Permalänk

Japansk kock/santokukniv

Hej!

Jag är intresserad av att skaffa mig min allra första japanska kock/santokukniv. Vad jag söker är en kniv som är relativt lätt att underhålla för en "nybörjare" och som samtidigt är hyfsat lätt att slipa upp när den förlorat skärpan. Helst skulle jag vilja köpa något som jag vågar använda min Vulkanus knivslip på, så jag letar inte efter den allra mest exklusiva kockkniven som bara bör handslipas.

Jag har en Victorinox kockkniv som jag är nöjd med. Men det hade varit bra att ha en till kockkniv till köket, alternativt en santokukniv. Därför undrar jag vad ni tycker om santokuknivar kontra kockknivar? Min erfarenhet av santokuknivar är mycket begränsad men det lockar lite att skaffa en sådan istället, särskilt när jag redan har en rätt bra kockkniv.

Jag skulle gärna ha hjälp att hitta rätt i den här djungeln. Jag har främst tittat på Yaxell Zen kockkniv 20 cm och Yaxell Zen santokukniv 16,5 cm som kostar 1100 respektive 1200. Jag har också kollat på Satake Kuro men har inte hittat så mycket info om den.

Sedan finns det ju massor av varianter på till exempel Cleancut. Är det några varianter där som skulle passa mina ändamål bättre än t ex Yaxell Zen?

Tack på förhand!

Permalänk

Jag har haft en Shun Santoku-kniv i många år. Tror den är på 18cm. Att tänka på är att santoku-knivar väger betydligt mer än "vanliga" kockknivar. Jag saknar också ofta spetsen som en traditionell kockkniv har. Den är väldigt trevlig att skära med. Men i hemmaköket är det så mycket olika man gör (skär upp köttpaket, ta bort senor etc) där jag tycker att en vanlig kockkniv är bättre. Jag är absolut ingen expert på knivar, så kan inte rekommendera någon speciell sort. Jag är nöjd med den jag har, men det är också bara den jag använt.

Permalänk

Mitt råd äe att kontakta Cleancut. Där får du den service som du behöver och bra råd inför ditt köp.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det är inget magiskt med santokuknivar som gör dem bättre än kockknivar. Jag föredrar santoku-formen för att jag får stor "användbar" skäryta på en rimligt kort kniv.

Vill du ha någorlunda lätt att underhålla så är det rostfritt som gäller. De behöver fortfarande handdiskas likt alla knivar man bryr sig om, men är inte lika känsliga för fukt. Hårdhet påverkar bl.a. hur ofta du behöver skärpa kniven. De med hårdhet runt 58-60 håller sig vassa länge vid vanlig hemmaanvändning. I det spannet finns många knivar runt 1000-1500 kr med t.ex. VG2, VG10, AUS8 eller liknande vanliga stålsorter.

Jag känner inte till din knivslip, men kolla efter på modellen att den kan slipa i samma vinkel som kniven, och undvik för avancerat (hårt/dyrt) stål på kniven, så bör det nog fungera på en brukskniv.

Mitt tips är att försöka ta dig någonstans där du kan känna efter hur kniven känns i handen innan du köper något. Yaxell-knivarna t.ex. känns välgjorda och handtaget känns bra i handen, men de har tjockare blad och är tyngre än vad jag föredrar. Vissa vill ha den extra tyngden och för dem är de nog utmärkta. Bladhöjden är också något som skiljer och där har folk olika preferenser. Att kniven känns bra i handen för dig är viktigare än små skillnader i stålets hårdhet eller slipvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Att tänka på är att santoku-knivar väger betydligt mer än "vanliga" kockknivar.

Det där låter helt taget från luften. Kockknivar med tunnt blad och lätt plasthandtag kan väga lite. Andra med tyngre handtag väger mer. Det beror helt på modellen och har ganska lite med bladformen att göra. Om något så väger ofta "kockknivar" runt 1000-lappen mer än motsvarande santoku-knivar då de oftare har tjockare och längre blad.

Mina kockknivar väger mer än mina santokuknivar, men det beror i mitt fall mycket på bladtjockleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Mitt råd äe att kontakta Cleancut. Där får du den service som du behöver och bra råd inför ditt köp.

This.
Jag tog en tripp till deras showroom/butik och fick hjälp att välja en skräddarsydd kniv för mig.
Sjukt bra ställe.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Jag har Victorinox Santoku kniv med fibrox handtaget, inget ont att säga om den förutom att handtaget är mycket smalare jämfört med andra fibrox.
Köpte i samma veva denna som är en solklar favorit. Hacka löken på löpande band. 👌

Men precis som med möss så tycker alla olika om vilken typ av handtag som är skönast.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Det där låter helt taget från luften. Kockknivar med tunnt blad och lätt plasthandtag kan väga lite. Andra med tyngre handtag väger mer. Det beror helt på modellen och har ganska lite med bladformen att göra. Om något så väger ofta "kockknivar" runt 1000-lappen mer än motsvarande santoku-knivar då de oftare har tjockare och längre blad.

Mina kockknivar väger mer än mina santokuknivar, men det beror i mitt fall mycket på bladtjockleken.

Jag har ändrat mitt inlägg, du har rätt

Permalänk
Skrivet av FredrikForsberg:

Jag har haft en Shun Santoku-kniv i många år. Tror den är på 18cm. Att tänka på är att santoku-knivar väger betydligt mer än "vanliga" kockknivar. Jag saknar också ofta spetsen som en traditionell kockkniv har. Den är väldigt trevlig att skära med. Men i hemmaköket är det så mycket olika man gör (skär upp köttpaket, ta bort senor etc) där jag tycker att en vanlig kockkniv är bättre. Jag är absolut ingen expert på knivar, så kan inte rekommendera någon speciell sort. Jag är nöjd med den jag har, men det är också bara den jag använt.

Så om jag förstår dig rätt så skulle du råda mig att köpa en kockkniv istället för santokukniv pga att en kockkniv är mer mångsidig?

Är det något område du tycker santokukniven gör bättre?

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Mitt råd äe att kontakta Cleancut. Där får du den service som du behöver och bra råd inför ditt köp.

Tack för tipset! Enda problemet är att det inte är helt lätt för mig att ta mig dit, så är därför jag försöker reka lite online först och se om folk sitter inne med förslag.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Det är inget magiskt med santokuknivar som gör dem bättre än kockknivar. Jag föredrar santoku-formen för att jag får stor "användbar" skäryta på en rimligt kort kniv.

Vill du ha någorlunda lätt att underhålla så är det rostfritt som gäller. De behöver fortfarande handdiskas likt alla knivar man bryr sig om, men är inte lika känsliga för fukt. Hårdhet påverkar bl.a. hur ofta du behöver skärpa kniven. De med hårdhet runt 58-60 håller sig vassa länge vid vanlig hemmaanvändning. I det spannet finns många knivar runt 1000-1500 kr med t.ex. VG2, VG10, AUS8 eller liknande vanliga stålsorter.

Jag känner inte till din knivslip, men kolla efter på modellen att den kan slipa i samma vinkel som kniven, och undvik för avancerat (hårt/dyrt) stål på kniven, så bör det nog fungera på en brukskniv.

Mitt tips är att försöka ta dig någonstans där du kan känna efter hur kniven känns i handen innan du köper något. Yaxell-knivarna t.ex. känns välgjorda och handtaget känns bra i handen, men de har tjockare blad och är tyngre än vad jag föredrar. Vissa vill ha den extra tyngden och för dem är de nog utmärkta. Bladhöjden är också något som skiljer och där har folk olika preferenser. Att kniven känns bra i handen för dig är viktigare än små skillnader i stålets hårdhet eller slipvinkel.

Mitt mål är att ta mig till Cleancut eller en butik som säljer japanska knivar i Stockholm. Men tänkte kika lite vad folk säger först då det inte är helt lätt för mig att ta mig till dessa ställen.

Har du något förslag på knivar mellan runt 1000-1500 kronor andra än Yaxell att hålla ögonen på om jag åker till en butik? Jag ska gå förbi Cervera och känna på Yaxell också, men risken är att även jag kommer tycka att den är något tung då jag tror att jag föredrar lättare knivar.

Permalänk
Skrivet av Baalex:

This.
Jag tog en tripp till deras showroom/butik och fick hjälp att välja en skräddarsydd kniv för mig.
Sjukt bra ställe.

Nice! Vilken kniv blev det? Och vilka preferenser uppgav du att du hade?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har Victorinox Santoku kniv med fibrox handtaget, inget ont att säga om den förutom att handtaget är mycket smalare jämfört med andra fibrox.
Köpte i samma veva denna som är en solklar favorit. Hacka löken på löpande band. 👌

Men precis som med möss så tycker alla olika om vilken typ av handtag som är skönast.

Tack för tipset! Jag har den du länkade fast med trähandtag. Också väldigt nöjd!

Gillar du Santokukniven? Är det något du föredrar att göra med den framför kockkniven?

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig riktigt gillat santokus just för att jag tycker bladet blir för kort. En vanlig kockkniv av bättre kvalité är mer mångsidig har jag upplevt och kör nu med en 24 cm i aogami super. Glömt vilken smed men väldigt nöjd.

En akifusa I SRS15 skulle nog räcka för resten av livet, dyr kniv men väljer man rätt storlek så är det en vän för livet. Nackdelen är att du kommer bli intresserad av slipning och sen är du påväg ner i ett djupt hål.

Permalänk
Skrivet av Dalesdator:

Gillar du Santokukniven? Är det något du föredrar att göra med den framför kockkniven?

Inte så att jag tycker den är dålig, men när jag jobba som kock och det va mycket som skulle hackas så va det att jag strunta i att använda den pgr av att handtaget va smalare.
Men skulle möjligen välja den för finlir.

Permalänk
Medlem

Använder santoku kniven nästan till allt, mycket skönare att hålla den, ligger bättre i handen(ofta har man pekfinger och tumme nästan på bladet.
Satsa på en sådan och du blir nöjd, du behöver inte ens ha en märkeskniv, de knivarna jag tycker bäst om kommer från Lidl när de hade ett samarbete med Masterchef
Ska tillägga att jag även har en liten Santokukniv som är i mkt mindre format med runt 10cm blad som också är förbannat go att använda.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag gillar modellen santoku främst på grund av den avklippta spetsen, vilket gör kniven väldigt behändig i mina situationer som matlagande Svensson. Visserligen ersatte jag aldrig min skrotade santoku, när de billiga bladen rök - då bättre knivar inhandlades.

Dagligen brukar jag en 15cm lång "petty", en knivmodell som är händig som en santoku i många skeden. Fast det är ingen kniv som menar till att fixa tyngre uppgifter. Men det är en kniv som du med nöje arbetar med, för att fixa med det enklare, de gröna och löken.

Eftersom det här tycks handla om ett intresse och så där, låt det ta lite tid och gör en studieresa (ta del av information från många håll, snoka på!) innan ett köp.

F.ö. den där manicken du önskar skärpa bladet med, tror jag är stämd för typiska kockknivar och är inte menad för japanska knivar som ofta har lägre gradtal på eggen. Vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Använder santoku kniven nästan till allt, mycket skönare att hålla den, ligger bättre i handen(ofta har man pekfinger och tumme nästan på bladet.
Satsa på en sådan och du blir nöjd, du behöver inte ens ha en märkeskniv, de knivarna jag tycker bäst om kommer från Lidl när de hade ett samarbete med Masterchef
Ska tillägga att jag även har en liten Santokukniv som är i mkt mindre format med runt 10cm blad som också är förbannat go att använda.

Detta jag ville poängtera med mus jämförelse, samma kniv skulle kunna kännas skit i min hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Detta jag ville poängtera med mus jämförelse, samma kniv skulle kunna kännas skit i min hand.

Absolut är det så, man måste prova sig fram så att grep och tyngd fungerar.
Tanten är lustig, hon har jobbat som kallskänka, men tar den billigaste Ullared kniven där jag har gjort ett eget ekhandtag för att hon tycker den är skönast
Sen hatar hon allt vad Global heter... blir bara glatt med vatten på handtaget är uttrycket.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Ja global är hemska IMO

Permalänk
Medlem

Gillar man att hacka grönsaker så är santoku bra. Men har man jobbat med kockkniv i många år så är det svårt att lära om imo. Man kan inte "rulla" kniven när man hackar som på en kockkniv utan måste lyfta o använda som en yxa (nu överdriver jag men principen är så).

Jag väljer kockkniv alla dagar i veckan och har par tre stycken av varje sort. Santoku används när de andra är i disken

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Någon som testat Ohishi, Takamura eller Miyabi? Hört mycket gott om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Nice! Vilken kniv blev det? Och vilka preferenser uppgav du att du hade?

Ville prova en kniv med japansk profil, var nyfiken på det.
Fick diskutera fram och tillbaka lite, fick känna och klämma på en hel massa knivar. Landade i en... Nånting. Kommer inte ihåg vad den heter. D-profil på handtaget, vilket är sjukt nice i mina händer iallafall. Kolstål. Hamdsmidd. Tror jag gav kring 1500:ish?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Någon som testat Ohishi, Takamura eller Miyabi? Hört mycket gott om dem.

Ja, dock har ju både Takamura och Ohishi flera olika serier som ändrats över tid.. Miyabi tycker jag personligen är överprisat.
Någon speciell du funderar på?

Skrivet av Baalex:

Ville prova en kniv med japansk profil, var nyfiken på det.
Fick diskutera fram och tillbaka lite, fick känna och klämma på en hel massa knivar. Landade i en... Nånting. Kommer inte ihåg vad den heter. D-profil på handtaget, vilket är sjukt nice i mina händer iallafall. Kolstål. Hamdsmidd. Tror jag gav kring 1500:ish?
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som en Munetoshi nakiri!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Ja, dock har ju både Takamura och Ohishi flera olika serier som ändrats över tid.. Miyabi tycker jag personligen är överprisat.
Någon speciell du funderar på?

Ser ut som en Munetoshi nakiri!

Mest hört om Ohishi vg10 och takamura r2. Många som tipsar om dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Mitt mål är att ta mig till Cleancut eller en butik som säljer japanska knivar i Stockholm. Men tänkte kika lite vad folk säger först då det inte är helt lätt för mig att ta mig till dessa ställen.

Har du något förslag på knivar mellan runt 1000-1500 kronor andra än Yaxell att hålla ögonen på om jag åker till en butik? Jag ska gå förbi Cervera och känna på Yaxell också, men risken är att även jag kommer tycka att den är något tung då jag tror att jag föredrar lättare knivar.

Cleancut är riktigt bra ställe för att känna på knivar. Det är därifrån jag köpt mina numera mest använda knivar.

Jag har lite svårt att ge specifika tips, men det är värt att känna på Takamuras knivar. Jag övervägde själv deras V10 eller R2-modell när jag köpte nuvarande Santokun, men valde en Sakai Takayuki då den också kändes riktigt bra i handen och var kraftigt nedsatt i pris då jag köpte den.

Onishi och Kashima RS60 är också trevliga. Har en 12cm petty av den senare som är alldeles utmärkt. Jag tror nästan allt som Cleancut tagit in är vettigt och känslan i din hand är det viktigaste då. Runt 1000-1700:- får man ge för en santoku med VG10 eller liknande stål. För runt 2000:- får man lite lyxigare skaft eller blad, alternativt något med pulverstål eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Någon som testat Ohishi, Takamura eller Miyabi? Hört mycket gott om dem.

Ja, jag har provat de Ohishi som Cleancut säljer, modellen kallad VG-10 som har damaskus-stål. Köpte en santoku själv och gav bort en gyuto till min bror.

Otroligt trevlig knivar, snygg finish och var lagom tunn med otroligt vass egg när jag fick den. Den var också relativt lätt att slipa så den blev vass igen när jag använt den ett tag, men det var först efter att jag lärt mig hantera slipstenarna.

Min bror är fortfarande nöjd flera år senare, själv har jag nördat mer och gått över till andra knivar.. men det är nog mitt problem, jag får aldrig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Ja, jag har provat de Ohishi som Cleancut säljer, modellen kallad VG-10 som har damaskus-stål. Köpte en santoku själv och gav bort en gyuto till min bror.

Otroligt trevlig knivar, snygg finish och var lagom tunn med otroligt vass egg när jag fick den. Den var också relativt lätt att slipa så den blev vass igen när jag använt den ett tag, men det var först efter att jag lärt mig hantera slipstenarna.

Min bror är fortfarande nöjd flera år senare, själv har jag nördat mer och gått över till andra knivar.. men det är nog mitt problem, jag får aldrig nog.

Vilka knivar har du gått över till?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Mest hört om Ohishi vg10 och takamura r2. Många som tipsar om dem!

Ohishi VG10 är en budgetvänlig ganska 'standard' japansk rostfri instegskniv i VG10 och vänsterländskt skaft, och hamrad damask för lite bling. Inte överdrivet tunt blad, och inte heller överdrivet hårt stål. Lite tråkig, men prisvärd.

Takamura R2 har bättre fit'n'finish, det märks direkt. Den har SG2 pulverstål istället för det vanligare VG10. Det är även härdat lite hårdare, men även tunnare blad. Håller en egg riktigt bra!

Rekommenderar dock inte en kniv som Takamura R2 till en Vulkanus-slip, och inte heller till någon ny på lite tunnare och känsligare knivar.

Personligen finner jag båda rätt tråkiga, men jag är lite skadad vid detta laget..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara flika in att jag är väldigt nöjd med min Yaxell Zen kockkniv. Bor tyvärr ej i närheten av Stockholm så har ingen möjlighet att känna och klämma på hundratals japanska knixar så blev en onlinebeställning. Har egentligen inget emot global heller, fick en G2 kockkniv av min sambo i födelsedagspresent (vilket var lite tråkigt då jag är investerad i Yaxell) men finner att jag använder den oftare då jag är lite mer rädd om de andra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl