Permalänk
Skrivet av Crustlust:

Någon som vet om passande keycaps till Asus ROG Falchion? Hatar när tillverkare ska hålla på med säregna layouter.

Nappade upp ett från Inet för 499kr men om det inte går att hitta ljusa keycaps till det så får det bli retur på den.

Dessa tillsammans med spacebar-kit https://www.maxgaming.se/sok?q=pbtfans

Annars är det en 6u spacebar det är det du måste hålla koll efter, resten av capsen är standard i sets som är till för mer än vanliga 100% tangentbord.

Eller vänta, upp och ner pilarna ser smalare ut, isåfall är det kört 🤔

Permalänk

Vad jag lyckats hitta är det en 5.25u eller en 5.5u spacebar. Tror även det är en 1.75u backspace, men det största problemet är tyvärr den väldigt smala Enter tangenten.

Tror det blir en retur på det vilket är synd då det annars är riktigt trevligt för det priset.

Permalänk
Skrivet av Crustlust:

Vad jag lyckats hitta är det en 5.25u eller en 5.5u spacebar. Tror även det är en 1.75u backspace, men det största problemet är tyvärr den väldigt smala Enter tangenten.

Tror det blir en retur på det vilket är synd då det annars är riktigt trevligt för det priset.

Ja, den smala enter-tangenter kommer bli svår/omöjlig.

Permalänk
Medlem

Fråga till proffsen, ett fullsize gmmk eller Mountain? Vilket ger bäst bang for bucks? Grabben vill tvunget ha fullsize och står och väljer mellan dessa, Mountain har lite extra grejor, båda är lödfria som jag fattat, men hur är känslan?

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Fråga till proffsen, ett fullsize gmmk eller Mountain? Vilket ger bäst bang for bucks? Grabben vill tvunget ha fullsize och står och väljer mellan dessa, Mountain har lite extra grejor, båda är lödfria som jag fattat, men hur är känslan?

Utan att ha testat Mountain eller GMMK2 (men GMMK TKL) så känner jag mig säker på att de båda känns och låter väldigt lika. En fördel med GMMK2 är att man kan byta till pcb-mount stabs om man känner sig sugen på sådana modifikationer.
Vad som talar för Mountain är att pojken kan ha den på vänster sida och sådeles få en något bättre axelhållning vid gaming. 🤷

Permalänk
Medlem

Någon som känner till ett barebone tangentbord som är så likt ett Keychrone Q6 som möjligt, med "norhbound" bakgrundsbelysning i stället för "southbound", så man kan få tangenternas symboler upplysta?

Det måste vara fullstort (ej 96%) precis som Q6, nordisk layout, men om bakgrundsbelysningen är RGB eller enfärgad spelar mindre roll.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Någon som känner till ett barebone tangentbord som är så likt ett Keychrone Q6 som möjligt, med "norhbound" bakgrundsbelysning i stället för "southbound", så man kan få tangenternas symboler upplysta?

Det måste vara fullstort (ej 96%) precis som Q6, nordisk layout, men om bakgrundsbelysningen är RGB eller enfärgad spelar mindre roll.

Ducky ONE 3

Och det är gjort så just för att vi entusiaster föredrar south- switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ducky ONE 3

Och det är gjort så just för att vi entusiaster föredrar south- switchar.

Vad är det som är så bra med Southfacing leds egentligen? Nästan inga caps med shine through funkar med de.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Vad är det som är så bra med Southfacing leds egentligen? Nästan inga caps med shine through funkar med de.

Vi bryr oss i regel inte om leds all, men i nordlig riktning så kan de slå i för tidigt/fel tillsammans med vissa keycaps(främst GMK vilket är vad många vill ha och företag eftersträvar) vilket skapar missljud och lust känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ducky ONE 3

Och det är gjort så just för att vi entusiaster föredrar south- switchar.

Har beställt ett från Inet nu Tack för tipset!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Grabbens tangentbord har börjat bete sig, ett Deltaco Gaming med röda brytare. Det är enbart "W" som inte längre aktiverar. Det är rensat på skräp och jag har lyckats få den att aktivera när jag höll tangenbordet upp-och-ner, vilket får mig att tro att det är något mekaniskt inuti just den brytaren. Alla lödpunkter och motstånd ser fina ut.

Vad tror ni utifrån beskrivningen?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Vaun:

Grabbens tangentbord har börjat bete sig, ett Deltaco Gaming med röda brytare. Det är enbart "W" som inte längre aktiverar. Det är rensat på skräp och jag har lyckats få den att aktivera när jag höll tangenbordet upp-och-ner, vilket får mig att tro att det är något mekaniskt inuti just den brytaren. Alla lödpunkter och motstånd ser fina ut.

Vad tror ni utifrån beskrivningen?

Lödkolv och ny switch bara.
De är väl inte du främmande för? Har för mig jag sett dig i keyboard scenen i över 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Lödkolv och ny switch bara.
De är väl inte du främmande för? Har för mig jag sett dig i keyboard scenen i över 10 år.

Nej absolut inte, men det är några år sen jag var på det så lite ringrostig är jag men ska nog gå vägen

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Permalänk

I know the feeling!

Permalänk
Medlem

Gokväll!

Har läst en hel del av denna tråden nu efter att jag blivit lite sugen på att bygga mitt egna tangentbord. Mycket trevlig tråd måste jag säga!

Har aldrig byggt ett tangentbord själv förut så söker mig till dom erfarna!

Idag har jag ett Duck one 2 mini, gillar layouten på detta så skulle vilja ha något liknande. Har därför kollat lite på ett barebone kit, keychron QMK 60%. Funderar dock över hur det funkar med Fn knapparna om man köper ISO Nordic layout, blir det samma kombinationer som om man köper ett ISO GB?
Keychron QMK 60%

Vilka switchar jag tänker mig köra på har jag inte kommit fram till ännu, ska ta mig till någon butik och prova om jag vill fortsätta med linear eller prova lactile. Har hört och löst ganska gott om pandas. Förslag så switches att kolla in uppskattas.

Keycapsen borde bara vara att dom ska passa med switcharna man väljer och att det är ISO Nordic. Såg att det finns lite olika material att välja på med, något man borde sikta mot kanske? Något mer man borde tänka på som jag missat?

Stabilizers, är de något man borde kolla närmare på i början eller börja med dom som kommer med och lite lube?
Några rekommendationer när det kommer till lube?

Något utöver det jag skrivit jag borde tänka på?
Är ute efter ett bräde som brukar beskrivas som "thocky". Är det något med min idé jag borde tänka om med då?

Permalänk
Skrivet av Teddie:

Gokväll!

Har läst en hel del av denna tråden nu efter att jag blivit lite sugen på att bygga mitt egna tangentbord. Mycket trevlig tråd måste jag säga!

Har aldrig byggt ett tangentbord själv förut så söker mig till dom erfarna!

Idag har jag ett Duck one 2 mini, gillar layouten på detta så skulle vilja ha något liknande. Har därför kollat lite på ett barebone kit, keychron QMK 60%. Funderar dock över hur det funkar med Fn knapparna om man köper ISO Nordic layout, blir det samma kombinationer som om man köper ett ISO GB?
Keychron QMK 60%

Vilka switchar jag tänker mig köra på har jag inte kommit fram till ännu, ska ta mig till någon butik och prova om jag vill fortsätta med linear eller prova lactile. Har hört och löst ganska gott om pandas. Förslag så switches att kolla in uppskattas.

Keycapsen borde bara vara att dom ska passa med switcharna man väljer och att det är ISO Nordic. Såg att det finns lite olika material att välja på med, något man borde sikta mot kanske? Något mer man borde tänka på som jag missat?

Stabilizers, är de något man borde kolla närmare på i början eller börja med dom som kommer med och lite lube?
Några rekommendationer när det kommer till lube?

Något utöver det jag skrivit jag borde tänka på?
Är ute efter ett bräde som brukar beskrivas som "thocky". Är det något med min idé jag borde tänka om med då?

Börjar överst, ISO GB och ISO Nordic har samma tangentbordslayout vilket innebär att fn-knapparna hamnar på samma ställe. Dock så kommer ett QMK-tbord alltid vara helt programmerbart så du får själv välja var fn knapparna får sitta (om du skulle ha någon preferens).

För att testa switchar skulle jag rekommendera att gå in på den svenska t-bords discorden och köpa brytare för att sen sälja om du inte skulle gilla. Brytare tappar i princip inte andrahandsvärde så du kommer bara att gå back på frakt om de inte skulle falla dig i smaken. (mekaniskatangentbord.se för discorden, nog lättare att ställa frågor här också)

Svårt att ge ett konsist svar om de andra punkterna. Svårt att vara picky när det kommer till nordic keysets då de är ganska få. Beroende på vilken switch du använder kan också olika material eller tjocklek på keycapsen vara att föredra. Stabilizers påverkar rätt mycket men framförallt viktigt att de får mycket lube. Annars gällande lube beror detta på vilken sorts switch du använder i slutändan, men krytox går sällan fel.

Om det blir thocky eller inte får du testa dig fram med olika mods och inställningar, men det är ju det som är halva grejen (enligt mig iaf )

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Om någon dag så bör jag få mitt Wooting 60HE.
Blir intressant! Har försökt vant mig vid ett 65% senaste tiden. Kört med Logitech G915 senaste åren. Blir lite annorlunda nu!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag såg att Inet nu har Akko tangentbord, hotswap om man vill byta brytare, bra brytare och stabilisatorer https://www.inet.se/kategori/657/gaming/1070/akko
Jag köpte ju själv ett Akko alice pro som inte finns i iso, men med Mike tipsade om en tangentuppsättning som får det att funka bra. Men jag måste säga att jag saknar ISO-tangentbordens större returknapp, jag missar alltför ofta den.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signature:

Börjar överst, ISO GB och ISO Nordic har samma tangentbordslayout vilket innebär att fn-knapparna hamnar på samma ställe. Dock så kommer ett QMK-tbord alltid vara helt programmerbart så du får själv välja var fn knapparna får sitta (om du skulle ha någon preferens).

För att testa switchar skulle jag rekommendera att gå in på den svenska t-bords discorden och köpa brytare för att sen sälja om du inte skulle gilla. Brytare tappar i princip inte andrahandsvärde så du kommer bara att gå back på frakt om de inte skulle falla dig i smaken. (mekaniskatangentbord.se för discorden, nog lättare att ställa frågor här också)

Svårt att ge ett konsist svar om de andra punkterna. Svårt att vara picky när det kommer till nordic keysets då de är ganska få. Beroende på vilken switch du använder kan också olika material eller tjocklek på keycapsen vara att föredra. Stabilizers påverkar rätt mycket men framförallt viktigt att de får mycket lube. Annars gällande lube beror detta på vilken sorts switch du använder i slutändan, men krytox går sällan fel.

Om det blir thocky eller inte får du testa dig fram med olika mods och inställningar, men det är ju det som är halva grejen (enligt mig iaf )

Tack för förtydligandet! Många nya förkortningar jag inte riktigt fått kläm på helt ännu.
QMK känns ju ganska smidigt om det är så begränsat med nordic keysets. Då borde man inte heller behöva oroa sig över att det ska lira med ÅÄÖ heller antar jag?

Gick med i discorden, ska kolla runder lite där och se vad jag hittar för kul.
Uppskattar tipsen, får göra lite mer research på vad som kan passa mig.

Och det här med thocky har du nog rätt i, det är faktiskt det som blir roligt med sånna här hemma projekt

Permalänk
Skrivet av Teddie:

Tack för förtydligandet! Många nya förkortningar jag inte riktigt fått kläm på helt ännu.
QMK känns ju ganska smidigt om det är så begränsat med nordic keysets. Då borde man inte heller behöva oroa sig över att det ska lira med ÅÄÖ heller antar jag?

Gick med i discorden, ska kolla runder lite där och se vad jag hittar för kul.
Uppskattar tipsen, får göra lite mer research på vad som kan passa mig.

Och det här med thocky har du nog rätt i, det är faktiskt det som blir roligt med sånna här hemma projekt

Åöä bestäms av de språk du valt i dit OS och inte tangentbordet (skulle du koppla in ett amerikanskt tangentbord och trycker på tangenten höger om L så får du ett Ö)

Och att brytare inte tappar värde stämmer inte riktigt längre.
Med dagens ekonomi och överflöd på marknaden gör saker svårsålt till nypris och inte som 2020-2021.

Permalänk
Skrivet av Teddie:

Tack för förtydligandet! Många nya förkortningar jag inte riktigt fått kläm på helt ännu.
QMK känns ju ganska smidigt om det är så begränsat med nordic keysets. Då borde man inte heller behöva oroa sig över att det ska lira med ÅÄÖ heller antar jag?

Gick med i discorden, ska kolla runder lite där och se vad jag hittar för kul.
Uppskattar tipsen, får göra lite mer research på vad som kan passa mig.

Och det här med thocky har du nog rätt i, det är faktiskt det som blir roligt med sånna här hemma projekt

De i discen är mycket kunniga och hjälpsamma så bara att ställa frågor där. Går också bra att skicka PM här eller i disc om du behöver hjälp med något specifikt!

Skrivet av StuntmanMike:

Och att brytare inte tappar värde stämmer inte riktigt längre.
Med dagens ekonomi och överflöd på marknaden gör saker svårsålt till nypris och inte som 2020-2021.

Det jag menar är att om du köper brytare i andra hand och sen säljer i andra hand så tappar de inte värde. Nypris -> andrahand (ej custom) tappar alltid värde men det säger ju sig självt.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Skrivet av Signature:

De i discen är mycket kunniga och hjälpsamma så bara att ställa frågor där. Går också bra att skicka PM här eller i disc om du behöver hjälp med något specifikt!

Det jag menar är att om du köper brytare i andra hand och sen säljer i andra hand så tappar de inte värde. Nypris -> andrahand (ej custom) tappar alltid värde men det säger ju sig självt.

Mja, har inte riktigt koll på priserna, men det jag menar är att om du verkligen vill få dem sålda utan längre väntan så får man nog sänka priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Åöä bestäms av de språk du valt i dit OS och inte tangentbordet (skulle du koppla in ett amerikanskt tangentbord och trycker på tangenten höger om L så får du ett Ö)

Nu när du säger det så känns det ganska logiskt, man har ju lyckats slå om till engelska några gånger av misstag.

Skrivet av Signature:

De i discen är mycket kunniga och hjälpsamma så bara att ställa frågor där. Går också bra att skicka PM här eller i disc om du behöver hjälp med något specifikt!

Aa verkar ha kommit till rätt ställe.
Uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hej.
Är dags att införskaffa ett TKL med ANSI layout, då jag tycker att det finns snyggast keycaps till just ANSI. Ska helst vara ett hotswap.
Vilket tangentbord rekommenderar ni? Sitter just nu med ett TKL från Pulsar " Nordic "
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag såg att Inet nu har Akko tangentbord, hotswap om man vill byta brytare, bra brytare och stabilisatorer https://www.inet.se/kategori/657/gaming/1070/akko
Jag köpte ju själv ett Akko alice pro som inte finns i iso, men med Mike tipsade om en tangentuppsättning som får det att funka bra. Men jag måste säga att jag saknar ISO-tangentbordens större returknapp, jag missar alltför ofta den.

Nice! Har ett Varmilo som lär hålla 15+ år, men är ju lite småsugen på att kunna labba mer med bordet. Bra att de har full size med.

Permalänk
Medlem

Wooting 60HE i valnötscase med en liten Overwatch knapp.
Ska nog byta alla Keycaps senare mot något annat.
Fick tangentbordet i förrgår och är väldigt ovan. Men får försöka vänja in mig. Haft lågprofil innan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Wooting 60HE i valnötscase med en liten Overwatch knapp.
Ska nog byta alla Keycaps senare mot något annat.
Fick tangentbordet i förrgår och är väldigt ovan. Men får försöka vänja in mig. Haft lågprofil innan.<Uppladdad bildlänk>

Snyggt!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vad föredrar ni i fråga om Norr eller syd på ledljuset? " North vs south-facing led "
Har köpt mitt första south-facing idag " Keychron Q2 65% barebone "
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vad föredrar ni i fråga om Norr eller syd på ledljuset? " North vs south-facing led "
Har köpt mitt första south-facing idag " Keychron Q2 65% barebone "
Mvh Mange

Föredrar south facing.
Och hoppas du blir nöjd med ditt Q2!
Kör själv med ett likadant och är grymt nöjd

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR