Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Eller tycker du det är bättre att dra på en omgång till med 205g0? @stuntmanmike

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kommer mitt i en konversation känner jag, men som den 90 talisten jag är så vill jag hijacka tråden lite och fråga er som kan hur man smidigast rengör brytare? Inser ayt jag failade med min lubning på mina black inks och vill göra om hela processen.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Eller tycker du det är bättre att dra på en omgång till med 205g0? @stuntmanmike

Mja, jag skulle först kolla så vajern är rak.
Sedan så skulle jag göra en blandning av 205g0 och biltema och ha på vajern.

Skrivet av Awsmkiid:

Kommer mitt i en konversation känner jag, men som den 90 talisten jag är så vill jag hijacka tråden lite och fråga er som kan hur man smidigast rengör brytare? Inser ayt jag failade med min lubning på mina black inks och vill göra om hela processen.

Finns inget sätt som är 100% vad jag vet.
Men ultraljudstvätta är smidigast annars tops.
Vet att maxgaming.se har något som kallas de-loober-fluoro-solvent som borde fungera bra.

Men vill du minska mängden lube på stammarna så lägg dem i en ziplockpåse, blås upp och förslut och sedan skaka runt så lube fastnar på påsen. De kommer samtidigt fördela ett jämt lager över stammarna att det kanske blir helt perfekt för hur du vill ha dem smörjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja, jag skulle först kolla så vajern är rak.
Sedan så skulle jag göra en blandning av 205g0 och biltema och ha på vajern.

Finns inget sätt som är 100% vad jag vet.
Men ultraljudstvätta är smidigast annars tops.
Vet att maxgaming.se har något som kallas de-loober-fluoro-solvent som borde fungera bra.

Men vill du minska mängden lube på stammarna så lägg dem i en ziplockpåse, blås upp och förslut och sedan skaka runt så lube fastnar på påsen. De kommer samtidigt fördela ett jämt lager över stammarna att det kanske blir helt perfekt för hur du vill ha dem smörjda.

Jag har nu gjort iordning det, det blev 205g0 på vajern igen, ganska tjockt lager, samt att jag lade på mer lube i husen samt stammarna. Efteråt nu känns det underbart. Det var bara Space som behövde fixas, och nu både känns det och låter jäkligt mysigt med "thocc" ljud med SA hattarna.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Jag har nu gjort iordning det, det blev 205g0 på vajern igen, ganska tjockt lager, samt att jag lade på mer lube i husen samt stammarna. Efteråt nu känns det underbart. Det var bara Space som behövde fixas, och nu både känns det och låter jäkligt mysigt med "thocc" ljud med SA hattarna.

Allt är ju relativt, men jämfört med brytare så har man ju ett riktigt tjockt lager på Stabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Allt är ju relativt, men jämfört med brytare så har man ju ett riktigt tjockt lager på Stabs.

Ja, absolut.
Ja på brytarna ska de inte alls vara den tjockleken jag la på på vajrarna haha. Hade inte velat använda de brytarna då isf haha!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Går det hitta "side lit" keycaps i nordisk layout? Har south-facing leds på min VA109M så har varit sugen på att testa.

Exempel: https://i.imgur.com/HpazVd3.png

Jagat hela webben inklusive aliexpress, utan resultat.

Jag har beställt ett Vortex 10
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/10-tangentbord...
Ser riktigt snyggt ut med dessa keycaps, kanske dom säljer keycapsen separat? Det är med riktiga ÅÄÖ och inte med danska/norska och svenska.
Beställ ett Vortex 10 så får du ju allt i ett

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Går det omprogrammera FN knappen?
Har testat i t-bordets programvara " Pulsar " men det står bara att den " cannot be remapped! "
Finns det något program som inte är alltför svårt att förstå sig på?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Går det hitta "side lit" keycaps i nordisk layout? Har south-facing leds på min VA109M så har varit sugen på att testa.

Exempel: https://i.imgur.com/HpazVd3.png

Jagat hela webben inklusive aliexpress, utan resultat.

Skrivet av Mangee75:

Jag har beställt ett Vortex 10
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/10-tangentbord...
Ser riktigt snyggt ut med dessa keycaps, kanske dom säljer keycapsen separat? Det är med riktiga ÅÄÖ och inte med danska/norska och svenska.
Beställ ett Vortex 10 så får du ju allt i ett

Min spontana tanke var också ett Vortex 10. Det är enda gången jag sett sidelit keycaps med svenska tecken. Tror inte de säljer separat dock...

Skrivet av Mangee75:

Går det omprogrammera FN knappen?
Har testat i t-bordets programvara " Pulsar " men det står bara att den " cannot be remapped! "
Finns det något program som inte är alltför svårt att förstå sig på?
Mvh Mange

På Vortex 10? Du borde kunna mappa FN till en annan knapp på ett annat lager genom använda knapp-kombinationer. Kanske att det bara går att lägga till FN på andra knappar och inte ta bort det från FN-knappen dock. Vet ej

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Någon som testat Durock T1 Shrimp? Vad jag kan läsa mig till så ska de påminna om boba u4 (själv ej testat dessa) fast mer taktila. Såg att maxgaming fått in dessa och är sugen på att testa. Kör just nu med glorious panda i ett fullstort gmmk.

Ja, men bara som mellanslag, där den dock blivit en favorit. Rejäl taktil bump som andra sagt. Jag tycker mig kunna höra aningen "leaf ping" på några exemplar, men inget som stör.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Ja, men bara som mellanslag, där den dock blivit en favorit. Rejäl taktil bump som andra sagt. Jag tycker mig kunna höra aningen "leaf ping" på några exemplar, men inget som stör.

Låter bra, sitter och hovrar på köpknappen och lär väl slå till vilken dag som helst.

Är den rätt så tyst i övrigt? Jobbar en del hemma och ibland innan barnen vaknat och ibland efter. Nuvarande switchar låter en del.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Låter bra, sitter och hovrar på köpknappen och lär väl slå till vilken dag som helst.

Är den rätt så tyst i övrigt? Jobbar en del hemma och ibland innan barnen vaknat och ibland efter. Nuvarande switchar låter en del.

Tycker den är i princip membran-tyst, men det blir lite kraftigare nedslag än andra silent-brytare jag provat. Man får se till att resten av brädan är "tystad". Finns lite ljudtester på youtube, så kolla runt där.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk

Jag har precis påbörjat min resa genom custom keyboard-träsket. Beställde ett Hexcore Anne Pro 2 igår och skulle vilja ha andra keycaps. Hur vet jag om de keycapsen jag kikar på passar till just mitt keyboard? Vad är det jag ska titta efter? Tack!

Permalänk
Skrivet av lunaspice:

Jag har precis påbörjat min resa genom custom keyboard-träsket. Beställde ett Hexcore Anne Pro 2 igår och skulle vilja ha andra keycaps. Hur vet jag om de keycapsen jag kikar på passar till just mitt keyboard? Vad är det jag ska titta efter? Tack!

Nu har ju Anne Pro en helt standard layout så "alla" MX-kompatibela set kommer att passa(95% eller mer av alla keycaps du kan hitta är för MX, och annars så står det Topre, Alps eller vad de nu kan vara för).

Men i framtiden kanske du behöver en annan layout och då är det oftast botten raden och shift-tangenterna du behöver titta lite närmare på.
Vi använder en U som måttenhet där en vanlig A-tangent är 1u(tittar du på bilden så ser du att de större har mått på sig)
Vad som även är bra att tänka på är Rows. Tittar du på bilden igen så ser du till vänster R1-R4, det förklarar vilken rad den hör hemma på då tangenterna har olika profiler och skulle du sätta den på någon annan så skulle man se&känna att det är fel(går dock att använda ändå om det skulle krisa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Min spontana tanke var också ett Vortex 10. Det är enda gången jag sett sidelit keycaps med svenska tecken. Tror inte de säljer separat dock...
På Vortex 10? Du borde kunna mappa FN till en annan knapp på ett annat lager genom använda knapp-kombinationer. Kanske att det bara går att lägga till FN på andra knappar och inte ta bort det från FN-knappen dock. Vet ej

På Vortex 10 gick det att flytta runt alla knappar
Ett riktigt skönt tangentbord, jäkligt snyggt med sidelit keycapsen också

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har ett Keychron K8 Pro med Boba U4 switchar och har beställt Staebies V2 stabilizers då originalen låter väldigt dåligt och olika beroende på vart man trycker ner tangenterna.

Läste I efterhand att Staebies kan vara inkompatibla med long pole switchar och att Boba U4 räknas som long pole, någon som vet ifall det kommer funka eller om jag ska försöka avboka beställningen?

Sen ska jag också fråga, vad betyder det att en switch är long pole? Syftar det till pelaren inuti switchen?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Sen ska jag också fråga, vad betyder det att en switch är long pole? Syftar det till pelaren inuti switchen?

Precis

Skrivet av FireFox:

Har ett Keychron K8 Pro med Boba U4 switchar och har beställt Staebies V2 stabilizers då originalen låter väldigt dåligt och olika beroende på vart man trycker ner tangenterna.

Jag tror inte K varianterna stödjer Pcb-mount Stabs utan använder Plate-mount, men jag kan ha fel för jag orkar inte kolla upp det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har ett Keychron K8 Pro med Boba U4 switchar och har beställt Staebies V2 stabilizers då originalen låter väldigt dåligt och olika beroende på vart man trycker ner tangenterna.

Läste I efterhand att Staebies kan vara inkompatibla med long pole switchar och att Boba U4 räknas som long pole, någon som vet ifall det kommer funka eller om jag ska försöka avboka beställningen?

Sen ska jag också fråga, vad betyder det att en switch är long pole? Syftar det till pelaren inuti switchen?

Jag misstänker att de följer ungefär samma specifikationer som alla andra stabilisatorer och det där problemet med long pole (var tvungen att googla) känns ju högst teoretiskt om jag ska vara ärlig. Jag hade inte varit speciellt orolig, jag har aldrig funderat över vilka stabilisatorer jag har använt när jag kört Boba U4.

De är för övrigt ganska trevliga.

EDIT: Men som påpekat ovan, kolla om du ska ha plate eller PCB mount på dem för DET kommer garanterat ställa till problem om du köper fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Precis

Jag tror inte K varianterna stödjer Pcb-mount Stabs utan använder Plate-mount, men jag kan ha fel för jag orkar inte kolla upp det just nu.

Skrivet av Icetec:

Jag misstänker att de följer ungefär samma specifikationer som alla andra stabilisatorer och det där problemet med long pole (var tvungen att googla) känns ju högst teoretiskt om jag ska vara ärlig. Jag hade inte varit speciellt orolig, jag har aldrig funderat över vilka stabilisatorer jag har använt när jag kört Boba U4.

De är för övrigt ganska trevliga.

EDIT: Men som påpekat ovan, kolla om du ska ha plate eller PCB mount på dem för DET kommer garanterat ställa till problem om du köper fel.

Tack för input!

K8 Pro har PCB mount antar jag då original stabsen sitter fastskruvade på PCBn.

Om jag förstår rätt så innebär long pole problemet att stabsen inte går hela vägen ner när man trycker ner tangenterna och att de då kan vicka lite i sidorna, kan man inte bara klistra dit en eller ett par bitar från exempelvis en switch pad under stammarna?

Dum fråga kanske, vad skulle hända ifall man slipar bort 0.5-1 mm från pelaren i switcharna?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Dum fråga kanske, vad skulle hända ifall man slipar bort 0.5-1 mm från pelaren i switcharna?

De kommer inte låta lika högt troligtvis. Annars inte mycket. Du kan ju alltid sätta andra brytare i de tangenter som är stabiliserade om du är orolig, men testa först och se hur det fungerar för jag vågar sätta pengar på att det inte är någonting som du kommer märka ens om du letar efter det.

Permalänk
Skrivet av maniac:

Ja såg att det har börjat att dyka upp recensioner de senaste dagarna.

Misstänker att de lägger upp sidorna för gruppköpen den 26.

Har du hittat någon group buy än i europa? Har inte sett någon på myeukeyboard eller coffeekeys än

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har du hittat någon group buy än i europa? Har inte sett någon på myeukeyboard eller coffeekeys än

Av vad jag kan se på Meletrix hemsida så öppnar de 11PM Beijing tid, enligt google är det kl 16:00 idag.

Coffekeys har lagt upp produktsidorna här: https://coffeekeys.eu/en/collections/group-buys
Antar att de öppnar upp kl 16.

Edit: nu är coffekeys igång.
https://coffeekeys.eu/en/products/pre-order-zoom65-essential-...
https://coffeekeys.eu/en/products/pre-order-zoom65-essential-...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Kommer mitt i en konversation känner jag, men som den 90 talisten jag är så vill jag hijacka tråden lite och fråga er som kan hur man smidigast rengör brytare? Inser ayt jag failade med min lubning på mina black inks och vill göra om hela processen.

Varmt vatten och tvål och borsta lite med en tandborste fungerar klockrent.

Permalänk
Skrivet av maniac:

Av vad jag kan se på Meletrix hemsida så öppnar de 11PM Beijing tid, enligt google är det kl 16:00 idag.

Coffekeys har lagt upp produktsidorna här: https://coffeekeys.eu/en/collections/group-buys
Antar att de öppnar upp kl 16.

Edit: nu är coffekeys igång.
https://coffeekeys.eu/en/products/pre-order-zoom65-essential-...
https://coffeekeys.eu/en/products/pre-order-zoom65-essential-...

https://mykeyboard.eu/catalogue/category/group-buys/keyboards...

Permalänk
Medlem

https://www.kickstarter.com/projects/keytron/keychron-q1-pro-...

Blev en backning på detta. Har alltid gillat Q1, men vill ha ett trådlöst. Märkligt att Keychron använder sig av Kickstarter, fortfarande. De har redan nått 800% av målet.

Nåväl, det blir mitt första ANSI. Kör redan input på datorn på US, så det var dags. Gillar att man enkelt kan binda om knapparna via en simpel yaml-konfig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Zoom65 V2 Sky Blue
Jäklar vilket sexigt tangentbord

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vad är det som är uppdaterat på v2 av Zoom65? För jag har för mig v1 var rätt mycket billigare väl? Det där är ju dyrare än QK65, och jag fick uppfattningen av att det gav mer för pengarna och ett mer kvalitativt intryck än v1 (har dock inte provat båda själv).

Det ser dock riktigt bra ut må jag hålla med om!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

I jakt på att få bort flussmedel från en switch har jag tvättat bort smörjmedlet i ett par switchar =\ (tips att inte dränka dem i alkohol!)

Varken inet eller webhallen har sina i lager här i Malmö, så någon som vet var man kan köpa switch lube i butik här typ i helgen? Nyinflyttad så vet inte om jag missat någon butik

Permalänk
Medlem

Har ni någon speciell profil på keycaps ni alltid kommer tillbaka till eller alltid använder?

Jag körde väldigt länge cherry profil och tyckte det var de skönaste jag testat efter att alltid kört OEM profil.
Sen köpte jag på prov ett SA kit för att prova, och numera kör jag bara SA, jag provar att sätta dit några caps av cherry ibland för att prova och se om jag ska köra det ett tag igen, men det slutar alltid med att jag sätter tillbaka SA capsen.

Hur gör ni, har ni alltid någon profil ni faller tillbaka till, eller någon ni alltid kör, eller byter ni mellan dem och kör en månad med varje?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Har ni någon speciell profil på keycaps ni alltid kommer tillbaka till eller alltid använder?

Jag körde väldigt länge cherry profil och tyckte det var de skönaste jag testat efter att alltid kört OEM profil.
Sen köpte jag på prov ett SA kit för att prova, och numera kör jag bara SA, jag provar att sätta dit några caps av cherry ibland för att prova och se om jag ska köra det ett tag igen, men det slutar alltid med att jag sätter tillbaka SA capsen.

Hur gör ni, har ni alltid någon profil ni faller tillbaka till, eller någon ni alltid kör, eller byter ni mellan dem och kör en månad med varje?

DSA eller XDA är alltid mina go to. Har en del cherry profil och SA också.
Har en del nordic ISO PBT kits i cherry profil.
Och var väl rätt billiga i sammanhanget när det gäller Nordic ISO caps, 500 kr st. Ducky Original.
Kör numera enbart ANSI pga utbudet och priset

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR