Permalänk
Medlem

Beggad dator - bra eller dumt?

Rent logiskt så borde det finnas en del ok begagnade stationära där ute som söker nya ägare, och för mig som inte är så petig är det en bra lösning. Samtidigt så kanske det finns en del risker? Vad tycker ni, kan det vara lönt att köpa en beggad dator eller är det bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem

Hej, både jag och grabben har köpt våra senaste datorer som begagnade.
Har funkat mycket bra, köpt dom via Sweclockers marknad.
Skulle jag idag titta efter en uppgradering skulle jag kolla begagnat.
Känns klart mera värt pengarna.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeJake:

Rent logiskt så borde det finnas en del ok begagnade stationära där ute som söker nya ägare, och för mig som inte är så petig är det en bra lösning. Samtidigt så kanske det finns en del risker? Vad tycker ni, kan det vara lönt att köpa en beggad dator eller är det bortkastade pengar?

Jag tycker att det i mångt och mycket är total idioti att köpa nya färdigbyggda datorer eftersom man får så dålig valuta för pengarna i jämförelse med att köpa en begagnad dator här på SweC. Om du har lite is i magen och kan hitta en dator som prestandamässigt passar dig samt som säljs av en relativt aktiv medlem här på SweC så kan du vara rätt trygg med att det inte är något skit som du köper. Du kan ju även fråga hur säljaren ställer sig till om datorn skulle gå sönder eller få några problem inom några månader.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Har hjälp otroligt många att köpa just begagnade datorer. Och under en längre period så jobbade jag på ett företag som rekonditionerade och sålde vidare hem-pc paket.

Det kan få otroligt mycket värde för dina pengar. Köper du av privatpersoner så är ju dock garantin beroende av huruvida dom har sparat kvitton och om den tiden kvarstår.
Annars om du köper begagnat av företag så erbjuder dom garanti i ett år ändå.
Datorer håller faktiskt väldigt länge bara du tar hand om dom

Dock skulle jag inte rekommendera dig att gå till blocket och köpa där om du inte vet vad du gör. Dels för att många inte är ärliga där samt att dom oftast vill ha orimligt höga priser för begagnad hårdvara.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du skall köpa och vilket pris. Personligen skulle jag inte köpa något begagnat över 8-9 tusen. Kan vara bra om man är lite händig. Allt kan hända. Skall du lägga till saker i efterhand eller bara köpa och använda som det är? Är det på plats hos säljaren eller via post? Flera saker spelar in.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag köper gärna begagnat men då kommer det risker vilket ska återspeglas i priset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan köpa begagnade med garanti från Inrego.se, Reuseit.se och Refurb.eu

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Verkar vara ett bra alternativ förutsatt att man vet lite vad man gör. Vad är det bästa sättet att gå tillväga om man vill ta reda på huruvida det är en "bra deal"?

Skrivet av NightFred:

Beror helt på vad du skall köpa och vilket pris. Personligen skulle jag inte köpa något begagnat över 8-9 tusen. Kan vara bra om man är lite händig. Allt kan hända. Skall du lägga till saker i efterhand eller bara köpa och använda som det är? Är det på plats hos säljaren eller via post? Flera saker spelar in.

Nä precis, jag tänker samma att det skulle vara något som inte är allt för dyrt. Jag är tyvärr inte speciellt händig med hårdvara, så det skulle vara att använda datorn som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeJake:

Tack för alla svaren! Verkar vara ett bra alternativ förutsatt att man vet lite vad man gör. Vad är det bästa sättet att gå tillväga om man vill ta reda på huruvida det är en "bra deal"?

Nä precis, jag tänker samma att det skulle vara något som inte är allt för dyrt. Jag är tyvärr inte speciellt händig med hårdvara, så det skulle vara att använda datorn som den är.

Hitta en dator som verkar lockande och kolla på vad liknande kostar. Om du inte pallar så finns det alltid gott om användare här på Sweclockers som älskar att ge input på vad en vara inte är värd . Var heller inte rädd för att byta någon enstaka komponent.
Finns garanterat flera videos på youtube med folk som plockar isär precis varenda dator du kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Det kan få otroligt mycket värde för dina pengar. Köper du av privatpersoner så är ju dock garantin beroende av huruvida dom har sparat kvitton och om den tiden kvarstår.

Jag håller förvisso med, att det i praktiken ofta är ett kvitto som avgör i garantiärenden, men egentligen (eller hur man nu väljer att formulera det) är det mellan återförsäljaren och första kunden som garantin gäller. Det är företagen själva som stipulerar huruvida garantin följer med varan och kvittot, så att säga, eller med konsumenten. Nu vet jag inte exakt hur t.ex. Webhallen sköter det där, men om du skulle köpa en begagnad burk som Webhallen har sålt med återstående garanti, då får du vända dig till Webhallen och kolla hur de ställer sig till garanti när det gäller köp mellan privatpersoner.

Skrivet av JakeJake:

Tack för alla svaren! Verkar vara ett bra alternativ förutsatt att man vet lite vad man gör. Vad är det bästa sättet att gå tillväga om man vill ta reda på huruvida det är en "bra deal"?

Om jag var du skulle jag antingen göra en tråd på forumet där du berättar vilka spel du vill spela och vilka delar du ska leta efter, alternativt kika lite på Sweclockers marknad och/eller Blocket och länka någon som du har kikat på, så får vi se. Vad som är bra eller inte beror lite grann på vad du vill göra med datorn.

Jag både köpte och sålde min förra dator begagnat, och jag tror inte att jag sålde den till något särskilt värre ockrarpris än jag köpte den för. Men det är ju en del trygghet man ger upp i och med begagnatköp, så jag hade nog inte köpt en dator för så pass mycket pengar att jag skulle ligga sömnlös och våndas om skiten brann upp, om du fattar.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeJake:

Tack för alla svaren! Verkar vara ett bra alternativ förutsatt att man vet lite vad man gör. Vad är det bästa sättet att gå tillväga om man vill ta reda på huruvida det är en "bra deal"?

Nä precis, jag tänker samma att det skulle vara något som inte är allt för dyrt. Jag är tyvärr inte speciellt händig med hårdvara, så det skulle vara att använda datorn som den är.

Jag skulle göra som @FarbrorBarbr0 skriver i sitt svar. Lista vad du tänker köpa och fråga kring det eller vad du spelar eller skall göra med datorn och se vad för förslag du får på det. Alltid bra att lägga en budget. DVS hur mycket är du villig att lägga för en dator så kan vi lättare hjälpa dig med att ge dig ett bättre förslag. Eller relatera till vad man kan få för den summan! Lycka till.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]