Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Absolut, företag finns för att tjäna pengar, knappast någon samhällstjänst där företagen ska gå +-0 vid bokslutet.

Ja och det är precis som du säger, lurendrejeri, men är det verkligen lurendrejeri om det tydligt står på paketet att det 36% fett och kostar lika mycket som förr istället för 40% men ett prispåslag på 10%? Det är trots allt väldigt hög inflation för tillfället och alla varumärken måste slåss för att få kundernas pengar.

Här finns en grädde på 40% av det okända märket Arla, som bara är att beställa hem och så slipper man sura

PS. Jag är medveten om titeln på tråden, tycker bara det är intressant att många väljer att sura istället för att inse hur bra vi faktiskt har det i Sverige.

I just gräddfallet är det som sagt tydligt att fetthalten skiljer, men ingenstans på paketet står det hur vispbargrädden är.

Absolut gnällde jag lite med, det är trots allt en gnälltråd. Och vi har det jäkligt bra i Sverige, borde inte finnas många som inte har råd med bra mat trots prisökningarna senaste året.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Slut på Falcon Bayersk 2,8 % både på ICA och Coop för andra gången i rad nu! Verkar som fler fått upp ögonen för den godaste ölen med 2,8 % alkohol. Tänker inte betala dubbla priset för 25 % starkare öl.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det var då ett himla tjafs om att det är varmt, flytta norrut så kan ni frysa både på sommaren och vintern. Ni behöver inte längre än till Umeå innan ni har 7-8 grader på natten och typ 17-18 på dagen i juni, och det blåser alltid.

Permalänk
Avstängd

Amazon prime video-appen är sämre på android än min iPhone.
På iPhonen dyker det upp en knapp för att hoppa ”recap” och sedan en till för hoppa introt. Dessa 2 saknas på android-versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Amazon prime video-appen är sämre på android än min iPhone.
På iPhonen dyker det upp en knapp för att hoppa ”recap” och sedan en till för hoppa introt. Dessa 2 saknas på android-versionen

dom har även pajat den på WebOS (vi har CX & G1), samt har sett samma hos folk med Samsung

innan var den lättöverskådlig med en kort synopsis & upplösning/hdr… i gränssnittet

nu ser man en stor blaffa, typ blu-rayfodral… ingen som helst info om handling, skådis eller nåt

så då tycker dom att man ska klicka in på varje bild, för att sen få en uppfattning om man vill se det eller inte

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Hur fan ska man hantera grannfejder? Bor i ett trapphus med två grannar som bråkar, den översta har hemmagym och tränar till två-tre på natten flera dagar i veckan, personen mellan mig och den får därmed aldrig sova, nu har de börjat anmäla varandra fram och tillbaka (störningsjour, hyresgästföreningen, hyresvärden, socialen, …)

Nu senast var det alltså socialen angående oro för barnen, problemet var vara att idioten högst upp skrev min frus namn! Är inte det förtal eller något? Anmäla fel person med namn!? Hur fan kan man vara så dålig att man inte kan läsa på ett brevinkast?

Vart anmäler man att fel personer bor på en adress? Den som har kontraktet har jag inte sett sen jag flyttade in och bott här i snart 5 år och jobbar mest hemifrån, tror det fuskas med det…

Grannen mellan oss har nytt kontrakt från och med om några månader, så tror det kommer lugna ner saker en del, men allvarligt, vill nog inte bo kvar

Vi har pratat med socialen och klargjort att det inte handlar om oss, så den biten är löst i alla fall

Så jävla arg! Vafan gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur fan ska man hantera grannfejder?

Hyresvärden borde vräka tränaren. HAR man inte vett i panbenet att man träner mitt i natten så ut på gatan med hen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur fan ska man hantera grannfejder? Bor i ett trapphus med två grannar som bråkar, den översta har hemmagym och tränar till två-tre på natten flera dagar i veckan, personen mellan mig och den får därmed aldrig sova, nu har de börjat anmäla varandra fram och tillbaka (störningsjour, hyresgästföreningen, hyresvärden, socialen, …)

Nu senast var det alltså socialen angående oro för barnen, problemet var vara att idioten högst upp skrev min frus namn! Är inte det förtal eller något? Anmäla fel person med namn!? Hur fan kan man vara så dålig att man inte kan läsa på ett brevinkast?

Vart anmäler man att fel personer bor på en adress? Den som har kontraktet har jag inte sett sen jag flyttade in och bott här i snart 5 år och jobbar mest hemifrån, tror det fuskas med det…

Grannen mellan oss har nytt kontrakt från och med om några månader, så tror det kommer lugna ner saker en del, men allvarligt, vill nog inte bo kvar

Vi har pratat med socialen och klargjort att det inte handlar om oss, så den biten är löst i alla fall

Kapa träningsidioten vid alla kontakter med hyresvärd och soc. Se även till atthyresvärden verkligen fattar att fel person bor i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Köp grädden som är i fyrkantiga tetra, inte de mer rundade, de har 40% fett och innehåller bara grädde. De andra har aningen mindre fett, vilket sabbar konsistensen och därför har de något förtjockningsmedel tillsatt (guarkärnmjöl eller karragen har jag sett) men vispning är ändå mycket jobbigare. Tyvärr så är hållbarheten mycket bättre på de mer behandlade varianterna, men grädde håller ändå rätt länge långt efter bäst-före.

Jo jag har fått tag på laktosfri från Axfood som är 40%, den är riktigt fin men har noterat att det här med sänkt fetthalt även spridit sig från den laktosfria hyllan över till den "vanliga" och att även där snålas det in på fettet från flertal varumärken. Otyg, det ska ju vara 40%! Axfoods variant finns inte alltid i lager dessvärre, misstänker att folk köper upp sig så fort de ser den i hyllan, det göra jag ju själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det var då ett himla tjafs om att det är varmt, flytta norrut så kan ni frysa både på sommaren och vintern. Ni behöver inte längre än till Umeå innan ni har 7-8 grader på natten och typ 17-18 på dagen i juni, och det blåser alltid.

Låter lockande! Och alltid rea på elen?
Men jag är för mycket av en golfnörd att jag inte kan hålla mig till att spela "bara" 7(?) av årets 12 månader. Här nere spelar vi ju året runt förutom när det är som varmast såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men jag är för mycket av en golfnörd att jag inte kan hålla mig till att spela "bara" 7(?) av årets 12 månader. Här nere spelar vi ju året runt förutom när det är som varmast såklart.

7? Tänk snarare mellan 4-5 månader.

Du kan ju kanske få billigare/mindre dyr el men du ska ju mest troligt skatta betydligt mer på din lön. Räkna med runt 20 000 mindre i plånboken än genomsnittet i landet.

Totalt förakt mot de norra delarna av landet orsakat av avstånd, låg befolkningstöthet och kyla/snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om någon bor där som inte har kontrakt så är det hyresvärdens problem att ta reda på om ursprungsuthyraren har lov att hyra ut i andra hand. Sedan finns det andrahandshyrare som hyr ut i tredje hand och det brukar inte hyresvärdar gilla alls utan det kan innebära att den som bor där blir utsparkad på dagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doctor_N:

Jo jag har fått tag på laktosfri från Axfood som är 40%, den är riktigt fin men har noterat att det här med sänkt fetthalt även spridit sig från den laktosfria hyllan över till den "vanliga" och att även där snålas det in på fettet från flertal varumärken. Otyg, det ska ju vara 40%! Axfoods variant finns inte alltid i lager dessvärre, misstänker att folk köper upp sig så fort de ser den i hyllan, det göra jag ju själv.

Jag vet inte hur utbudet ser ut hos dig men på exempelvis mina närmaste Ica och mitt Hemköp och Willys finns det alltid vanlig grädde också. På Maxi närmast mig har de följande:

Alla, utom en konstig 75cl (tredje från höger på andra raden), med kantig förpackning är vanliga 40% medan alla med mer flaskliknande kartong är lägre fetthalt och förtjockningsmedel. Sen är det några saker som inte är grädde, men detta är resultatet från en sökning på vispgrädde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Jag minns en serie från Knasen där generalen inte förstod varför folk inte gillade att golfa på vintern, hans puttar var ju mycket bättre då (eftersom han "skottade" en kanal från bollen till hålet). Så man kan nog golfa på vintern också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om någon bor där som inte har kontrakt så är det hyresvärdens problem att ta reda på om ursprungsuthyraren har lov att hyra ut i andra hand. Sedan finns det andrahandshyrare som hyr ut i tredje hand och det brukar inte hyresvärdar gilla alls utan det kan innebära att den som bor där blir utsparkad på dagen.

Tror det är son och flickvän som bor där, men mamman som jag aldrig sett har kontraktet

Sonen är dessutom inte skriven här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är son och flickvän som bor där, men mamman som jag aldrig sett har kontraktet

Sonen är dessutom inte skriven här

Folkbokföringsbrott , anmäl till skatteverket , inte för att jag hade brytt mej men om ni har kommit till den nivån i grannsämjan

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag minns en serie från Knasen där generalen inte förstod varför folk inte gillade att golfa på vintern, hans puttar var ju mycket bättre då (eftersom han "skottade" en kanal från bollen till hålet). Så man kan nog golfa på vintern också.

Det finns särskilda vintergolfbollar för de inbitna golfarna:
https://www.out-of-bounds.se/blogg/golfbollar-for-vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Folkbokföringsbrott , anmäl till skatteverket , inte för att jag hade brytt mej men om ni har kommit till den nivån i grannsämjan

Det kan bli intressant om skatteverket kommer på besök med farbror blå i släptåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

7? Tänk snarare mellan 4-5 månader.

Du kan ju kanske få billigare/mindre dyr el men du ska ju mest troligt skatta betydligt mer på din lön. Räkna med runt 20 000 mindre i plånboken än genomsnittet i landet.

Totalt förakt mot de norra delarna av landet orsakat av avstånd, låg befolkningstöthet och kyla/snö.

Jag höll tillbaka mina "norrlands-fördomar" och avrundade lite uppåt. Men det var kring 5 månader jag gissade på först. Så jag var inte helt off?
Spelade en Sverige-final i Göteborg under september 2021. Ett lag var från Haparanda. Deras hemmabana hade börjat stänga för säsongen redan. Vi spelade fortfarande i shorts och 20 plussgrader hemma. Sverige är långt.

Skrivet av snajk:

Bara man beträder en frostvit green är bud på uteslutande från klubben, helt seriöst. Men det har ännu inte hänt att någon faktiskt blivit det vad jag hört. Annars var tanken god hos den gamle Knasen

Dagens gnäll dagen till ära.
Russin i lussekatter borde förbjudas om de inte är två stycken på rätt ställe i "snurrorna" så man kan plocka bort dom. Att som vissa bagerier som kastar i en näve i varje bulle förstör ju allt. Man kan ju inte ta en tugga utan att grundligt genomsöka varje millimeter av bullens innandöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag höll tillbaka mina "norrlands-fördomar" och avrundade lite uppåt. Men det var kring 5 månader jag gissade på först. Så jag var inte helt off?
Spelade en Sverige-final i Göteborg under september 2021. Ett lag var från Haparanda. Deras hemmabana hade börjat stänga för säsongen redan. Vi spelade fortfarande i shorts och 20 plussgrader hemma. Sverige är långt.

Bara man beträder en frostvit green är bud på uteslutande från klubben, helt seriöst. Men det har ännu inte hänt att någon faktiskt blivit det vad jag hört. Annars var tanken god hos den gamle Knasen

Russin i lussekatter borde förbjudas om de inte är två stycken på rätt ställe i "snurrorna" så man kan plocka bort dom. Att som vissa bagerier som kastar i en näve i varje bulle förstör ju allt. Man kan ju inte ta en tugga utan att grundligt genomsöka varje millimeter av bullens innandöme.

Ja lussekatter utan russin är ett stort plus, är det två på varje kringla går det an. Men de som ska envisas med o ha i hela bullen...

Permalänk
Medlem

Skulle ta en kort gubbvila på soffan, men som vanligt så spårar det ur och 3-4h senare så vaknar man uttorkad, desorienterad, koordinationen är borta, och besvikelsen stor. Kanske sover för lite på nätterna?

Men det var dagens gubbgnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

5 månader är väl att ta i, jag skulle säga 3 månader eventuellt om man inte är en väldigt ivrig golfare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

5 månader är väl att ta i, jag skulle säga 3 månader eventuellt om man inte är en väldigt ivrig golfare.

Håller faktiskt med! 😁 Jag tror min hemmabana i Umeå öppnade med riktiga greener sista veckan i maj - kanske näst sista?

Men enligt mig är inte banan ”bra” förrän juli och bäst i augusti men i september är det ner mot 10 grader. Jag spelade dock ovanligt långt och tog ett par rundor i oktober när solen var framme (runt 5 grader).

Så för mig som lever för golf är det en ganska tråkig säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Ja lussekatter utan russin är ett stort plus, är det två på varje kringla går det an. Men de som ska envisas med o ha i hela bullen...

Lussekatter utan russin går bort för min del. Ju mer russin desto bättre. Värre är att här i Borås säljer de "lussekatter" utan saffran. Det är väl ingen lussekatt om det inte är saffran i tänker jag? Där jag växte upp existerade inte lussekatter utan både russin och saffran. Det vore som en semla utan mandelmassa och grädde. En vanlig bulle...

En annan konstig grej här är att de serverar potatis ihop med bruna bönor och fläsk. Antingen äter man fläsk med löksås och potatis, eller bruna bönor och fläsk. Men inte bruna bönor ihop med potatis. Det passar inte ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Fast dom öppnar väl första halvan av maj och stänger i början på oktober, så ca 5 månader. Dock bör man kanske ha långkallingar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast dom öppnar väl första halvan av maj och stänger i början på oktober, så ca 5 månader. Dock bör man kanske ha långkallingar på...

Jag var lite osäker på tiderna här (kalix) så jag försökte kika lite, första aktiviteten här var 31: maj och säsongsavslut 17:september.

Edit: Det kan ju hända att man kan få komma och frysa på banan en bit in i oktober om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Håller faktiskt med! 😁 Jag tror min hemmabana i Umeå öppnade med riktiga greener sista veckan i maj - kanske näst sista?

Men enligt mig är inte banan ”bra” förrän juli och bäst i augusti men i september är det ner mot 10 grader. Jag spelade dock ovanligt långt och tog ett par rundor i oktober när solen var framme (runt 5 grader).

Så för mig som lever för golf är det en ganska tråkig säsong.

Skrivet av xc:

Jag var lite osäker på tiderna här (kalix) så jag försökte kika lite, första aktiviteten här var 31: maj och säsongsavslut 17:september.

Edit: Det kan ju hända att man kan få komma och frysa på banan en bit in i oktober om man vill.

Lider med er. Här nere har banan varit i riktigt fint tävlingsskick i mitten på april. Sen vidare beror ju skicket på hur väl medlemmar och gäster sköter sina torvor och nedslagsmärken. Absolut finast är banan i augusti när det kommer regn och är högsommarvarmt fortfarande.
Ska bli spännande att se nästa år, för i år har vi obligatorisk slagmatta på den öppna banan, den andra är helt stängd. Hur kommer det spela roll på skicket?

Skulle säga upp mitt medlemskap kommande år för att det helt enkelt är mycket pengar som kan gå till annat i dessa tider. Men så kontrar klubben med att erbjuda fritt spel på tre andra banor (efter 14.00 alla dagar) i närområdet för samma peng. 700kr i månaden för fem 18-hålsbanor.
Men tack för det liksom. Nu "måste" jag vara kvar. Erbjudandet gällde endast om du varit medlem i år, så att det inte skulle kanibalisera på klubbarna runt omkring. Kan alltså inte säga upp det, ångra mig och teckna igen för då försvinner möjligheten att spela de andra banorna.

Permalänk
Medlem

Vill gnälla på mig själv.
Jag tillåter mig själv att bli påverkad av människors dåliga uppförande så pass att min människosyn är så långt ner i botten det bara går. Jag vill hellre vara runt djur än människor.

Jag jobbar inom handels och av nån anledning är det ok som kund att uppföra sig precis som man vill mot någon som står i en kassa. Detta är konstigt då jag vet att jag inte gett någon frikort att behandla mig sämre än nån annan. Trotts detta kan man gapa och gnälla även då jag inte är den som bestämt reglerna. En gång sa en kund -Jag vet att det inte är ditt fel, men jag måste ju få vara arg på någon! Varför då tänker jag, jag är väl inte din terapeut som ska få dig att må bra? Jag är handelsanställd och ligger i den lägre löneskalan, men jag ska ta mest skit? Själv ska jag gå utbildningar om uppförande mot kunder och kunden ska va min bästa vän. Borde inte kunder gå en liknande utbildning om hur man uppför sig som kund?

Nu får det vara slut, och jag kräver att få bli behandlad med lika mycket respekt som nån annan. Kundjävlar!!!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag tillåter mig själv att bli påverkad av människors dåliga uppförande så pass att min människosyn är så långt ner i botten det bara går. Jag vill hellre vara runt djur än människor.

Jag jobbar inom handels och av nån anledning är det ok som kund att uppföra sig precis som man vill mot någon som står i en kassa. Detta är konstigt då jag vet att jag inte gett någon frikort att behandla mig sämre än nån annan. Trotts detta kan man gapa och gnälla även då jag inte är den som bestämt reglerna. En gång sa en kund -Jag vet att det inte är ditt fel, men jag måste ju få vara arg på någon! Varför då tänker jag, jag är väl inte din terapeut som ska få dig att må bra? Jag är handelsanställd och ligger i den lägre löneskalan, men jag ska ta mest skit? Själv ska jag gå utbildningar om uppförande mot kunder och kunden ska va min bästa vän. Borde inte kunder gå en liknande utbildning om hur man uppför sig som kund?

Nu får det vara slut, och jag kräver att få bli behandlad med lika mycket respekt som nån annan. Kundjävlar!!!

Kan du inte, innan kunden hinner få upp ångan, bara hålla upp händerna och säga att du är längst ner i hierarkin och kan inget göra. Och sen ge dem direktnumret till din närmsta chef 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Håller med 100%. Värst av alla verkar vara medelålders män i dyra kläder och ibland deras damsällskap, i alla fall enligt de som jobbar i frukt och grönt där jag handlar och även enligt de i kassorna i samma butik och av vad jag sett så stämmer det ganska bra. I många fall är de lika djävliga mot andra kunder.
Ibland går det inte att hålla sig. En gång då jag stod vid kött och chark och höll på att välja varor kom en sur gammal farbror (kanske i min nuvarande ålder) och han gick på ordentlig med den som betjänade honom och till slut sade han "det där köttet som ni har extrapris på, det är väl förstås för att det är dåligt, kanske till och med otjänligt" men expediten hade hunnit krokna på gubben och svarade med förtrolig röst, lite viskande "oss emellan är det värre än så, vi hade slängt skiten men sen tänkte vi att nån dum djävel finns det väl som kan köpa det". Gubben försvann snabbt och expediten sa till mig att "ibland kan man bara inte låta bli, nu blir det allvarsord med chefen" och mycket riktigt, chefen vinkade in honom på kontoret och jag stannade för att höra hur det gick. Han hade fått "sina fiskar varma" men påstod att det var värt det.