Frugan har fått bra jobberbjudande i Norge, bör man flytta?

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/a/dwJ60X/norsk-ekonomi-slar-den-svenska-fo...

Långsiktigt kommer det vara mycket bättre att bo i Norge. Kör på.

Permalänk
Musikälskare

Jag hade stannat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag är lite pessimistisk av mig.
Men om vi antar att TS fru kommer få ett jobb i norge på en fabrik som är av typen att i princip alla efter gymnasiet klarar av att utföra jobbet. Typ stå på linan och inte göra något speciellt, så ser jag risk med kommande lågkonjektur.
Men ju mer krävande jobbet är ju mindre riskfritt ser jag att flytta för att få det.

Vissa jobb på linan är dessutom såna att det är fördelaktigt att vara 20år, jag tänker på monteringen med mycket påfrestande momentana uppgifter. Andra arbetsuppgifter är av typen att det är bättre med mer erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Skulle nog se till att jag själv har ett jobb först, ett bra jobb i Norge täcker inte upp för 2 hyfsat betalande jobb i Sverige.

Ska du dit och vara arbetslös eller bara ta "något jobb" bar för att ha ett jobb så kommer du bli deprimerad.

Skulle också plugga på lite av vad som gäller skatter, utgifter och annat, bara för att lönen är bättre betyder det inte att man har mer pengar över.

Sen förstår inte många att det mesta i Norge är importerat, det blir svårt att hitta saker man tar för givet i Sverige ( speciellt mat ), även om man bor i Oslo.

Mina första turer i Norge så fick jag en redig chock, man hör mycket om hur Grandiosa fryspizza är nationalrätten i Norge, efter första besöket i en mataffär så fattar man varför.

Hoppas ni gillar lammkött och fisk, åt inte fisk 2-3 år efter första jobbresan ( 1 år ).

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tvekat. Min mor lärde mig en bra sak när jag var 18 år gammal och oroade mig inför en flytt till en ny stad. "Det är inte längre hem, än vad det var dit". Hur lång betänketid har din fru på det jobberbjudande hon fått? Finns det någon möjlighet till ytterligare förhandling vad gäller lön etc, eller har företaget redan stretchat det så långt de kan tänka sig? Provanställning måste såklart förhandlas bort (om det är en grej i Norge, vilket jag förutsätter utan att orka googla), blir allt för osäkert för er annars ifall bolaget skulle påverkas negativt under 2023 och därför säger upp henne.

Vad har ni att förlora? Som ni själva verkar vara inne på, Västerås är en av de tråkigaste mellanstora städerna i Sverige. Närhet till familj & släkt är såklart viktigt, men sånt där går alltid att ordna. Jag bor inte jättelångt ifrån flera familjemedlemmar i dagsläget, men det är inte direkt så att vi ses på veckobasis ändå. Det blir det klassiska att man ses vid exempelvis högtider eller vid barnkalas etc.

Utan att egentligen ha någon vidare inblick i ämnet (har förvisso också jobbat bank, men inte som rådgivare) hade jag inte varit orolig för att hitta jobb för din del. Först och främst kan du kanske så länge jobba kvar på distans? Jag upplever språkbarriären mellan svenska och norska som ingenting. Hade utan problem kunnat ha en rådgivare som talade norska, till och med att jag kanske i viss mån hade föredragit det för att jag älskar norska (lyssnar mycket på Petter Stordalen exempelvis, även om han kör på nån svorsk variant när han pratar för svenskar).

Ni verkar inte jätteintresserade av pengar och har det bra redan som det är i dagsläget, så där antar jag att vi är olika. Jag har ganska dyra hobbies och älskar frihet och vill kunna styra över min egen tid i framtiden. Därför hade jag definitivt värdesatt den ökade lönen, och även vilka möjligheter det här klivet i karriärssteget kan innebära i framtiden för din fru för ytterligare nya positioner (och ökad ersättning) längre fram.

Sist men inte minst så med tanke på hur kriminaliteten och skjutningarna exploderat i det här landet så är det inte att man själv inte börjat se över hur det ser ut hos grannländerna och om det kan vara läge för att emigrera.. Men det är väl kanske ett ämne för en annan tråd..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men om vi antar att TS fru kommer få ett jobb i norge på en fabrik som är av typen att i princip alla efter gymnasiet klarar av att utföra jobbet. Typ stå på linan och inte göra något speciellt, så ser jag risk med kommande lågkonjektur.

Eftersom frun fått ett jobberbjudande, utan att själv söka, så lär det inte vara ett jobb som kan utföras av vem som helst. Då hade man givetvis inte frågat henne.

Nu kan jag inte Norge, men det är ju ett litet speciellt land, där man har olja och gas. Att olja och gas skulle minska i efterfrågan de närmsta åren ser jag inte som sannolikt. Dessa pengar eldar också på den norska ekonomin, så att det skulle bli en rejäl lågkonjunktur i Norge tror jag inte. Och så har den Norska staten sin megastora oljefond som de kan använda så som de behagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är lite pessimistisk av mig.
Men om vi antar att TS fru kommer få ett jobb i norge på en fabrik som är av typen att i princip alla efter gymnasiet klarar av att utföra jobbet. Typ stå på linan och inte göra något speciellt, så ser jag risk med kommande lågkonjektur.
Men ju mer krävande jobbet är ju mindre riskfritt ser jag att flytta för att få det.

Vissa jobb på linan är dessutom såna att det är fördelaktigt att vara 20år, jag tänker på monteringen med mycket påfrestande momentana uppgifter. Andra arbetsuppgifter är av typen att det är bättre med mer erfarenhet.

Driver du eller? Varför skulle hon bli headhuntad till att stå på linan i en fabrik? Det är väl helt uppenbart att det ett kvalificerat kunskapsjobb det handlar om. Och gällande en kommande lågkonjunktur, tror du ärligt att Sverige klarar den bättre jämfört med Norge?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Eftersom frun fått ett jobberbjudande, utan att själv söka, så lär det inte vara ett jobb som kan utföras av vem som helst. Då hade man givetvis inte frågat henne.

Nu kan jag inte Norge, men det är ju ett litet speciellt land, där man har olja och gas. Att olja och gas skulle minska i efterfrågan de närmsta åren ser jag inte som sannolikt. Dessa pengar eldar också på den norska ekonomin, så att det skulle bli en rejäl lågkonjunktur i Norge tror jag inte. Och så har den Norska staten sin megastora oljefond som de kan använda så som de behagar.

och vad är det värsta som kan hända i detta scenariot? Att ni flyttar hem igen? Ja flytta är ju inte direkt superkul men det är ju inte direkt någon risk att ni hamnar på gatan. Frugan din har ju uppenbarligen ett skillset som inte vem som helst har och kan få jobb igen utan problem antagligen och samma sak gäller dig också låter det som. Jag hade gjort det, bättre att våga och sen bara flytta hem igen istället för att undra vad som kunde ha blivit

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Driver du eller? Varför skulle hon bli headhuntad till att stå på linan i en fabrik? Det är väl helt uppenbart att det ett kvalificerat kunskapsjobb det handlar om. Och gällande en kommande lågkonjunktur, tror du ärligt att Sverige klarar den bättre jämfört med Norge?

Man blir spammad med dessa headhunters, det betyder ej mycket. Att de vill betala för flytt, säger dock en hel del.
Min poäng var att beroende på vad för typ av jobb det är så påverkar det riskerna och motivationen. Från de mest generella jobben till de mer krävande. Jag har inte en susning om vad det är och bara industri säger inte så mycket.

Angående lågkonjektur så tänkte jag på TS som ej har något jobb i norge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

och vad är det värsta som kan hända i detta scenariot? Att ni flyttar hem igen?

Det är också ett stort plus med arbetslivserfarenhet från olika länder. Att kunna anpassa sig till olika förhållanden.

De som arbetar i Stockholm byter väl jobb ganska ofta. Tycker man hör att de inte stannar på samma arbetsplats alltför många år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tp alla blir spammad av headhunters idag, de är de nya telefonförsäljarna.

Alla? På vilka kanaler? Känner mig ganska diskriminerad (eller så är jag riktig usel, vilket är vad jag tror själv).

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Klart ni ska flytta hit, Oslo är en fin stad. Du kommer hitta jobb utan problem.

Enda nackdelen är väl avståndet till familjen och vännerna.

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Alla? På vilka kanaler? Känner mig ganska diskriminerad (eller så är jag riktig usel, vilket är vad jag tror själv).

LinkedIn. Det fungerar så att de är folk som har typ ett heltidsjobb att locka över folk som redan har ett jobb till deras bolag. I början var det mer seriöst, idag är de ofta lata.
Och de frågar för tjänster som de direkt hade sett att man ej passar för, men det gäller att spamma många för att sedan filtrera.

I TS fall så kom TS fru vidare, plus de ville betala för flytt. Det är en helt annan sak än att ha blivit spammad som jag beskriv ovanför.

Permalänk
Medlem

Om ni ändå inte trivs i Västerås och är sugna på att testa annat så är det väl bara att köra

Jag själv är inte lika övertygad om den ekonomiska vinsten jämfört med idag om ni tänkt leva på en lön, men så fort båda har jobb så springer nog ekonomin iväg en del

Jag har inte varit i Norge mer än som turist, men priserna på det mesta är bra mycket högre än här, men det går nog att snåla också

Det går nog att hitta jobb för dig med efter en stund, så inte hela världen, men värt att tänka på

En sak att bo på dessa ställen är att pengarna ni har över räcker otroligt långt när ni kommer hem igen

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen med att fly till Norge är ju att det är alldeles för nära till detta fritt fallande skithål till land!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Västerås finns ju alltid kvar. Jag har gjort samma resa för ett antal år sen, fast vi flyttade till Strömstad och pendlade över gränsen var dag. Vi var där i 6år sen tröttnade vi och flyttade hem igen. Men det var 6 roliga och givande år!

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett bra läge i livet för att testa, tror inte du behöver oroa dig för inte att få jobb i din bransch. Norrmännen är mer vana vid svenskar i arbetslivet, än svenskar i Sverige är med norrmän (delvis en funktion av att det finns dubbelt så många svenskar, men också av att fler svenskar söker sig till norsk arbetsmarknad än tvärtom). Jag bor i Norge och har gjort en liknande flytt som du överväger, frun fick jobb här och jag flyttade med. Flytten var strax innan pandemin, så jag kunde fortsätta mitt svenska jobb härifrån en period - men sedan ett år jobbar jag också i Norge. Vi har köpt hus och räknar med att stanna.

En sak att tänka på är såklart levnadsomkostnaderna, som äter en del av löneskillnaden mot Sverige - men det är nog inget att oroa sig för så länge man inte glömmer det och bara ser lönen. Som du redan fått veta kan du inte behålla din svenskreggade bil, och att äga (norsk) bil är betydligt dyrare här. Se till att skaffa Autopass för vägtullarna, annars får ni pappersfakturor och det blir fort dyrt. Som andra påpekat är matutbudet inte fullt detsamma som Sverige, men det är inte så mycket ett problem i Oslo som på mindre orter. Vissa saker får man leta lite extra efter, t.ex. vettig hämtpizza.

Med en 2-åring så känns det också som att ni har 3-4 år på er att ångra er utan att det ställer till skolgången alltför mycket.

Edit:

Skrivet av SpiikeN^:

Jag hade inte tvekat. Min mor lärde mig en bra sak när jag var 18 år gammal och oroade mig inför en flytt till en ny stad. "Det är inte längre hem, än vad det var dit".

Så är det, men i många avseenden upplevs avstånd olika beroende på hur man känner platserna och hur mycket information som flödar mellan dem - till flyttens fördel i detta fall. Jag upplever att det är närmare från Norge till Sverige nu, än jag upplevde att det var från Sverige till Norge innan jag flyttade. (Undantaget under pandemin, då Norge i princip stängde gränsen en period.) Norrmän har mycket bättre koll på Sverige än svenskar har på Norge, och norsk media rapporterar mycket mer om Sverige än tvärtom. Det märks att Sverige är ett större land, och vi har dessutom en historia av imperiebygge som gjort att vi svenskar kulturellt påverkat våra grannländer mer än vi tänker på (på gott och ont). Så jag tror inte att sträckan Oslo-Västerås kommer att kännas fullt lika lång efter en flytt. Sen har Norge vissa isolationistiska drag som ni kommer att märka, men på det hela taget upplever jag inga problem med rörligheten (undantaget under en del av pandemin då).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Flytta!
Vissa kostnader ökar, men Norge är ett bra land där ni kommer vara MYCKET tryggare än i Sverige!
Sedan så kommer ju din dam att tjäna betydligt mycket mer än hon gör nu!
Dottern kommer också att anpassa sig bra!
När det kommer till att träffa släkten så är det ju inte till Filippinerna ni flyttar utan till Norge!
Ta chansen, prova vingarna, utvecklas och väx!
Jobb kommer fixa sig i Norge, för det finns alltid jobb, man skall typ behöva dra till någon fattig håla i Afrika för att inte hitta något!

Så detta låter som en no-brainer!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är lite pessimistisk av mig.
Men om vi antar att TS fru kommer få ett jobb i norge på en fabrik som är av typen att i princip alla efter gymnasiet klarar av att utföra jobbet. Typ stå på linan och inte göra något speciellt, så ser jag risk med kommande lågkonjektur.
Men ju mer krävande jobbet är ju mindre riskfritt ser jag att flytta för att få det.

Vissa jobb på linan är dessutom såna att det är fördelaktigt att vara 20år, jag tänker på monteringen med mycket påfrestande momentana uppgifter. Andra arbetsuppgifter är av typen att det är bättre med mer erfarenhet.

Det är absolut inte ett jobb på linan hon har fått, det är en kombinerad tjänst där hon är chef över några produktionsledare (chefer) samt ansvarig för fabrikens förbättringsarbete. Själva fabriken tillverkar mediciner/vaccin och utrustning kring det, healthcare är väl generellt mindre konjunkturkänsligt än många andra branscher så hennes jobb är jag inte direkt orolig över.

Lutar åt att vi ger det ett försök på 18 månader och sedan får vi utvärdera, som många har sagt så finns ju både Västerås och Sverige kvar om vi skulle ångra oss. Skulle vår dotter vara några år äldre hade det varit svårare att ta steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

LinkedIn. Det fungerar så att de är folk som har typ ett heltidsjobb att locka över folk som redan har ett jobb till deras bolag. I början var det mer seriöst, idag är de ofta lata.
Och de frågar för tjänster som de direkt hade sett att man ej passar för, men det gäller att spamma många för att sedan filtrera.

I TS fall så kom TS fru vidare, plus de ville betala för flytt. Det är en helt annan sak än att ha blivit spammad som jag beskriv ovanför.

Platschefen i Oslo har tidigare arbetat med min fru när hon gick sitt trainee-program (internationellt ledarskap) och hon ringde helt enkelt upp min fru när rekryteringen inte gick som de hade hoppats. De har försökt locka över henne med erbjudanden tidigare men den här gången känns det svårt och tacka nej. Tidigare har det varit i länder där jag ö.h.t. inte kan språket och då blir det bökigt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Flytta!
Vissa kostnader ökar, men Norge är ett bra land där ni kommer vara MYCKET tryggare än i Sverige!
Sedan så kommer ju din dam att tjäna betydligt mycket mer än hon gör nu!
Dottern kommer också att anpassa sig bra!
När det kommer till att träffa släkten så är det ju inte till Filippinerna ni flyttar utan till Norge!
Ta chansen, prova vingarna, utvecklas och väx!
Jobb kommer fixa sig i Norge, för det finns alltid jobb, man skall typ behöva dra till någon fattig håla i Afrika för att inte hitta något!

Så detta låter som en no-brainer!

/Lifooz

De flyttar inte för att de känner sig otrygga i Västerås... Det låter f.ö. lite konstigt att en huvudstad som Oslo skulle vara tryggare än Västerås

Den viktigaste frågan är väl hur länge ni tänkte stanna i Oslo, det är antagligen bra för barnet om hon inte behöver hitta nya kompisar var 5e år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man blir spammad med dessa headhunters, det betyder ej mycket. Att de vill betala för flytt, säger dock en hel del.
Min poäng var att beroende på vad för typ av jobb det är så påverkar det riskerna och motivationen. Från de mest generella jobben till de mer krävande. Jag har inte en susning om vad det är och bara industri säger inte så mycket.

Angående lågkonjektur så tänkte jag på TS som ej har något jobb i norge.

Sorry, men du har inte riktigt koll på vad du skriver om. Antingen så är du ung med lite för kort erfarenhet i arbetslivet för att ha kommit i kontakt med dessa typer av situationer, eller så jobbar du inte i samma bransch/typ av roll som TS fru gör.

Det som händer på LinkedIn är att rekryterare jagar folk. I vissa fall trycker de hur mycket volym som helst och jagar generellt folk till roller som är allt från entry-level till mid-senior.
En headhunter är inte alls samma sak.
Hyfsad förklaring utan att ha lagt ner för mycket tid på att Googla: https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/headhunter...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Jag hade tagit chansen att dra från skitsverige.. finns ingenting här som är något bra faktiskt.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kakann:

Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Har ni inget emot det rent social så säger jag kör Norge är ett bättre land för individen än Sverige atm och antagligen i framtiden pga deras fina fond. Vi kan få det lite magert framöver pga hög ålder osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Platschefen i Oslo har tidigare arbetat med min fru när hon gick sitt trainee-program (internationellt ledarskap) och hon ringde helt enkelt upp min fru när rekryteringen inte gick som de hade hoppats. De har försökt locka över henne med erbjudanden tidigare men den här gången känns det svårt och tacka nej. Tidigare har det varit i länder där jag ö.h.t. inte kan språket och då blir det bökigt…

Flytta:

Pro - Norge är det land som kommer kunna försvara sin samhällsmodell över tid tack vare oljefonden bland annat (egen subjektiv analys).

Har en bror som bott där 15 år, riktigt härlig stad med fin natur, kultur och underhållning så som restauranger och teater. Lönerna som betalas är helt absurt bra. Ångrar att jag själv inte drog dit innan barnen blev för stora.

Con - Fastighetspriserna är rätt tuffa, priset på vardagliga saker är dyra, som bil och parkeringsplats. Utbud på livsmedel är lågt i jämförelse med Sverige och det är ändå lite skillnader både i det språkliga och i det kulturella mellan länderna.

Dessa var bara små saker, men såg att ni pratade om 18 månader, det kan vara lite för kort tid för att tvinga sig själv att anpassa sig. Lätt att man bara väntar ut tiden för att flytta hem. Förslagsvis, sätt 3 år som gräns istället, då flyttar ni även "mentalt"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Satt i liknande sits - jag fick möjligheten att flytta över till Norge via jobbet. Bestämde oss för att "fuck it, livet är kort, vi kör". Så om inget oförutsett inträffar flyttar vi till sommaren. Ett år till att börja med har vi sagt, sedan utvärdera. Trivs vi blir vi väl kvar. 🙂

Fru är specialistsköterska, så jobb för henne lär inte vara några problem. Barnen kommer vara 3 och nästan 7, så även det en ganska lagom ålder för att testa - de har inte rotat sig ännu, och har lätt att hitta nya vänner.

Resonerade "vad har vi att förlora?". Vi ser det mer som ett äventyr och någon form av "reboot" än ett tillfälle att öka ekonomiskt utrymme något massivt. För som flera säger, boende- och livskostnader går upp rejält. Bara en sådan sak som barnehage/förskola... 😅

Så jag säger - kör! Ni kan alltid flytta hem. 🙂

Kan bara hålla med här. Har själv gjort ett år utomlands och det är det bästa jag gjort. Man kan alltid dra hem igen.
Det största problemet med dessa äventyr är att hitta tillfället. När man väl vill kan man inte. Så ta chansen nu när ni har den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är absolut inte ett jobb på linan hon har fått, det är en kombinerad tjänst där hon är chef över några produktionsledare (chefer) samt ansvarig för fabrikens förbättringsarbete. Själva fabriken tillverkar mediciner/vaccin och utrustning kring det, healthcare är väl generellt mindre konjunkturkänsligt än många andra branscher så hennes jobb är jag inte direkt orolig över.

Lutar åt att vi ger det ett försök på 18 månader och sedan får vi utvärdera, som många har sagt så finns ju både Västerås och Sverige kvar om vi skulle ångra oss. Skulle vår dotter vara några år äldre hade det varit svårare att ta steget.

Ett litet varningens finger: även om life science är ganska okänsligt för konjunkturer sker det konstant omlokaliseringar till länder med lägre kostnadsläge. Norge har ett dåligt klimat för forskning och innovation, vilket kan påverka hållbarheten för tillverkning. Beror lite på var huvudkontoret är och vilken typ av produkter det gäller. Patenterade läkemedel är lite mindre riskabla ut det perspektivet. Dessutom driver EU policies för att gynna tillverkning inom unionen. Troligen mer påverkan på vaccin.

Allt det här är förstås uppenbart för din fru om hon redan är på samma företag.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Jag som är norrman hade tyckt det var underbart att få prata med någon norsk i banken Det finns definitivt lite kulturskillnader mellan våra länder.

Jag tror det är ett mindre problem för dig att du pratar svenska i norge, dom orden som är totalt olika lär du dig fort. Och dom flesta norrmän förstår svenska bra. Tror faktiskt det är mera problematisk andra vägen.

Tycker frågan skulle varit mera om ni KAN låta bli ta chansen när det ändå verkar så bra?! Jag vet vad jag hade gjort.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Tänkte komma med en liten uppdatering, vi har bestämt oss för att köra. Erbjudandet kryddades lite extra mot löneindikationen hon fick från början (50k mer i grundlön per år samt lönetillägg på 112k per år då hon blir beresningsskyldig). Det gjorde det hela lite enklare, då slipper vi bekosta bil själva och kan sälja våran och sedan köpa ny i Norge. Kul kuriosa, det skulle kosta 144 800 kr att regga om och ta med vår VW Passat alltrack från 2017.

Nu ska vi dit om en vecka och försöka lösa boende, har 5 visningar inbokade (3 villor och 2 radhus) så förhoppningsvis känner vi att något passar. Allt är hyres så det är iof inte så dyrt att flytta om man inte skulle trivas. Tolkar jag reglerna rätt så kan jag tydligen ta med mig min intjänade a-kassa också och få det i tre månader, bara och hålla tummarna att det löser sig smidigt med jobb för mig när vi väl kommer dit. Inleder med lite föräldraledighet dock till dess att vi har fått förskoleplats och inskolningen är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tänkte komma med en liten uppdatering, vi har bestämt oss för att köra. Erbjudandet kryddades lite extra mot löneindikationen hon fick från början (50k mer i grundlön per år samt lönetillägg på 112k per år då hon blir beresningsskyldig). Det gjorde det hela lite enklare, då slipper vi bekosta bil själva och kan sälja våran och sedan köpa ny i Norge. Kul kuriosa, det skulle kosta 144 800 kr att regga om och ta med vår VW Passat alltrack från 2017.

Nu ska vi dit om en vecka och försöka lösa boende, har 5 visningar inbokade (3 villor och 2 radhus) så förhoppningsvis känner vi att något passar. Allt är hyres så det är iof inte så dyrt att flytta om man inte skulle trivas. Tolkar jag reglerna rätt så kan jag tydligen ta med mig min intjänade a-kassa också och få det i tre månader, bara och hålla tummarna att det löser sig smidigt med jobb för mig när vi väl kommer dit. Inleder med lite föräldraledighet dock till dess att vi har fått förskoleplats och inskolningen är klar.

Lätt värt att testa om ni har chansen! Vad säger barnet?

Vi gjorde en liknande grej (Gotland under hela pandemin) och allt finns ju kvar även efter 18 månader om man ångrar sig