Byta ut nätaggregat i förebyggande syfte?

Permalänk
Medlem

Byta ut nätaggregat i förebyggande syfte?

Hej!

Jag undrar om nätaggregat brukar ta med sig andra komponenter när det väl fallerar? Jag har ett Corsair HX 850W 80+ som jag använt i över 12 år, och har inte märkt något problem med det över huvud taget, dock så har nästan alla andra komponenter blivit utbytta under tiden. Min tanke är att ifall nätaggregatet brukar göra sönder andra komponenter så kanske det är lika bra att köpa ett motsvarande nytt i och med att övriga komponenter är värda några gånger mer än vad ett nytt nätaggregat skulle kosta. Eller tycker ni att det bara är att köra på tills det gamla ger sig ifall de inte brukar hända något mer än att det bara slutar leverera ström?

Permalänk
Skrivet av MT-Adam:

Hej!

Jag undrar om nätaggregat brukar ta med sig andra komponenter när det väl fallerar? Jag har ett Corsair HX 850W 80+ som jag använt i över 12 år, och har inte märkt något problem med det över huvud taget, dock så har nästan alla andra komponenter blivit utbytta under tiden. Min tanke är att ifall nätaggregatet brukar göra sönder andra komponenter så kanske det är lika bra att köpa ett motsvarande nytt i och med att övriga komponenter är värda några gånger mer än vad ett nytt nätaggregat skulle kosta. Eller tycker ni att det bara är att köra på tills det gamla ger sig ifall de inte brukar hända något mer än att det bara slutar leverera ström?

Det ”borde” inte göra mer skada än att det slutar leverera ström, och jag kan inte på rak arm komma ihåg att jag varit med om något annat under >20 år som servertämjare och ännu längre än så som hobbyist.

Men jag vet att det finns folk här på forumet som råkat ut för brända moderkort och grejer så det är väl tyvärr som vanligt att man får gissa sig till om det är dyrare att byta PSU ibland än att byta andra komponenter i händelse av extrem otur.

Permalänk
Medlem

Nog dags och köpa nytt ifall du ska köra strömkrävande delar som drar 400w+ för närvarande enligt recensioner eller egna test med watt mätare kanske.

Mer troligt att nätagget inte tar med sig något i graven med den kvaliten Corsairs HX nätagg har faktiskt.
Dock blir det lite trökigt och vänta på nätagg när det väl ger upp om du inte köper ett och har väntande hemma tills dess skulle jag tro.

Även om det fortfarande kanske kan leverera 350 - 400w eller hur mkt datorn för närvarande drar i 3 - 5 år till så har det ju hänt en del sedan dess på den fronten med nätagg också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Maskinerna på jobbet går i 20-25 år utan att man byter några nätagg förebyggande och där kostar väl korten i ett elskåp nog över hundra tusen att byta om de skulle slå sönder nått.. Där dimensionerar man väl sällan 50% överkapacitet heller.

Jag skulle bytt om jag vore ute efter ny funktionalitet, typ som tystare eller effektivare.
Eller för att fläkten är kass t ex.

Bra elektronik som används håller rätt länge.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era erfarenheter; då kör jag glatt på med mitt gamla nätagg tills det säger adjö! Har en laptop att använda ifall den stationära inte skulle vara brukbar på någon vecka, så det är absolut ingen katastrof med ett stillestånd. Kanske blir en investering i en energimätare för att se hur många procent överkapacitet man har, mest för skoj skull men även för att se att man ligger <50% vilket jag tror

Permalänk
Medlem

Köpte ett Corsair VX550w 2008 som vad jag vet fortfarande tuffar på (sålde datorn förra året). Har bland annat kört ett r9 280 med det + överklockad i7 3770k.

Corsairs nätagg från den tiden är verkligen kvalitet

Permalänk
Medlem

Att byta från ett nätagg som bevisligen inte har några tillverkningsfel eller defekter till ett nytt obeprövat är också en risk i sig. Jag skulle bara bytt om det uppstår problem.

Sen är väl äldre nätagg inte lika bra på att hantera strömspikar som nyare så är du inne på att skaffa väldigt strömkrävande CPU/GPU kan det vara värt att byta. Strömförbrukningen kan variera mycket kraftigare över tid med nyare komponenter p.g.a. effektivare strömsparlägen och högre peak-förbrukning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Hej!

Jag undrar om nätaggregat brukar ta med sig andra komponenter när det väl fallerar? Jag har ett Corsair HX 850W 80+ som jag använt i över 12 år, och har inte märkt något problem med det över huvud taget, dock så har nästan alla andra komponenter blivit utbytta under tiden. Min tanke är att ifall nätaggregatet brukar göra sönder andra komponenter så kanske det är lika bra att köpa ett motsvarande nytt i och med att övriga komponenter är värda några gånger mer än vad ett nytt nätaggregat skulle kosta. Eller tycker ni att det bara är att köra på tills det gamla ger sig ifall de inte brukar hända något mer än att det bara slutar leverera ström?

Vad har du för delar idag? HX var väldigt bra på sin tid men nätaggen har blivit bättre på år, främst stabilare och renare ström utöver effektiviteten.
Stabilt ändå att fläkten i nätagget klarat sig i 12år och inte är semipassivt.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gissa att ett nätaggregat slits fortare om man sätter på och stänger av det varje dag. Så pass lång tid att komponenterna antar rumstemperatur. Om man har det påslaget (eller avstängt) hela tiden så lär inte komponenterna slitas lika fort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Hade ett HX750 från samma tid som small 2017 några dagar efter att det inte använts på ett år (skrämde skiten ur mig). Det tog inga komponenter men jag hade nog bytt ut det för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör ett XFX Pro series 850W sen januari 2013 och känner väl lite att det får rulla tills det ger sig. Är inte speciellt orolig att det tar något med sig, bra kvalite utifrån recensioner på den tiden så det får tuffa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Köpte ett Corsair VX550w 2008 som vad jag vet fortfarande tuffar på (sålde datorn förra året).
-
Corsairs nätagg från den tiden är verkligen kvalitet

Det var nog på den tiden som VX-serien tillverkades av Seasonic, så det lär hålla många år till. Exempelvis TX-serien från samma tidpunkt var av lägre kvalitet, trots att de var dyrare.
Jag lånade ut ett sådant VX och fick aldrig tillbaka det, rullar på än. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Tack så mycket för era erfarenheter; då kör jag glatt på med mitt gamla nätagg tills det säger adjö! Har en laptop att använda ifall den stationära inte skulle vara brukbar på någon vecka, så det är absolut ingen katastrof med ett stillestånd. Kanske blir en investering i en energimätare för att se hur många procent överkapacitet man har, mest för skoj skull men även för att se att man ligger <50% vilket jag tror

Kolla gärna upp hur nivåerna ser ut på t.ex. 12V-linan med OCCTs PSU-test eller liknande.

Jag hade två dåliga gamla Antec HCG620 som hade tuffat på bra i många år tyckte jag, men hade haft lite grafikkortsproblem med blåskärmar ett tag. Bytte till ett äldre, mindre strömkrävande kort (misstänkte inte PSU i det läget) som funkade bättre.

Efter något år började det också krångla och då kollade jag med OCCT för att se om GPU-temp eller liknande var hög, men det var min 12V som dippade neråt 11V ibland under belastning bland annat.

Var kassa kondingar i alla fall och det var troligtvis det som sabbade mina grafikkort. Fick aldrig liv i det ena igen. Kollade min filserver med likadant agg och det var lika dåligt, men där körde jag bara inbyggd grafik.

Med nytt nätagg funkade det enklare kortet hyfsat iaf, bara några konstiga häng då och då i något år tills jag nyligen bytte upp mig till ett 6700XT.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Hej!

Jag undrar om nätaggregat brukar ta med sig andra komponenter när det väl fallerar? Jag har ett Corsair HX 850W 80+ som jag använt i över 12 år, och har inte märkt något problem med det över huvud taget, dock så har nästan alla andra komponenter blivit utbytta under tiden. Min tanke är att ifall nätaggregatet brukar göra sönder andra komponenter så kanske det är lika bra att köpa ett motsvarande nytt i och med att övriga komponenter är värda några gånger mer än vad ett nytt nätaggregat skulle kosta. Eller tycker ni att det bara är att köra på tills det gamla ger sig ifall de inte brukar hända något mer än att det bara slutar leverera ström?

Ett svar som verkar populärt på både Sweclockers on andra forum är att du absolut måste byta nätaggregat med jämna mellanrum och att det med stor sannolikhet kommer att ta död på dina andra komponenter annars. Har än så länge inte sett något underlag för detta.

Jag skulle tro att jag har varit i kontakt med minst ett halvt dussin trasiga nätaggregat från modern tid (säg 2010+, har sett allt för många nätaggregat från run 2005 med döda kondensatorer). Inte ett enda av dessa har tagit med sig andra komponenter. Det var till och med en gång då en användare hade använt en SATA-strömkabel från ett EVGA-nätaggregat till ett Corsair-nätaggregat, vilket gav ut fel spänningar på SATA-kontakten. Inte ens detta tog död på disken, utan datorn startade helt enkelt inte (eller rättare sagt startade i någon bråkdels sekund innan nätaggregatets skyddsmekanismer slog ifrån).

Ett högkvalitativt nätaggregat kommer utrustat med alla möjliga skyddsmekanismer som bryter strömmen helt om någonting inte skulle ligga inom rimliga gränser. Och visst, om du går och köper "BIGPOWER 1600W 95+ DIAMOND" för 300 kr på Aliexpress kanske det inte har några skyddsmekanismer, men sådana nätaggregat borde inte användas till att börja med.

För övrigt kan det ofta vara fallet att vissa produkter har störst sannolikhet att dö under de första åren, ofta på grund av tillverkningsfel eller delvis defekta komponenter. Detta kan mycket väl vara fallet med nätaggregat, även om jag inte har någon statistiskt signifikant data för att bekräfta det. Kan säga att det inte är helt ovanligt att nätaggregat dör inom de första 2-3 åren, men att det i min erfarenhet inte har varit så många som dör efter 4-8 år.

Sedan kan det givetvis finnas andra anledningar till att byta nätaggregat. Nätaggregaten för 10+ år sedan var ofta inte gjorda för att en individuell komponent skulle dra 500+ W. Om de kunde leverera 1200+ W var detta ofta till 3-4 grafikkort på 200-300 W styck. Nu när det istället kan vara så att en komponent ensamt drar 500 W kan vissa gamla nätaggregat stöta på problem (vanligtvis att OPP/OCP slår ifrån).

Permalänk
Medlem

Gick i samma tankar som du nu när jag uppgraderade min dator till RTX 4080 och AMD Zen 4. Har ett Corsair AX850W 80+ gold från 2010 som jag upplever fungerar hur bra som helst.

Jag behåller nätaggregatet något år till! Eller när jag hittar ett Seasonic på minst samma watt för ett jättelockande pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att byta från ett nätagg som bevisligen inte har några tillverkningsfel eller defekter till ett nytt obeprövat är också en risk i sig. Jag skulle bara bytt om det uppstår problem.

Varför skulle det vara en risk? Att köpa ett nytt Corsair ty RM-serien vilket är HX motsvarighet idag är absolut noll risk, ett mycket bättre nätagg på det.
Efter 12år så är det bara en tidsfråga innan fläkten ger upp och kondensatorerna degraderas så 1000w på etiketten betyder inte att den klarar den lasten idag även om Corsair brukade gå att pressa en bit över spec innan nätagget slog ifrån på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Varför skulle det vara en risk? Att köpa ett nytt Corsair ty RM-serien vilket är HX motsvarighet idag är absolut noll risk, ett mycket bättre nätagg på det.
Efter 12år så är det bara en tidsfråga innan fläkten ger upp och kondensatorerna degraderas så 1000w på etiketten betyder inte att den klarar den lasten idag även om Corsair brukade gå att pressa en bit över spec innan nätagget slog ifrån på den tiden.

Följande artikel kanske hjälper dig att förstå konceptet:
https://www.researchgate.net/publication/28127601_Why_do_the_...

Permalänk
Medlem

Nya grejer är inte bra dom heller. Har hört ett begrepp som kallas badkarskurvan. Om man snittar ett badkar på längden så är det högt i början och sedan lågt tills man kommer till andra änden. När det gäller teknik så avslöjas fel i tillverkningen i början. När detta är fixat kan det fungera bra ända tills det börjar bli utslitet. Då kommer felen och kurvan stiger på slutet. Detta hört i flygvapnet. Om det gäller elektronik kan man ju fundera på. Men att skruva i burken är inte bra det heller. Det gjordes försök med att förlänga tillsynstiderna på J35 för att se om dom var optimala. Uppkomna fel reparerades naturligtvis men resultatet var att dom fungera bäst om man inte rörde något. Tillsynstiderna fördubblades. Vad som var optimal tid mellan tillsyn fick vi aldrig veta. Detta gällde elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det var nog på den tiden som VX-serien tillverkades av Seasonic, så det lär hålla många år till. Exempelvis TX-serien från samma tidpunkt var av lägre kvalitet, trots att de var dyrare.
Jag lånade ut ett sådant VX och fick aldrig tillbaka det, rullar på än. 😂

Vx 550w var cwt men bra tillverkar det med vx450 som jag har var seasonic corsiar har blandat ganska mkt. men finns dåliga cwt med. Hx 750w/850 är med cwt. Jag hade kört vidare!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vx 550w var cwt men bra tillverkar det med vx450 som jag har var seasonic corsiar har blandat ganska mkt. men finns dåliga cwt med. Hx 750w/850 är med cwt. Jag hade kört vidare!

Köpte på mig ett par stycken extra när dem slutade tillverkas teknikmagasinet sålde Vx 450w för 299kr sjukt bra pris för det agget även idag,

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Gick i samma tankar som du nu när jag uppgraderade min dator till RTX 4080 och AMD Zen 4. Har ett Corsair AX850W 80+ gold från 2010 som jag upplever fungerar hur bra som helst.

Jag behåller nätaggregatet något år till! Eller när jag hittar ett Seasonic på minst samma watt för ett jättelockande pris.

Ditt seasonic bygge klarar lätt 10 år till:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ett svar som verkar populärt på både Sweclockers on andra forum är att du absolut måste byta nätaggregat med jämna mellanrum och att det med stor sannolikhet kommer att ta död på dina andra komponenter annars. Har än så länge inte sett något underlag för detta.

Jag skulle tro att jag har varit i kontakt med minst ett halvt dussin trasiga nätaggregat från modern tid (säg 2010+, har sett allt för många nätaggregat från run 2005 med döda kondensatorer). Inte ett enda av dessa har tagit med sig andra komponenter. Det var till och med en gång då en användare hade använt en SATA-strömkabel från ett EVGA-nätaggregat till ett Corsair-nätaggregat, vilket gav ut fel spänningar på SATA-kontakten. Inte ens detta tog död på disken, utan datorn startade helt enkelt inte (eller rättare sagt startade i någon bråkdels sekund innan nätaggregatets skyddsmekanismer slog ifrån).

Ett högkvalitativt nätaggregat kommer utrustat med alla möjliga skyddsmekanismer som bryter strömmen helt om någonting inte skulle ligga inom rimliga gränser. Och visst, om du går och köper "BIGPOWER 1600W 95+ DIAMOND" för 300 kr på Aliexpress kanske det inte har några skyddsmekanismer, men sådana nätaggregat borde inte användas till att börja med.

För övrigt kan det ofta vara fallet att vissa produkter har störst sannolikhet att dö under de första åren, ofta på grund av tillverkningsfel eller delvis defekta komponenter. Detta kan mycket väl vara fallet med nätaggregat, även om jag inte har någon statistiskt signifikant data för att bekräfta det. Kan säga att det inte är helt ovanligt att nätaggregat dör inom de första 2-3 åren, men att det i min erfarenhet inte har varit så många som dör efter 4-8 år.

Sedan kan det givetvis finnas andra anledningar till att byta nätaggregat. Nätaggregaten för 10+ år sedan var ofta inte gjorda för att en individuell komponent skulle dra 500+ W. Om de kunde leverera 1200+ W var detta ofta till 3-4 grafikkort på 200-300 W styck. Nu när det istället kan vara så att en komponent ensamt drar 500 W kan vissa gamla nätaggregat stöta på problem (vanligtvis att OPP/OCP slår ifrån).

Skrivet av TMG:

Följande artikel kanske hjälper dig att förstå konceptet:
https://www.researchgate.net/publication/28127601_Why_do_the_...

Först finns inte underlag och sen säger du en sak utan att själv ha underlag.

Ett äldre nätagg behöver inte ta sönder datorn men sannolikheten är större, har inga siffror men försök att hitta något som inte säger att högre rippelström eller allt för varierande volt på diverse linor är bra för elektriska komponenter, lägg till att komponenten använts i många år så kommer effektiviteten i kondensatorerna bara blivit sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Först finns inte underlag och sen säger du en sak utan att själv ha underlag.

Ett äldre nätagg behöver inte ta sönder datorn men sannolikheten är större, har inga siffror men försök att hitta något som inte säger att högre rippelström eller allt för varierande volt på diverse linor är bra för elektriska komponenter, lägg till att komponenten använts i många år så kommer effektiviteten i kondensatorerna bara blivit sämre.

Vänligen hitta inte på saker som jag inte har sagt. Jag har varit tydlig i mitt ordval med att framföra att det scenariot som jag presenterade endast var en möjlighet.

"För övrigt kan det ofta vara fallet att vissa produkter..."
"Detta kan mycket väl vara fallet med nätaggregat, även om jag inte har någon statistiskt signifikant data för att bekräfta det"

Sedan kan du inte bara hitta på någonting och sedan säga "försök att hitta något som säger emot det". Läs på om "burden of proof".

Om det inte finns några underlag för en teori eller en annan skulle det rimliga vara att inte anta att någon av dem är definitivt sann. Sedan stöder min empiriska data på ett halvt till ett dussin trasiga nätaggregat att min teori gäller, men det är som sagt inte statistiskt signifikant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Vänligen hitta inte på saker som jag inte har sagt. Jag har varit tydlig i mitt ordval med att framföra att det scenariot som jag presenterade endast var en möjlighet.

"För övrigt kan det ofta vara fallet att vissa produkter..."
"Detta kan mycket väl vara fallet med nätaggregat, även om jag inte har någon statistiskt signifikant data för att bekräfta det"

Sedan kan du inte bara hitta på någonting och sedan säga "försök att hitta något som säger emot det". Läs på om "burden of proof".

Om det inte finns några underlag för en teori eller en annan skulle det rimliga vara att inte anta att någon av dem är definitivt sann. Sedan stöder min empiriska data på ett halvt till ett dussin trasiga nätaggregat att min teori gäller, men det är som sagt inte statistiskt signifikant.

Fel ordval av mig, finns inget bra med rippel och det går inte att hitta något som säger motsatsen, det är en biprodukt och i moderna bra nätagg så filtreras majoriteten bort, på äldre nätdelar och säkert än idag beroende på val utav platform och tillverkare. Om en komponent i datorn har går sönder så är nätagget delvis/själva boven i dramat trots att det fungerar som det ska i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Fel ordval av mig, finns inget bra med rippel och det går inte att hitta något som säger motsatsen, det är en biprodukt och i moderna bra nätagg så filtreras majoriteten bort, på äldre nätdelar och säkert än idag beroende på val utav platform och tillverkare. Om en komponent i datorn har går sönder så är nätagget delvis/själva boven i dramat trots att det fungerar som det ska i övrigt.

Visst är bättre spänningsreglering alltid bättre, men det har snarare med kvaliteten på nätaggregatet att göra än åldern. I ett väldesignat nätaggregat går kondensatorerna kallt och får därmed närmast oändlig livslängd (deras livslängd ökar exponentiellt med lägre temperatur). I sådana fall är det ju snarare en fråga om att uppgradera från ett dåligt eller medelmåttligt nätaggregat till ett bra, och inte åldern. Finns många nya nätaggregat idag som är betydligt sämre än de bättre nätaggregaten för 10 år sedan.

Nu har jag inte kollat upp men jag gissar att TS nätaggregat är en rätt så bra modell. Även om det kanske går att få ner ripple med 20 mV är det så lite att det inte spelar någon roll, möjligen med undantag för extremöverklockning.