Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Xarvaz:

Såg precis att MaxGaming fått in en massa KTT-switchar i lager. Någon som har någon erfarenhet med dessa?

Strawberry verkar poppis och Rose är som en billigare variant? Matcha ser ju spännande ut med sin neon-gröna färg och väldigt lätta fjäder?

Så gott som alla brytare som säljs för custums nuförtiden är bra så det gäller mer att hitta vad man tycker om, så kör på om du är nyfiken på dem.
https://www.keebtalk.com/t/what-did-you-get-in-the-mail-today...

Här är en kille som testar en massa olika brytare, men ta det med en nypa salt då han inte fyller en hel bräda med de brytare han testar.
https://www.theremingoat.com/

Permalänk
Medlem

Har ett iQunix F97 och 99% av tiden är det inte ett problem med fronttext som inte är belyst men när man tittar ner och inte kan se något så blir jag bara irriterad, och med south led så skulle jag vilja hitta ett keycap nordic som ser ut så här:

Endast hittat ANSI side lit på aliexpress.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett DAREU EK871 mest för att jag gillar formatet och har svårt att hitta något alternativ med den layouten, alltså piltangenter samt en högershift i fullstorlek. Plus att den kommer med keycaps i cherry profil som jag velat prova. 900 kr för tactile switches och cherry profile känns ju som det kan vara värt bara för att prova?

Kommer troligtvis byta ut switchar samt keycaps men undrar om någon vet hur det är att modda?
Någon som har ett? Hur är det stock?

Permalänk
Medlem

@Icetec @2takt Ja, nu blir jag ju väldigt sugen att testa andra keycap profiler också...
Ni upplever inga problem med att det blir svårare att känna av var på tangentbordet ni är med jämna profiler?

Felstavning @
Permalänk
Medlem

Kör pekfingervalsen själv så för mig har det ingen betydelse. 😆

Däremot märker jag att jag fastnar på tangenterna när jag försöker flytta fingrarna när jag spelar med OEM profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revir:

@Icetec @2takt Ja, nu blir jag ju väldigt sugen att testa andra keycap profiler också...
Ni upplever inga problem med att det blir svårare att känna av var på tangentbordet ni är med jämna profiler?

Nej, inte alls. Det sitter ju i muskelminnet oavsett. Jag menar, de flesta av oss har väl inga problem att skriva på en laptop?

Permalänk

Det är ju oftast en rätt subtil skillnad om man inte fokusera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2takt:

Funderar på att köpa ett DAREU EK871 mest för att jag gillar formatet och har svårt att hitta något alternativ med den layouten, alltså piltangenter samt en högershift i fullstorlek. Plus att den kommer med keycaps i cherry profil som jag velat prova. 900 kr för tactile switches och cherry profile känns ju som det kan vara värt bara för att prova?

Kommer troligtvis byta ut switchar samt keycaps men undrar om någon vet hur det är att modda?
Någon som har ett? Hur är det stock?

Såg nu att Keychron har kommit med Q7 som är väldigt intressant. Dock barebone om man vill ha det ISO och med dagens dollarkurs, ouch.

Permalänk
Medlem

Det här ser ju lite spännande ut:)

https://www.inet.se/produkt/6103036/corsair-gaming-k100-air-w...

Corsair Gaming K100 Air Wireless

Ultratunt gamingtangentbord
Corsair K100 AIR Wireless Mechanical Gaming tangentbord levererar enastående prestanda med en otroligt tunn ram i borstad aluminium som ansluter trådlöst med slipstream wireless och Bluetooth med under 1 ms fördröjning och AES 128-bitars kryptering. De taktila mekaniska tangentbrytarna CHERRY MX Ultra Low Profile lyses upp av briljant tangentseparat RGB, för att leverera den snabba respons och anpassningsbara belysning du kräver av ett förstklassigt gamingtangentbord.

Som tur är verkar ingen TKL version finnas så jag behöver inte köpa detta också....ännu

Permalänk
Entusiast

Hinner inte mer än få hem tangentbordet innan man börjar kolla på roliga keycaps... Hitta roliga/snygga keycaps med iso samt åäö var ju inte ofantligt enkelt. Max Keyboard verkar man dock kunna få det på, alternativt att ladda upp egen design.

Men priset verkade lite för bra om man jämför med andra siter som säljer dessa produkter, 52$ lät billigt för en uppsättning med egen design. Är deras saker skräp? Sen är frågan om den jag sneglat på ens passar på mitt nya Varmilo (VA69 Special Edition 65% RGB MX Blue)?

https://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Hinner inte mer än få hem tangentbordet innan man börjar kolla på roliga keycaps... Hitta roliga/snygga keycaps med iso samt åäö var ju inte ofantligt enkelt. Max Keyboard verkar man dock kunna få det på, alternativt att ladda upp egen design.

Men priset verkade lite för bra om man jämför med andra siter som säljer dessa produkter, 52$ lät billigt för en uppsättning med egen design. Är deras saker skräp? Sen är frågan om den jag sneglat på ens passar på mitt nya Varmilo (VA69 Special Edition 65% RGB MX Blue)?

https://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx...

Vad man tycker är snyggt är ju såklart personligt, men det finns rätt mycket om man är villig att betala och i vissa fall även vänta på att de ska tillverkas.

Maxgaming.se
Kbnordic.se
Oblotzky.industries
Mykeyboard.eu
Candykeys.com
Kyo.industries
Drop.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StuntmanMike:

Vad man tycker är snyggt är ju såklart personligt, men det finns rätt mycket om man är villig att betala och i vissa fall även vänta på att de ska tillverkas.

Maxgaming.se
Kbnordic.se
Oblotzky.industries
Mykeyboard.eu
Candykeys.com
Kyo.industries
Drop.com

Problemet på vissa av dessa sidor är att tangenterna varken finns i ISO eller med åäö. Just där känns det lite som att det estetiska inte får gå före...

Men du har ingen erfarenhet av keycaps från stället jag nämnde? Tänkte om tangenterna ifråga är skräp eller om de är vettiga/hållbara?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Problemet på vissa av dessa sidor är att tangenterna varken finns i ISO eller med åäö. Just där känns det lite som att det estetiska inte får gå före...

Men du har ingen erfarenhet av keycaps från stället jag nämnde? Tänkte om tangenterna ifråga är skräp eller om de är vettiga/hållbara?

Ja långtifrån alla ha, men du får hålla utkik efter NorDe/International-kit som man köper till.

Hur de tangenterna är vet jag inte, men jag gissar på att de är rätt tunna. Men om det är dyesub teknik de använder så kommer iallafall trycket hålla i en evighet.

Permalänk
Entusiast

ABS samt custom top print... är det big nono?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

<Uppladdad bildlänk>

ABS samt custom top print... är det big nono?

Ja det anses vara värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

<Uppladdad bildlänk>

ABS samt custom top print... är det big nono?

Skrivet av StuntmanMike:

Ja det anses vara värdelöst.

Ja top print är ju som ett klistermärke uppepå nästan. Ser inte jättesnyggt ut och slits jättefort. Återfinns ofta på typ 100-kronorsbrädor från Deltaco osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ja top print är ju som ett klistermärke uppepå nästan. Ser inte jättesnyggt ut och slits jättefort. Återfinns ofta på typ 100-kronorsbrädor från Deltaco osv

Logitech är även dem en flitig användare av dem.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för favoritklickbrytare som är baserade på Cherry MX?

Det verkar vara rätt svårt att hitta några som passar mig. Min jämförelse är klick-Alps som jag tycker är fantastiska att skriva på.

Cherry MX Blue går bort direkt pga ljudet.
Box White är ganska sköna att skriva på men låter så otroligt ettriga att det blir jättejobbigt att lyssna på. Gillar inte att de klickar på vägen upp heller.
Clickiez låter trevligt men är för taktila för att de ska vara sköna att skriva på i längden

Finns det någon som har löst en bra klickbrytare till Cherry MX med lagom vikt och rund taktil känsla utan att man blir galen på ljudet till slut?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Vad har ni för favoritklickbrytare som är baserade på Cherry MX?

Det verkar vara rätt svårt att hitta några som passar mig. Min jämförelse är klick-Alps som jag tycker är fantastiska att skriva på.

Cherry MX Blue går bort direkt pga ljudet.
Box White är ganska sköna att skriva på men låter så otroligt ettriga att det blir jättejobbigt att lyssna på. Gillar inte att de klickar på vägen upp heller.
Clickiez låter trevligt men är för taktila för att de ska vara sköna att skriva på i längden

Finns det någon som har löst en bra klickbrytare till Cherry MX med lagom vikt och rund taktil känsla utan att man blir galen på ljudet till slut?

Jag gillar Jades, visserligen väldigt lika Box White i känslan men låter betydligt trevligare IMO.
Clickiez ska ju annars vara så nära alps det går i MX format.
Känslan i TTC Golden Blue är riktigt bra men den låter alldeles för ljust för att jag skulle kunna använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag gillar Jades, visserligen väldigt lika Box White i känslan men låter betydligt trevligare IMO.
Clickiez ska ju annars vara så nära alps det går i MX format.
Känslan i TTC Golden Blue är riktigt bra men den låter alldeles för ljust för att jag skulle kunna använda dem.

Ja Clickiez hade varit toppen om han (ZealPC) inte hade varit så extremt besatt av att allt ska vara alldeles för taktilt hela tiden. Det kanske kommer en V2 som är lite trevligare att använda. De är ju lika Alps i konstruktionen men varken ljudet eller känslan är egentligen något som man kan jämföra med Alps, då är Box White mycket närmre i hur de känns att skriva på men ljudet av clickbar är som sagt för ettrigt för att jag ska orka använda dem i längden. Kanske får kolla in Jade men jag misstänker att de också låter åt det ettrigare hållet snarare än det mysiga "köttiga" klick som jag gillar från Alps. Ska kika på TTC med men det låter som om det inte riktigt är vad jag söker heller Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja Clickiez hade varit toppen om han (ZealPC) inte hade varit så extremt besatt av att allt ska vara alldeles för taktilt hela tiden. Det kanske kommer en V2 som är lite trevligare att använda. De är ju lika Alps i konstruktionen men varken ljudet eller känslan är egentligen något som man kan jämföra med Alps, då är Box White mycket närmre i hur de känns att skriva på men ljudet av clickbar är som sagt för ettrigt för att jag ska orka använda dem i längden. Kanske får kolla in Jade men jag misstänker att de också låter åt det ettrigare hållet snarare än det mysiga "köttiga" klick som jag gillar från Alps. Ska kika på TTC med men det låter som om det inte riktigt är vad jag söker heller Tack för tipsen!

Det finns ett gruppköp som är i startgroparna på i-rocks switchar på GH just nu. De har en konstruktion som är väldigt lik Alps, men med MX-stöd för keyacaps. Det PCB du använder behöver dock ha stöd för både MX och Alps switchar och den plate du använder behöver ha Alps-stöd.

Länk: https://geekhack.org/index.php?topic=118634.0

Jag har inte testat de själv, så kan inte uttala mig om hur de är

Det finns/fanns även alternativ stem + top housings till Alps-switchar med stöd för MX. Oklart om de någonsin kommer tillbaka: https://www.youtube.com/watch?v=nsjMhASnnKY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det finns ett gruppköp som är i startgroparna på i-rocks switchar på GH just nu. De har en konstruktion som är väldigt lik Alps, men med MX-stöd för keyacaps. Det PCB du använder behöver dock ha stöd för både MX och Alps switchar och den plate du använder behöver ha Alps-stöd.

Länk: https://geekhack.org/index.php?topic=118634.0

Jag har inte testat de själv, så kan inte uttala mig om hur de är

Det finns/fanns även alternativ stem + top housings till Alps-switchar med stöd för MX. Oklart om de någonsin kommer tillbaka: https://www.youtube.com/watch?v=nsjMhASnnKY

Aha, det var ju lite intressant Kanske till ett annat bygge, men i det här fallet är det en PCB som bara har stöd för tråk-MX så det hade inte varit något alternativ just där. Det vore ju kul om någon bara kunde ge sig fan på att försöka återskapa Alpskänslan- och ljudet i något nytt. Hade ju höga förhoppningar på Clickiez men det sket sig ju som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag tänkte bygga ett helt nytt tangentbord.
Gon's verkar ha en ganska lång leveranstid på sina delar. Winkeyless visste jag om.
Så jag tänker mig att alla delar kommer från samma ställe. Så ska det nog passa.
Egentligen skulle nog frågan varit: Finns det fler än Gon's och Winkeyless?

Om du inte vill bygga, utan kan nöja dig med en färdig produkt, så är ikbc mf87 en rätt bra bräda, http://www.ikbc.com.tw/mf87rgb

Köpte mitt för jobbet. Jag saknar QMK men det är också rätt gött att veta att iaf en bräda alltid kommer att fungera.

Finns/fanns i både ISO och ANSI.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alternativ till https://www.maxgaming.se/sv/lube/krytox-205g0-switch-lubrican... som man kan köpa i butik? Känner lite sug efter att modda mitt ducky bord idag nämligen.

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Vad finns det för alternativ till https://www.maxgaming.se/sv/lube/krytox-205g0-switch-lubrican... som man kan köpa i butik? Känner lite sug efter att modda mitt ducky bord idag nämligen.

Detta funkar att ha på vajern till stabs'en.
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjn...

Vill du smörja brytarna så finns det ingen bra ersättare tycker jag, men det skulle fungera att sprayar riktigt med detta i en burk/zip-påse(blås upp den innan du försluter) sedan i med fjädrar och skaka runt, sedan samma procedur med stammarna. Går säkert att göra allt samtidigt men inget jag förespråkar.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-m...

Köper du båda så skulle du kunna göra en blandning av det och använda till delarna som är plast mot plast.
Blandningen bör vara så lös som möjligt utan att det rinner av från en pensel.

Permalänk
Medlem

Jag. Ska.aldrig.smörja.stabilizers.igen.i.mitt.liv. KLETIGT NÅ SATAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag. Ska.aldrig.smörja.stabilizers.igen.i.mitt.liv. KLETIGT NÅ SATAN.

Så farligt är det väl inte? Eller smörjer du med bredspackel och förbundna ögon?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så farligt är det väl inte? Eller smörjer du med bredspackel och förbundna ögon?

Nja.. typ, körde med nån rund pensel xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Om du inte vill bygga, utan kan nöja dig med en färdig produkt, så är ikbc mf87 en rätt bra bräda, http://www.ikbc.com.tw/mf87rgb

Köpte mitt för jobbet. Jag saknar QMK men det är också rätt gött att veta att iaf en bräda alltid kommer att fungera.

Finns/fanns i både ISO och ANSI.

Hej. Jag såg att du citerat mig idag. Ett inlägg jag gjorde 2015. Necrobump.

Jag har byggt ganska många tangentbord sen 2015. Marknaden har utvecklats rejält under åren. iKbc var inte intressant 2015, vet inte ens om de fanns då. Så din rekommendation är väl inte helt relevant?

Det jag knappar på idag och är väldigt nöjd med är ett KBD8X MKII med PC-plate, Cherry MX blacks Hyperglides smorda med med Krytox, Thicc Thocc 67g fjädrar och Durock stabs smorda med Super lube. Caps är GMK WoB. Helt QMK-kompatibelt vilket jag utnyttjar.

Jag har inga planer på att byta.

Jag är glad att du tog dig tiden att engagera dig i mig.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Hej. Jag såg att du citerat mig idag. Ett inlägg jag gjorde 2015. Necrobump.

Jag har byggt ganska många tangentbord sen 2015. Marknaden har utvecklats rejält under åren. iKbc var inte intressant 2015, vet inte ens om de fanns då. Så din rekommendation är väl inte helt relevant?

Det jag knappar på idag och är väldigt nöjd med är ett KBD8X MKII med PC-plate, Cherry MX blacks Hyperglides smorda med med Krytox, Thicc Thocc 67g fjädrar och Durock stabs smorda med Super lube. Caps är GMK WoB. Helt QMK-kompatibelt vilket jag utnyttjar.

Jag har inga planer på att byta.

Jag är glad att du tog dig tiden att engagera dig i mig.

Haha, missade datumet tydligen!

Och en fin, rimlig reaktion. Du verkar vara en trygg individ.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode