Går det att återskapa min första dator?

Permalänk
Medlem

Går det att återskapa min första dator?

Efter ett långt uppehåll (nästan 20 år) från mitt datorintresse så började jag så sakteliga försöka plocka upp tråden igen i början av 2021. I takt med att mina enorma kunskapsluckor fylls så har jag insett mer och mer att jag saknar min första egna dator (avskriven på min mammas arbetsplats så jag fick den gratis, de var bara glada att jag ville ta full tower-åbäket).

Nyårsafton 2021 var jag hemma hos min pappa och bland mina gamla saker så hittade jag ett papper med uppgifter om datorn. Går det att lista ut, utifrån pappret, vilka delar som satt i datorn? Jag tror att jag vet på ett ungefär vad jag själv stoppade i, men det blir (eventuellt) en senare fråga.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Rekordmedlem

Gissar att grafikkortet kan ha varit ett 1 Mbyte Cirrus Logic och att det haft VL buss och 32 bitarsstöd. Kanske nått baserat på CL-GD5426 som kom 1993 så det passar med datumet datorn byggdes.
https://www.vgamuseum.info/index.php/cpu/item/135-cirrus-logi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gissar att grafikkortet kan ha varit ett 1 Mbyte Cirrus Logic och att det haft VL buss och 32 bitarsstöd. Kanske nått baserat på CL-GD5426 som kom 1993 så det passar med datumet datorn byggdes.
https://www.vgamuseum.info/index.php/cpu/item/135-cirrus-logi...

Modellen på grafikkortet vågar jag inte uttala mig om, men att det var Cirrus Logic låter rimligt då deras namn fladdrar förbi i mina vaga minnesbilder från uppstart av datorn.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem

Vad menar du med återskapa?
Menar du att du vill handla exakt samma delar och bygga ihop en dator, alternativt köpa en komplett dator med rätt/liknande delar?
Heller går det bra med nåt från samma tid men inte det du hade?

Kanske det räcker att emulera?
I så fall vad och hur vill du emulera?
Bara spel heller ska det vara dos/windows 3,11/win95?

Gissar på att du vill ha en dator som är ganska lik, vilket i så fall kommer ta lite tid o hitta allt o köpa hem det.
Svåraste kan nog bli att hitta en CRT=tjockskärm då dom börjar bli mer o mer sällsynta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Förstår ditt sug!

Börja med att köra lite emulering och se om det kan stilla suget.
Är ju både tidskrävande och kan bli rätt dyrt att bygga en riktig retroburk.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad menar du med återskapa?
Menar du att du vill handla exakt samma delar och bygga ihop en dator, alternativt köpa en komplett dator med rätt/liknande delar?
Heller går det bra med nåt från samma tid men inte det du hade?

Kanske det räcker att emulera?
I så fall vad och hur vill du emulera?
Bara spel heller ska det vara dos/windows 3,11/win95?

Gissar på att du vill ha en dator som är ganska lik, vilket i så fall kommer ta lite tid o hitta allt o köpa hem det.
Svåraste kan nog bli att hitta en CRT=tjockskärm då dom börjar bli mer o mer sällsynta.

Skrivet av metalmac:

Förstår ditt sug!

Börja med att köra lite emulering och se om det kan stilla suget.
Är ju både tidskrävande och kan bli rätt dyrt att bygga en riktig retroburk.

Jag är i första hand ute efter att handla exakt samma delar, eller åtminstone så likt som möjligt. Det är den fysiska datorn jag saknar, inte hur tiden hade sprungit ifrån den när jag försökte spela för krävande spel runt 2000-talet

Jag har inga problem med att det kommer ta tid (och pengar) att få tag på delarna, bara jag vet vad jag letar efter. CRT-skärmen som jag hade tills den gick sönder var en Trinitron så det vore ju kul att ha en sådan, men datorn är viktigare.

Jag har kvar originalhårddisken samt två av tre andra hårddiskar som jag själv satte i, men tyvärr fick jag aldrig tillbaka den fjärde disken som min dåvarande pojkvän lånade. Eftersom jag hade fyra hårddiskar så skaffade jag SCSI-kort för att kunna ha CD-läsare (en NEC).

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem

Det kommer krävas en del forskning, men det bör gå att återskapa datorn hyfsat bra utgående från infolappen, trots att man tyvärr tycks ha använt en del egna beteckningar.

CPU:n är solklar, 486 DX2 66. Man kan nog kallt utgå från att det var en Intel-variant.

Det tycks röra sig om ett VLB-moderkort, vilket begränsar det möjliga urvalet en hel del, då VLB bara var en grej under en kort period. Det har AMI-BIOS daterat 11/11/92. The Retro Web kan nog vara användbart om man vill söka efter kort som matchar det. Datumet brukar vara med i POST-strängen, som ju är sökbar. Givetvis finns det ju dock inga garantier för att just den BIOS-versionen finns publicerad där.

Grafikkortet skulle jag tippa på är nåt Tseng Labs ET4000/W32-baserat VLB-kort, givet att man betecknat det "W 32/VLB".

RAM är väl specat, du har i princip allt utom fabrikat. Fanns mycket noname-RAM på marknaden, så kan väl bli knivigt att pricka exakt, men får du de specade parametrarna rätt kommer det inte bli någon märkbar skillnad på datorn som så.

Vill du ha exakt samma hårddisk blir det nog jobbigt. Den är förvisso väldigt bra specad i infolappen, men att få tag i en exakt likadan fullt fungerande disk är väl att beteckna som i princip omöjligt. Antar också att ljudnivån kommer bli något av en besvikelse om du ändå får tag i en. Jag hade skitit i det och kört med en DOM eller CF-kort i IDE-adapter.

Vad det gäller I/O-korten har jag typ noll koll. Förslagsvis identifierar du först moderkortet och ser vad som finns onboard på det. Det borde reducera antalet potentiella typer av I/O-kort det rimligen kan röra sig om. Generellt fanns det mycket nonamegrejer i den kategorin, så kan bli bökigt att pricka exakt rätt.

Vad det gäller chassit skulle jag nog postat en tråd på Vogons, där jag försökte beskriva det och skissa upp det så väl jag kunde fritt från minnet. Finns gott om folk där som älskar den sortens utmaningar. Ju mer info du kan ge, desto bättre chanser har du.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det tycks röra sig om ett VLB-moderkort, vilket begränsar det möjliga urvalet en hel del, då VLB bara var en grej under en kort period. Det har AMI-BIOS daterat 11/11/92. The Retro Web kan nog vara användbart om man vill söka efter kort som matchar det. Datumet brukar vara med i POST-strängen, som ju är sökbar. Givetvis finns det ju dock inga garantier för att just den BIOS-versionen finns publicerad där.

Det låter bra att urvalet går att begränsa utifrån det du skriver.

Skrivet av kaput:

Grafikkortet skulle jag tippa på är nåt Tseng Labs ET4000/W32-baserat VLB-kort, givet att man betecknat det "W 32/VLB".

Som jag skrev i ett tidigare svar så vill jag minnas att jag såg Cirrus Logic på skärmen under uppstarten, men det har ju gåt många år och jag kanske har blandat ihop det med någon annan dator från den tiden.

Skrivet av kaput:

Vill du ha exakt samma hårddisk blir det nog jobbigt. Den är förvisso väldigt bra specad i infolappen, men att få tag i en exakt likadan fullt fungerande disk är väl att beteckna som i princip omöjligt. Antar också att ljudnivån kommer bli något av en besvikelse om du ändå får tag i en. Jag hade skitit i det och kört med en DOM eller CF-kort i IDE-adapter.

Jag behöver inte få tag på exakt samma hårddisk, jag har sparat den.
Jo, den snurrar fortfarande, testade att koppla in den i en väns gamla dator för ett tag sedan.

Skrivet av kaput:

Vad det gäller I/O-korten har jag typ noll koll. Förslagsvis identifierar du först moderkortet och ser vad som finns onboard på det. Det borde reducera antalet potentiella typer av I/O-kort det rimligen kan röra sig om. Generellt fanns det mycket nonamegrejer i den kategorin, så kan bli bökigt att pricka exakt rätt.

Låter vettigt, tack!

Skrivet av kaput:

Vad det gäller chassit skulle jag nog postat en tråd på Vogons, där jag försökte beskriva det och skissa upp det så väl jag kunde fritt från minnet. Finns gott om folk där som älskar den sortens utmaningar. Ju mer info du kan ge, desto bättre chanser har du.

Jag tror att jag har ett ganska bra hum om chassit men det är klart, ju säkrare desto bättre, så jag ska försöka göra som du föreslår.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Skrivet av suha:

Jag är i första hand ute efter att handla exakt samma delar, eller åtminstone så likt som möjligt. Det är den fysiska datorn jag saknar, inte hur tiden hade sprungit ifrån den när jag försökte spela för krävande spel runt 2000-talet

Jag har inga problem med att det kommer ta tid (och pengar) att få tag på delarna, bara jag vet vad jag letar efter. CRT-skärmen som jag hade tills den gick sönder var en Trinitron så det vore ju kul att ha en sådan, men datorn är viktigare.

Jag har kvar originalhårddisken samt två av tre andra hårddiskar som jag själv satte i, men tyvärr fick jag aldrig tillbaka den fjärde disken som min dåvarande pojkvän lånade. Eftersom jag hade fyra hårddiskar så skaffade jag SCSI-kort för att kunna ha CD-läsare (en NEC).

en dator med 486 66Mhz var ju knapt inte äns aktuellt 1996 för annat än typ kontorsarbete.

vill minnas att min P1 90Mhz dator från början av 90talet nån gång liknande spec i övrigt med 16Mb tam och något random gammalt ISA videokort (mins inte alls vad den hade från början) hade knappt kraft nog att spela Dibalo som släpptes 95/96 nån gång i mer än typ 10fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en dator med 486 66Mhz var ju knapt inte äns aktuellt 1996 för annat än typ kontorsarbete.

vill minnas att min P1 90Mhz dator från början av 90talet nån gång liknande spec i övrigt med 16Mb tam och något random gammalt ISA videokort (mins inte alls vad den hade från början) hade knappt kraft nog att spela Dibalo som släpptes 95/96 nån gång i mer än typ 10fps.

Tja, vad ska jag säga? Nostalgi är inte logiskt.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem

när det gäller SCSI-kortet och ISA-bus var det med stor sannolikhet adaptec AHA1540 eller AHA1542C (sistnämnda har 2 extra diskett-anslutningar - då behov ofta fanns med extra anslutning för QIC-80/TRAVAN bandstationer) då de var vanliga i sammanhanget när man kostade på SCSI-diskar - om det var PCI-buss så var det förmodligen någon av adaptec AHA2940W/UW

Permalänk
Medlem

Det står "styrkort: DC 680" , vilket rimligtvis betyder att det var ett Tekram DC680 VLB-kontrollerkort, kanske liknande detta:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=56770

och hårddisken var nog en sådan här:
https://stason.org/TULARC/pc/hard-drives-hdd/quantum/PRODRIVE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suha:

Som jag skrev i ett tidigare svar så vill jag minnas att jag såg Cirrus Logic på skärmen under uppstarten, men det har ju gåt många år och jag kanske har blandat ihop det med någon annan dator från den tiden.

Jo, fast då får man fråga sig var de fått "W32" från? Kan inte komma på något annat chip än just ET4000 som finns med det affixet. Vore det ett Cirrus-kort i den från början hade man rimligen skrivit något i stil med CL-GDxxxx i infolappen.

Det är ju dock ingen omöjlighet att man bytt kort i den någon gång innan du fick den. Cirrus Logics chip var populära, bra prestanda (läs: GUI-acceleration i Windows) till tämligen facila priser

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Enligt min begränsade erfarenhet är det mer värt att återskapa mjukvaran långt mer än hårdvaran. Vilka spel och program användes? Vilka cd-skivor hade du tillgång till. Egenskapta bilder och bakgrunder och sånt

Kommer bli mycket svårt att återskapa upplevelsen utan detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, fast då får man fråga sig var de fått "W32" från? Kan inte komma på något annat chip än just ET4000 som finns med det affixet. Vore det ett Cirrus-kort i den från början hade man rimligen skrivit något i stil med CL-GDxxxx i infolappen.

Det är ju dock ingen omöjlighet att man bytt kort i den någon gång innan du fick den. Cirrus Logics chip var populära, bra prestanda (läs: GUI-acceleration i Windows) till tämligen facila priser

Jag får fundera på om jag ska följa infolappen eller mitt eventuellt felaktiga minne.

Skrivet av medbor:

Enligt min begränsade erfarenhet är det mer värt att återskapa mjukvaran långt mer än hårdvaran. Vilka spel och program användes? Vilka cd-skivor hade du tillgång till. Egenskapta bilder och bakgrunder och sånt

Kommer bli mycket svårt att återskapa upplevelsen utan detta

Det var inga märkvärdigheter. Windows 95, ingen särskild bakgrund vad jag minns, en handfull spel och så Tolkiens karta över Middle-earth (det sistnämnda vet jag bara för att kartan fortfarande finns kvar på en av hårddiskarna). Fyllde tre hårddiskar (426MB+540MB+340MB) med diverse saker som jag inte kommer ihåg så då skaffade jag den fjärde hårddisken 2001 på svindlande 4GB).

Upprepning
Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Dang! Har lyckats missa det forumet helt o hållet, och fastnade ett bra tag nu.
Så trots lite off topic tackar för det tipset!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog många som har fina minnen från 486dx2 66 och liknande datorer från den tiden.

Att återskapa den in i minsta detalj kan bli knepigt men en mycket lik eller likvärdig dator ska inte vara omöjligt på något vis. Vad är viktigast för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är nog många som har fina minnen från 486dx2 66 och liknande datorer från den tiden.

Att återskapa den in i minsta detalj kan bli knepigt men en mycket lik eller likvärdig dator ska inte vara omöjligt på något vis. Vad är viktigast för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt?

Den var kanske ingen värstingdator när jag fick den i slutet av 1996, men det spelade ingen roll. Den var min, och den var gratis. Den var en starkt bidragande orsak till att jag byggde ett nätverk hemma. Good times.

Jag skulle nog säga utseendet utvändigt (d.v.s. rätt chassi), ljudet från rörliga delar och att den uppför sig likvärdigt som min dator gjorde. Om det uppnås med exakt rätt delar, helt eller delvis, så är det en bonus. Eftersom jag har kvar tre av hårddiskarna så är ju ljudet i princip redan klart (alla tre fungerade när de kopplades in i en dator för ett tag sedan).

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av suha:

Den var kanske ingen värstingdator när jag fick den i slutet av 1996, men det spelade ingen roll. Den var min, och den var gratis. Den var en starkt bidragande orsak till att jag byggde ett nätverk hemma. Good times.

Jag skulle nog säga utseendet utvändigt (d.v.s. rätt chassi), ljudet från rörliga delar och att den uppför sig likvärdigt som min dator gjorde. Om det uppnås med exakt rätt delar, helt eller delvis, så är det en bonus. Eftersom jag har kvar tre av hårddiskarna så är ju ljudet i princip redan klart (alla tre fungerade när de kopplades in i en dator för ett tag sedan).

Lådan har du inte nämnt, den hade väl en liggande låda med diskettläsare på fronten ?
Det står ju en 1,44Mbyte Teac diskettläsare på lappen så en 3,5" ska det vara men var lådan liggande eller stående ?

Eller det kanske hade en stående låda, de verka ha haft det 1994

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592522-scandic-person...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

16MB ram på datorn 1993, inte dåligt. Det känns som om det var en caddator eller liknande?

När det gäller nostalgi så tror jag de flesta vill uppleva samma mjukvara och utseende på datorn och tillbehör.
Om deras gamla dator var en 486 DX2, så tror jag de flesta skulle bara uppleva det bättre om de istället köpte en 486 Dx4 100MHz.
För det är inte laggen i spelen man saknar.

Jag själv spelar en hel del gamla spel på nya konsoler där grafiken är förbättrad rejält och jag tror att många skulle vilja uppleva deras spelminnen så. För när man ser på vissa gamla spel idag så är grafiken lite väl dålig emot vad man är van med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lådan har du inte nämnt, den hade väl en liggande låda med diskettläsare på fronten ?
Det står ju en 1,44Mbyte Teac diskettläsare på lappen så en 3,5" ska det vara men var lådan liggande eller stående ?

Eller det kanske hade en stående låda, de verka ha haft det 1994
https://i.imgur.com/ErLuhXY.jpg
https://i.imgur.com/coaHFQa.jpg
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592522-scandic-person...

Jag har nämnt lådan i förbigående i något av mina svar här i tråden. Det var en full tower-låda. Jag har försökt googla och hittade https://www.desertcart.in/products/34623227-at-computer-case-... som stämmer med hur jag minns åbäket. Bortsett från SCSI-CD-enheten då, för den satte jag ju i själv.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

16MB ram på datorn 1993, inte dåligt. Det känns som om det var en caddator eller liknande?

Jag har ingen aning om vad den hade använts till, det tänkte inte 15-åriga jag på att fråga. Vet inte om institutionen för mikrobiologi på genetikcentrum (SLU) höll på med CAD.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller nostalgi så tror jag de flesta vill uppleva samma mjukvara och utseende på datorn och tillbehör.
Om deras gamla dator var en 486 DX2, så tror jag de flesta skulle bara uppleva det bättre om de istället köpte en 486 Dx4 100MHz.
För det är inte laggen i spelen man saknar.

Exakt så. Jag kan fortfarande minnas när jag hade haft Heroes of might and magic III igång ett tag och skulle flytta min gubbe på kartan. Jag hörde hästen galoppera men allt stod still.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem

Ägaren till Scandic Products AB verkar finnas på LinkedIn, samt en som jobbade som "Technician" där -92 till -00, kanske värt att skicka iväg ett meddelande och fråga om de har mer information om bygget?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ägaren till Scandic Products AB verkar finnas på LinkedIn, samt en som jobbade som "Technician" där -92 till -00, kanske värt att skicka iväg ett meddelande och fråga om de har mer information om bygget?

Hmm, mer information om ett nästan 30 år gammalt bygge..? Jag är inte övertygad om att det är värt besväret att fråga (har aldrig brytt mig om att skaffa LinkedIn). Sparar förslaget i den mentala mappen "reservplaner".

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av suha:

Jag har nämnt lådan i förbigående i något av mina svar här i tråden. Det var en full tower-låda. Jag har försökt googla och hittade https://www.desertcart.in/products/34623227-at-computer-case-... som stämmer med hur jag minns åbäket. Bortsett från SCSI-CD-enheten då, för den satte jag ju i själv.

Verkar gå att hitta liknade lådor på Ebay om det är nått så stort man vill ha, lådan är ju stor så det går att bygga in nästan vad som helst i den om man inte måste öppna och kolla
Du kan kanske bygga nått med fel delar i den stora lådan som kör MS DOS 6 som är det datorn verkar ha haft och så letar du äkta retrodelar i lugn takt och skaffar dem när de dyker upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suha:

Hmm, mer information om ett nästan 30 år gammalt bygge..? Jag är inte övertygad om att det är värt besväret att fråga (har aldrig brytt mig om att skaffa LinkedIn). Sparar förslaget i den mentala mappen "reservplaner".

Är han rätt sorts personlighet, med någon perversion som liknar vårt intresse för utrangerad kontorsutrustning, så finns det eventuellt inga gränser för hur långt han orkar gå för att ta reda på en sådan sak.

Man kan väl också gissa att de hade någon eller i värsta fall några standardmodeller av fulltowerlådor, såntdär tar ju väldig plats att lagerhålla. Som jag minns det var Scandics datortillverkning förvisso av whiteboxkaraktär, men det fanns inte hur mycket valmöjligheter som helst. Med lite tur minns vederbörande vad modellen han byggde hundratals datorer i hette.

Jag hade defintivt försökt i alla fall. Chansen att du får ett svar är inte helt obefintlig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar gå att hitta liknade lådor på Ebay om det är nått så stort man vill ha, lådan är ju stor så det går att bygga in nästan vad som helst i den om man inte måste öppna och kolla
Du kan kanske bygga nått med fel delar i den stora lådan som kör MS DOS 6 som är det datorn verkar ha haft och så letar du äkta retrodelar i lugn takt och skaffar dem när de dyker upp.

Eller bara skaffa låda och äkta retrodelar och hoppa över fel delar, för jag är okej med ett långsiktigt projekt.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suha:

Den var kanske ingen värstingdator när jag fick den i slutet av 1996, men det spelade ingen roll. Den var min, och den var gratis. Den var en starkt bidragande orsak till att jag byggde ett nätverk hemma. Good times.

Jag skulle nog säga utseendet utvändigt (d.v.s. rätt chassi), ljudet från rörliga delar och att den uppför sig likvärdigt som min dator gjorde. Om det uppnås med exakt rätt delar, helt eller delvis, så är det en bonus. Eftersom jag har kvar tre av hårddiskarna så är ju ljudet i princip redan klart (alla tre fungerade när de kopplades in i en dator för ett tag sedan).

Jag hade varit jätteglad om jag fått en likadan dator i slutet av 1996. Jag uppgraderade själv till 386DX33 i början av det året och den hängde med till julen 1998 innan jag fick en Pentium 133. Under 1999 kunde jag börja köpa grejer själv, då blev det uppgradering igen

Det borde inte vara helt omöjligt att hitta reklam eller reklamblad för Scandics datorer kring 1993. Jag minns dem själv från PC-hemma tidigningarna i mitten av 90-talet Där kan mycket väl finnas bilder på olika chassimodeller de har använt sig av.

Att hitta grejer är inte jättesvårt om man låter det ta lite tid. Hittade ett fint fulltower AT-chassi på tradera för ett tag sedan, det var inte ens dyrt. 486-moderkort med VLB är inte extremt ovanliga, men det kan ta tid att hitta dem. Bli inte förvånad om nån i den yttre bekantskapskretsen har en komplett dator stående. Jag fick med mig en komplett 486 DX4 100 när jag var på kräftskiva senast. Det som brukar vara svårast att hitta är bildskärmar i vettigt skick och prisläge. Tyvärr slits och åldras CRT-skärmar... och vi har vant oss vid betydligt bättre prylar numera.

För min egen del är fixa, meka och pilla det roligaste med gamla datorer. När de väl fungerar bra igen så är de inte riktigt lika intressanta längre. Men få saker slår att avnjuta något gammalt spel på "rätt" hårdvara i några timmar. Emulering är bara användbart för att testa grejer... eller köra virituella servrar för att förenkla filöverföring till nån gammal dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Om de körde med Tekram kontrollerkort så är det inte helt omöjligt att även moderkorten kom därifrån. Hittade två tänkbara modeller här:

https://theretroweb.com/motherboards/?manufacturerId=391&show...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=60295

Här finns en tråd om att identifiera chassin från den tiden.

moderkort från den eran var "inte så noga" det var främst kortplatser och minnesplatser som spela roll

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se