Anmäl dig till Roborock Challenge!

Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nu är jag hemma igen och har kopplat in den gamla processorn med kylare och har även kopplat in min nya skärm. Men när jag nu startar datorn så har CPU indikatorn slutat lysa och GPU indikatorn börjar lysa efter en liten stund. När jag sätter på datorn så sätts GPU:n igång och stängs av efter en kort stund och det är då som lampan på moderkortet tänds (VGA lampan). Vad beror detta på? Alla sladdar sitter i GPU:n.

(Datorn startar alltså inte)

Små kablar som kommer från nätaggregatet är inte kopplade till någonting.
Se vilka nedan:
En två pin: Reset SW
En två pin: Power SW
En två pin: H.D.DLED+
1 Pin: Power LED+
1 Pin: Power LED-
Ska dessa kopplas in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Små kablar som kommer från nätaggregatet är inte kopplade till någonting.
Se vilka nedan:
En två pin: Reset SW
En två pin: Power SW
En två pin: H.D.DLED+
1 Pin: Power LED+
1 Pin: Power LED-
Ska dessa kopplas in?

Ja det kommer ifrån ditt chassi, kolla manualen vilken ordning. De är ifrån ditt chassis främre i/o panel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja det kommer ifrån ditt chassi, kolla manualen vilken ordning. De är ifrån ditt chassis främre i/o panel

Har dessvärre ingen manual, är det garanterat att de någonsin har varit i satta och åkt ut? Eller finns det chans att de aldirg var isatta. Vet inte riktigt vart på moderkortet dessa sättas in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har dessvärre ingen manual, är det garanterat att de någonsin har varit i satta och åkt ut? Eller finns det chans att de aldirg var isatta. Vet inte riktigt vart på moderkortet dessa sättas in

Sladdarna sitter alltså fast från chassit och datorn kan sättas på även fast sladdarna ligger lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Moderkortsmanualen hittar du lätt på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Moderkortsmanualen hittar du lätt på tillverkarens hemsida.

Men hur kommer det sig att Power switchej och sånt fungerar även fast det inte är inkopplat? På manualen för mitt moderkort så är det annorlunda pins än vad jag har så det är väldigt förvirrande

Permalänk
Medlem

Jag kommer får ett sammanbrott jag vet inte vad jag ska göra nå mer. Nu har jag kopplat in det gamla grafikkortet och den gamla processorn är som sagt i och nu startar absolut ingenting. Jag trycker på knappen men det händer ingenting. Jag vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag kommer får ett sammanbrott jag vet inte vad jag ska göra nå mer. Nu har jag kopplat in det gamla grafikkortet och den gamla processorn är som sagt i och nu startar absolut ingenting. Jag trycker på knappen men det händer ingenting. Jag vet inte vad jag ska göra.

Koppla ur allt, börja från början, kontrollera cpu pins etc. Ta det lugnt så löser vi detta 👍

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt, börja från början, kontrollera cpu pins etc. Ta det lugnt så löser vi detta 👍

Jag förstår inte för jag är helt säker på att jag inte har dragit ut dedär Power SW sladdarna osv och datorn har ju startat utan dom? Det går en annan sladd som sitter under där moderkortsmanualen säger att sladdarna ska sitta och där är det fullt. Ska jag koppla ur grafikkort och CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag förstår inte för jag är helt säker på att jag inte har dragit ut dedär Power SW sladdarna osv och datorn har ju startat utan dom? Det går en annan sladd som sitter under där moderkortsmanualen säger att sladdarna ska sitta och där är det fullt. Ska jag koppla ur grafikkort och CPU?

Koppla ur gpu, behåll 1st ram sticka.
Kontrollera att alla sladdar på moderkortet sitter ordentligt och korrekt. Speciellt pwr (så du kan starta datorn via tk på chassi), samt 24pin och 8pin cpu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla ur gpu, behåll 1st ram sticka.
Kontrollera att alla sladdar på moderkortet sitter ordentligt och korrekt. Speciellt pwr (så du kan starta datorn via tk på chassi), samt 24pin och 8pin cpu

Alla dessa sitter i. JRGB1 och B2 sitter lösa, är det något viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Alla dessa sitter i. JRGB1 och B2 sitter lösa, är det något viktigt?

Nej det är för rgb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den gula SATA kabeln är kopplad bredvid 24 pin i moderkortet men den är inte kopplad i andra änden. Den får inte heller plats i min SSD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Den gula SATA kabeln är kopplad bredvid 24 pin i moderkortet men den är inte kopplad i andra änden. Den får inte heller plats i min SSD ?

En 4 Pin går ut från min SSD, bör den kopplas in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

En 4 Pin går ut från min SSD, bör den kopplas in?

Din sata skall ha en kabel från moderkortet runt 24pin och sedan en Molex från psu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din sata skall ha en kabel från moderkortet runt 24pin och sedan en Molex från psu

Förstod nu att jag har 2 SATA kablar eftersom att jag tidigare har haft en extra hårddisk. SATA nr 1 är inkopplad till SSD och den andra ligger lös eftersom att det ej finns en hårddisk för den.

Så det är inte ett problem.

Permalänk
Medlem

JSPI1 Och JFP2 är tomma. Ska jag koppla in något där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

JSPI1 Och JFP2 är tomma. Ska jag koppla in något där?

"The connector is a serial interface to flash the BIOS.
This can be done without powering up the motherboard and of course without removing the BIOS chip.
SPI: Serial Peripheral Interface

In case BIOS-flashing went wrong... mobo death... this is the solution.
But, one need a Serial Flash hardware device. "

Med andra ord kan du flasha bios med en sådan enhet utan något annat i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"The connector is a serial interface to flash the BIOS.
This can be done without powering up the motherboard and of course without removing the BIOS chip.
SPI: Serial Peripheral Interface

In case BIOS-flashing went wrong... mobo death... this is the solution.
But, one need a Serial Flash hardware device. "

Med andra ord kan du flasha bios med en sådan enhet utan något annat i

Men det är inget viktigt för nu alltså? Ska återkoppla allt snart och se ifall det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Men det är inget viktigt för nu alltså? Ska återkoppla allt snart och se ifall det funkar.

Nej men det kan eventuellt gå att flasha bios utan något annat i kanske hos Inet eller något

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej men det kan eventuellt gå att flasha bios utan något annat i kanske hos Inet eller något

Förstår ! Men är det smart om jag nu kopplar in både gammal CPU och GPU för att flasha bios och sen installerar det nya? Har köpt både USB minne och kylpasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Förstår ! Men är det smart om jag nu kopplar in både gammal CPU och GPU för att flasha bios och sen installerar det nya? Har köpt både USB minne och kylpasta!

Ja försök det först, du kan använda befintlig kylpasta för gamla cpun då du knappt kommer få någon värme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gör så nu att jag provar att plugga in alla dessa kablar, men jag förstår inte riktigt denna bilden.

Menar den på att jag ska placera sladdarna horisontellt eller vertikalt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag gör så nu att jag provar att plugga in alla dessa kablar, men jag förstår inte riktigt denna bilden. <Uppladdad bildlänk>

Menar den på att jag ska placera sladdarna horisontellt eller vertikalt ?

Paren sitter ovan/under varandra och går från vänster till höger

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla pins är inkopplade nu och det händer fortfarande ingenting när jag försöker starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Alla pins är inkopplade nu och det händer fortfarande ingenting när jag försöker starta datorn.

Är psu knappen på? Sitter alla kablar i din psu ordentligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är psu knappen på? Sitter alla kablar i din psu ordentligt

Ja den är på

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kortslut PWR-stiften på moderkortet med något i metall för att utesluta fel på startknapp, prövat trycka på RESET om du ändå felkopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kortslut PWR-stiften på moderkortet med något i metall för att utesluta fel på startknapp, prövat trycka på RESET om du ändå felkopplat?

Vart trycker jag på RESET?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vart trycker jag på RESET?

Jag vet inte om du trollar, men bredvid startknappen på ditt chassi så skall det finnas en lite mindre knapp som är till för att resetta datorn alltså starta om datorn. Tryck en gång på den knappen.