriterad varje gång skärmen startar nu då det står Nvidia G-sync )

Tack för alla snabba svar och goda råd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla man på Nvidia lista finns listas två stycken XG27UQR där den ena, förmodligen den nyare står som "Upcoming Driver"

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Dvs metadata som säger att skärmen är certifierad finns ännu inte i aktuella Nvidia-drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En av anledningarna till köpet av skärmen när det begav sig var att skärmen har stöd för G-Sync (jag trodde fullt stöd) 9900kr kostade skärmen men det var för billig skärm jag köpte för att få fullt stöd. (kommer bli irriterad varje gång skärmen startar nu då det står Nvidia G-sync )

Trist, kan även förstå att du trodde det med tanke på den konstiga namngivningen.
Det du väl möjligen kan glädja dig åt i sammanhanget är att du har möjlighet att fortsätta att använda synkfunktionaliteten om du skulle byta till ett grafikkort från annan tillverkare i något läge.

Skrivet av Laxpudding:

Kolla man på Nvidia lista finns listas två stycken XG27UQR där den ena, förmodligen den nyare står som "Upcoming Driver"

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Dvs metadata som säger att skärmen är certifierad finns ännu inte i aktuella Nvidia-drivrutiner.

Ja, där ser man. Om det nu finns olika generationer av XG27UQR (tack Asus) så skulle det ju kunna vara en anledning att den inte anses vara validerad i nuvarande grafikdrivrutin (om det är vad TS har).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet ej vad Nvidia pysslar med när det gäller Gsync, släpps färre och färre modeller med modulen och Ultimate har de nedgraderat.

Känns som det öppna spåret är det som gäller framledes

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det funkar när det står så.

Sätt på G-sync indikatorn under "Display" i toppen av Nvidia-fönstret.

Tror det blir så när det är compatible kontra "riktig" g-sync. Hade samma på min förra skärm som bara var comp., men G-sync var igång och funkade med samma inställning du ställt in.

Edit: Där läste jag inte innan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

vad betyder Adaptive Sync delivering a seamless, tear-free gaming experience (G-SYNC Compatible in application process) på svenska?

Jag tror svaret på den frågan är det som Laxpudding skrev här nedan:

Skrivet av Laxpudding:

Kolla man på Nvidia lista finns listas två stycken XG27UQR där den ena, förmodligen den nyare står som "Upcoming Driver"
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...
Dvs metadata som säger att skärmen är certifierad finns ännu inte i aktuella Nvidia-drivrutiner.

Dvs "in application process" betyder att Gsync-kompatibiliteten inte är klar än - drivrutinen som har koll på att skärmen klassas som kompatibel är fortfarande "på gång". Så nästa drivrutinuppdatering kanske det sparkar igång?
Du borde få adaptiv frekvens iallafall dock, även om inte valideringen funkar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

Någon som varit med om samma problem? har ett 3090 grafikkort kör med DP i port nr1 på skärmen.
vad betyder Adaptive Sync delivering a seamless, tear-free gaming experience (G-SYNC Compatible in application process) på svenska?

https://i.gyazo.com/c4bb2f4ee110f0a6ac72681e5656c3b6.jpg
https://i.gyazo.com/43a78d5a7bb67710709976d1c01a45b9.png

Skrivet av Laxpudding:

Det är enkelt att bekräfta ifall adaptiv synk är igång eller inte. Ta fram skärmens inforuta och/eller dess panelfrekvens-indikator. Ifall du har adaptiv synk ändrar det sig frekvensen hela tiden. Dessa ändringar brukar då följa mjukvarubaserade FPS-räknare likt Steams inbyggda eller spelens inbyggda.

Ifall det inte är adaptiv synk igång är skärmens Hz-räknare stilla på ett värde, typiskt fast 144 Hz i detta fall. Detta kan också inträffa när man är utanför synkspannet (dvs typiskt över 144 FPS) vilket då bekräftas med mjukvaruräknarna i spelen.

Olika spel och mjukvaror svarar också olika på adaptiv synk. Vissa spel inte alls.

Som Laxpudding skrev. Gör gärna en kontroll om att det fungerar. Jag har själv en Gsynk compatable skärm. En ACER predator 165hz IPS panel. Den fungerar hur bra som helst. Skit samma om det är Gsynk eller Freesunk. Huvudsaken är ju att det fungerar. Jag kände ungefär likadant när jag insåg att min skärm inte heller var riktig Gsynk. Men sedan när jag såg att det fungerade. Så kändes det som meehh. Strunt samma. Jag var och är nöjd i allafall.
Teknikerna gör i stort sett samma sak.

Permalänk
Medlem

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Nvidia Control Panel Settings:

Set up G-SYNC > Enable G-SYNC, G-SYNC Compatible > Enable for full screen mode.
Manage 3D settings > Vertical sync > On (Why?).
In-game Settings:

Use “Fullscreen” or “Exclusive Fullscreen” mode (some games do not offer this option, or label borderless windowed as fullscreen).
Disable all available “Vertical Sync,” “V-SYNC,” “Double Buffer,” and “Triple Buffer” options.
If an in-game or config file FPS limiter is available, and framerate exceeds refresh rate:
Set (a minimum of) 3 FPS limit below display’s maximum refresh rate (57 FPS @60Hz, 97 FPS @100Hz, 117 FPS @120Hz, 141 FPS @144Hz, etc).

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200