I am very smart (tipsa om dina life hacks)

Permalänk

Röstkommandon till spel kan vara smidigt. Kommer ihåg när jag fick SWAT 3 (slutet av 90-talet) tyckte det var så tråkigt och jobbigt att hålla reda på alla kommandon ("vad fan är F4 för kommando nu igen då"...) så jag röststyrde allt istället.
Bara säga te.x "breach and enter!" osv. Även mycket mer inlevelsefullt.

Slog mig precis att det är över 22 år sen jag använde det senast (lol) så kanske inget MÅSTE till de flesta spel, dessutom tar det lite tid att prata in allt / programmera, men klart värt det om man tänkt lägga många timmar på nått.. ska sätta mig in i X4 och NMS snart och det ska jag spela i VR så då är röststyrning väldigt bra när man inte kan kolla på tangentbordet så lätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

015 – Jag är inte riktigt så smart som jag önskar. Jag är inte riktig så kunnig som jag känner mig. Finns alltid någon som kan mer, förstår ämnet bättre och har en ännu smartare lösning bortom vad min gråa massa på egen hand kan producera.

Min kapacitet till briljans är därför inte knutet till att jag är den smartaste – för det är jag inte – utan hur jag kombinerar mina styrkor men också erkänner mina svagheter. Vilket inkluderar att acceptera min otillräcklighet, konfrontera mina inbillningar och lyssna på och lära av dem som faktiskt är smartare, kunnigare och erfarnare än mig. Det är det smartaste jag kan göra.

Mycket bra skrivet!

Jag skulle kunna fylla ut med något jag själv sett hos kollegor och andra. De som lyckas bäst har oftast inte bäst talang eller kunskap, de är antingen bra på att leta information, eller har ett tjockt pannben och kan banka huvudet i väggen tillräckligt länge för att komma ut på andra sidan av problemet. Bara sitta och testa nya saker länge är också en bra egenskap att ha

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja precis rätt. Jag tycker det oftast är helt fel att räkna pris och prestanda på en enskild komponent eftersom det är alla komponenter tillsammans som bestämmer hela prestandan på en dator. Gäller dock kanske främst vid nyköp.

Ofta kan en gpu som har sämre prestanda per krona ändå göra sig bättre än en annan om man ser till hela systemet, det som är mest balanserat med övriga komponenter helt enkelt. Kanske en dator med 20000kr och 3070 är mer balanserad som 30000kr med 4080 (balanserad är alltså att den får mer prestanda per krona)

Det förstår jag helt och hållet! Självklart vill man undvika flaskhalsar i allra största mån.

Nu tittar jag endast på 1440p-prestanda då jag har en 1440p, 144Hz skärm och datorn har en 12700K och därför har jag hittills inte behövs ta någon större hänsyn till den aspekten.

En intressant grej som jag noterade först nu är att ett RTX 4090 faktiskt hade gjort min skärm till bottleneck i Avg FPS.
Tack för den insikten!

Dessa index jag pratar om är bara en del i en större fil där jag också håller koll på alla andra kostnader och planerar framtida köp.
Ingen del av filen är en ensam beslutsfattare utan det är en sammanslagen bild som är intressant.
En annan grej är att jag exempelvis inte tar någon hänsyn till DLSS eller RT i dagsläget vilket helt klart kan komma att bli viktiga framåt.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

013. Jag trodde detta var självklar kunskap, men efter att jag fick veta att min svägerska som är sömmerska/kläddesigner inte visste detta så tänkte jag upplysa alla som nu inte bara vet detta: I t-skjortor, tröjor etc. sitter lappen nere i kanten med tvättinformation etc alltid till vänster. Man behöver alltså inte kolla i halshålet för att se vad som är fram och bak.

014. En omvänd situation till den ovan, där min fru - som hatar att köra bil och inte över huvud taget är bilintresserad - upplyste mig om att det finns en liten pil vid bränslemätaren som visar på vilken sida tanklocket är. Om man alltså kör en obekant bil så behöver man inte stiga ut ur bilen för att kolla på vilken sida om pumpstationen man ska köra. Detta hade jag absolut ingen aning om efter att ha kört bil i närmare 10 år. Nu ser jag förresten på wikipedia att detta kallas för "Moylan's arrow".

Edit: Ändrade siffrorna till 13 och 14.

Det finns inte i alla bilar kan jag upplysa herrn om, men de flesta äldre bilar jag kört så är tankmätaren placerad på den sidan tanklocket är på t.ex volvo 240 har på höger sida (tankmätaren till höger i instrumentpanelen) volvo 740 har på vänster sida (tankmätaren till vänster i instrumentpanelen) Annars brukar största problemet vara att veta HUR man får UPP tankluckan på en del bilar... är många gånger man fått letat ifall det inte bara är att trycka till på den utifrån t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

014. En omvänd situation till den ovan, där min fru - som hatar att köra bil och inte över huvud taget är bilintresserad - upplyste mig om att det finns en liten pil vid bränslemätaren som visar på vilken sida tanklocket är. Om man alltså kör en obekant bil så behöver man inte stiga ut ur bilen för att kolla på vilken sida om pumpstationen man ska köra. Detta hade jag absolut ingen aning om efter att ha kört bil i närmare 10 år. Nu ser jag förresten på wikipedia att detta kallas för "Moylan's arrow".

Njae, finns en tråd här på forumet om detta, det är tyvärr inte alltid sant

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

015 – Jag är inte riktigt så smart som jag önskar. Jag är inte riktig så kunnig som jag känner mig. Finns alltid någon som kan mer, förstår ämnet bättre och har en ännu smartare lösning bortom vad min gråa massa på egen hand kan producera.

Min kapacitet till briljans är därför inte knutet till att jag är den smartaste – för det är jag inte – utan hur jag kombinerar mina styrkor men också erkänner mina svagheter. Vilket inkluderar att acceptera min otillräcklighet, konfrontera mina inbillningar och lyssna på och lära av dem som faktiskt är smartare, kunnigare och erfarnare än mig. Det är det smartaste jag kan göra.

Det är fint på något sätt att se dig uttrycka dig så här då det är väldigt likt mitt eget tankesätt.

Med det sagt dock, i våra ögon är du landet främste skärmexpert -- det är dig vi lyssnar på. Du behöver inte vara så ödmjuk

(fast det är också en bra egenskap att ha, så... ändra inte på något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

015 – Jag är inte riktigt så smart som jag önskar. Jag är inte riktig så kunnig som jag känner mig. Finns alltid någon som kan mer, förstår ämnet bättre och har en ännu smartare lösning bortom vad min gråa massa på egen hand kan producera.

Min kapacitet till briljans är därför inte knutet till att jag är den smartaste – för det är jag inte – utan hur jag kombinerar mina styrkor men också erkänner mina svagheter. Vilket inkluderar att acceptera min otillräcklighet, konfrontera mina inbillningar och lyssna på och lära av dem som faktiskt är smartare, kunnigare och erfarnare än mig. Det är det smartaste jag kan göra.

Ej religös men. Amen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

016 - på grund utav högre elpriser så vänder jag ut och in på mina kalsonger så kan jag använda dom dubbelt så lång tid innan tvätt, sparar in mycket tid och pengar på detta.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Jag hoppas fortfarande att någon annan kan komplettera med smarta saker. Men snälla, kan vi ha åsikter om detta på annat håll, även om det är välmenat.

Det tillför inget i just denna tråd, kanske Havrefras och Specias kan fortsätta diskutera detta i en hälsotråd? Jag har PMat Havrefras för att höra hans rapport och tester om just linser, som kan bli en lärdom. Men tråden, låt oss hålla den clean. Please.

Lite mystiskt att diskussion om idéerna inte tillåts. Diktaturkänsla. Om en idé är direkt skadlig ska den tas bort så den inte hamnar i "boken".

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

016 - på grund utav högre elpriser så vänder jag ut och in på mina kalsonger så kan jag använda dom dubbelt så lång tid innan tvätt, sparar in mycket tid och pengar på detta.

Dagens asgarv på jobbet, tack för den xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Dagens asgarv på jobbet, tack för den xD

Den bjuder jag på!

God jul

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

016 - på grund utav högre elpriser så vänder jag ut och in på mina kalsonger så kan jag använda dom dubbelt så lång tid innan tvätt, sparar in mycket tid och pengar på detta.

IN - UT - BAK - FRAM = Fyra gånger. Det finns mer pengar att spara!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mryang:

Låt oss lista smarta saker. Besserwisser-Diskussioner kan vi ha på andra ställen, annars blir det väl off-topic. Alla tar till sig det de känner är för dem. Väl mött!

Skrivet av mryang:

Jag hoppas fortfarande att någon annan kan komplettera med smarta saker. Men snälla, kan vi ha åsikter om detta på annat håll, även om det är välmenat.

Det tillför inget i just denna tråd, kanske Havrefras och Specias kan fortsätta diskutera detta i en hälsotråd? Jag har PMat Havrefras för att höra hans rapport och tester om just linser, som kan bli en lärdom. Men tråden, låt oss hålla den clean. Please.

Sweclockers är ett diskussionsforum, inte en blogg. Visst bör man se till att tråden inte spårar totalt, men att förbjuda ex. ifrågasättande av tvivelaktiga tips kommer inte hända.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Det finns inte i alla bilar kan jag upplysa herrn om, men de flesta äldre bilar jag kört så är tankmätaren placerad på den sidan tanklocket är på t.ex volvo 240 har på höger sida (tankmätaren till höger i instrumentpanelen) volvo 740 har på vänster sida (tankmätaren till vänster i instrumentpanelen) Annars brukar största problemet vara att veta HUR man får UPP tankluckan på en del bilar... är många gånger man fått letat ifall det inte bara är att trycka till på den utifrån t.ex

Det finns i nästan alla bilar.
Det är inte pilen, det är vilken sida "tankhandtaget" sitter i pumpen som indikerar vilken sida du ska tanka på (På de bilar som inte kör pilen)

Iaf de 20-talet bilar jag kollat på så indikerar vilken sida tankhandtaget sitter på vilken sida av, men det är inte universellt men verkar vara bra nära

Mer info

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

017: Skyddsutrustning är billigt. Skyddsskor, skyddsglasögon, hörselskydd, hjälm med visir, sågbyxor osv kostar några hundralappar men de håller i decennier, så om du har behov av något av dessa mer än en gång så köp det. Speciellt motorsågar är rejält farliga grejer.

Engångshandskar är också billigt och bra när när man limmar och målar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Brukar ta lite extra servetter på Mcdonalds som jag sedan har i bilen så man har ett lagom gäng där. Bra om man t ex plötsligt får snuvig näsa, behöver torka av något som blivit smutsig. ja dethar t o m varit behjälpligt nån gång där man kört långt ute i spenaten och magen helt plötsligt och oväntat börjat dansa lambada. Då var man nöjd och tacksam för sitt lilla "life hack".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Brukar ta lite extra servetter på Mcdonalds som jag sedan har i bilen så man har ett lagom gäng där. Bra om man t ex plötsligt får snuvig näsa, behöver torka av något som blivit smutsig. ja dethar t o m varit behjälpligt nån gång där man kört långt ute i spenaten och magen helt plötsligt och oväntat börjat dansa lambada. Då var man nöjd och tacksam för sitt lilla "life hack".

018 Jag har alltid i handskfacket: mössa, handskar, ficklampa, ipren, näsdukar, och godis som klarar att ligga länge.

Mössa och vantar ifall man får stopp när det är kallt, utan motor blir det snabbt kyligt

Ficklampa är bra att ha, batterierna separat så de inte laddas ur

Huvudvärkstablett ifall man mår dåligt och behöver hem, eller bara bra att ha ibland

Näsdukar, precis som dina servetter, är bra till mycket. Stoppa näsblod, torka skitiga händer, kolla oljan (torka oljestickan), …

Godis för att kunna få en timme till för att slippa stanna (eller bara på en dålig dag)

Sen finns förbandslåda i bagageutrymmet på de flesta bilar (skaffa en annars), och jag har också startkablar och bogserlina vid domkraften och reservhjulet i bak

Permalänk
Medlem

019 ? Vet ej om detta riktigt kvalar in då det absolut inte är något eget påhitt, men kalljäsa bröddeg över natten. Morgonrutinen blir att slå på kaffe, in med degen i ugnen och 20 minuter senare (cirka) har man nybakat bröd och nybryggt kaffe.

Annars instämmer jag med 018, ha alltid lite extra i bilen. Inklusive godis (även om det tar slut ibland) och servetter/papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

016 - på grund utav högre elpriser så vänder jag ut och in på mina kalsonger så kan jag använda dom dubbelt så lång tid innan tvätt, sparar in mycket tid och pengar på detta.

Haha, funkar även finfint om man är ”ur fas” med tvätten 😎

Permalänk
Medlem

020: Rocka alltid sockorna, när en socka får hål, släng bara den ena och inte paret, du slipper även hålla på och sortera, spar på miljön och plånboken

021: Börjar batteriet i din ICE bil bli runt 5-6 år? byt det innan det börjar strula, och gör det gärna redan på våren sommaren så är det mer lättjobbat. så slipper du kanske ha en bil som inte startar när det är kallt.

022: när du byter batteri på din bil, koppla på en batteriladdare på batterikablarna innan du lyfter av dem, så slipper du strul med radiokoder osv.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

019 ? Vet ej om detta riktigt kvalar in då det absolut inte är något eget påhitt, men kalljäsa bröddeg över natten. Morgonrutinen blir att slå på kaffe, in med degen i ugnen och 20 minuter senare (cirka) har man nybakat bröd och nybryggt kaffe.

Annars instämmer jag med 018, ha alltid lite extra i bilen. Inklusive godis (även om det tar slut ibland) och servetter/papper.

Jag gör samma sak, älskar det och tycker absolut att det passar in (lite partisk alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

10 sekunder är ändå längre än 0 sekunder som det tar att använda metoden med att lägga till ett +<namn>.

Hur gör du ifall du någonsin måste ta emot ett mail från någon av dessa domäner? har du samma lösenord för alla mailboxar också?

finns det någon fördel med separata mailboxar jämfört med "+ metoden"?

Du kan ta bort ett alias om det inte går att köra unsub.

Permalänk
Medlem

023.
Gå inte med på att följa med in på ullared. Oavsett vad.