TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar på mellandagsrean och Philips 65OLED707 finns hos netonnet för 13 000kr. Är det ett okej köp eller är det något annat jag bör kika på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Innan du köper något som helst så kan jag varmt rekommendera dig att du läser denna guiden:

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Just denna jag läst några ggr när jag sa Toppklass på Tcl C835 som klarar sig riktigt bra i ljusstyrka, hdr m.m.

Annars är det väll LG Oled A2 men själv inte sett denna och är garanterat mindre ljusstark och risken för inbränning beroende på hur man använder tv.

Rekommenderar att man kollar tråden här på Sweclockers om inbränning på Oled tv men kontrasten och svart är självklart bättre på Oled.

Går att köpa till garanti med 5 år via Elgiganten och hade gjort det om man köper en oled tv och går även köpa till via Lg hemsida men då blir denna via LG och kommer göra detta själv då jag köpte via NetOnNet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce357:

Sitter och tittar på mellandagsrean och Philips 65OLED707 finns hos netonnet för 13 000kr. Är det ett okej köp eller är det något annat jag bör kika på?

15 990:- får jag som pris hos NetOnNet på denna tv.

LG Oled B2 kostar 14990:- hos NetOnNet.

LG Oled A2 kostar 11990:-.

Så vilken budget har du?

Tcl C735 85" får man för 14990:- hos Inet data såg jag men då hamnade man 2 klasser under toppklass i tv testet men får en stor tv för dessa pengar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce357:

Har du något specialpris? För mig kostar den 16k nämligen.

I vilket fall är det en ganska bra TV men är lite för dyr enligt mig. Om inte ambilight är ett måste tycker jag Sonys A75K är ett bättre val då Sony erbjuder lite bättre bildkvalitet. Såklart små skillnader vi pratar om då båda är OLED men bättre är ändå bättre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

15 990:- får jag som pris hos NetOnNet på denna tv.

LG Oled B2 kostar 14990:- hos NetOnNet.

LG Oled A2 kostar 11990:-.

Så vilken budget har du?

Tcl C735 85" får man för 14990:- hos Inet data såg jag men då hamnade man 2 klasser under toppklass i tv testet men får en stor tv för dessa pengar.

Oj hade råkat komma in på exkl.moms Tack för ditt snabba svar Jonas, jo tänkte runt 15 tusen och 65 tum. Sen om det blir några tusen lappar mindre eller större bild är bara ett plus dock inte för stort då man sitter ungefär 3m ifrån tvn.

Skrivet av Clasito:

Har du något specialpris? För mig kostar den 16k nämligen.

I vilket fall är det en ganska bra TV men är lite för dyr enligt mig. Om inte ambilight är ett måste tycker jag Sonys A75K är ett bättre val då Sony erbjuder lite bättre bildkvalitet. Såklart små skillnader vi pratar om då båda är OLED men bättre är ändå bättre.

Blev lite tokigt med priset men ska kolla in sonyn. Tackar för engagemanget!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Philips 807 65” idag. Jätte nöjd men något verkar har slutat fungera på den. Först kunde jag ändra bildformat men nu kan jag inte det längre (valet är grått så går inte ens att välja) den hoppar nu själv runt och drar ibland ut bilden och ibland blir bilden liten. Så just nu kan jag inte ens titta på tv. Någon som har tips på vad som kan ha hänt? Jag har inte gjort någon ändring alls utan det bara blev grått av sig själv. Kan tillägga att när jag testade att ändra bildformat var det väldigt slött och funkade sådär.

Jag har testat att dra ut sladden utan skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Just denna jag läst några ggr när jag sa Toppklass på Tcl C835 som klarar sig riktigt bra i ljusstyrka, hdr m.m.

Annars är det väll LG Oled A2 men själv inte sett denna och är garanterat mindre ljusstark och risken för inbränning beroende på hur man använder tv.

Rekommenderar att man kollar tråden här på Sweclockers om inbränning på Oled tv men kontrasten och svart är självklart bättre på Oled.

Går att köpa till garanti med 5 år via Elgiganten och hade gjort det om man köper en oled tv och går även köpa till via Lg hemsida men då blir denna via LG och kommer göra detta själv då jag köpte via NetOnNet.

En OLED kommer i de allra flesta fall se klart bättre ut, särskilt i HDR i scener där en FALD-lösning lätt kan få problem med små detaljer.

LG tenderar att byta folks panel en gång gratis i många fall om man lyckas få inbränning (baserat på både svenska och internationella forum), även om det inte är någon officiell policy på annat än G-modellerna. Vill minnas att de kräver att den är köpt från en av deras officiella återförsäljare, vilket dock är de flesta stora återförsäljare här (går att se på Prisjakt).

Skrivet av Xenedras:

Köpte mig en Philips 807 65” idag. Jätte nöjd men något verkar har slutat fungera på den. Först kunde jag ändra bildformat men nu kan jag inte det längre (valet är grått så går inte ens att välja) den hoppar nu själv runt och drar ibland ut bilden och ibland blir bilden liten. Så just nu kan jag inte ens titta på tv. Någon som har tips på vad som kan ha hänt? Jag har inte gjort någon ändring alls utan det bara blev grått av sig själv. Kan tillägga att när jag testade att ändra bildformat var det väldigt slött och funkade sådär.

Kan du spela upp en video på hur den beter sig?

Du kan ju testa en fabriksåterställning om inte annat. Dokumentera dock felet först ifall det är något du behöver utnyttja i garanti-sammanhang senare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xenedras:

Låter som du ställt in den på någon form av autozoom. Så tillbaka till menyinställningarna du var och fipplade i tidigare.

Permalänk
Medlem

Ruskigt sugen på en Philips 807. Nu har jag en LG CX som jag skaffat Ambilight (Hue Sync Box + lightstrip) till och kärat ner mig lite i och det lockar med den nya 4-side ambilight som 807 har.
Såg att HDTVtest klagade lite på black crush i vissa fall. Jag använder den mycket till PC gaming (och en del desktop), med PS5 och lite film/serier. Kommer jag att sakna LG om jag går över till Philips?

65" finns för 20k på Netonnet, kanske kan få Elgiganten att matcha det priset.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purgatory:

Ruskigt sugen på en Philips 807. Nu har jag en LG CX som jag skaffat Ambilight (Hue Sync Box + lightstrip) till och kärat ner mig lite i och det lockar med den nya 4-side ambilight som 807 har.
Såg att HDTVtest klagade lite på black crush i vissa fall. Jag använder den mycket till PC gaming (och en del desktop), med PS5 och lite film/serier. Kommer jag att sakna LG om jag går över till Philips?

65" finns för 20k på Netonnet, kanske kan få Elgiganten att matcha det priset.

Du kommer ta ett visst kliv åt sidan och nedåt i fråga om bildprecision, spelfunktioner och möjligheten att påverka det du ser i bild och beteende ifall du byter från en CX till Philips 807. Om du sedan kommer sakna LG:n är förstås ett svar du bara kan ge dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kommer ta ett visst kliv åt sidan och nedåt i fråga om bildprecision, spelfunktioner och möjligheten att påverka det du ser i bild och beteende ifall du byter från en CX till Philips 807. Om du sedan kommer sakna LG:n är förstås ett svar du bara kan ge dig själv.

Bildjusteringar är något jag lagt väldigt lite tid på nu men vet inte om det är för att jag är okänslig för det eller om LG bara har en bild jag är nöjd med som standard. Ser att Philips, VRR och 120Hz och lågt input lag(?), vilka egenskaper gällande spel har LG ett övertag? Ja såklart finns det inget svar på min sista fråga, typiskt att det ska vara subjektivt

Kan vi gissa att priset sjunker ytterligare framåt våren?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Purgatory:

Bildjusteringar är något jag lagt väldigt lite tid på nu men vet inte om det är för att jag är okänslig för det eller om LG bara har en bild jag är nöjd med som standard. Ser att Philips, VRR och 120Hz och lågt input lag(?), vilka egenskaper gällande spel har LG ett övertag? Ja såklart finns det inget svar på min sista fråga, typiskt att det ska vara subjektivt

En OBS är att 807:an bara har två HDMI 2.1 med stöd för full bandbredd och funktioner som VRR. Vara ena är porten för eARC. Så kör du soundbar eller liknande "tappar" du en av dessa, och få en ensam kvar. Det går ju fint om du bara har en enhet (typ en konsol) som ska in, annars behöver du antingen switcha i soundbaren/ljudenheten (och då krävs väldigt nya grejer för fullt stöd) eller nöja dig med en av de begränsade HDMI-portarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purgatory:

Lg har 5+ år av optimering av spelfunktionerna och 2020-serien (som din CX) är där det blev riktigt bra. Philips är debutanter i år på utökade spelfunktioner och lite av barnsjukdomarna är kvar när jag testade 807:n. Likt att det kan hoppa till under VRR då och då. VRR fungerar endast fullt under spelläget och då har du inte längre full chromaupplösning. Bildskärmsläget ger full färgupplösning men då fungerar inte VRR som det är tänkt – hoppar och hackar.

Bildreglagen har inte samma precision som hos LG. Upplever du exempelvis black crush har Philips reglage en tendens att sakna finjusteringsmån i reglagen. Du hamnar ofta i situationen att du måste välja mellan lite black crush eller att svart lyfts för mycket för det saknas steg emellan på reglagen. Eller att steget emellan finns i reglagen, men inte har någon som helst effekt. Överlag får du räkna med mer posterisering hos Philips.

Philips kommer också driva OLED-panelen hårdare och pumpa ljusnivåerna mer uppåt och nedåt på egen nycker. Det är ofta svårt att få ned ljusstyrkan på en Philips då sänkt reglage till slut inte längre har effekt och ofta skiftar vitbalansen mot grönt.

Gillar du ljus kommer 807:n pumpa på mycket mer och därför också ge retention mycket snabbare. Räcker med ett 10–30 sekunder statisk bild i HDR för att du ska få retention. Som följd använder Philips mer skärmsläckare och dämpar ljusnivåerna tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En OBS är att 807:an bara har två HDMI 2.1 med stöd för full bandbredd och funktioner som VRR. Vara ena är porten för eARC. Så kör du soundbar eller liknande "tappar" du en av dessa, och få en ensam kvar. Det går ju fint om du bara har en enhet (typ en konsol) som ska in, annars behöver du antingen switcha i soundbaren/ljudenheten (och då krävs väldigt nya grejer för fullt stöd) eller nöja dig med en av de begränsade HDMI-portarna.

Tack för upplysningen! Det borde funka för mig då jag bara har PS5 och PC som behöver det. Ljudet kör jag via optisk utgång så tappar ingen HDMI till soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lg har 5+ år av optimering av spelfunktionerna och 2020-serien (som din CX) är där det blev riktigt bra. Philips är debutanter i år på utökade spelfunktioner och lite av barnsjukdomarna är kvar när jag testade 807:n. Likt att det kan hoppa till under VRR då och då. VRR fungerar endast fullt under spelläget och då har du inte längre full chromaupplösning. Bildskärmsläget ger full färgupplösning men då fungerar inte VRR som det är tänkt – hoppar och hackar.

Bildreglagen har inte samma precision som hos LG. Upplever du exempelvis black crush har Philips reglage en tendens att sakna finjusteringsmån i reglagen. Du hamnar ofta i situationen att du måste välja mellan lite black crush eller att svart lyfts för mycket för det saknas steg emellan på reglagen. Eller att steget emellan inte har någon effekt. Överlag får du räkna med mer posterisering hos Philips.

Philips kommer också driva OLED-panelen hårdare och pumpa ljusnivåerna mer uppåt och nedåt på egen nycker. Det är ofta svårt att få ned ljusstyrkan på en Philips då sänkt reglage till slut inte längre har effekt och ofta skiftar vitbalansen mot grönt.

Gillar du ljus kommer 807:n pumpa på mycket mer och därför också ge retention mycket snabbare. Räcker med ett 10–30 sekunder statisk bild i HDR för att du ska få retention. Som följd använder Philips mer skärmsläckare och dämpar ljusnivåerna tydligare.

Då gaming är ett primärt användningsområde kanske det är klokast att stanna med LG baserat på barnsjukdomarna du beskriver. Philips kanske löst några av problemen sen du testat? Men svårt att få svar på det då jag kan tänka mig att få proffs (som du) går tillbaks till modeller 12 mån senare och testar igen.

Jag kör ofta energisparlägena på min CX för att få ner ljusstyrkan på kvällen så det låter mindre bra att den föredrar att blåsa på full t. En tendens som LGn har är att den dimmar bilden då jag surfar via PCn och sen måste jag skaka till ett fönster för att den ska återgå i ljusstyrka igen. Men antar att det är någon form av inbränningsskydd.

Lite mer tveksam nu, ännu mer nöjd med mig CX dock så tack för det haha. Ska lägga 807 på bevakning så kanske jag slår till ändå senare om den går ner i pris ytterligare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purgatory:

Då gaming är ett primärt användningsområde kanske det är klokast att stanna med LG baserat på barnsjukdomarna du beskriver. Philips kanske löst några av problemen sen du testat? Men svårt att få svar på det då jag kan tänka mig att få proffs (som du) går tillbaks till modeller 12 mån senare och testar igen.

Jag kör ofta energisparlägena på min CX för att få ner ljusstyrkan på kvällen så det låter mindre bra att den föredrar att blåsa på full t. En tendens som LGn har är att den dimmar bilden då jag surfar via PCn och sen måste jag skaka till ett fönster för att den ska återgå i ljusstyrka igen. Men antar att det är någon form av inbränningsskydd.

Lite mer tveksam nu, ännu mer nöjd med mig CX dock så tack för det haha. Ska lägga 807 på bevakning så kanske jag slår till ändå senare om den går ner i pris ytterligare.

Med gaming och dator som primärt område så är LG OLED CX fortfarande det bättre valet. Du måste nog testa själv för att greppa ifall OLED807 är tillräckligt för dina krav. Mycket möjligt att Philips uppdaterar mjukvaran för mindre problem med VRR och så att man kan få VRR och full färgupplösning på samma gång. Men min erfarenhet säger att man inte ska köpa en TV på hoppet om framtida fixar, utan utgå från vad som kan bekräftas i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bra att du läst guiden.

Då kan jag citera den;

Citat:

"Samtliga OLED-modeller räknas till toppskiktet då det erbjuder just det som är synonymt med OLED med sin svärta, kontrastförhållande, goda ljusstyrka för både SDR och HDR samt ett av de bästa reflexfiltren på marknaden. I fråga om bildkvalitet är det på toppnivå. Det som en toppklassad LCD-modell kan bjuda över med är ren och rå ljusstyrka i vissa modeller."

Citat:

"Det blir en skev jämförelse eftersom OLED innebär en rätt så specifik kvalitetsnivå medan LCD kan vara allt från det bästa till bottenskrapet. Den jämförelse du bör ta är OLED eller en LCD från toppklassen, se nedan.

Ifall du jämför en OLED med en LCD i mellanklassen är det så gott som alltid en jämförelse där OLED är det starkaste valet. OLED är alltid toppklassen. I några jämförelser har några mellanklassmodeller en högre ljusstyrka i SDR på ett sätt som en OLED inte riktigt når. Men då är allting annat samtidigt sämre. "

Sammanfattning; Det finns bra LCD och dålig kvalitet på LCD. Väljer du OLED så är de alltid av bra kvalitet.

Sedan finns det självklart olika +/- med olika skärmtekniker (som tex. svärta vs. ljusstyrka, etc.).

Gällande inbränning, som du verkar så extremt paranoid om, så läs vidare punkt 17 i guiden:

Citat:

"17. Inbränningar på OLED?
Detta ämne har diskuterats till världens ände och återuppståndelse. Ja, du kan om du anstränger dig permanent skada en OLED efter flera tusens timmars hårt körande. Räkna med 3 000 timmar med samma bildinnehåll och högsta ljusstyrka där du anstränger dig och du kan skapa permanent förändringar, typiskt mörka fält. Här är det många gånger om fler personer som diskuterar och oroar sig för inbränningar än vad det är personer som faktiskt drabbats av inbränningar."

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med gaming och dator som primärt område så är LG OLED CX fortfarande det bättre valet. Du måste nog testa själv för att greppa ifall OLED807 är tillräckligt för dina krav. Mycket möjligt att Philips uppdaterar mjukvaran för mindre problem med VRR och så att man kan få VRR och full färgupplösning på samma gång. Men min erfarenhet säger att man inte ska köpa en TV på hoppet om framtida fixar, utan utgå från vad som kan bekräftas i dagsläget.

Skulle inte köpa baserat på löften/hopp om uppdateringar som du säger. Har bränt mig mer än en gång på det

Upplever du stor skillnad med full färgupplösning jämfört med begränsad? Skulle du se skillnad vid ett blindtest?
Ska testa på min CX om jag kan ställa in och se skillnad för att simulera hur det skulle vara med 806.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av martinot:

Gällande inbränning, som du verkar så extremt paranoid om, så läs vidare punkt 17 i guiden:

Jag skulle nog inte kalla det paranoia, utan bara hur de flesta människor faktiskt fungerar med sitt informationshämtande. Det är ur hjärnans synpunkt mycket mer energieffektivt att bilda en uppfattning baserat på sådana källor man betraktar som trovärdiga. Till exempel en vän som annars är tekniskt kunnig faktiskt säger att man får inbränningar på OLED, man läser om inbränningar hundra gånger på ett forum likt Swec eller för den delen virtuella (och betrodda) vänner på Youtube gör en video med miljoner visningar om hur hemskt det är med inbränningar.

Att själv på egen hand ta reda på hur det fungerar, förstå skillnaden mellan retention och inbränning och hur det hela relaterar till sin användarbeteende är oerhört mycket mer tids- och resurskrävande i jämförelse. Det är mycket effektivare – och ur den synpunkten smartare – för hjärnan att lyssna på ryktena och det allmänna surret istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purgatory:

Skulle inte köpa baserat på löften/hopp om uppdateringar som du säger. Har bränt mig mer än en gång på det

Upplever du stor skillnad med full färgupplösning jämfört med begränsad? Skulle du se skillnad vid ett blindtest?
Ska testa på min CX om jag kan ställa in och se skillnad för att simulera hur det skulle vara med 806.

Jag ser direkt att i Windows att textrenderingen blir mjukare. Förmodligen inga problem med spelandet, särskilt om det är lite avstånd.

Du kan inte riktigt simulera detta med CX för det är en kombination av nedsampling och uppsampling som karaktäriseras för det chipset som Philips använder.

Men du kan approximera det hela som ett mellanting mellan att köra YCbCr 4:2:0 och YCbCr 4:2:2-subsampling ut från datorn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har dokumenterat detta för eventuella framtida artikel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag ser direkt att i Windows att textrenderingen blir mjukare. Förmodligen inga problem med spelandet, särskilt om det är lite avstånd.

Du kan inte riktigt simulera detta med CX för det är en kombination av nedsampling och uppsampling som karaktäriseras för det chipset som Philips använder.

Men du kan approximera det hela som ett mellanting mellan att köra YCbCr 4:2:0 och YCbCr 4:2:2-subsampling ut från datorn.

Skrivet av Laxpudding:

Har dokumenterat detta för eventuella framtida artikel:

<Uppladdad bildlänk>

Tack, du är en guldgruva som alltid i tv-träsket! Ska testa

Edit: Jag kör alltid min PC i Game mode på CX nu, även när jag surfar eller kör lite jobb. Om det inte går att byta mellan snabbt på 807 med en/två knapptryck på fjärren så går den bort. Men såg att den har en game-bar där det kanske skulle gå att ändra snabbt.

Edit 2: Antar att jag ändå måste in i Geforce control panel så då blir det krånligt att växla mellan ändå.

Permalänk
Medlem

Sådär det fick bli en Samsung 65" AU9005
https://www.elon.se/samsung-65-ue65au9005kxxc-120250#addition...

Riktigt nöjd, fick den för 8999!

Av någon anledning så kan den inte hitta min dator när jag enablar Game Mode, men det är ingen big deal.

Permalänk

Om ni är sugna på en LG OLED65C25LB via LG:s hemsida och Benify så får man 45% rabatt, den kostar 16169:- nu (ordinarepris på 29398:-) Finns också i 48, 55 etc

BENI22_LGAC är koden och den gäller enbart på C2-modellen och dessa: OLED65C26LA.AEU OLED55C26LA.AEU OLED48C26LA.AEU OLED42C26LA.AEU OLED48C25LB.AEU OLED55C25LB.AEU OLED65C25LB.AEU

Konstigt att de inte erbjuder 77" fortfarande. Medans så kan man beställa via komplett på 24990:-

Tror jag håller mig kvar på min 77" C1 för 19990:- faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som du ställt in den på någon form av autozoom. Så tillbaka till menyinställningarna du var och fipplade i tidigare.

Som jag skrev gick inte det. Drog ut strömkabel med. Men nu när den stått över natten har menyn börjat fungera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle nog inte kalla det paranoia, utan bara hur de flesta människor faktiskt fungerar med sitt informationshämtande. Det är ur hjärnans synpunkt mycket mer energieffektivt att bilda en uppfattning baserat på sådana källor man betraktar som trovärdiga. Till exempel en vän som annars är tekniskt kunnig faktiskt säger att man får inbränningar på OLED, man läser om inbränningar hundra gånger på ett forum likt Swec eller för den delen virtuella (och betrodda) vänner på Youtube gör en video med miljoner visningar om hur hemskt det är med inbränningar.

Att själv på egen hand ta reda på hur det fungerar, förstå skillnaden mellan retention och inbränning och hur det hela relaterar till sin användarbeteende är oerhört mycket mer tids- och resurskrävande i jämförelse. Det är mycket effektivare – och ur den synpunkten smartare – för hjärnan att lyssna på ryktena och det allmänna surret istället.

Nu är det så att jag har erfarenhet av detta själv på en LG Oled B6 och kollar du tråden om inbränningar så verkar jag inte vara ensam om att råkat ut för detta och var en 55" tv.

Därför jag själv kommer välja att förlänga garantin med 5 års tid via LG för min 77" Lg Oled C1 för att den kostar 19 990:- och jag vill ha denna trygghet och rekommenderar andra att göra likadant eller köpa direkt via Elgiganten som man köpa till 5 års garanti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra att du läst guiden.

Då kan jag citera den;

Sammanfattning; Det finns bra LCD och dålig kvalitet på LCD. Väljer du OLED så är de alltid av bra kvalitet.

Sedan finns det självklart olika +/- med olika skärmtekniker (som tex. svärta vs. ljusstyrka, etc.).

Nu är det så att jag har erfarenhet av detta själv på en LG Oled B6 och kollar du tråden om inbränningar så verkar jag inte vara ensam om att råkat ut för detta och var en 55" tv.

Därför jag själv kommer välja att förlänga garantin med 5 års tid via LG för min 77" Lg Oled C1 för att den kostar 19 990:- och jag vill ha denna trygghet och rekommenderar andra att göra likadant eller köpa direkt via Elgiganten som man köpa till 5 års garanti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

C1 är en 5 generationer nyare tv, har inte hört att någon med nyare tv än gen 7-8 som har haft problem. Finns säkert dock, men blir nog mindre o mindre för varje gen. Rätt mkt säkerhetsåtgärder på lg's iaf, viktigt för dem då det är stort fokus på gamingen med mkt stationära loggor osv i bilden.

Hade en 60" lg plasma från 2010 till för en månad sedan, inte en tillskymmelse av inbränning och då kunde den stå i timmar på stillbilder (den hade dock dse de första 500 timmarna (ca) men det försvann), iofs inte heller inbränning på sovrumsplasman från 2006 men den används inte så frekvent. Farsans samsungplasma såg dock förjävlig ut)

LG är generösa normalt sett, däremot så vet i fan om jag skulle lita på en extraförsäkring från en elkedja. 3 års reklamationsrätt och hemförsäkring räcker tycker jag.

Edit: letade efter tråden du pratade om. Hittar en på 11 sidor från 2018 (dock inte många som säger att de har problem, mest korrespondens) och en på 2 sidor (samma där, mest korrespondens). Är det någon av dessa du tänker på? Verkar inte vara direkt stort problem isf, känns som det är betydligt större risk att drabbas av något annat problem (pixelfel, dse etc...) än just inbränning.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonas79:

Nu är 6-serien notorisk då det var första extra ljusstarka modellen fast utan de skyddmekanismer som moderna modeller har. Liknar man inbränningar vid krocksäkerhet är 6-serien som en bil från 50-talet jämte moderna bilar.

Fick du inbränningar på den från ditt (eller andras) användande, inbrända loggor och liknande kan det vara värt att fundera om du egentligen inte behöver en annan typ av TV? Även om 2016-modellerna är känsligare är det fortfarande hur man använder dem som avgör. Ifall man tänker fortsätta det användarmönster man hade som gav upphov till inbränningen kan det även i det långa loppet, 5–6 år senare bli samma sak igen även med modernare modeller. Är du ute efter en TV som ska rulla i bakgrunden hela dagarna kan det vara värt att välja en LCD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är 6-serien notorisk då det var första extra ljusstarka modellen fast utan de skyddmekanismer som moderna modeller har. Liknar man inbränningar vid krocksäkerhet är 6-serien som en bil från 50-talet jämte moderna bilar.

Fick du inbränningar på den från ditt (eller andras) användande, inbrända loggor och liknande kan det vara värt att fundera om du egentligen inte behöver en annan typ av TV? Även om 2016-modellerna är känsligare är det fortfarande hur man använder dem som avgör. Ifall man tänker fortsätta det användarmönster man hade som gav upphov till inbränningen kan det även i det långa loppet, 5–6 år senare bli samma sak igen även med modernare modeller. Är du ute efter en TV som ska rulla i bakgrunden hela dagarna kan det vara värt att välja en LCD istället.

Visa din Oled tråd jag tänkte på.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676708-visa-din-oled?...

Färgerna man testar och olika oled tv.

Visa signatur