Dator startar inte med XMP och vill inte starta ibland

Permalänk
Medlem

Dator startar inte med XMP och vill inte starta ibland

Håller på å bli helt flintskallig för jag kliat mig i huvudet så mycket gällande frugans dator,
Vet inte vad som spökar i den ,

Först och främst så har xmp helt och hållet slutat fungera, funkade fin fint i flera år sedan från ingenstans vägrar den boota om jag har xmp enable

Utöver det, Så fort jag gör någonting med datorn fysiskt dvs dammar rengör byter komponenter eller bara drar ur ström kontakten en kort stund så får jag spendera minst 30-40 minuter med att mer eller mindre dra ur och i sladdar och komponenter tills den hux flux startar som att ingenting hänt. Den kan dock stängas av och på efter det utan problem, fram tills jag drar ur stramkontakten eller rör någon komponent i datorn, Vad kan det vara för något som är fel? Testat det mesta av grejerna i andra burkar och individuellt har de funkat felfritt, så vad kan det vara som får den att spöka som den gör? 😖🤯
Specs nedanför

Lite äldre grejer i datorn, men mer än tillräckligt för de spel hon spelar.

Mb: Asus rog strix z270h gaming
Cpu: intel i7 7700k
Ram: 2x8gb corsair vengance lpx 3600mhz ddr4
GPU: Gigabyte gtx 1080
Boot: samsung evo 960 nvme 256gb
Game drive : crucial P3 Plus gen4 nvme 500gb
Storage drive: kingston a400 sata 500gb
Cpu kylare : artic liquid freezer II 360mm
Psu: xfx pro 750w

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

nätagget som börjar sacka ihop? Vore bra om du kunde testa felsöka med ett annat agg.
Om inte, så är det kanske kondningar på själva moderkortet som börjar bli dåliga.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem. XMP hade fungerat problemfritt tills jag bytte grafikkort. Efter det fick jag klocka ner RAM minnet en anning för att datorn ens skulle starta igen. Har du gjort någon hårdvaru uppgradering nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1p3:

Utöver det, Så fort jag gör någonting med datorn fysiskt dvs dammar rengör byter komponenter eller bara drar ur ström kontakten en kort stund så får jag spendera minst 30-40 minuter med att mer eller mindre dra ur och i sladdar och komponenter tills den hux flux startar som att ingenting hänt. Den kan dock stängas av och på efter det utan problem, fram tills jag drar ur stramkontakten eller rör någon komponent i datorn, Vad kan det vara för något som är fel?

Detta får mig att tro att batteriet till BIOS är slut. Att byta det batteriet behöver inte alls lösa alla andra problem, men det kan absolut lösa just det här problemet.

Om jag googlar rätt så skall du ha ett CR2032. Finns på exempelvis Clas Ohlsson. Finns oftast på större bensinmackar också (det är samma batteri i en del bilnycklar).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

nätagget som börjar sacka ihop? Vore bra om du kunde testa felsöka med ett annat agg.
Om inte, så är det kanske kondningar på själva moderkortet som börjar bli dåliga.

Bra tanke, det är nog bland de få grejerna jag inte testat hitintills, får gå igenom garderoben med reservgrejer och kolla om jag har något med tillräcklig watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta får mig att tro att batteriet till BIOS är slut. Att byta det batteriet behöver inte alls lösa alla andra problem, men det kan absolut lösa just det här problemet.

Om jag googlar rätt så skall du ha ett CR2032. Finns på exempelvis Clas Ohlsson. Finns oftast på större bensinmackar också (det är samma batteri i en del bilnycklar).

Det har jag inte ens tänkt på, bra idé, jag tror jag har ett sådant nytt liggandes någonstans, frugan vet säkerligen vart haha, ska testa det nu i helgen 😀👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Jag hade ett liknande problem. XMP hade fungerat problemfritt tills jag bytte grafikkort. Efter det fick jag klocka ner RAM minnet en anning för att datorn ens skulle starta igen. Har du gjort någon hårdvaru uppgradering nyligen?

Grafikkortet är bytt för någon månad sedan, xmp fungerade då fortfarande efter bytet, enda som är bytt relativt nyligen är cpu kylaren, har stabila temps och så men iochförsig, jag kanske borde släppa på den och byta pasta och sätta tillbaka den igen, utifall jag dragit åt den för hårt när jag satte dit den, kan ju bli lite udda fel om så är fallet

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker starta datorn? Ingenting? Eller startar den men "fastnar"?

Händer absolut ingenting så kan de vara nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big-jepp:

Vad händer när du försöker starta datorn? Ingenting? Eller startar den men "fastnar"?

Händer absolut ingenting så kan de vara nätagget.

Den startar men typ fasnar ,När den krånglar med starten så lyser led (röd) och led (orange/gul) så den indikerar fel cpu,vga/ram , sen stänger den av sig efter typ 1 sekund, och startar igen och då lyser ingenting, fläktarna snurrar men ger ingen bild och det är som att datorn hamnar i standby, då får jag dra ur sladden och efter mycket om och men så bootar den som att ingenting hänt. Både cpun och ram minnet är testat i ett annat system och fungerat felfritt. Kan ju vara vara nätagget som är påväg att ge upp eller moderkortet som börjar bli kass, har dock inget moderkort hemma att testa med eller byta till längre, så i värsta fall får jag jaga efter ett annat z270 moderkort 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tack och åter tack , jag bugar och bockar, efter jag bytte cmos batteriet så funkar xmp igen. Så nu är allt frid och fröjd, passade på att göra en snabb oc på cpun till 5.0ghz och en liten oc på den gamla avdankade gtx1080 också när jag endå höll på med fanskapet, så nu är det slut på gnäll, happy wife happy life haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1p3:

Tack och åter tack , jag bugar och bockar, efter jag bytte cmos batteriet så funkar xmp igen. Så nu är allt frid och fröjd, passade på att göra en snabb oc på cpun till 5.0ghz och en liten oc på den gamla avdankade gtx1080 också när jag endå höll på med fanskapet, så nu är det slut på gnäll, happy wife happy life haha

Tack för att du kom tillbaka till tråden och bekräftade! Det är alltid så surt när man släpper en sån här gissning och TS bara försvinner - man anar att man kanske hade rätt, men man vet ju aldrig.

Lycka till med datorn framöver!

Visa signatur

5900X | 6700XT