Storbritannien: "Lösenordsdelning bryter mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men du kan ju inte räkna på hur mycket det KAN kosta, utan hur mycket folk faktiskt betalade. Bara för att man KAN ha, säg, tio streamingabonnemang, betyder det ju inte att alla, eller ens nån, har det.

Men folk betalade ändå 500 kr+ får tjugo respektive tio år sedan.

För tjugo år sedan behövde du i princip Viasat + Canal Digital, men för tio år sedan räckte det med ett större TV-paket plus film eller film och sport – t.ex. kostade Canal Digital Familjepaket 288 kr/mån och C More Max 420 kr/mån 2012 plus kostnad för mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Kanske borde streamingtjänster likställas med butiker som säljer fysisk media? Alltså en butik är ju återförsäljare och köper in X antal kopior av senaste Pixarfilmen, Disney har ju inte en egen fysisk butik och att man bara kan köpa deras filmer från den egna butiken. Apple har sina egna butiker men dom säljer även till återförsäljare. Så kanske det borde fungera med streaming? Klart det skapar ju nya problem och att tvinga företag att ge ut sitt material på konkurrenters tjänster kanske inte är en bra idé. Men på något vis måste man ju lösa detta. Annars blir det bara piratkopiering igen för många.

Mitt primära problem är inte priset, jag har egentligen råd att betala om jag vill (vi har Netflix hemma men lånar systerns Disney när det kommer en ny star wars serie). Problemet är, jag har inte en aning om vilken streamingtjänst som är vad eller har vad insortimemtet. Vet jag vad jag vill se är det ENKLARE att ladda ner det från rarbg.
Så slipper jag springa runt i 10 olika affärer för att leta julklapp, jag kan gå in på prisjakt och hitta vart varan finns och beställa hem den till postens utlämningsställe fraktfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Innan streaming ingick linjär tv precis som nu i avgiften till bostadsrättsföreningen, ett basutbud på 8-10 kanaler. Jag hade alltså ingen fast månadsavgift i kategorin tv/serier/film/musik på den tiden.

Idag har jag
Apple One familj för 249
Netflix för 179
Disney+ för 89
HBO Max för 89

Frun har Cmore för 149
Frun har Viaplay för 129

Däremot hyrde vi film lite nu och då, på slutet hyrde man tre filmer för en hundring i en vecka, vi köpte även en del filmer och musik förr.

Summa summarum, vi lägger betydligt mer pengar idag än förr. Vi har inget problem med detta, det är ju en prioriteringsfråga vad man väljer att lägga sina pengar på.

Jag köper och hur fortfarande filmer på iTunes, om det är något man inte orkar vänta på.

Om du inte hade en ensam post för TV i din lägenhet så var det inbakat i hyran, var så säker på att du betalade pengar för det om de gav dig mer än de svenska gratiskanalerna. Vad du verkligen fick betala för det vet troligen bara föreningen.

Det ni kör nu ser ut att ge ett klart mycket större utbud än vad 10 TV kanaler ger? Dessutom kör ni en del Apple stuff och det är alltid svin dyrt.

Om jag mins rätt så kostade "baspaketet" på Canal Digital runt 350-400 kr / mån, samma gällde övriga operatörer. Här sändes dock inge nya stor filmer förrens 5-10 år efter release så man var mer eller mindre tvungen att hyra film om man ville se något vetting. Men visst, jag kan acceptera att en familj kanske inte hyrde mer än 2-3 filmer i månad, om man inte hyrde något så skulle jag tro att man inte häller hade suttit på mer än 1-2 streaming tjänster oavsett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Om man använder VPN så kan det aldrig bevisas att man delat streamingtjänsten med en obehörig, eller förbjuder de även VPN i avtalen?

Använder du HBO max och väljer Usa med vpn så behöver du plötsligt ett amerikanskt kreditkort o allt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Om du inte hade en ensam post för TV i din lägenhet så var det inbakat i hyran, var så säker på att du betalade pengar för det om de gav dig mer än de svenska gratiskanalerna. Vad du verkligen fick betala för det vet troligen bara föreningen.

Det ni kör nu ser ut att ge ett klart mycket större utbud än vad 10 TV kanaler ger? Dessutom kör ni en del Apple stuff och det är alltid svin dyrt.

Om jag mins rätt så kostade "baspaketet" på Canal Digital runt 350-400 kr / mån, samma gällde övriga operatörer. Här sändes dock inge nya stor filmer förrens 5-10 år efter release så man var mer eller mindre tvungen att hyra film om man ville se något vetting. Men visst, jag kan acceptera att en familj kanske inte hyrde mer än 2-3 filmer i månad, om man inte hyrde något så skulle jag tro att man inte häller hade suttit på mer än 1-2 streaming tjänster oavsett.

Jag har samma linjära utbud idag som då, alltså ingen skillnad och självklart är det inbakat i avgiften. Poängen är väl mer att jag idag har större fasta utgifter än förr + samma inbakade avgift. Att hyra eller köpa filmer gjorde man ju enbart när det fanns pengar eller intresse för enskilda verk, idag betalar man för 99% man inte ser på.

Permalänk
Medlem

Om jag skapar ett lösenord, har jag inte copyright på det då?
Borde vara upp till mig om jag vill ge det till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpi:

Om jag skapar ett lösenord, har jag inte copyright på det då?
Borde vara upp till mig om jag vill ge det till någon annan.

Rubriken är konstigt formulerad, det är förstås inte lösenordet i sig som den handlar om utan att delar med sig av en tjänst man köper som ger begränsad tillgång till någons upphovsrättsskyddade material. (Oavsett inloggningsmetod)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har samma linjära utbud idag som då, alltså ingen skillnad och självklart är det inbakat i avgiften. Poängen är väl mer att jag idag har större fasta utgifter än förr + samma inbakade avgift. Att hyra eller köpa filmer gjorde man ju enbart när det fanns pengar eller intresse för enskilda verk, idag betalar man för 99% man inte ser på.

Så hur mycket använder ni det linjära utbudet? När vi hade det för 10-15 år sen såg vi nog mindre än 1% av allt som visades där, det var skräp om något

I alla lägenheter och hus vi bott i så har vi aldrig blivit påtvingade något kanalpaket, man har valt fritt. Inga inbakade avgifter i hyran gällande TV.

I ert fall är det inte konstigt att era fasta utgifter gått upp, ni tvingas betala för det injera utbudet vilket uppenbarligen inte räcker till för er så ni har även en hel drös streaming tjänster. Det är ganska uppenbart att ni ökat er konsumtion rejält och även om ni betalar mer så behöver det inte vara så, vi betalar som sagt ganska mycket mindre för mer.

Jag vill inte påstå att jag växte upp i något rikt område men så gott som alla jag kände hyrde iallafall 1 film i veckan, så dyrt var det ju inte. Min bästa kompis ägde en videobutik och där var alltid folk på den tiden tills strömnings tjänsterna tog över och hyrfilm dog.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Så hur mycket använder ni det linjära utbudet? När vi hade det för 10-15 år sen såg vi nog mindre än 1% av allt som visades där, det var skräp om något

I alla lägenheter och hus vi bott i så har vi aldrig blivit påtvingade något kanalpaket, man har valt fritt. Inga inbakade avgifter i hyran gällande TV.

I ert fall är det inte konstigt att era fasta utgifter gått upp, ni tvingas betala för det injera utbudet vilket uppenbarligen inte räcker till för er så ni har även en hel drös streaming tjänster. Det är ganska uppenbart att ni ökat er konsumtion rejält och även om ni betalar mer så behöver det inte vara så, vi betalar som sagt ganska mycket mindre för mer.

Jag vill inte påstå att jag växte upp i något rikt område men så gott som alla jag kände hyrde iallafall 1 film i veckan, så dyrt var det ju inte. Min bästa kompis ägde en videobutik och där var alltid folk på den tiden tills strömnings tjänsterna tog över och hyrfilm dog.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, I'll rest my case.

Permalänk
Medlem

Fegisar, vågar inte ens stå för vad de ville. Självklart kan lösenordsdelning vara pirataktigt, men nu gnällde tillräckligt många så backar de

Permalänk
Medlem

Dagens problem kommer ur att man valt att förbjuda piratkopiering, hade man istället valt att beskatta piratkopiering så hade vi inte haft så många problem.
Nu känns det dock som att man både vill äta kakan och ha den kvar, när man tar betalt för att dela konton. Vore det inte bättre om man fick dela spel & film för en avgift istället?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ChaosClocker:

Om jag hyr en fysisk bluray film och ser på den med hela familjen och vänner, är jag brottsling då?

Tja … har du läst texten som brukar visas före/efter filmen (även på köpta skivor)? Den brukar gå ungefär så här:

⚠️ VARNING ⚠️

Innehållet på denna skiva får inte visas, helt eller delvis, i anslutning till biografer, bibliotek, hotell, vandrarhem, skolor, universitet, sjukhus, behandlingshem, parker, stränder, flygplatser, flygplan, bussar, campingplatser, fritidsgårdar, föreningslokaler, trädgårdar, balkonger, badrum, källare eller fönster.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Äh sluta vara såna snåljåpar.

Vi hade massa TV kanaler innan och betalade rätt mycket för det, nu kör vi streamingtjänster istället.

För 500 spänn får man ju massa o titta på utan reklam.

Bara en sån sak som att förr betalade man 500 spänn för att titta på TV med reklam var 10e minut.

Eller när man försöker titta på Youtube utan premium, hundra spänn i månaden för att slippa reklam och få tillgång till mer, lätt värt det.

Folk som gnäller över det, går ni o lånar grannens elvisp också?

Hade jag behövt betala 150 kr/mån för elvispen hade jag absolut övervägt att låna grannens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tja … har du läst texten som brukar visas före/efter filmen (även på köpta skivor)? Den brukar gå ungefär så här:

⚠️ VARNING ⚠️

Innehållet på denna skiva får inte visas, helt eller delvis, i anslutning till biografer, bibliotek, hotell, vandrarhem, skolor, universitet, sjukhus, behandlingshem, parker, stränder, flygplatser, flygplan, bussar, campingplatser, fritidsgårdar, föreningslokaler, trädgårdar, balkonger, badrum, källare eller fönster.

Fönster? Källare? Badrum? Vad får de allt ifrån?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Fönster? Källare? Badrum? Vad får de allt ifrån?

För tydlighetens skull ska jag understryka att jag parafraserade fritt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nu känns det dock som att man både vill äta kakan och ha den kvar, när man tar betalt för att dela konton. Vore det inte bättre om man fick dela spel & film för en avgift istället?

Precis det resonemanget körde microsoft när tror det vr xbox 360 skulle lanseras (eller one), Det var hur de förlorade hela generationen på ett E3 och Sony krossade konkurensen på konsolsidan. I de fallet gick de så långt att de ville att man registrerade sitt fysiska spel på sin konsol, sen när någon annan skulle starta det med samma skiva på annnan konsol så skulle det inte gå starta förens man betalade en avgift (dvs döda hela retromarknaden med flera följder än så).

Finns en anledning till att många fortfarande köper fysisk media, en är ju hur aggresiv filmbranshen är och nog alltid kommer vara.Som ex hur de prackar på biografer stora paket med filmer än enskilda filmer som de vill visa, och därmed höjer priserna till hur galna de är idag, tidigt i biograferns tid kunde man köpa en biljett och se filmer hela eftermiddagen, och biograferna tjänade mest på typ korv o bröd och popcorn inte filmerna).

Visserligen är det snack om digital media i detta fallet, och då är det ju dessutom ännu lägre kostnader för de som tillhandahåller tjänsten, gör man tjänsten bättre till bättre pris får man fler kunder, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Fäster ingen vikt kring britternas lagar, men väljer man att ingå ett avtal gällande underhållning så är tanken att bägge parter skall följa villkoren. Det är trots allt ingen mänsklig rättighet att förändra villkoren för något man inte själv äger. Och det är heller ingen skyldighet att man måste ingå ett avtal.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Känns som att lobbyverksamheten är stark bakom detta. Samma som med "kopieringsavgiften".

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

TV-kanaler för 500 spänn låter helt extremt! Vem betalade sånt? Inte ens hört talas om.

Jag antar att du aldrig har haft några film-kanaler eller sport-kanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du aldrig har haft några film-kanaler eller sport-kanaler?

Nej, och det var inget som fanns hos mina kompisar heller på den tiden. Vi hade parabolantenn, men bara nåt basutbud. Jag minns att jag kollade massvis på Sky One innan det blev kodat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Hade jag behövt betala 150 kr/mån för elvispen hade jag absolut övervägt att låna grannens.

Ge dom inga idéer om sådant som är än idag fredat . Bara vänta tills när vispen är uppkopplad. Då kommer det tillkomma en prenumerationsavgift á 29,90 kronor per månad med årlig indexhöjning om man vill kunna använda dom snabbaste lägena. Annars får man vara kvar på nivå 1 av 5.

Samhället ställs om mer och mer till att hyra saker än att få lov att äga dom.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Precis det resonemanget körde microsoft när tror det vr xbox 360 skulle lanseras (eller one), Det var hur de förlorade hela generationen på ett E3 och Sony krossade konkurensen på konsolsidan. I de fallet gick de så långt att de ville att man registrerade sitt fysiska spel på sin konsol, sen när någon annan skulle starta det med samma skiva på annnan konsol så skulle det inte gå starta förens man betalade en avgift (dvs döda hela retromarknaden med flera följder än så).

Finns en anledning till att många fortfarande köper fysisk media, en är ju hur aggresiv filmbranshen är och nog alltid kommer vara.Som ex hur de prackar på biografer stora paket med filmer än enskilda filmer som de vill visa, och därmed höjer priserna till hur galna de är idag, tidigt i biograferns tid kunde man köpa en biljett och se filmer hela eftermiddagen, och biograferna tjänade mest på typ korv o bröd och popcorn inte filmerna).

Visserligen är det snack om digital media i detta fallet, och då är det ju dessutom ännu lägre kostnader för de som tillhandahåller tjänsten, gör man tjänsten bättre till bättre pris får man fler kunder, svårare än så är det inte.

Registrera fysiska spel är dumheter, förlorar hela poängen med fysiska spel vilket såklart var medveten girighet. Jag kan dock tycka en avgift är rimlig för att registrera fler konton på samma spel, men den bör ju inte vara stor. Personuppgifter borde vara mer än nog.
Biografer är för mig döda, sedan min lokala biograf kräver mobilapp, men det är en annan fråga.
Digitalt borde det inte vara svårt att ta ut 10% avgift eller liknande för vidareförsäljning av spel och film mellan konton.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad är det du inte förstår med min uträkning? Låt oss titta på den igen :

Parabol TV : 500 kr / mån
Hyrfilm : 200 kr / mån
BIO : 100 kr / mån
----------------------
800 kr / mån

Låt oss då också flika in hur mitt konto ser ut idag :

Netflix : 129 kr / mån
HBO : 44,50 kr / mån
Amazon Prime : 59 kr / mån
Via play : 99 kr / mån
--------------------------
331,5 kr / mån

Vi har mer än halverat vår kostnad när vi gick över till strömningstjänster.

Netflix, Disney plus m,fl har självfallet extremt många kunder, vi pratar om globala företag här, inte Canal Digital eller hyrhaket nere på hörnet. Globala företag har stora omsättningar men också stora utgifter, vad kan det kosta att producera eller köpa in rättigheter för en film, serie? Jag gissar på DYRT!

Hur mycket av pengarna som når fram till producenterna har jag ingen insikt i, man kan hoppas på mer än förut iallafall.

Sen är såklart företag, företag, de finns till av 1 anledning och det är att tjäna pengar. Precis som de kommer göra allt för att maximera sin inkomst kommer din arbetsgivare gör allt för att hålla ner din lön.

Du jämför som att alla är precis som dig själv.

Med paraboltv'n du inkluderade där uppe så för det priset så ingick filmkanaler OCH säkerligen sportkanaler. Vare sig du vill streama eller se det på regulärtv så är det bra mycket mer pengar än det du räknat upp idag om du räknar med ett sportpaket, skulle gissa på att det blir ungefär samma kostnad om inte dyrare. Så gissar att du inte har det intresset.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Med paraboltv'n du inkluderade där uppe så för det priset så ingick filmkanaler OCH säkerligen sportkanaler. Vare sig du vill streama eller se det på regulärtv så är det bra mycket mer pengar än det du räknat upp idag om du räknar med ett sportpaket, skulle gissa på att det blir ungefär samma kostnad om inte dyrare. Så gissar att du inte har det intresset.

Ja jag har sport och film idag och vårat såg ut så här tills nyligen då vi stängde av Netflix och Apple TV:

Telia baspaket: ingår i föreningens avgift
Telia sport + Cmore Premium + Viaplay Total: 599kr
Disney+ 89kr
HBO 45kr
Netflix 129kr
Apple TV 59kr
Youtube lite 69kr

990kr totalt + det som föreningen betalar till Telia.

Och då är Telia sport paketet ganska kraftigt rabatterat jämfört med att skaffa dom tjänsterna separat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja jag har sport och film idag och vårat såg ut så här tills nyligen då vi stängde av Netflix och Apple TV:

Telia baspaket: ingår i föreningens avgift
Telia sport + Cmore Premium + Viaplay Total: 599kr
Disney+ 89kr
HBO 45kr
Netflix 129kr
Apple TV 59kr
Youtube lite 69kr

990kr totalt + det som föreningen betalar till Telia.

Och då är Telia sport paketet ganska kraftigt rabatterat jämfört med att skaffa dom tjänsterna separat..

Ja det blir lite skillnad mot @Jimmy 's 331,5 kr / mån.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Du jämför som att alla är precis som dig själv.

Med paraboltv'n du inkluderade där uppe så för det priset så ingick filmkanaler OCH säkerligen sportkanaler. Vare sig du vill streama eller se det på regulärtv så är det bra mycket mer pengar än det du räknat upp idag om du räknar med ett sportpaket, skulle gissa på att det blir ungefär samma kostnad om inte dyrare. Så gissar att du inte har det intresset.

Det som ingick för ca 500 kr / mån på Canal Digital var 25-30 kanaler, de flesta var värdelösa men kommer ihåg att jag tittade en del på Discovery och National Geographics samt History, ungarna tittade på Disney, Nickelodeon o.s.v.. det var steget upp från baspaketet och tror det kallades familj. Kan hända det fanns med en sport kanal med, tittar inte på sport så har inte koll på den biten.

Idag verkar priset ligga runt 400 kr för typ samma men de e ju inte konstigt, deras marknad kan inte vara lätt numera.

Sportpaket har alltid kostat pengar, vet folk som betalade 800-1000 kr / mån för att få tillgång till de sport kanaler de ville ha.

Det är inte svårt att hitta dyra kombinationer, vad jag menar är att kan man nöja sig med 2-3 tjänster så har man bra mycket mer utbud och flexibilitet än vad man hade för 10-15 år sen. Man kan titta på det man vill precis när man vill och man SLIPPER ALL REKLAM!! Det är helt rätt, vi betalade för att se reklam, ibland så ofta som var 10-15 min

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ja det blir lite skillnad mot @Jimmy 's 331,5 kr / mån.

Absolut, man kan köpa på sig allt man vill och man kan vara säker på att man får betala för det. Skulle säga att det fanns ingen motsvarighet till det där paketet för 900 kr för 15 år sen och hade det funnits hade det kostat många gånger mer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Absolut, man kan köpa på sig allt man vill och man kan vara säker på att man får betala för det. Skulle säga att det fanns ingen motsvarighet till det där paketet för 900 kr för 15 år sen och hade det funnits hade det kostat många gånger mer.

Motsvarigheten på den tiden var just parabol abg. Fanns inte mkt annat då. Så helt enkelt det man får räkna med.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Okay? Så vad hade man för 10-15 år sen då?

Marksänd TV,. SVT1, SVT2 och sen TV4.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Marksänd TV,. SVT1, SVT2 och sen TV4.

Nja, då hade marknätet i stort sett digitaliserats så det var några kanaler till även utan abonnemang. Många som inte hade något innan skaffade Boxer. Jag har för mig varianten utan betalkanalerna (alltså TV1000, Canal+ eller liknande) kostade 159 kr/mån plus någon kortavgift.