AMD nekar garantiärende på överhettande Radeon RX 7900 XTX

Permalänk
Melding Plague

AMD nekar garantiärende på överhettande Radeon RX 7900 XTX

Användare rapporterar att deras Radeon RX 7900 XTX toppar 110 grader, att fläkten går på högvarv och att prestandan sjunker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Användare rapporterar att deras Radeon RX 7900 XTX toppar 110 grader, att fläkten går på högvarv och att prestandan sjunker.

Läs hela artikeln här

Mitt 6700XT har nåt cirka 105c på hotspot sedan dag 1 dock så har jag inte märkt något problem med prestandan förutom att kortet låter extremt mycket under full belastning. Dock så hör jag inte detta när jag har mitt headset på mig så farligt är det inte.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Mitt 6700XT har nåt cirka 105c på hotspot sedan dag 1 dock så har jag inte märkt något problem med prestandan förutom att kortet låter extremt mycket under full belastning. Dock så hör jag inte detta när jag har mitt headset på mig så farligt är det inte.

Du ska nog kolla upp det. Jag kör ett 6700XT och är aldrig över 85.

Permalänk
Medlem

Referens 6800XT och 6900XT hade båda grymt kylare dock... Vad faaaan har hänt?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Är verkligen ingen glädje att bygga ny dator längre, sinnessjuka priser, smältande kablar och nu härdsmälta på grafikkorten?
Gillar verkligen inte att den nya standarden ska vara 90-100grader på komponenterna...

Permalänk
Medlem

Nu testade ju Der8auer kortet i en testrigg med kortet stående vertikalt. Vad jag förstått så verkar många uppleva problemet endast med horisontellt liggande kort. Användare på Reddit skriver att temperatur återgår till normala om dom lägger datorn ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du ska nog kolla upp det. Jag kör ett 6700XT och är aldrig över 85.

Nu menar jag hotspot temperaturen den vanliga temperaturen går aldrig över 65c vid max belastning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Är närmast standard nu att man får räkna med att köpa vattenblock när man köper nytt grafikkort eller cpu.

Hade gärna sett att dom säljer rena grafikkort utan någon kylning så man kan spara dom pengarna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu testade ju Der8auer kortet i en testrigg med kortet stående vertikalt. Vad jag förstått så verkar många uppleva problemet endast med horisontellt liggande kort. Användare på Reddit skriver att temperatur återgår till normala om dom lägger datorn ner.

@weenan
Kanske är som med Asus strix korten på 5700 serien där man fick montera egna fjädrar till skruvarna som då pressade ihop kylaren korrekt med komponenterna.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara flertalet Sapphire referens ägare som har detta problemet, jag fick tag i ett asus 7900 xtx referens och gär hur svalt som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@weenan
Kanske är som med Asus strix korten på 5700 serien där man fick montera egna fjädrar till skruvarna som då pressade ihop kylaren korrekt med komponenterna.

Isf för MSI, Gigabyte, Xfx, PowerColor, Sapphire: washer fix = ingen garanti kvar

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Skrivet av weenan:

Nu testade ju Der8auer kortet i en testrigg med kortet stående vertikalt. Vad jag förstått så verkar många uppleva problemet endast med horisontellt liggande kort. Användare på Reddit skriver att temperatur återgår till normala om dom lägger datorn ner.

Nu undrar man varför gpu:er sätts med gpun nedåt när man vet att varm luft stiger?

Permalänk
Medlem

Hmm en kille här fick både RMA och refund beviljat tydligen..
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zvjw55/comment/j1q23fh/?context=3
Sitter själv å väntar på en Sapphire XTX MBA..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu undrar man varför gpu:er sätts med gpun nedåt när man vet att varm luft stiger?

För att inte ta varm luft från CPU kylare kanske och om nu varm luft stiger så är det ju bra att ta från den kalla luften i botten av lådan eller?
För att standarden sattes långt innan det var värmeproblem på instickskort kanske?
Själva GPUn stiger ju inte när den är varm så hur den sitter spelar ingen större roll känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu menar jag hotspot temperaturen den vanliga temperaturen går aldrig över 65c vid max belastning.

Jo men det är ju fortfarande ett problem med en hotspot på 105 och edge på 65. Ett väldigt stort delta som bara betyder att det är ojämn kontakt med kislet. Eftersom fläktarna ställs efter hotspoten så blir det ett jäkla oväsen från burken.

Btw, mitt 6700 XT går aldrig över 85 på hotspot men det är också en eftermarknads kylare. Sedan jag bytte pastan har den blivit ännu lägre. Kan vara något att kika på!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu undrar man varför gpu:er sätts med gpun nedåt när man vet att varm luft stiger?

I mitt dark pro base 900 sitter grafikkortet överst.
https://imgur.com/a/Wnnjxjb

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt problem i Gigabytes 3080 kort med då de snålat på kvalitén av kylpads över minnet. Inte hört något eller om de lärt sig med 4080.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu undrar man varför gpu:er sätts med gpun nedåt när man vet att varm luft stiger?

Konvektion spelar i princip noll roll när man har aktiv kylning och chassifläktar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Men snälla rara söta. Spelar ingen roll om det är AMD, Intel eller Nvidia som gjort kretsen i botten. Kylpastan som följer med är skräp. Folk idag tycker att 80C på ett grafikkort är "svalt" jo tjena. Byt pasta till något vettigt och njut av bättre prestanda och tystare drift istället för att gnälla på tillverkaren. Det är mitt tips.
.
Ja det är klart det vore mycket bättre för alla om det satt typ kryonsut på som standard. Men buhu då skulle korten bli 50Kr dyrare och det kan man ju inte acceptera. Nej nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt många många gånger, det är sällan kylpastan som gör att det blir drastiska skillnader i temperaturer, det är korrekt återmontering.

Hur som är det inte något som ska behövas göras av användare av nytt grafikkort. Det SKA funka ur kartong.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som jag sagt många många gånger, det är sällan kylpastan som gör att det blir drastiska skillnader i temperaturer, det är korrekt återmontering.

Hur som är det inte något som ska behövas göras av användare av nytt grafikkort. Det SKA funka ur kartong.

Hur menar du?
AMD kör med kylkuddar som erkännt är skräp enbart för att få konsistent montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jo men det är ju fortfarande ett problem med en hotspot på 105 och edge på 65. Ett väldigt stort delta som bara betyder att det är ojämn kontakt med kislet. Eftersom fläktarna ställs efter hotspoten så blir det ett jäkla oväsen från burken.

Btw, mitt 6700 XT går aldrig över 85 på hotspot men det är också en eftermarknads kylare. Sedan jag bytte pastan har den blivit ännu lägre. Kan vara något att kika på!

Borde jag konstakta webhallen om detta garanti går ju ut om ett par månader kanske bäst att göra det nu direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Synd att det ofta snålas på kylkuddar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Mitt kort kommer från amd.com, hur vet man vilken tillverkare det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är verkligen ingen glädje att bygga ny dator längre, sinnessjuka priser, smältande kablar och nu härdsmälta på grafikkorten?
Gillar verkligen inte att den nya standarden ska vara 90-100grader på komponenterna...

Nej, man kan fråga sig om det kan räknas som utveckling. Det är i alla fall ingen positiv utveckling. De "pressar skiten" ur grafikkorten från fabrik och idag drar de nästan 500W. Utveckling borde vara att man med betydligt mindre energiåtgång får en betydligt snabbare krets.

Som jämförelse är det inte så imponerande om en biltillverkare gör en bil mycket snabbare om den drar dubbelt så mycket bränsle, däremot om den blir snabbare och drar mindre energi. Kolla bara muskelbilarna från 60-talet. De är kraftfulla men drar fyra liter milen när du kör försiktigt.

Prisutvecklingen på grafikkort ska vi inte ens börja jämföra.. Men det är eftersom kunderna villigt och utan större protester betalat mer och mer som det ser ut som det gör idag. Kolla bara så snabbt 4090 sålde slut. Det sänder inte direkt signaler till Nvidia att de behöver sänka sina priser. De täljer guld och vill såklart fortsätta göra det så länge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Borde jag konstakta webhallen om detta garanti går ju ut om ett par månader kanske bäst att göra det nu direkt.

Jag snackade med XFX innan jag bytte pasta och de sa att garantin inte kan hävas så länge jag inte gör någon fysisk skada på kortet.

Kolla upp vad som gäller innan, om din tillverkare är OK med det är det bara att skruva isär, på med ny pasta och se om det hjälper. Som någon annan sa, det är sällan pastan i sig som är största problemet. Oftast är det kass applicering eller bara otillräcklig montering.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag snackade med XFX innan jag bytte pasta och de sa att garantin inte kan hävas så länge jag inte gör någon fysisk skada på kortet.

Kolla upp vad som gäller innan, om din tillverkare är OK med det är det bara att skruva isär, på med ny pasta och se om det hjälper. Som någon annan sa, det är sällan pastan i sig som är största problemet. Oftast är det kass applicering eller bara otillräcklig montering.

"Problemet" med att öppna kort är väl dock oftast att kuddarna är mer specialanpassade och går lätt sönder, inte så lätt att ersätta även om det säkert går att hitta nytt nånstans. Nån som bara köper en tub kylpasta och rycker isär kortet kan göra bort sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmerlip:

Mitt kort kommer från amd.com, hur vet man vilken tillverkare det är?

Spelar ingen roll, gäller samtliga referenskort från AMD oavsett tillverkare.
Tidiga rapporter pekar mot kylarens tryck mot GPUn är undermålig, och att montera vertikalt istället för horisontellt ger bättre resultat när kylaren inte hänger under sin egen vikt och viker sig från GPUn mer.

Lägg chassit ned och se om det blir skillnad i hotspot temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som jag sagt många många gånger, det är sällan kylpastan som gör att det blir drastiska skillnader i temperaturer, det är korrekt återmontering.

Hur som är det inte något som ska behövas göras av användare av nytt grafikkort. Det SKA funka ur kartong.

Du har så rätt. Jag skulle inte hållit med dig för några år sedan. Har byggt vatten system i typ 18 år. Sen detta med kyl pasta.
Men nu de sista två grafikkorten jag har nu köpt med färdigmonterat block. Hur bra temp som helst. Mitt nya 4080 kort ligger ide på 23-24 grader. Sen när jag spelar med ful belastning och då ligger på 300+ W. Då har jag aldrig kommit över 53 grader. Då har jag CPU på slingan med. Så detta man tänker när man då köper kortet. Hoppas att man får med bra temp. Jag gör ju inte det själv nu ju.
Så det du säger är så rätt. Har inte så mycket med pastan att göra. Det är hur man monterar skiten.

Permalänk
Medlem

Största problemet med hela den här historien är ju att det är ingen big deal för de flesta av oss på Sweclockers att byta kyldkuddar/pasta. Skulle nog sträcka mig så långt som att vi är många som tycker det är ganska roligt (även om jag skulle muttra över det lite med tanke på priset ska det ju bara funka ”out-of-the-box”)

Men för 90% av de som köper grafikkort för att spela och inte har vårt sjukliga intresse för hårdvara finns det inte på kartan att de skulle skruva sönder sitt nyinköpta kort och göra ett sådant ingrepp.