Permalänk

Laga TV – byta kondensatorer?

Min samsung LCD-TV har gett upp och därför tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att lära sig löda lite. Den bara klickar när jag sätter på den, och som jag har förstått det efter att ha läst runt lite kan det vara en eller flera kondensatorer som kastat in handskarna.

Jag antar att första steget blir att felsöka och konstatera att det faktiskt är kondensator som är sönder, för vad jag kan se är det ingen som bucklar uppåt. Men vad använder jag för detta? En multimeter? Är det lönt att köpa en, eller skulle ni helt enkelt bara byta ut alla kondensatorer och testa? De är ju inte speciellt dyra.

Permalänk
Medlem

Är kondingarna dåliga så ser du att de antingen buktar, har läckt eller rentav sprängts.
Med multimeter kan du sedan gå vidare och kolla om det är ren kortis på något (typ på allt utom kondingarna )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spiffman:

Är kondingarna dåliga så ser du att de antingen buktar, har läckt eller rentav sprängts.
Med multimeter kan du sedan gå vidare och kolla om det är ren kortis på något (typ på allt utom kondingarna )

Alla fel som kan drabba kondensatorer syns inte så det är att förenkla lite väl mycket att säga som du gör men om de har synliga skador på utsidan så lär de inte må bra elektriskt heller men man bör alltid mäta om det inte är väldigt uppenbara fel och ser man nått så bör man ofta mäta på komponenterna runt för de kan ha skadats av att kondenstorn gått sönder.
Det går bra att mäta kortslutningar med en multimeter för det är ju inte en kapacitansmätning eller nått annat kondingspecifikt man försöker mäta så det är ingen direkt skillnad på en kabel, konding eller spik i det läget.

TS: En multimeter kan man ha mycket nytta av så det är ett bra verktyg att ha så har du inga kan det vara motiverat att skaffa minst en till verktygslådan kanske främst för att kunna kolla kablar och mätta spänning, det finns även multimetrar med kapacitansmätning men ska man mäta rätt värden behöver man ta loss kondensatorn.

Det kan finnas kondensatorsatser till tvn på Ebay eller liknade ställe för "recap" är ganska vanligt förekommande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gammal tekniker här:

1) Vilken modell Samsung "LCD" Tv har du? Och hur gammal är den? Storlek etc.
2) Hur defekt är den? Lyser standby ljuset? Helt svart? Ljud? Startar och släcker? Detaljer är viktiga.
3) När gick den sönder? Vet du hur? Blixtnedslag? Legat I källaren fuktigt? När du kopplade in, släcktes direkt? Lukt?
4) Någon slags ljud när du försöker tända den? Click-click-click? Hög whine?
5) Detaljer jag inte har tänkt?

Sidokommentar:

Det är väldig sällan att kondensatorn pajar i nyare TV apparater, det finns större risk för att omformaren har pajat, och det är typ switch-mode PSU. Är det äldre LCD tv (utan led bakgrunds belysning) Så finns det en inverterare (boost/högspänning till kall katod ljus rören som lyser upp LCD panelen). Denna pajar ganska ofta. Och då det är högspänning är det inte nåt du som lekman bör fuska med, samma med switch mode omformaren (PSU'en).

Om det är switchmode psu'n som har pajat, så är det ofta lite smått komplicerat att reparera, oftast är det en högspännings diod + en transistor/thyristor som har pajat, och då ryker en hel del andra komponenter med såsom PSU'n boost-controller.

Om det är bakgrunds belysningens högspännings inverterare som har pajat, kan du ha tur att det bara är en kondis som ska bytas.

Och till slut ett sista tip:
Kolla in återvinnings centralen nära dig och "byt ut teven" lite hemligt/diskret när du slänger den gamla, dom har oftast rikligt med Platt Teve som folk slänger bara för att dom inte är moderna längre, jag har sett fungerande 85", och även 65" oled skärmar som "inte är snabba nog för dagens gamers" och 10 tals välfungerande 50-55" skärmar, du vill inte tro vad folk slänger framför att sälja dessa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condenman:

Min samsung LCD-TV har gett upp och därför tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att lära sig löda lite. Den bara klickar när jag sätter på den, och som jag har förstått det efter att ha läst runt lite kan det vara en eller flera kondensatorer som kastat in handskarna.

Jag antar att första steget blir att felsöka och konstatera att det faktiskt är kondensator som är sönder, för vad jag kan se är det ingen som bucklar uppåt. Men vad använder jag för detta? En multimeter? Är det lönt att köpa en, eller skulle ni helt enkelt bara byta ut alla kondensatorer och testa? De är ju inte speciellt dyra.

Gjorde detta på min gamla 42a Samung LCD. Den höll på att klicka och klicka innan den kom igång tills en dåg kunde den inte längre komma igång. Det finns några kondensatorer som brukar vara problemet. I mitt fall fanns det en lätt buktning, jag bytte typ 2-3 kondensatorer och allt fungerade sedan. Hitta beskrivning för din specifik modell. Du behöver köpa lödpenna och lödtenn för typ 150kr och sedan hitta lämpliga kondensatorer. Var nogrann med orienteringen. Om du inte vet vilka det är så är det bättre att byta ut alla 5-6 som brukar vara inblandade. I mitt fall var TVn från typ 2008 och jag bytte kondensatorerna typ 2012. Oklart om det är forfarande ett vanligt problem hos Samsung.

Egentligen är det mycket enklare att att köpa en OLED och få mycket bättre bild men byta dessa stora kondensatorer är ganska enkelt (jag hade inte lödat innan) och du kommer känna dig nöjd efteråt.

du kan köpa grejerna från https://www.electrokit.com/ eller https://www.elfa.se/ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

..och då ryker en hel del andra komponenter med..

Jag antar att så kan vara fallet när en kondensator ger upp med?
Lite beroende på "hur" den har gett upp och var i kretsarna den sitter?

Man bör då vara medveten om att det kanske ändå inte fungerar även om man skulle byta kondensatorer som uppenbart har gett upp.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Jag antar att så kan vara fallet när en kondensator ger upp med?
Lite beroende på "hur" den har gett upp och var i kretsarna den sitter?

Man bör då vara medveten om att det kanske ändå inte fungerar även om man skulle byta kondensatorer som uppenbart har gett upp.

Det kan ge överbelastning på delar ja, t.ex. i en gammal TV eller radio vart transformatorn kan bli överbelastad.
Oftast pratar man om att byta kondisar på gamla retrodatorer (omformare) video, tv-apparater (som är 35+ år gamla), för att dom har torkat ur.

Det samma kan hända med kondensatorer som blir ständigt utsatt för värme och således torkar ut snabbare, det är dock väldigt sällan att det händer med apparater som är mindre än 10-15 år gamla. Den kondis jag pratar om mht. backlight'en är dock inte en elektrolyt kondis det är typ en högspännings kondis eller en tantal - tantaler är notoriska för att gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det kan ge överbelastning på delar ja, t.ex. i en gammal TV eller radio vart transformatorn kan bli överbelastad.
Oftast pratar man om att byta kondisar på gamla retrodatorer (omformare) video, tv-apparater (som är 35+ år gamla), för att dom har torkat ur.

Det samma kan hända med kondensatorer som blir ständigt utsatt för värme och således torkar ut snabbare, det är dock väldigt sällan att det händer med apparater som är mindre än 10-15 år gamla. Den kondis jag pratar om mht. backlight'en är dock inte en elektrolyt kondis det är typ en högspännings kondis eller en tantal - tantaler är notoriska för att gå sönder.

Okej, kanske åter ska öppna en gammal datorskärm som står och väntar på återvinningen och kolla lite mer då!
(bytt några elektrolyter)

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk

Fan vad grymt med så många svar, stort tack allihopa!

- Type number är UE40D6517 och modellnumret är UE40D6517WK. Exakt när jag köpte den minns jag inte, men den måste vara bortåt 10 år gammal nu.

- När jag sätter i sladden lyser standbyljuset.

- När jag sätter på den klickar det en gång och sedan blinkar standbyljuset fem gånger utan att TVn startar. TVn är alltså helt död utan bild eller ljud.

- Sedan klickar det i den från och till och standbyljuset är nu släckt. När jag rör on-knappen - inte trycker på den utan bara lägger mitt finger på den - blinkar standbyljuset till.

- Den var sönder en dag när jag skulle sätta på den. Innan den gick sönder klickade det dock en hel del i den när den var av. Detta pågick i flera år. Jag flyttade en månad innan den gick sönder, kan den kanske fått en smäll?

- Det enda ljudet jag hör är "click-click". Om och om och om igen...

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Gammal tekniker här:

1) Vilken modell Samsung "LCD" Tv har du? Och hur gammal är den? Storlek etc.
2) Hur defekt är den? Lyser standby ljuset? Helt svart? Ljud? Startar och släcker? Detaljer är viktiga.
3) När gick den sönder? Vet du hur? Blixtnedslag? Legat I källaren fuktigt? När du kopplade in, släcktes direkt? Lukt?
4) Någon slags ljud när du försöker tända den? Click-click-click? Hög whine?
5) Detaljer jag inte har tänkt?

Sidokommentar:

Det är väldig sällan att kondensatorn pajar i nyare TV apparater, det finns större risk för att omformaren har pajat, och det är typ switch-mode PSU. Är det äldre LCD tv (utan led bakgrunds belysning) Så finns det en inverterare (boost/högspänning till kall katod ljus rören som lyser upp LCD panelen). Denna pajar ganska ofta. Och då det är högspänning är det inte nåt du som lekman bör fuska med, samma med switch mode omformaren (PSU'en).

Om det är switchmode psu'n som har pajat, så är det ofta lite smått komplicerat att reparera, oftast är det en högspännings diod + en transistor/thyristor som har pajat, och då ryker en hel del andra komponenter med såsom PSU'n boost-controller.

Om det är bakgrunds belysningens högspännings inverterare som har pajat, kan du ha tur att det bara är en kondis som ska bytas.

Och till slut ett sista tip:
Kolla in återvinnings centralen nära dig och "byt ut teven" lite hemligt/diskret när du slänger den gamla, dom har oftast rikligt med Platt Teve som folk slänger bara för att dom inte är moderna längre, jag har sett fungerande 85", och även 65" oled skärmar som "inte är snabba nog för dagens gamers" och 10 tals välfungerande 50-55" skärmar, du vill inte tro vad folk slänger framför att sälja dessa idag.

Fan vad grymt med så många svar, stort tack allihopa!

- Type number är UE40D6517 och modellnumret är UE40D6517WK. Exakt när jag köpte den minns jag inte, men den måste vara bortåt 10 år gammal nu.

- När jag sätter i sladden lyser standbyljuset.

- När jag sätter på den klickar det en gång och sedan blinkar standbyljuset fem gånger utan att TVn startar. TVn är alltså helt död utan bild eller ljud.

- Sedan klickar det i den från och till och standbyljuset är nu släckt. När jag rör on-knappen - inte trycker på den utan bara lägger mitt finger på den - blinkar standbyljuset till.

- Den var sönder en dag när jag skulle sätta på den. Innan den gick sönder klickade det dock en hel del i den när den var av. Detta pågick i flera år. Jag flyttade en månad innan den gick sönder, kan den kanske fått en smäll?

- Det enda ljudet jag hör är "click-click". Om och om och om igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condenman:

- Det enda ljudet jag hör är "click-click". Om och om och om igen...

Högts sannolikt boost invertern (högspännings omformare) till bakgrunds belysningen som är paj
Eftersom standby ljuset är ok, då funkar elektroniken sannolikt övrigt.

Tyvärr kunde jag inte hitta Service manualen för din Teve :/
Jag fann däremot main-pcb boardet på eBay och även hos en tekniker i UK, men eftersom
Service tiden på 10 år är utgått från producenten kan dom tyvärr inte beställa nytt board till den.

Main-PCB boardet kostade 590,- spänn som reservdel.

Hade jag haft service manualen så hade jag kunde hitta den kondis du ska byta på invertern, det är säkert bara
en diod eller kondisen som har pajat, men jag såg på et elektronikforum i England att det var ett ganska normalt
problem med just din modell, men tyvärr ingen i tråden hade svarat dom som bad om service manual eller vilken
komponent som måste bytas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Gjorde detta på min gamla 42a Samung LCD. Den höll på att klicka och klicka innan den kom igång tills en dåg kunde den inte längre komma igång. Det finns några kondensatorer som brukar vara problemet. I mitt fall fanns det en lätt buktning, jag bytte typ 2-3 kondensatorer och allt fungerade sedan. Hitta beskrivning för din specifik modell. Du behöver köpa lödpenna och lödtenn för typ 150kr och sedan hitta lämpliga kondensatorer. Var nogrann med orienteringen. Om du inte vet vilka det är så är det bättre att byta ut alla 5-6 som brukar vara inblandade. I mitt fall var TVn från typ 2008 och jag bytte kondensatorerna typ 2012. Oklart om det är forfarande ett vanligt problem hos Samsung.

Egentligen är det mycket enklare att att köpa en OLED och få mycket bättre bild men byta dessa stora kondensatorer är ganska enkelt (jag hade inte lödat innan) och du kommer känna dig nöjd efteråt.

du kan köpa grejerna från https://www.electrokit.com/ eller https://www.elfa.se/ .

Jag gjorde samma resa med min Samsung TV från 2008.
Byte första omgången kondingar lagom till garantin hade gått ut, Dom som jag inte bytte havererade lagom till fotbolls EM finalen 2021.

Det som fick igång mina konspiratorsteoretiska tankar var att kondensatorerna som satt i från början var tillverkade av ett företag som gick i konkurs på 90-talet.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Klickande Samsung LED Tv

Skrivet av JoOngle:

Gammal tekniker här:

1) Vilken modell Samsung "LCD" Tv har du? Och hur gammal är den? Storlek etc.
2) Hur defekt är den? Lyser standby ljuset? Helt svart? Ljud? Startar och släcker? Detaljer är viktiga.
3) När gick den sönder? Vet du hur? Blixtnedslag? Legat I källaren fuktigt? När du kopplade in, släcktes direkt? Lukt?
4) Någon slags ljud när du försöker tända den? Click-click-click? Hög whine?
5) Detaljer jag inte har tänkt?

Sidokommentar:

Det är väldig sällan att kondensatorn pajar i nyare TV apparater, det finns större risk för att omformaren har pajat, och det är typ switch-mode PSU. Är det äldre LCD tv (utan led bakgrunds belysning) Så finns det en inverterare (boost/högspänning till kall katod ljus rören som lyser upp LCD panelen). Denna pajar ganska ofta. Och då det är högspänning är det inte nåt du som lekman bör fuska med, samma med switch mode omformaren (PSU'en).

Om det är switchmode psu'n som har pajat, så är det ofta lite smått komplicerat att reparera, oftast är det en högspännings diod + en transistor/thyristor som har pajat, och då ryker en hel del andra komponenter med såsom PSU'n boost-controller.

Om det är bakgrunds belysningens högspännings inverterare som har pajat, kan du ha tur att det bara är en kondis som ska bytas.

Och till slut ett sista tip:
Kolla in återvinnings centralen nära dig och "byt ut teven" lite hemligt/diskret när du slänger den gamla, dom har oftast rikligt med Platt Teve som folk slänger bara för att dom inte är moderna längre, jag har sett fungerande 85", och även 65" oled skärmar som "inte är snabba nog för dagens gamers" och 10 tals välfungerande 50-55" skärmar, du vill inte tro vad folk slänger framför att sälja dessa idag.

Jag har en 46” Samsung ue46d6547uk som skärmen inte tänds på, klickar i flera minuter efter att man tryckt på fjärrkontrollens strömknapp och standbylampan tänds men inte skärmen. Kan det vara en kondensator som är tokig eller måste jag ringa Samsungs support?

Otroligt tacksam för kunnigs teori:)

Permalänk
Medlem

När kondingar ger sig brukar det komma smygande, t.ex att den först tar 1-3 försök att starta, sedan under alltifrån någon vecka till uppemot ett halvår blir det gradvis värre och värre tills den inte går igång alls, men det kan ju komma hastigt också, bara inte lika vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse17:

Jag har en 46” Samsung ue46d6547uk som skärmen inte tänds på, klickar i flera minuter efter att man tryckt på fjärrkontrollens strömknapp och standbylampan tänds men inte skärmen. Kan det vara en kondensator som är tokig eller måste jag ringa Samsungs support?

Otroligt tacksam för kunnigs teori:)

Kommer an på hur gammal skärmen är, har du garanti kvar så är det bara att ringa supporten.

Men är det en gammal skärm, kan det vara att PSU'n (strömförsyningen) som inte får startat upp då nåt drar för
mycket ström. evnt. en kortslutning, jag skulle gissa på det. Det kan vara allt möjligt som gör det, skulle jag kolla
hade jag kollat om LED'arna är bränd sönder (dom KAN kortsluta om bara en är bränd om du har många timmar på
apparaten), och det kan vara en kondensator fast det är sällan på nyare apparater), är det en äldre modell kan det
vara en kondis på invertern och/alltså bakgrunds ljuset som drar för mkt. ström. Kan även vara en processor
som har pajat och då drar för mycket ström. Mycket som kan vara fel.