Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Föredrar south facing.
Och hoppas du blir nöjd med ditt Q2!
Kör själv med ett likadant och är grymt nöjd

Härligt att höra, det ser riktigt fint ut.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fick tangentbordet i förrgår och är väldigt ovan. Men får försöka vänja in mig. Haft lågprofil innan.<Uppladdad bildlänk>

Är det den längre travel-en du tänker på? Hade samma problem efter att ha kört bord med "kortare" anslag och tycker att o-rings under capsen förbättrade det väldigt mycket.

T.ex. någon av dessa: https://www.maxgaming.com/en/pc-accessories/keyboard-accessor...

Permalänk
Skrivet av ronz:

Wooting 60HE i valnötscase med en liten Overwatch knapp.
Ska nog byta alla Keycaps senare mot något annat.
Fick tangentbordet i förrgår och är väldigt ovan. Men får försöka vänja in mig. Haft lågprofil innan.<Uppladdad bildlänk>

Trevligt! Är du sugen på att spendera en massa mer pengar så skulle SA Espresso passa bra till de där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Trevligt! Är du sugen på att spendera en massa mer pengar så skulle SA Espresso passa bra till de där.

Dom var läckra! Men vill ha så åtminstone bokstäverna lyser upp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Dom var läckra! Men vill ha så åtminstone bokstäverna lyser upp.

Ja då minskar utbudet avsevärt. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndrs0:

Är det den längre travel-en du tänker på? Hade samma problem efter att ha kört bord med "kortare" anslag och tycker att o-rings under capsen förbättrade det väldigt mycket.

T.ex. någon av dessa: https://www.maxgaming.com/en/pc-accessories/keyboard-accessor...

Har funderat lite på o-ringar men får man inte lite svampig känsla då?`
Finns det något annat mer "fast" i materialet? Man vill ju behålla ljudet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Har funderat lite på o-ringar men får man inte lite svampig känsla då?`
Finns det något annat mer "fast" i materialet? Man vill ju behålla ljudet

Du kan ju börja med en brytare som har kortare travel, tex Gateron Box Ink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du kan ju börja med en brytare som har kortare travel, tex Gateron Box Ink.

Men då försvinner ju hela vitsen med Wooting och deras Lekker brytare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men då försvinner ju hela vitsen med Wooting och deras Lekker brytare.

Jahaaa, jag missade att det skulle bytas till den 🙃

Permalänk
Medlem

!

Skrivet av ronz:

Har funderat lite på o-ringar men får man inte lite svampig känsla då?`
Finns det något annat mer "fast" i materialet? Man vill ju behålla ljudet

Inte så värst skulle jag säga. Märkbart om man A-B - testar, men verkligen inte så det stör... Lätt mod och enkelt att återställa om inte annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har funderat lite på o-ringar men får man inte lite svampig känsla då?`
Finns det något annat mer "fast" i materialet? Man vill ju behålla ljudet

Det finns o-ringar med olika hårdhet (exempelvis 40A är mjukare än 70A). Väljer du 70+ så kommer du behålla mer av ljudet och få en mindre svampig känsla än 40A men få en kortare travel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det finns o-ringar med olika hårdhet (exempelvis 40A är mjukare än 70A). Väljer du 70+ så kommer du behålla mer av ljudet och få en mindre svampig känsla än 40A men få en kortare travel.

Jo jag beställde sånna igårkväll. 2.5mm också för att få ned travel distance. Får se hur det blir!

*Det blev ganska bra faktiskt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Wooting 60HE i valnötscase med en liten Overwatch knapp.
Ska nog byta alla Keycaps senare mot något annat.
Fick tangentbordet i förrgår och är väldigt ovan. Men får försöka vänja in mig. Haft lågprofil innan.<Uppladdad bildlänk>

Vad tycker du om det? Hur funkar de analoga brytarna? Det är ett väldigt intressant koncept, vill minnas att en viss holländare med förkärlek för vintagebrädor ändå tycker att Wooting är rätt bra med. Vet inte om det talar för eller mot dem.

Permalänk
Medlem

!

Skrivet av ronz:

Jo jag beställde sånna igårkväll. 2.5mm också för att få ned travel distance. Får se hur det blir!

*Det blev ganska bra faktiskt

Gött! Rätt bra lösning IMO - behålla en brytares karaktär samtidigt som man kortar ner travelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vad tycker du om det? Hur funkar de analoga brytarna? Det är ett väldigt intressant koncept, vill minnas att en viss holländare med förkärlek för vintagebrädor ändå tycker att Wooting är rätt bra med. Vet inte om det talar för eller mot dem.

Den är intressant åtminstone. Jag tror inte att jag någonsin kommer använda knapparna på det analoga viset. Men eftersom det är analoga så finns ju funktioner som Rapid Trigger och massa inställningar som gör det bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den är intressant åtminstone. Jag tror inte att jag någonsin kommer använda knapparna på det analoga viset. Men eftersom det är analoga så finns ju funktioner som Rapid Trigger och massa inställningar som gör det bra.

Vet inte hur många spel som har stöd för det, men det vore ju skönt att slippa det här duttandet på W när man vill köra bil lite långsamt i t.ex. GTA eller Cyberpunk. Vet inte om det hjälps på PC, om den översätter vanliga knappar till analog input utan att man har en gamepad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vet inte hur många spel som har stöd för det, men det vore ju skönt att slippa det här duttandet på W när man vill köra bil lite långsamt i t.ex. GTA eller Cyberpunk. Vet inte om det hjälps på PC, om den översätter vanliga knappar till analog input utan att man har en gamepad?

Jag provade det igår och det funkade rätt bra. WASD var bindat som joystick.
Men ett problem är att UI’t växlar (blinkar snabbt) mellan handkontroll och tangentbord.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Det är väl inte sådär jättefarligt om man kollar på många andra group buys. Sen hur priset motiveras vet jag ju inte.

För övrigt är det trist att elen är skitdyr, allt är skitdyrt och det är reallönesäkningar och fanskap när man äntligen får meddelande om att Model F Labs beamspringbräda går att beställa. Hade ju varit rätt sugen, men känner inte att jag har ekonomiskt utrymme att beställa ett tangentbord för $500 just nu. Även om det är billigare än den där. Och då ingår keycaps.

Det kanske blev ett tips, det här. Köp ett beamspringtangentbord alla ni som har ett par tusen över och vill ha ett tangentbord ingen annan har.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Zoom65? V2 versionen släpps för gruppköp 26/1. Lite sugen är man allt (ja, jag gillar budget brädor) 😅

https://meletrix.com/collections/pre-order-zoom65-essential-e...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Någon som provat spacefoam? Och om någon har testat, fungerar det bra?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Går det hitta "side lit" keycaps i nordisk layout? Har south-facing leds på min VA109M så har varit sugen på att testa.

Exempel: https://i.imgur.com/HpazVd3.png

Jagat hela webben inklusive aliexpress, utan resultat.

Permalänk
Skrivet av maniac:

Någon som har erfarenhet av Zoom65? V2 versionen släpps för gruppköp 26/1. Lite sugen är man allt (ja, jag gillar budget brädor) 😅
https://i.imgur.com/JoomYhi.jpeg

https://meletrix.com/collections/pre-order-zoom65-essential-e...

Är väldigt intresserad av detta! Fraktar dem till europa också?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Någon som testat Durock T1 Shrimp? Vad jag kan läsa mig till så ska de påminna om boba u4 (själv ej testat dessa) fast mer taktila. Såg att maxgaming fått in dessa och är sugen på att testa. Kör just nu med glorious panda i ett fullstort gmmk.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Är väldigt intresserad av detta! Fraktar dem till europa också?

Verkar som coffeekeys.eu och mykeyboard.eu är återförsäljare i Europa. https://meletrix.com/pages/vendors

Borde dyka upp recensioner snart kan man tycka

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Verkar som coffeekeys.eu och mykeyboard.eu är återförsäljare i Europa. https://meletrix.com/pages/vendors

Borde dyka upp recensioner snart kan man tycka

Finns redan massor med recensioner på Youtube för dessa. Men behöver ju kunna köpa det. Verkar inte finnas någon group buy på mykeyboard.eu eller coffeekeys.eu listade än

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Finns redan massor med recensioner på Youtube för dessa. Men behöver ju kunna köpa det. Verkar inte finnas någon group buy på mykeyboard.eu eller coffeekeys.eu listade än

Ja såg att det har börjat att dyka upp recensioner de senaste dagarna.

Misstänker att de lägger upp sidorna för gruppköpen den 26.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Någon som använt sig av Biltemas ptfe fett för stabs?
Om, hur fungerar det? (Vajern)

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Någon som använt sig av Biltemas ptfe fett för stabs?
Om, hur fungerar det? (Vajern)

Det fungerar. Och hade jag haft det hemma redan så skulle jag helt klart använda det.
Men jag skulle inte välja att köpa det för att fixa stab till mitt "nyinköpta custum keyboard".

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det fungerar. Och hade jag haft det hemma redan så skulle jag helt klart använda det.
Men jag skulle inte välja att köpa det för att fixa stab till mitt "nyinköpta custum keyboard".

Nej jag har kört med 205g0 men högersidan hör jag nu ett ”rattle” från efter ett år nu. Så tänkte om ptfe skulle fungera bättre. Jag har biltema ptfe hemma.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7