Anmäl dig till Roborock Challenge!

Sängtillverkare att lita på ? Fantasipriser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Oj då, känns som att man ska kolla lite på IKEA då. Kommer du ihåg namnet på den bäddmadrass ni köpte där?

Jepp det är https://www.ikea.com/se/sv/p/tistedal-baeddmadrass-natur-5037...

Permalänk
Medlem

Vi köpte vår säng (180x200 continental) på Em Möbler för 5 år sen för 5 000kr. Sover gott i den.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Är på jakt efter en ny säng men att googla, prova eller fråga en försäljare gör mig inte tryggare i mitt köp..
Om en "riktig" säng kostar 50.000:- så är jag så beredd att betala det, men även vid denna summa och långt över finns det mycket att välja på bland kontinentalsängar.

Försöker jag läsa recensioner/tester så finner jag allt från högt till lågt i blandad skala, även om "Emma" ( https://www.emma.se/ ) är ett återkommande namn (men ett företag som ständigt kör rea av alla dess sorter har jag svårt att ta seriöst).

Har ni själva några rekomendationer på säng/tillverkare/butik/etc ?

Mvh

Vad du än gör åk inte till Möbelcity i byn.
Vi köpte en kontinentalsäng där för 1½år sedan med hårda madrasser för runt 20.000kr.

Visst, min kroppshydda på 2m med 120kg så är jag större än medel Svensson, men sängjäveln tappade sin livsgnista efter knappt ett halvår så jag sjunker ner genom halva madrassen. Hjälpen jag fick var att "vänd på madrassen så blir det bra"

Bästa sängen vi haft var från "Kinnabädden" så kanske värt att titta på dem igen.

Permalänk
Medlem

Ikea. Ingen annan tillverkare har samma volymer som Ikea. Det innebär att de kan producera en säng med bättre material och ha samma marginaler som en mindre tillverkare som måste ha högre priser för samma kvalitet pga högre produktions- och fraktkostnader.

Det är samma sak med soffor eller vad som helst. Det är först när du kommer till 10ggr dyrare soffor som du kan hitta något som är gjort i riktigt trä, och inte häftat spån. Däremot Mio och många andra har samma kvalitet men med högre priser.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl kasta in en brasklapp och säga att det finns en klar anledning till att IKEAs sängar är billiga - De görs i låglöneländer med trä som man snott från bla Rumänien.

Dvs - Skillnaden i pris mellan en IKEA-säng och ex. Mio är att Mio delvis faktiskt betalar skatt i Sverige, men även att tillverkningen är bra närmare (Sedan finns det ju "helsvenska" tillverkare, men de ligger väl 3-4x priset om man vill ha svennebanan rakt igenom.
Kanske är en generationsfråga men för vår del spelade det faktiskt roll när vi köpte säng - 10.000 extra är en droppe i havet på de 10 år man har sängen (minst) för att vet att skiten är rättvist tillverkad på fler sätt än bara pris/prestanda.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Köpte på Kungsängen när det var kampanj, kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men bästa köpet jag någonsin har gjort. Men betalade runt 20k istället för 30+ för en dubbel kontinentalsäng.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag kan väl kasta in en brasklapp och säga att det finns en klar anledning till att IKEAs sängar är billiga - De görs i låglöneländer med trä som man snott från bla Rumänien.

Dvs - Skillnaden i pris mellan en IKEA-säng och ex. Mio är att Mio delvis faktiskt betalar skatt i Sverige, men även att tillverkningen är bra närmare (Sedan finns det ju "helsvenska" tillverkare, men de ligger väl 3-4x priset om man vill ha svennebanan rakt igenom.
Kanske är en generationsfråga men för vår del spelade det faktiskt roll när vi köpte säng - 10.000 extra är en droppe i havet på de 10 år man har sängen (minst) för att vet att skiten är rättvist tillverkad på fler sätt än bara pris/prestanda.

Skulle också säga att sängarna från IKEA är sämre kvalitet, våra IKEA-sängar har hållit i drygt ett år i genomsnitt sedan har fjädrarna börjat ge med sig så pass mycket det blir en grop i mitten av sängen som man "ramlar ned i" och får ryggproblem. Köpte nog 5 sängar från IKEA under 7 års tid och fick en utbytt gratis utöver det för den jag köpte kollapsade helt på under 6 månader, inte bara är det jobbigt och kostar pengar utan det är slöseri på miljön.

Vi är inte direkt modell "jättetung" men vi sover två personer i sängen och ofta i mitten tillsammans, vår Jensen visar inga sådana tendenser alls efter nästan två år så det verkar vara IKEA som är boven. De verkar helt enkelt inte fungera för två vuxna som sover nära varandra varje natt vilket jag tycker man bör förvänta sig när man köper en stor säng, om Jensensängen håller 2,5 år blir den dessutom billigare att äga än när vi köpte IKEA-sängar.

Permalänk
Medlem

Kan slå ett slag för IKEA. Kört samma säng & bäddmadrass som köptes samtidigt i 8 år nu och upplevs likadan som dagen den köptes. Fast 140 säng med memoryfoam bäddmadrass för två personer, gav nog inte mer än 10 000:-

Har för mig att det var rekommenderat att byta bäddmadrass efter 8-10 år så det börjar väl bli dags nu, och då blir det en ny säng samtidigt - båda från IKEA igen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 5080 FE

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av Särö Comfort på Mio ?
https://www.mio.se/p/saro-comfort-kontinentalsang-enkelsang-m...

Fick presentkort på Mio av Päronen på Jul så tänkte man kunde delbetala med det om sängen var nått o ha

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ