Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Folk är bra fräcka alltså. Tänker bara på sig själva, inte att de orsakar problem för någon annan. Bra att du stod på dig och att snåljåpen fick lägga 6 timmar på ingenting.

Personligen har jag inget emot kontanter, men att byta betalmetod från den överenskomna bör det vara skottpengar på.

Hade en kompis som skulle sälja sin säng, en gubbe åkte typ 4 timmar för att komma dit och hade med sig 3 tusen mindre och försökte argumentera att han åkt långt... Det finns ingen gräns på snålheten xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Factorial112:

dom har även pajat den på WebOS (vi har CX & G1), samt har sett samma hos folk med Samsung

innan var den lättöverskådlig med en kort synopsis & upplösning/hdr… i gränssnittet

nu ser man en stor blaffa, typ blu-rayfodral… ingen som helst info om handling, skådis eller nåt

så då tycker dom att man ska klicka in på varje bild, för att sen få en uppfattning om man vill se det eller inte

Det verkar som i den senaste uppdateringen av amazon video på android, så finns nu hoppa intro samt hoppa sammanställningen av föregående avsnitt

Permalänk
Medlem

Müslin smakar svagt av WC Duck efter att ha blivit stående ett tag i samma kasse. Jag kan ha synpunkten att flaskan borde hålla skunkdoften inuti och inte smitta av sig på annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Müslin smakar svagt av WC Duck efter att ha blivit stående ett tag i samma kasse. Jag kan ha synpunkten att flaskan borde hålla skunkdoften inuti och inte smitta av sig på annat.

Det är ett problem. Jag försöker packa alla "kemikalier", alltså tvättmedel, tvål och sånt, i en egen påse utan mat. Förr tog jag ofta en fryspåse för det om jag inte handlade så mycket, så blev det liksom lite separerat i påsen, men nu finns det ju inga sådana och de tunna papperspåsarna för frukt känns inte som de hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Müslin smakar svagt av WC Duck efter att ha blivit stående ett tag i samma kasse. Jag kan ha synpunkten att flaskan borde hålla skunkdoften inuti och inte smitta av sig på annat.

Skrivet av snajk:

Det är ett problem. Jag försöker packa alla "kemikalier", alltså tvättmedel, tvål och sånt, i en egen påse utan mat. Förr tog jag ofta en fryspåse för det om jag inte handlade så mycket, så blev det liksom lite separerat i påsen, men nu finns det ju inga sådana och de tunna papperspåsarna för frukt känns inte som de hjälper.

Detta låter intressant, ni båda får gärna utveckla!

Har aldrig upplevt problemet så jag undrar hur det kommer sig, köper ni varor och sedan står de tillsammans?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Detta låter intressant, ni båda får gärna utveckla!

Har aldrig upplevt problemet så jag undrar hur det kommer sig, köper ni varor och sedan står de tillsammans?

I det här fallet har sådant som inte är kylvaror blivit stående ett tag i kassen och i det ingick en påse müsli. Att pulvertvättmedel som är i en ej tät förpackning kan smitta av sig är inte så konstigt, men WC Duck är ju en i teorin tät plastflaska. Fast uppenbarligen bara i teorin…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Detta låter intressant, ni båda får gärna utveckla!

Har aldrig upplevt problemet så jag undrar hur det kommer sig, köper ni varor och sedan står de tillsammans?

Tvättmedel är väl den stora boven tror jag, och maskindiskmedel men det är ju typ samma sak. Alltså pulver som är ganska kraftigt parfymerat och giftigt som är förpackat i kartonger utan någon form av plastbarriär eller så. Kaustiksoda och liknande är inte så kul heller, men de köps ju rätt sällan och brukar ha i alla fall aningen bättre förpackningar. Ligger det i samma påse som något som är mottagligt för att andra lukter och smaker ska sätta sig, som müsli eller mjöl i en papperspåse, så sätter sig ofta lukt och smak på det, och pratar vi livsmedel utan förpackning, som frukt och grönsaker, så känns det ännu värre. När min tjej har handlat så har det hänt flera gånger att jag plockat upp exempelvis en citron ur påsen och den haft en massa tvättmedelspulver på sig. Nu tvättar jag citroner ändå, men alla gör ju inte det så den skulle ju kunna hamna i kylen med tvättmedel kvar på sig, och sen klyftas och ställas fram till maten exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tvättmedel är väl den stora boven tror jag, och maskindiskmedel men det är ju typ samma sak. Alltså pulver som är ganska kraftigt parfymerat och giftigt som är förpackat i kartonger utan någon form av plastbarriär eller så. Kaustiksoda och liknande är inte så kul heller, men de köps ju rätt sällan och brukar ha i alla fall aningen bättre förpackningar. Ligger det i samma påse som något som är mottagligt för att andra lukter och smaker ska sätta sig, som müsli eller mjöl i en papperspåse, så sätter sig ofta lukt och smak på det, och pratar vi livsmedel utan förpackning, som frukt och grönsaker, så känns det ännu värre. När min tjej har handlat så har det hänt flera gånger att jag plockat upp exempelvis en citron ur påsen och den haft en massa tvättmedelspulver på sig. Nu tvättar jag citroner ändå, men alla gör ju inte det så den skulle ju kunna hamna i kylen med tvättmedel kvar på sig, och sen klyftas och ställas fram till maten exempelvis.

Köp parfymfria varianter av allt som har med rengöring att göra. Det är ju oftast de starka parfymerna som ställer till det.

Kan se scenariot framför mig:
"Familj förgiftad av citron som kontaminerats med starkt parfymerat tvättmedel. Familjen hade köpt både tvättmedel och en citron som av ett litet förbiseende fått tvättmedel på sig och när citronen användes till deras panerade fiskfiléer som smaksättare fick flera i sig tvättmedel. Den enda som gick att rädda var dottern som inte tycker att citron passar till panerad rödspätta."

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Köp parfymfria varianter av allt som har med rengöring att göra. Det är ju oftast de starka parfymerna som ställer till det.

Kan se scenariot framför mig:
"Familj förgiftad av citron som kontaminerats med starkt parfymerat tvättmedel. Familjen hade köpt både tvättmedel och en citron som av ett litet förbiseende fått tvättmedel på sig och när citronen användes till deras panerade fiskfiléer som smaksättare fick flera i sig tvättmedel. Den enda som gick att rädda var dottern som inte tycker att citron passar till panerad rödspätta."

Helt fel, det är ju med parfymfritt man inte märker att det är fullt med PCB, DDT, PFAS, fosfat, zeoliter och arsenik i paneringen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Köp parfymfria varianter av allt som har med rengöring att göra. Det är ju oftast de starka parfymerna som ställer till det.

Kan se scenariot framför mig:
"Familj förgiftad av citron som kontaminerats med starkt parfymerat tvättmedel. Familjen hade köpt både tvättmedel och en citron som av ett litet förbiseende fått tvättmedel på sig och när citronen användes till deras panerade fiskfiléer som smaksättare fick flera i sig tvättmedel. Den enda som gick att rädda var dottern som inte tycker att citron passar till panerad rödspätta."

Kul att du just valde citronen som förgiftad/kontaminerad av tvättmedlet då citronen i många fall skulle kunna ersätta tvättmedlet när man tvättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Kul att du just valde citronen som förgiftad/kontaminerad av tvättmedlet då citronen i många fall skulle kunna ersätta tvättmedlet när man tvättar.

Det var ju inte jag som valde citronen det var @snajk och det var hans berättelse jag spann vidare på.

Permalänk
Medlem

QNAP NAS som måste ha specialvariant av försänkta skruvar för att det skall gå att stoppa in diskarnas vaggor i NASen när man monterat diskarna... Specialvarianten är att huvudet på skruvarna är mycket mindre än normalt.

Kan nog gå att tvinga in diskarna, men sedan får man inte ut dem.

Så ni som tänker köpa QNAP - glöm inte att köpa rätt variant på specialskruv som QNAP säljer separat, det följer inte med som standard.

Permalänk
Medlem

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Det finns olika sätt att ignorera folk. Det bästa är att börja prata om något helt annat, som om man inte hört att de pratar. Kom överens med andra som är lika trötta på gubbarna så att ni har ämnen ni kan dra upp så fort gubbarna börjar. Visa totalt ointresse istället för att argumentera emot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Köp parfymfria varianter av allt som har med rengöring att göra. Det är ju oftast de starka parfymerna som ställer till det.

Kan se scenariot framför mig:
"Familj förgiftad av citron som kontaminerats med starkt parfymerat tvättmedel. Familjen hade köpt både tvättmedel och en citron som av ett litet förbiseende fått tvättmedel på sig och när citronen användes till deras panerade fiskfiléer som smaksättare fick flera i sig tvättmedel. Den enda som gick att rädda var dottern som inte tycker att citron passar till panerad rödspätta."

Tja, jag vet inte om parfymen är problemet riktigt. En citron doppad i tvätt- eller diskmedel är nog lika ohälsosam oavsett om medlet är parfymerat eller ej liksom.

Skrivet av dauit:

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Jag har en kollega som jag generellt gillar, men som är väldigt religiös muslim och verkar tro på en hel del konspirationsteorier om diverse saker och så. Han har också en tendens att hylla Erdogan rätt kraftigt exempelvis. Jag har slutat ge mig in i diskussioner med honom för det är ingen idé. Börjar han spinna iväg om religion, varför alla borde köpa hus i Turkiet, att månlandningen var en bluff eller liknande så säger jag typ "det håller jag inte med om" eller "jag tror inte det stämmer", men sen går jag bara därifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa FÖRBANNADE parkeringsappar, där det finns 123856509812396 st olika. En stressad tvåbarnspappa med trött morgonhjärna (jag) startade parkeringen i fel p-app igår morse. Fick en tidig julklapp i form av en gul "slipp" på vindrutan. God jul HOJAB P-Service och Securitas!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Oavsett var man står i olika frågor stör jag mig på kollegor som försöker fiska i var man själv står. Låt mig vara privat, om vi hade varit nära vänner hade jag kanske delat med mig av det. Har en kollega som ville fiska i min privatekonomi, för att han verkade bli uppenbart kränkt över att jag köpt radhus. Han sa "Oj. Det har inte vi råd med", som om att han och jag skulle ha samma ekonomiska förutsättningar bara för att vi är kollegor och har samma tjänst.

Dessutom är han väldigt öppen med varenda privatärende han uträttar, ibland vill man kanske inte höra om en kollegas koloskopi. Det är som att han förväntar sig att alla andra ska vara lika transparenta som han själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

[...]

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Skrivet av serafim:

Det finns olika sätt att ignorera folk. Det bästa är att börja prata om något helt annat, som om man inte hört att de pratar. Kom överens med andra som är lika trötta på gubbarna så att ni har ämnen ni kan dra upp så fort gubbarna börjar. Visa totalt ointresse istället för att argumentera emot.

+1 på @serfafim s strategi. De (likt vi alla gör mer eller mindre) letar efter information som bekräftar den egna värlsbilden. Om världsbilden innehåller att "alla andra är lurade", så blir det faktum att du och andra argumenterar emot bara ytterligare "bevis" för att de har rätt. När någon väl kommit in i en sådan spiral är det väldigt svårt att bryta den med argument.

Att ni tar upp andra ämnen kan också vara nyttigt för personerna själva, det är bra för dem att påminnas om att det finns andra saker i livet än deras "hobby".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Andra?
Fy fan jag är 36 år och nyligen fått veta att jag har diskbråck mellan c4 och c5. Lider med dig

Skrivet av issue:

Har haft mellan L4-L5 samt L5-S1

Kul! Nu snackar vi gubbgnäll. Jag har diskbråck mellan L2-L3 efter en trafikolycka. Men det höll inte läkaren med om, "är man över 30 får man räkna med att man får diskbråck"
Inte heller Insurello fick ut något när jag gav dom uppdraget att hitta pengar jag "borde" ha rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Det bästa är att försöka att undvika den typen av diskussioner med dom på nåt sätt. Det enda som händer när du ger dig in i den typen av diskussioner är att dom drar ner dig på deras nivå och vinner med sin erfarenhet av att vara på den nivån. Har själv jobbat på en arbetsplats där fördomar och konspirationsteorier haglade kors och tvärs dagligen. Jag gjorde misstaget att diskutera med dom i början, men kom fram till att det inte gav nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Förmodligen samma typ av personer som undviker att betala skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det finns olika sätt att ignorera folk. Det bästa är att börja prata om något helt annat, som om man inte hört att de pratar. Kom överens med andra som är lika trötta på gubbarna så att ni har ämnen ni kan dra upp så fort gubbarna börjar. Visa totalt ointresse istället för att argumentera emot.

Bra tips, ska försöka styra ifrån ämnet dom pratar om!
Jag har lite svårt att bara ignorera när dom sitter bredvid en och tjötar på, började med att inte sitta nära dom under lunchen och det gjorde det bättre också. För då "hörde" man inte deras diskussioner. Dessutom, det finns mer roliga saker att prata om än allt konstant elände som händer just nu.

Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om parfymen är problemet riktigt. En citron doppad i tvätt- eller diskmedel är nog lika ohälsosam oavsett om medlet är parfymerat eller ej liksom.
Jag har en kollega som jag generellt gillar, men som är väldigt religiös muslim och verkar tro på en hel del konspirationsteorier om diverse saker och så. Han har också en tendens att hylla Erdogan rätt kraftigt exempelvis. Jag har slutat ge mig in i diskussioner med honom för det är ingen idé. Börjar han spinna iväg om religion, varför alla borde köpa hus i Turkiet, att månlandningen var en bluff eller liknande så säger jag typ "det håller jag inte med om" eller "jag tror inte det stämmer", men sen går jag bara därifrån.

Dessa två gubbar är faktiskt dom jag gillar som mest, när vi inte pratar om deras "intresseområden" kommer vi extremt bra överens och vi har samma hobbies(om man bortser från konspirationer, högerdiskussioner osv) samt att vi jobbar bra ihop.

Skrivet av Haglund:

Oavsett var man står i olika frågor stör jag mig på kollegor som försöker fiska i var man själv står. Låt mig vara privat, om vi hade varit nära vänner hade jag kanske delat med mig av det. Har en kollega som ville fiska i min privatekonomi, för att han verkade bli uppenbart kränkt över att jag köpt radhus. Han sa "Oj. Det har inte vi råd med", som om att han och jag skulle ha samma ekonomiska förutsättningar bara för att vi är kollegor och har samma tjänst.

Dessutom är han väldigt öppen med varenda privatärende han uträttar, ibland vill man kanske inte höra om en kollegas koloskopi. Det är som att han förväntar sig att alla andra ska vara lika transparenta som han själv

Tror kanske inte att dom nödvändigtvis fiskar efter respons från mig, mer jag som reagerar på saker dom säger är fel.
Nu kanske man låter som en besserwisser men jag vill inte ta upp vissa områden som dom har pratat om pga att detta lär spinna vidare till andra diskussioner som sedan leder till att inlägg tas bort/varningar skickas ut.

Skrivet av Oegat:

+1 på @serfafim s strategi. De (likt vi alla gör mer eller mindre) letar efter information som bekräftar den egna värlsbilden. Om världsbilden innehåller att "alla andra är lurade", så blir det faktum att du och andra argumenterar emot bara ytterligare "bevis" för att de har rätt. När någon väl kommit in i en sådan spiral är det väldigt svårt att bryta den med argument.

Att ni tar upp andra ämnen kan också vara nyttigt för personerna själva, det är bra för dem att påminnas om att det finns andra saker i livet än deras "hobby".

okej, ja då är det nog bättre att bara ignorera eller styra ifrån till ett mer "roligt" diskussionsämne. Och precis som du skriver, finns andra saker i livet än ens "hobby":)

Skrivet av Libra-75:

Det bästa är att försöka att undvika den typen av diskussioner med dom på nåt sätt. Det enda som händer när du ger dig in i den typen av diskussioner är att dom drar ner dig på deras nivå och vinner med sin erfarenhet av att vara på den nivån. Har själv jobbat på en arbetsplats där fördomar och konspirationsteorier haglade kors och tvärs dagligen. Jag gjorde misstaget att diskutera med dom i början, men kom fram till att det inte gav nåt.

Du började med att ignorera dessa personer, sätta vid ett annat bord eller försökt styra till något annat ämne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Du som är för den vetenskapliga metoden, hur många kön finns det?

Och hur det är relevant till min frågeställning?

Skrivet av ehsnils:

Förmodligen samma typ av personer som undviker att betala skatt.

Eller som åtminstone tycker att skatt är stöld...

Permalänk
Medlem

Tycker den här nya trenden med att butiker gör reklam för "exklusiva" modeller som bara de säljer är rätt så cringe, gubb-cringe. T.ex. vissa chassin med en viss sorts RBG eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker den här nya trenden med att butiker gör reklam för "exklusiva" modeller som bara de säljer är rätt så cringe, gubb-cringe. T.ex. vissa chassin med en viss sorts RBG eller liknande.

Mest ”cringe” måste väl ändå vara att försöka gubbgnälla och skriva ”cringe”? Adekvat svensk vokabulär osv…

Permalänk
Medlem

En sak som retar gallfebern ur mig är all "Svengelska" som används.
Är det så j***a svårt att skriva/prata på svenska om man är svensk?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

En sak som retar gallfebern ur mig är all "Svengelska" som används.
Är det så j***a svårt att skriva/prata på svenska om man är svensk?

Det är till och med roligt när de man pratar med ser ut som fågelholkar tills man förklarat vad ett "skärm skott" är för något

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker den här nya trenden med att butiker gör reklam för "exklusiva" modeller som bara de säljer är rätt så cringe, gubb-cringe. T.ex. vissa chassin med en viss sorts RBG eller liknande.

Ursäkta en gammal gubbe som inte hänger med. Vad jag förstår av det engelska språket så betyder "cringe" nånting i stil med "rycka till". Vad menar du att det betyder i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ursäkta en gammal gubbe som inte hänger med. Vad jag förstår av det engelska språket så betyder "cringe" nånting i stil med "rycka till". Vad menar du att det betyder i det här fallet?

Det är den nedersta betydelsen, som de senaste åren blivit något slags mode att kalla allt möjligt för.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/cringe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är till och med roligt när de man pratar med ser ut som fågelholkar tills man förklarat vad ett "skärm skott" är för något

Menar du skärmdump? (Och jag måste även gnälla på särskrivningen)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB