Tävla och vinn nya Fractal Design North – chassi i skandinavisk design

Permalänk
Medlem

Då vi inte bor stort delar jag yta med vår avkomma:

En North i färgen charcoal black skulle passa perfekt in med våra skåpsluckor och pga delad yta med övriga familjen och estetiska skäl skulle North få njuta av innanmätet av det vänstra skåpet, där min Space-dator står idag och lyser upp mörkret!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Finns inte chassit utan genomskinlig sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns inte chassit utan genomskinlig sida?

Ingen aning men sätt ett färgat papper på insidan som du sprayar med ett avtagbart lim (du får en klibbig yta som inte fäster permanent).

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns inte chassit utan genomskinlig sida?

Jo, det finns både mesh och tempered glass att välja mellan, men inte med plåtlucka.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Jag skulle överraska tjejen med ett nytt chassi till hennes gaming/pysselhörna. Hon gillar lila som ni ser men tror hon skulle verkligen gilla detta chassit. Lite stökigt just nu med det är så det är när man är kreativ och har många saker igång samtidigt.
Placeringen skulle bli på samma ställe där hon har den nu passar snyggt in där. Men då får vi passa på att göra kabeldragningen lite snyggare

Permalänk
Medlem

Lite träpanel och metall skulle harmonisera väldigt väl med övriga kontoret. Och fronten ser inte ut att vara lika rolig att vässa klorna på som den på Meshify 2 Compact som jag har just nu.

Permalänk
Medlem

Hade passat perfekt till höger om skärmen så att datorns insida hade synts tydligt med den glasade sidan. Detaljerna av ek hade passat perfekt med ekbordet och ekgolvet och den vita lådan hade hängt snyggt ihop med kontrollen. Detta hade verkligen varit pricken över "i"-et för min arbetsplats/gaminghörna.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett vitt chassi med ljus ek skulle passa väldigt bra till min datorhörna i sovrummet där jag redan har trä och vitt.

Kanske värt att flytta upp datorlådan på skrivbordet med ett sådant snyggt chassi?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

En flytt av dator ner till höger under skrivbordet + cpuhållare har i samband med chassibyte har varit planerat ett tag, och ett vitt North hade ju gjort sig väldigt fint där.

Man kan ju tänka sig att en flytt ner till golvet är en nedgradering enligt vissa (har själv haft datorn på skrivbordet i princip hela livet), men om den skulle stå där så skulle det vara bland det första man ser när man blickar in mitt sov/datorrum, och då hjälper det ju att det är snyggt!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Jag tror att ett ljust North Chassi hade passat väldigt bra att ersätta mitt gamla R2 Titanium som jag byggde min första dator i!
Det har fått hänga med genom åren trots nya delar inuti eftersom jag varit så nöjd med det. Tyst, massivt och stilren!

Chassit har fått offra I/O panelen och ett ben så det hänger numera under skrivbordet. Självklart skulle jag häva fram mitt North chassi ovanpå skrivbordet om jag vann. Akustikpanelen matchar fint mot golvet och hjälper mig i min successiva övergång mot en ljusare skrivbordsplats.

Hoppas hoppas!

Bilden funka inte
Permalänk
Medlem

Då jag är hos mina föräldrar just nu, så skulle jag förälda granen och den minimala Tv med ett riktigt stilrent chassi så man får en riktigt snyggt HTPC.

Permalänk
Medlem

Mitt NR200 börjar svettas över sin plats på skrivbordet..
North Charcoal Black skulle utan tvekan sätta ribban i gaming hörnan

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Är nog dags att byta ut den befintliga Fractal Design lådan. Minns inte ens vilken den va länge 😅

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Har redan ett Fractal, men tror att North hade passat in bra i min nya hörna som jag håller på med.

Här har vi golv, tak, och väggar gjorda i trä.
Men även chassi i trä, visst funkar väl de?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk

Skulle vara på permanent display där min ring light står nu och få fullända temat i rummet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Ett vitt North med eklister skulle göra sig bra här som ersättare till mitt befintliga Fractal Design Arc.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Får inte in nytt grafikkort på min dator HHD vaggorna står i vägen och går ej ta bort dom.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Min "undra om det syns vilket land jag gillar"-setup. Eftersom det redan är så fullt på bordet så skulle den nog få stå nere till höger där nuvarande PC står, men Norths design tycker jag påminner lite om koshi så en svart North skulle nog passa bra där tillsammans med de andra trägrejerna.

Permalänk
Medlem

En vit North hade suttit fint där kaffemuggen är. Flytta skärmarna en aning mer åt vänster, voila.
Motivering, killarna i Kiss skulle uppskatta vyn från väggen, för den påminner dem om deras trevliga övernattningar i våra fina skandinaviska trähus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

http://herje.eu/desk_1.jpg

Jag trivs bra med trä och sandfärg. Jag tror att ett North-chassi skulle se super ut på högra sidan. Båda färgerna tror jag skulle se fina ut med fronten de har i trä. Om jag hade ett North-chassi skulle jag ha det till höger för att det skulle få setup:en mer horisontellt balanserad visuellt.

Snyggt! Vad är det för tyg man kan skymta i taket?

Permalänk
Medlem

Där till höger om mina skärmar och mellan skrivbordet och Calle Öhrnemarkskulpturen står det jag är minst nöjd med i min setup.. det billiga chassit. Men jag är faktiskt mer sugen på ett Nzxt än ett Fractal. Har byggt några datorer här hemma senaste åren och då har Nzxt stuckit ut som det mest prisvärda som jag köpt. Har dock inte testat Fractal.

Sonens setup känns lite mera gaming än min...tror inte att en Fractal passar där. Jag blev ju av med min hörna när frun skulle börja plugga. Där hade en Fractal däremot passat utmärkt.

LianLi chassit i hennes dator har fått mig att helt ändra åsikt om det märket. Det blir inget fler chassi därifrån. Hopplöst låg kvalitet.
Nå frågan är ju vart skulle det passa med Fractal... Jag hade ju helst sett chassit till min dator, men den är som undanstuvad där den står nu. Sonens rum skulle funka skitbra med en Fractal, kan tänka mig att fronten kommer att se hur bra ut somhelst där i hans hörna. Men Fruns nuvarande plats är nog den uppenbara platsen för en Fractal. Framför allt den som går i vitt. Hon skulle bara behövt vita skärmar och ett vitt tangentbord så hade det vart klockrent.
I min nuvarande hörna hade nog den svarta med valnöten funkat, det hade dessutom matchat skrivbordet som jag använder. Inte helt fel att byta ut det billiga kinachassiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Jag skulle placera mitt här, ni ser ju, jag är 36år gammal, jag behöver ha det lite mer cleant än denna tonårsdröm som pågår.

Hade jag inte heller haft något fönster så kunde jag haft datorn på rätt håll Den vita med Ek hade gjort sig så snyggt istället för min slitna gamla H400.
https://i.imgur.com/oLrIEVB.jpg

Ja nog är det konstigt att ingen chassitillverkare tillverkar chassin som går att vända på. Det hade ju vart en smal sak speciellt med tanke på att man ändå använder risers och liknande idag för att vrida grafikkortet på en annan ledd.
Jag är inte super förtjust i sidofönster men det är ju det som är modernt, hade hellre sett en stilren mesh lösning, kanske med fönster bara för grafikkortet?

Permalänk

inget jätte fan av lådan tycker inte sängbotten stilen på fronten är snygg

så hade nog hamnat i garderoben tills man akut behöver ett chassi eller sålt det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bor man litet så måste datorn ut i finrummet. Då blir det viktigt att datorn snyggt passar in, och istället för att gömma datorn så långt i hörnet som möjligt så skulle jag kunna lyfta fram datorn med ett North-chassi.

Jag skulle antagligen placera den vita datorn på en hylla under skrivbordet så trälamellerna, där de ljusa trädetaljerna som passar String-hyllan, snyggt tittar fram vid väggpanelen från String.

Med smarta lösningar från skandinaviska designklassikern String, vill man stoltsera med smarta lösningar från nya men omedelbara designklassikern från Fractal!

Permalänk
Medlem

Här har vi dator hörnan här hemma!
Nuvarande dator köptes färdigbyggd år 2017 och huserar i ett Fractal Design R5 chassi, Men i detta nu smids planer på mitt första EGNA dator bygge. Några av komponenterna som redan inköpts syns liggandes ner till höger i bild.

RTX4080
i9-13900k
Corsair H150 Elite LCD
Corsair Dominator Platinum 5600mhz 32GB DDR5
WD SN850X 1TB
WD SN850X 2TB
Moderkort, nätagg. samt chassit står kvar att skaffa.

Ett Fractal Design North i vit hade passat riktigt bra tillsammans med vita skrivbordet, den vita hurtsen datorn står på samt trä golvet hade gått shysst ihop med träinslaget i North chassit och givetvis vore det grymt att få bygga sin första dator i North chassit.

Hälsning
daanison

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Bor man litet så måste datorn ut i finrummet. Då blir det viktigt att datorn snyggt passar in, och istället för att gömma datorn så långt i hörnet som möjligt så skulle jag kunna lyfta fram datorn med ett North-chassi.

Jag skulle antagligen placera den vita datorn på en hylla under skrivbordet så trälamellerna, med de ljusa trädetaljerna som passar String-hyllan, snyggt tittar fram vid väggpanelen från String.

Med smarta lösningar från skandinaviska designklassikern String, vill man stoltsera med smarta lösningar från nya men omedelbara designklassikern från Fractal!

<Uppladdad bildlänk>

Kul och se en till med String setup

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Kul och se en till med String setup

Detsamma! Din setup var riktigt clean ✌️

Permalänk
Medlem

Dalahästen uppskattar alla nyanser av vitt, men skulle gärna vilja ha lite mer skandinaviskt trä för att få mer feng shui i vardagen. De naturliga materialen i North från Fractal Design skulle därmed passa perfekt på hyllplanet bredvid dalahästens mule.

Permalänk

Här är min nuvarande lilla hörna. Ett nytt större skrivbord i valnöt/svart är beställt, vilket skulle matcha North perfekt. Då kommer jag också få plats med chassit ovanpå skrivbordet.

Varför vill jag då kunna ställa chassit på skrivbordet? Fråga min tvååring som pillar och drar i princip allt den når.

Varför måste chassit vara extremt snyggt när det står på skrivbordet och därmed syns i hela lägenheten? Fråga mamman till nämnd tvååring.

Det är med andra ord en fråga om familjefrid, och den vill ni väl inte störa?

Permalänk
Medlem

En chassilös skald

November ligger kallt och fruset,
dator planeras att köpas till huset.
Den gamla till brorsonen ska bli julklapp,
så att han får uppleva en dator som är rapp.
Delarna i god tid beställdes,
så att den nya datorn skulle stå klar, långt innan julgranen fälldes.
Allt i lager fanns och och preliminärt leveransdatum givet,
återgick jag till planering av mitt blivande faderskap, samt resten av livet.
Veckor kom, veckor gick,
inte kom det något leveransutskick.
När jag i december supporten kontaktar,
plötsligt 4 månaders leveranstid de som rimligt betraktar.
Medans Sveriges utbud totalt fallerar,
Fractal det urläckra chassit North lanserar.
Tanken utan dator i 60 nätter gör mig vek,
ett North med snyggt sotat glas och front av ek.
Ekronten lirar med både parkettgolv och bord,
alla jag hoppas på nu är chassit Nord(th).