Storbritannien: "Lösenordsdelning bryter mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Du verkar ha missat en viktig bit, saker blir dyrare, det kostar mer att anställa folk, det kostar mer att köpa in prylar, det kostar med att skeppa grejer. Trots det är jag övertygad om att vi betalar mindre för film och serier än vad vi gjorde för 10-15 år sen. Så vad blir resultatet av det? Lägre kvalité såklart vilket är ganska tydligt.

Det är egentligen enkelt, gillar du inte priset dagens strömningstjänster, sluta konsumera.

Att rösta med sin plånbok är väl inte dumt men man måste inse att ibland har man inte koll på vad produktionen verkligen kostar vilket kan innebära att man får dra ner på kvalitén.

Finns en sak jag tycker du glömmer här, antalet som har dessa streamingtjänster vida överstiger det antal som förut gick och såg på bio eller betalade för vissa filmer/tjänster. Så deras intäkter har ökat enormt oavsett om deras kostnader även nu ökar. Dessutom får de in pengar månadsvis istället för engångssummor som tidigare.

"Den senaste rapporten från Netflix själva redovisar ett totalt användarantal på 209,18 miljoner" // 2:a februari 2022.

Tar vi ett snitt på ca 120:-/månaden per abonnemang blir det en jävla massa klirr i kassan, runt 25 miljarder i månaden. Så överlag och som helhet betalar VI (kollektivt) mer för serier och filmer i nuläget skulle jag vilja påstå.

Lägg därtill alla andra streamingtjänster folk betalar för så blir det astronomiska summor dessa bolag drar in varje månad till sina produktioner, där flertalet även har bio-intäkter, blu-ray/4k filmer etc.

Det ser mer ut som att man vill maximera vinster istället till varje pris, och som flera nämnt i tråden... ge sig på kunderna istället för att rannsaka sig själva och ta sig en funderare på VARFÖR man tappar kunder eller ha insikten att de nu faktiskt måste konkurrera MOT varandra. Men nej, det är konsumenternas fel att de inte kan fortsätta öka sina vinster gång på gång på gång.

Edit:
Disney+ hade 152 miljoner abonnenter 11:e augusti 2022.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mörksuggan:

Tror du den där Danska advokatfirman som skickade tusentals stämningar till folk i Sverige för ev. Nedladdad film kommer tillbaka fast gällande detta med användardelning?

Det hoppas jag verkligen inte. Nu vet jag inte hur det skulle funka med lagar i UK, men spontant känns det inte som att streamingtjänster kan dela med sig av användaruppgifter hur som till diverse advokatfirmor.

Som det ser ut nu är detta ju inget som är aktuellt i Sverige i alla fall, så vi slipper nog utpressning ett tag till!

Permalänk
Medlem

Praktiskt för företagen att få sånt här olagligt, då slipper dom ju själva betala för att jaga folk som bryter mot avtalet och kan tvinga samhället att betala för att jaga brottslingar.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan att använda VPN för att kringå regioner och att lösenordsdela är väl marginell, man kan diskutera vilket som är värst eller inte. Jag tycker dock att VPN, lösenordsdelning, "gråa nycklar" till OS/spel, etc, inte är speciellt mycket bättre än ren privat-piratning, som i sig är mindre allvarligt än att gå mot röd gubbe.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Finns en sak jag tycker du glömmer här, antalet som har dessa streamingtjänster vida överstiger det antal som förut gick och såg på bio eller betalade för vissa filmer/tjänster. Så deras intäkter har ökat enormt oavsett om deras kostnader även nu ökar. Dessutom får de in pengar månadsvis istället för engångssummor som tidigare.

"Den senaste rapporten från Netflix själva redovisar ett totalt användarantal på 209,18 miljoner" // 2:a februari 2022.

Tar vi ett snitt på ca 120:-/månaden per abonnemang blir det en jävla massa klirr i kassan, runt 25 miljarder i månaden. Så överlag och som helhet betalar VI (kollektivt) mer för serier och filmer i nuläget skulle jag vilja påstå.

Lägg därtill alla andra streamingtjänster folk betalar för så blir det astronomiska summor dessa bolag drar in varje månad till sina produktioner, där flertalet även har bio-intäkter, blu-ray/4k filmer etc.

Det ser mer ut som att man vill maximera vinster istället till varje pris, och som flera nämnt i tråden... ge sig på kunderna istället för att rannsaka sig själva och ta sig en funderare på VARFÖR man tappar kunder eller ha insikten att de nu faktiskt måste konkurrera MOT varandra. Men nej, det är konsumenternas fel att de inte kan fortsätta öka sina vinster gång på gång på gång.

Edit:
Disney+ hade 152 miljoner abonnenter 11:e augusti 2022.

Vad är det du inte förstår med min uträkning? Låt oss titta på den igen :

Parabol TV : 500 kr / mån
Hyrfilm : 200 kr / mån
BIO : 100 kr / mån
----------------------
800 kr / mån

Låt oss då också flika in hur mitt konto ser ut idag :

Netflix : 129 kr / mån
HBO : 44,50 kr / mån
Amazon Prime : 59 kr / mån
Via play : 99 kr / mån
--------------------------
331,5 kr / mån

Vi har mer än halverat vår kostnad när vi gick över till strömningstjänster.

Netflix, Disney plus m,fl har självfallet extremt många kunder, vi pratar om globala företag här, inte Canal Digital eller hyrhaket nere på hörnet. Globala företag har stora omsättningar men också stora utgifter, vad kan det kosta att producera eller köpa in rättigheter för en film, serie? Jag gissar på DYRT!

Hur mycket av pengarna som når fram till producenterna har jag ingen insikt i, man kan hoppas på mer än förut iallafall.

Sen är såklart företag, företag, de finns till av 1 anledning och det är att tjäna pengar. Precis som de kommer göra allt för att maximera sin inkomst kommer din arbetsgivare gör allt för att hålla ner din lön.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad är det du inte förstår med min uträkning? Låt oss titta på den igen :

Parabol TV : 500 kr / mån
Hyrfilm : 200 kr / mån
BIO : 100 kr / mån
----------------------
800 kr / mån

Låt oss då också flika in hur mitt konto ser ut idag :

Netflix : 129 kr / mån
HBO : 44,50 kr / mån
Amazon Prime : 59 kr / mån
Via play : 99 kr / mån
--------------------------
331,5 kr / mån

Vi har mer än halverat vår kostnad när vi gick över till strömningstjänster.

Netflix, Disney plus m,fl har självfallet extremt många kunder, vi pratar om globala företag här, inte Canal Digital eller hyrhaket nere på hörnet. Globala företag har stora omsättningar men också stora utgifter, vad kan det kosta att producera eller köpa in rättigheter för en film, serie? Jag gissar på DYRT!

Hur mycket av pengarna som når fram till producenterna har jag ingen insikt i, man kan hoppas på mer än förut iallafall.

Sen är såklart företag, företag, de finns till av 1 anledning och det är att tjäna pengar. Precis som de kommer göra allt för att maximera sin inkomst kommer din arbetsgivare gör allt för att hålla ner din lön.

Jag tror inte att din kostnad för "förr" är särskilt representativ för befolkningen. Och jag tror att det är extremt mycket vanligare att ett hushåll idag har en eller flera streamingtjänster än att ett hushåll från förr hade parabol, hyrde filmer, och gick på bio varje månad.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lysande om man får en sån varning för då kan man enkelt logga in på det andra kontot och leva rövare

Kul att någon förstod skämtet.

Btw...
@Sh4d0wfi3nd

Jag tog bara ditt alias för att du var först att svara i tråden.
Inget personligt.
Hoppas jag inte skrämde dig för mycket eller att du tog illa upp.

Permalänk
Medlem

Dom skulle enkelt kunna begränsa tittandet till en IP-adress eller en videoström i taget. Streamingtjänsterna har velat att folk delar med sig och blir serieberoende, och hoppas konvertera dessa till betalande kunder. Därför dom håller på med satellitkonton för USD 3 istället för bara stänga av och låta folk betala fullpris. Tycker Netflix är en bra tjänst, men tycker inte 3 USD är värt det för mig, då jag lika gärna kan kolla på Youtube/Rumble för att fördriva tiden.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Sötast

På jobb piratkopierar vi våra servrar och hårdvara i serverhallarna
Hemma piratkopierar jag barnens telefoner och de piratkopierar ibland speldatorn
Vi har piratkopierat dörrnycklarna trots att vi visste att vi borde haft 3 säkerhetsdörrar, en per person.
Copyswede kommer att avgiftsbelägga tangentbord då de kan användas för att skriva in lösenord

Vill be om ursäkt till alla som jag lämnat arbetslösa i mitt slarv och om era barn tyvärr har dött av svält på grund av vilken hemsk person jag är som tillåtit en sådan enorm och oreperbar skada till företagen, dess anställdas och deras familjer och deras barn och deras hund, samt sist men inte minst hundens loppor, för att det finns ännu mindre levande ting i hunden.....

FÖRLÅT

PS, bilden är inte gratis och jag betalde inte för den. Far åt helvete.

Permalänk

Själv har jag nästan slutat piratkopiera...

Av den enkla anledningen att det mesta är skit och inte ens värt att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul att någon förstod skämtet.

Btw...
@Sh4d0wfi3nd

Jag tog bara ditt alias för att du var först att svara i tråden.
Inget personligt.
Hoppas jag inte skrämde dig för mycket eller att du tog illa upp.

Haha, ko-lugnt. Jag fattade direkt att du bara tog ett exempel.
Men för säkerhets skull, hoppas du inte också har hunter2 som lösen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad är det du inte förstår med min uträkning? Låt oss titta på den igen :

Parabol TV : 500 kr / mån
Hyrfilm : 200 kr / mån
BIO : 100 kr / mån
----------------------
800 kr / mån

Låt oss då också flika in hur mitt konto ser ut idag :

Netflix : 129 kr / mån
HBO : 44,50 kr / mån
Amazon Prime : 59 kr / mån
Via play : 99 kr / mån
--------------------------
331,5 kr / mån

Vi har mer än halverat vår kostnad när vi gick över till strömningstjänster.

Netflix, Disney plus m,fl har självfallet extremt många kunder, vi pratar om globala företag här, inte Canal Digital eller hyrhaket nere på hörnet. Globala företag har stora omsättningar men också stora utgifter, vad kan det kosta att producera eller köpa in rättigheter för en film, serie? Jag gissar på DYRT!

Hur mycket av pengarna som når fram till producenterna har jag ingen insikt i, man kan hoppas på mer än förut iallafall.

Sen är såklart företag, företag, de finns till av 1 anledning och det är att tjäna pengar. Precis som de kommer göra allt för att maximera sin inkomst kommer din arbetsgivare gör allt för att hålla ner din lön.

Vet inte om jag håller med dig här. Så jäkla irriterande att varenda jäkla företag ska ha en egen streamingtjänst, tacka sjutton för att folk delar lösenord när t.ex en barnfamilj ska ha alla tjänster som barnens favoritprogram finns på.

Netflix var bra när det kom för man slapp helt piratkopiera, när det kom så fanns nästan allt och det som inte fanns på svenska netflix var det bara att använda en vpn för att kika på amerikanska netflix.

Vi hade dessa innan jag började rensa:
Netflix 179 kr / månad
Viaplay: 129 kr / månad
HBO: 89 kr / månad
Disney+: 89 kr / månad
Telia IPTV: ~550 kr / månad
Youtube premium: 129 kr /månad
Amazon Prime TV: 59 kr / månad
Summa: 1224 kr per månad på enbart streamingtjänster och linjär tv.

Sa upp flera av dom och funderar även på att säga upp netflix enbart för att dom bara producerar eget skit(min åsikt) numera.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Är det verkligen svårt att förstå? Tekniken gör det enkelt att dela med sig och det har visat sig att folk utnyttjar det på ett vis som inte är tänkt(utifrån priset). Det handlar högst troligt inte om en och annan familj som delar med sig till 1 annan familj\kompis.

Säg att du kör 4 streamingtjänster och betalar ca 400 kr i månaden för det. Du har 3 nära vänner plus en släkt med ytterligare 3 familjer som alla kör någon form av strömning. Ni går samman och delar på dina streaming konton, det betyder att ni betalar ca 60 kr / vardera i månaden för samma utbud. "Filmbranschen" får alltså in 400 kr / mån istället för 2800 kr / mån, man kan väl tänka sig att i deras räkneexempel är det långt många fler.

Det är egentligen enkelt, köper man en tjänst så är den ämnad för dig och möjligen ditt hushåll, inget annat, det borde vara uppenbart?

Ja faktiskt. Om de nu har säg fyra profiler per konto så får väl upp till fyra personer titta? Jag kommer ju inte åt min profil om någon jag lånat ut till tittar liksom. Vad är problemet? Det är typ som om en pizzabagare skulle bli arg på att 9 pers delar på två familjepizzor istället för att alla köper varsin vanlig pizza. Stryp möjligheten nu så kommer konsumenter flytta till tjänster med den möjligheten.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt, Spotify Family + Netflix + nåtannat är för de flesta familjer förmodligen billigare än kabel-TV/parabol + LP/CD-skivor + hyrfilmer + bio var för 25 år sedan. Men på det stora hela, om man räknar in dator/konsoll-spel, mobilspel (och mobiltelefoner), etc, så tror jag att "nöjeskontot" för de flesta är större idag än för 25 år sedan. Visst var spel till Gamecube dyrt exempelvis. Men de flesta hade inte Gamecube. Osv. Skulle vilja se statistik på detta, det finns säkert nånstans. (nöjesbudget då och nu, enbart "teknik" inräknat - inte restauranger och resor och annat strunt).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Netflix dödade piratkopiering.
Sen kom 12 andra tjänster och filmerna försvann från Netflix... Så marknaden livade upp piratkopieringen.

Kanske borde streamingtjänster likställas med butiker som säljer fysisk media? Alltså en butik är ju återförsäljare och köper in X antal kopior av senaste Pixarfilmen, Disney har ju inte en egen fysisk butik och att man bara kan köpa deras filmer från den egna butiken. Apple har sina egna butiker men dom säljer även till återförsäljare. Så kanske det borde fungera med streaming? Klart det skapar ju nya problem och att tvinga företag att ge ut sitt material på konkurrenters tjänster kanske inte är en bra idé. Men på något vis måste man ju lösa detta. Annars blir det bara piratkopiering igen för många.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag tror inte att din kostnad för "förr" är särskilt representativ för befolkningen. Och jag tror att det är extremt mycket vanligare att ett hushåll idag har en eller flera streamingtjänster än att ett hushåll från förr hade parabol, hyrde filmer, och gick på bio varje månad.

Okay? Så vad hade man för 10-15 år sen då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Vet inte om jag håller med dig här. Så jäkla irriterande att varenda jäkla företag ska ha en egen streamingtjänst, tacka sjutton för att folk delar lösenord när t.ex en barnfamilj ska ha alla tjänster som barnens favoritprogram finns på.

Netflix var bra när det kom för man slapp helt piratkopiera, när det kom så fanns nästan allt och det som inte fanns på svenska netflix var det bara att använda en vpn för att kika på amerikanska netflix.

Vi hade dessa innan jag började rensa:
Netflix 179 kr / månad
Viaplay: 129 kr / månad
HBO: 89 kr / månad
Disney+: 89 kr / månad
Telia IPTV: ~550 kr / månad
Youtube premium: 129 kr /månad
Amazon Prime TV: 59 kr / månad
Summa: 1224 kr per månad på enbart streamingtjänster och linjär tv.

Sa upp flera av dom och funderar även på att säga upp netflix enbart för att dom bara producerar eget skit(min åsikt) numera.

Jag hoppas du inser att den där listan är extrem, de flesta hushåll har troligen 2-3 streaming tjänster på sin höjd idag.

Det är dock intressant att höra vad ni hade för 10-15 år sen som kunde jämföras med den där listan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Ja faktiskt. Om de nu har säg fyra profiler per konto så får väl upp till fyra personer titta? Jag kommer ju inte åt min profil om någon jag lånat ut till tittar liksom. Vad är problemet? Det är typ som om en pizzabagare skulle bli arg på att 9 pers delar på två familjepizzor istället för att alla köper varsin vanlig pizza. Stryp möjligheten nu så kommer konsumenter flytta till tjänster med den möjligheten.

Tja, har du god relation med pizzabagaren så kommer han nog anse att du är lite snål Men oavsett, man kan inte jämföra film\mjukvara med en pizza, de styrs av helt olika regler av goda anledningar. För mig är det gansk uppenbart att profilerna finns där för att underlätta för familjen, inte att dela med sig av tjänsten till andra utanför hushållet. Men så länge som det går att missbruka, varför inte liksom.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Äh sluta vara såna snåljåpar.

Vi hade massa TV kanaler innan och betalade rätt mycket för det, nu kör vi streamingtjänster istället.

För 500 spänn får man ju massa o titta på utan reklam.

Bara en sån sak som att förr betalade man 500 spänn för att titta på TV med reklam var 10e minut.

Eller när man försöker titta på Youtube utan premium, hundra spänn i månaden för att slippa reklam och få tillgång till mer, lätt värt det.

Folk som gnäller över det, går ni o lånar grannens elvisp också?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryckster:

Själv har jag nästan slutat piratkopiera...

Av den enkla anledningen att det mesta är skit och inte ens värt att ladda ner.

Hehe ja, går det inte finansiera bra grejer så får man kapa kvalitén, det är ju ganska grundläggande. De e lite intressant faktiskt, man brukar säga att man får vad man betalar för men när det gäller film och serier så är allt för dyrt som inte är praktiskt taget gratis. Jag är glad att jag inte jobbar i den branschen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att det var särskilt vanligt att man konsumerade medier för så mycket pengar som en del av er räknar upp. Själv har jag aldrig lagt så mycket per år på ljud sen jag skaffade Spotify. Det motsvarar att köpa 15-20 CD per år, och det var jag aldrig i närheten av under 90-talet och tidiga 00-talet. Och ironiskt nog lyssnar jag knappt ens på musik, utan använder den nästan enbart för att göra spellistor av material som till 95 procent är från Sveriges Radio!

TV-kanaler för 500 spänn låter helt extremt! Vem betalade sånt? Inte ens hört talas om. Antingen hade man de marksända kanalerna via antenn, eller kabel-TV, eller så i en del fall parabolantenn men alls inga såna belopp för kort. Mycket gick att se utan kort också.

Bio varierar ju väldigt hur ofta man går. Jag har nog varit på bio ungefär en gång per år i snitt under mitt liv. Hyrfilm kanske 1-2 gånger per år från början av 90-talet till mitten av 00-talet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Går ju inte att jämföra ett TV-paket där t.ex. sport ingår med minsta streamingpaketen. Titta på vad Viaplay Total kostar eller C More Premium Plus...

Permalänk
Medlem

Om man använder VPN så kan det aldrig bevisas att man delat streamingtjänsten med en obehörig, eller förbjuder de även VPN i avtalen?

Skrivet av Mörksuggan:

Tror du den där Danska advokatfirman som skickade tusentals stämningar till folk i Sverige för ev. Nedladdad film kommer tillbaka fast gällande detta med användardelning?

Njord Law som lurade pensionärer att betala för något de inte gjort.
Dom var lika seriösa som nigeriabreven eller de som ringer pensionärer och försöker lura dom att signera med bankid men i finare förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@cyklonen:

Går ju inte att jämföra ett TV-paket där t.ex. sport ingår med minsta streamingpaketen. Titta på vad Viaplay Total kostar eller C More Premium Plus...

Förstår inte vad du vill ha sagt med detta. Jämföra vad med vad?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förstår inte vad du vill ha sagt med detta. Jämföra vad med vad?

TV-paket var dyra förr. Ta: https://web.archive.org/web/20000302223211/http://www.viasat....

219 kr då motsvarar 325 kr idag. MEN ska du ha Viaplay Medium som har en del sport så kostar det 379 kr/mån.

TV-paket idag inkluderar streaming/playtjänster. Streamingtjänster är samma sak som tv-kanaler rent rättighetsmässigt, det är inte samma sak som hyrvideo – därför katalogen på filmer är ganska snål på streamingtjänster.

Men säg att du vill se all hockey som sänds i Sverige, då behöver du både Viaplay Total och C More Premius Plus så 549 + 549 kr. Det går att spendera mycket idag också. Men visst, det gick att ha Canal Digital plus Viasat på satellit eller alla filmkanaler på kabeltv, eller att du köpte till alla porrkanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TV-paket var dyra förr. Ta: https://web.archive.org/web/20000302223211/http://www.viasat....

219 kr då motsvarar 325 kr idag. MEN ska du ha Viaplay Medium som har en del sport så kostar det 379 kr/mån.

TV-paket idag inkluderar streaming/playtjänster. Streamingtjänster är samma sak som tv-kanaler rent rättighetsmässigt, det är inte samma sak som hyrvideo – därför katalogen på filmer är ganska snål på streamingtjänster.

Men säg att du vill se all hockey som sänds i Sverige, då behöver du både Viaplay Total och C More Premius Plus så 549 + 549 kr. Det går att spendera mycket idag också. Men visst, det gick att ha Canal Digital plus Viasat på satellit eller alla filmkanaler på kabeltv, eller att du köpte till alla porrkanaler.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga. Det du rabblar upp nu har ju inget med mitt inlägg att göra. Det är som att du svarar nån annan men råkat citera fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga. Det du rabblar upp nu har ju inget med mitt inlägg att göra. Det är som att du svarar nån annan men råkat citera fel.

Detta var ju du?

Skrivet av cyklonen:

TV-kanaler för 500 spänn låter helt extremt! Vem betalade sånt? Inte ens hört talas om. Antingen hade man de marksända kanalerna via antenn, eller kabel-TV, eller så i en del fall parabolantenn men alls inga såna belopp för kort. Mycket gick att se utan kort också.

Om vi har typ 99-01 så de som hade både Viasat och Canal Digital – d.v.s. både TV1000 och Canal+. För typ 10 år sedan låg ett större TV-paket för drygt 500 kr, och du har alltid kunnat lägga till nischkanaler, utländska kanaler, porr och annat utöver det som ingår i paketen. Du började prata om motsvarande Viasat Bas som 2000 kostade 99 kr...

Om du vill vara extrem idag har du alla möjligheter.

Viaplay Total 549 kr/mån
C More Premium Plus 549 kr/mån
Disney+ 89 kr/mån
Discovery+ Sport Premium 349 kr/mån
HBO Max 69 kr/mån
Amazon Prime Video 59 kr/mån
Apple TV+ 89 kr/mån
Netflix Premium 179 kr/mån
SkyShowtime 79 kr/mån
Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta var ju du?

Om vi har typ 99-01 så de som hade både Viasat och Canal Digital – d.v.s. både TV1000 och Canal+. För typ 10 år sedan låg ett större TV-paket för drygt 500 kr, och du har alltid kunnat lägga till nischkanaler, utländska kanaler, porr och annat utöver det som ingår i paketen. Du började prata om motsvarande Viasat Bas som 2000 kostade 99 kr...

Om du vill vara extrem idag har du alla möjligheter.

Viaplay Total 549 kr/mån
C More Premium Plus 549 kr/mån
Disney+ 89 kr/mån
Discovery+ Sport Premium 349 kr/mån
HBO Max 69 kr/mån
Amazon Prime Video 59 kr/mån
Apple TV+ 89 kr/mån
Netflix Premium 179 kr/mån
SkyShowtime 79 kr/mån
Osv.

Men du kan ju inte räkna på hur mycket det KAN kosta, utan hur mycket folk faktiskt betalade. Bara för att man KAN ha, säg, tio streamingabonnemang, betyder det ju inte att alla, eller ens nån, har det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Helt galet om lösenordsdelning pågår om det är vuxna människor som har jobb och inte är 12-åriga barn. Antingen betalar man för en tjänst eller vara eller så avstår man den tjänsten eller varan. Undantag kan förstå om man delar canal digital eller liknande sjuka tjänster som tar ockerpriser 300-500 i månaden men att dela HBO eller Netflix som har så lågt pris är inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag hoppas du inser att den där listan är extrem, de flesta hushåll har troligen 2-3 streaming tjänster på sin höjd idag.

Det är dock intressant att höra vad ni hade för 10-15 år sen som kunde jämföras med den där listan.

Innan streaming ingick linjär tv precis som nu i avgiften till bostadsrättsföreningen, ett basutbud på 8-10 kanaler. Jag hade alltså ingen fast månadsavgift i kategorin tv/serier/film/musik på den tiden.

Idag har jag
Apple One familj för 249
Netflix för 179
Disney+ för 89
HBO Max för 89

Frun har Cmore för 149
Frun har Viaplay för 129

Däremot hyrde vi film lite nu och då, på slutet hyrde man tre filmer för en hundring i en vecka, vi köpte även en del filmer och musik förr.

Summa summarum, vi lägger betydligt mer pengar idag än förr. Vi har inget problem med detta, det är ju en prioriteringsfråga vad man väljer att lägga sina pengar på.

Jag köper och hur fortfarande filmer på iTunes, om det är något man inte orkar vänta på.