Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilka knivar har du gått över till?

Mer handtillverkat, mer japanska handtag istället för västerländska. Gärna kolstål istället för rostfritt.

Fredrik Spåre och Robin Dalman är de två svenska smederna jag haft turen att lyckas köpa av, men också lite japanskt av t.ex. Watanabe, Y Ikeda och Y Tanaka.

Kolstål istället för rostfritt är helt enkelt för att det dels är så trevligt att slipa på fri hand och kan bli så sanslöst vasst, dels för att patinaprocessen blir så trevlig att skåda.. men kanske främst för att de knivar jag varit intresserad av helt enkelt görs i de stålen eller i vissa fall bara är billigare i de stålen.

Att slipa på frihand på lösa vattenstenar är en del av hobbyn för mig också. Det är meditativt att slipa en stund och skillnaden i resultat när man gör ett bra jobb gör mig glad. Det behöver inte ta lång tid. (nej, det är inte min youtube-film, bara ett exempel).

Allt ovan är ju dessutom ömtåligt till sin natur, så jag har också lite tuffare knivar av standardkaraktär. Hade jag köpt idag hade jag säkert gått på Victorinox som alla andra, men nu har jag sen ett antal år IKEA 365+ på knivlisten också. De är faktiskt riktigt bra och passar mina händer och användning även om jag erkänner att de nog har slipats lite vassare nu än från butik så det är kanske inte jämförbart med att köpa nytt. Jag har också tunnat ut dem bakom eggen vilket gjorde en hel del skillnad i hårda råvaror som morötter och sånt.

Det faktum att jag gillar att slipa gör ju att jag inte har något emot att slipa en IKEA-kniv eller motsvarande lite vassare än vad den egentligen klarar av - det är inget problem för mig om den blir slö snabbt, då får jag ju bara en trevlig slipsession snart igen. Är man nörd så är man. Att slipa en fabrikstillverkad kniv på det viset är kanske jämförbart med att överklocka en dator - man får lite mer prestandra än tillverkaren tänkt men inte helt fritt från nackdelar?

Nej, jag lagar inte bättre mat med dessa knivar än med billigare saker, på samma sätt som jag inte skulle skriva bättre kod eller dokument med ett lyxigt customtangentbord jag knåpat ihop själv med dyra delar - det är en hobby och en fascination. Att köpa från mindre smedjor är också ett sätt att stödja ett hantverk jag uppskattar. Vi har ett antal världsberömda svenska knivsmeder numera vilket är skoj.

Inget av detta är dock santoku-specifikt. Santoku och Gyuto är ju bara två varianter på samma tema - variationer av den klassiska europeiska kockkniven vad avser formen sett från sidan. Nån sorts spets, lite (men inte för mycket) mage på bladet. En av de knivar jag har är en relativt billig japansk kniv från en smed vid namn Tsutomu Kajiwara. Den kallas gyuto men sett från sidan ser den ut så här:

Bladet är 21 cm från häl till spets vilket antyder gyuto. Däremot är ju spetsen sett från sidan ganska trubbig vilket antyder mer santoku. Hade den varit lite kortare hade ingen tvekat på att det var en santoku. Hade denna kniv fått ett spetsigare utseende hade ingen tvekat att kalla den gyuto även om den vore kortare. Nu ligger den mitt emellan?

När jag använder den spelar denna skillad dock ingen roll. Det är det man inte ser i denna bild som spelar mycket roll för mig här - jämfört med andra japanska knivar jag har är den lite grövre i genomskärning, lite robustare. Fortfarande riktigt vass i eggen om jag gjort mitt jobb på slipstenarna bra, men några tiodels millimeter i skillnad i tjocklek nån centimeter bakom spetsen spelar stor roll för om den känns som en ömtålig skallpell med lite flex i bladet eller ett lite grövre verktyg. Just den här är då lite grövre än de andra jag länkade ovan. Denna aspekt - hur kniven ser ut i genomskärning - brukar kallas "geometry" eller "grind" för den som vill googla på det. På seriösare butiker ser man ofta bilder av knivbladet taget från hälen av kniven för att visa detta.

Permalänk
Medlem

Om jag ska fylla på med en sak som kanske kan stödja i ett köpbeslut för den som inte är så van:

I den europeiska knivtraditionen har man ofta lite tyngre och större handtag på kniven, som oftast greppas ungefär som en hammare eller ett tennistacket. Termer som "full tånge" anses bra där bladets stål fortsätter in i hela handtaget och ger balans och en känsla av stabilitet.

De klassiska japanska knivarna har mer av tyngden i bladet och en smal stålpinne som går in i ett tunnare och enklare handtag. Man håller dem ofta genom att mer nypa om bladets rygg och sen ha handtaget som stöd i riktningen. Här är en bild från nätet som visar vad jag menar med detta grepp:

Skillnaden här är givetvis en fråga om vad man föredrar och vad man är van vid, men för den som är van vid hammargreppet kan en "nypkniv" kännas obalanserad. För mig som har vant mig vid nypgreppet så känns t.ex. Miyabis knivar obalanserade eftersom de har ganska tunga handtag. Det är lite trist eftersom Miyabis knivar med masurbjörk i handtaget är så fina att se på - men balansen känns helt fel för mig. För andra är det säkert tvärt om.

Därav att jag gärna rekommenderar folk att faktiskt prova själva och inte bara läsa på nätet. För den som kan ta sig förbi Cleancuts butik i Solna så är det nog det absolut bästa vi har i landet.

Om man inte bara söker "en lite finare kniv" utan riktigt bra skärupplevelse är mitt tips istället att skaffa dig ett bra sätt att slipa knivarna man redan har, antingen själv eller hos ett lokalt sliperi. Metallen i knivbladet är råvaran, skäruppevelsen kommer av att kniven är vass. Och använd kniven på en bra skärbräda, inte nåt hårt där eggen blir slö på nolltid.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

men finner att jag använder den oftare då jag är lite mer rädd om de andra.

Detta känns ju lite fel och är en stor anledning till att jag rekommenderar Victorinox.

Permalänk
Medlem

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Men varför är Global inget att rekommendera? 🔪
Är dom bara överhypade, för dom är ju inte superbilliga. Eller dyra heller för den delen, nånstans in-between.
Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Men varför är Global inget att rekommendera? 🔪
Är dom bara överhypade, för dom är ju inte superbilliga. Eller dyra heller för den delen, nånstans in-between.
Eller?

Frågar du nördar som fallit ned i det hål jag fallit ned i så är det väl att de anses vara lite överhypade. De är dyrare än budget men inte Cleancut-bra. Det är tyvärr också rätt vanligt med piratkopior på dessa på begagnatmarknaden, så man får se upp lite om man trålar Tradera.

Själv tycker jag de är helt OK, "nånstans in-between" precis som du säger. Speciellt när de säljs till rea, en G2 för 800 spänn på en mellandagsrea är helt OK. Fast en motsvarande 20cm IKEA 365+ för 249 spänn ger samma estetik och samma funktion till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Frågar du nördar som fallit ned i det hål jag fallit ned i så är det väl att de anses vara lite överhypade. De är dyrare än budget men inte Cleancut-bra. Det är tyvärr också rätt vanligt med piratkopior på dessa på begagnatmarknaden, så man får se upp lite om man trålar Tradera.

Själv tycker jag de är helt OK, "nånstans in-between" precis som du säger. Speciellt när de säljs till rea, en G2 för 800 spänn på en mellandagsrea är helt OK. Fast en motsvarande 20cm IKEA 365+ för 249 spänn ger samma estetik och samma funktion till ett lägre pris.

Got’ya 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Använder santoku kniven nästan till allt, mycket skönare att hålla den, ligger bättre i handen(ofta har man pekfinger och tumme nästan på bladet.

Pekfinger och tumme ska ju vara på bladet när man jobbar med en kniv i köket

Om du bara nästan håller så så kan man ju undra hur bra den egentligen ligger i handen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Ohishi VG10 är en budgetvänlig ganska 'standard' japansk rostfri instegskniv i VG10 och vänsterländskt skaft, och hamrad damask för lite bling. Inte överdrivet tunt blad, och inte heller överdrivet hårt stål. Lite tråkig, men prisvärd.

Takamura R2 har bättre fit'n'finish, det märks direkt. Den har SG2 pulverstål istället för det vanligare VG10. Det är även härdat lite hårdare, men även tunnare blad. Håller en egg riktigt bra!

Rekommenderar dock inte en kniv som Takamura R2 till en Vulkanus-slip, och inte heller till någon ny på lite tunnare och känsligare knivar.

Personligen finner jag båda rätt tråkiga, men jag är lite skadad vid detta laget..

Gäller rekommendationen att inte använda Vulkanus även på t ex Ohishi? Jag förstår att Vulkanus gör ett betydligt sämre jobb än att slipa för hand, men det viktigaste för mig är att den ger dugliga resultat (fram tills kniven måste skickas in på ”riktig slipning”) och att den inte på allvar förstör kniven.

Har du något tips på andra budgetvänliga knivar i Ohishis prisklass eller något dyrare som är bättre/roligare?

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Jag kan bara flika in att jag är väldigt nöjd med min Yaxell Zen kockkniv. Bor tyvärr ej i närheten av Stockholm så har ingen möjlighet att känna och klämma på hundratals japanska knixar så blev en onlinebeställning. Har egentligen inget emot global heller, fick en G2 kockkniv av min sambo i födelsedagspresent (vilket var lite tråkigt då jag är investerad i Yaxell) men finner att jag använder den oftare då jag är lite mer rädd om de andra.

Var nära på att köpa den först. Onekligen en fin kniv. Dock inte känt på den så kanske åker till Cervera i dagarna och gör det så man får en uppfattning om hur den känns i handen.

Köpte Globalknivar till föräldrarna i julklapp och tycker också att de är rätt bra. Åtminstone 10 gånger bättre än knivarna de redan hade, vilket iof inte säger alltför mycket:)

Vad tycker du är bättre med Yaxell Zen än Global G2 för övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Gäller rekommendationen att inte använda Vulkanus även på t ex Ohishi? Jag förstår att Vulkanus gör ett betydligt sämre jobb än att slipa för hand, men det viktigaste för mig är att den ger dugliga resultat (fram tills kniven måste skickas in på ”riktig slipning”) och att den inte på allvar förstör kniven.

Har du något tips på andra budgetvänliga knivar i Ohishis prisklass eller något dyrare som är bättre/roligare?

Att slipa en kniv är ju inte direkt raketforskning, att gnida en metallbit mot en sten eller nåt annat som får den vassare har ju människan gjort i tusentals år. Så länge du blir nöjd är det bra nog - för dig.

Din vulkanus är nåt i den här stilen? https://www.youtube.com/watch?v=kQd3NlD8a-U

Tja... jag har aldrig provat den så jag vet inte hur den blir men i grunden finns det två potentiella problem:

Det ena är om den har fel grovlek på slipkornen, troligen då för grova hellre än för fina. Att det skulle vara grova slipkorn baserar jag på att reklamen säger att man bara behöver några få drag för att få upp skärpan, då måste det liksom försvinna en hel del material per drag. Det kan leda till att eggen helt enkelt inte blir så fin som den borde vara.

Det andra är att den inte direkt finlirar på vinkeln och inte heller anpassar vinkeln efter behoven eller knivens bästa vinkel. Kniven blir ju tunnare och tunnare ju närmare eggen man kommer och om man alltid slipar i samma vinkel som kommer ju eggen att komma upp i den tjockare delen, fortare ju fler gånger man slipar i exakt samma vinkel. Trots att den skärande eggen då kan upplevas vass så kan kniven ändå kännas riktigt trist att skära med.

En duktig slipare tar vid behov lite mer material bakom eggen också efter vad som behövs beroende på den aktuella kniven. En mindre duktig eller mer stressad slipare behöver inte göra ett bättre jobb än ditt krysstål.

Nu var det inte mig du frågade men min slutsats är att om du är nöjd med skärpan efter vulkanusdragen så är det ju bra. Om du gör det ofta kommer du kanske förkorta livslängden på kniven, som en kombination av krysstålet och en stressad maskinslip där du lämnar in den. Men ... tja, din kniv, ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Pekfinger och tumme ska ju vara på bladet när man jobbar med en kniv i köket

Om du bara nästan håller så så kan man ju undra hur bra den egentligen ligger i handen.

Helt rätt, skrev nästan bara för att inte låta så dryg

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Men varför är Global inget att rekommendera? 🔪
Är dom bara överhypade, för dom är ju inte superbilliga. Eller dyra heller för den delen, nånstans in-between.
Eller?

Global är jättebra knivar men som med alla fabrikat gäller det att du hittar en som passar din hand.
En del säger att det ska funka hela dagen men så länge vet jag bara kockar gör på jobbet.

Sen är man ju lite extra elit själv om man påstår att en av marknadens mest sålda knivar är lite meh!

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Global är jättebra knivar men som med alla fabrikat gäller det att du hittar en som passar din hand.
En del säger att det ska funka hela dagen men så länge vet jag bara kockar gör på jobbet.

Sen är man ju lite extra elit själv om man påstår att en av marknadens mest sålda knivar är lite meh!

Jo lite det jag misstänkte.
Thx

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Men varför är Global inget att rekommendera? 🔪
Är dom bara överhypade, för dom är ju inte superbilliga. Eller dyra heller för den delen, nånstans in-between.
Eller?

Allmänt lite 'meh' för pengarna, lite för mjukt stål och fit'n'finish kunde klart varit bättre. Inget större fel på dem heller, men för dyra för vad du får tycker jag. En okej kniv till ett högt pris.

Skrivet av blackcoffee:

Frågar du nördar som fallit ned i det hål jag fallit ned i så är det väl att de anses vara lite överhypade. De är dyrare än budget men inte Cleancut-bra. Det är tyvärr också rätt vanligt med piratkopior på dessa på begagnatmarknaden, så man får se upp lite om man trålar Tradera.

Själv tycker jag de är helt OK, "nånstans in-between" precis som du säger. Speciellt när de säljs till rea, en G2 för 800 spänn på en mellandagsrea är helt OK. Fast en motsvarande 20cm IKEA 365+ för 249 spänn ger samma estetik och samma funktion till ett lägre pris.

This!

Skrivet av Dalesdator:

Gäller rekommendationen att inte använda Vulkanus även på t ex Ohishi? Jag förstår att Vulkanus gör ett betydligt sämre jobb än att slipa för hand, men det viktigaste för mig är att den ger dugliga resultat (fram tills kniven måste skickas in på ”riktig slipning”) och att den inte på allvar förstör kniven.

Har du något tips på andra budgetvänliga knivar i Ohishis prisklass eller något dyrare som är bättre/roligare?

Aldrig provat en sådan karbid'slip' på ett hårdare stål... Men kan säkert funka, men tycker mer sådant hör hemma på en ikea 365+ kniv eller en Vic än en Japanare. De kan äta en del stål om man är lite för frisk dem med.

Svårt att ge en rekommendation på rak arm ärligt talat då jag inte vet exakt vad du är ute efter... Handlar mycket om hur du använder kniven, hur den känns i handen och hurpass försiktig du är med dem. Rostfritt som inte är toktunna bakom eggen brukar vara en bra startpunkt för många.. Där återfinns knivar som Ohishi och Yaxell... För en del knivnördar känns de väldigt tråkiga då instegsknivar i VG10 eller liknande med standardskaft finns återfinns i mängder. Cleancut är värt ett besök om du bor i närheten, de är trevliga och vet vad de pratar om.

Vad om är roligt för mig, kan vara svårt att underhålla och hålla skadefritt för någon annan då kolstål och tunna eggar ofta kommer in i bilden.

Skrivet av NidoKing:

Global är jättebra knivar men som med alla fabrikat gäller det att du hittar en som passar din hand.
En del säger att det ska funka hela dagen men så länge vet jag bara kockar gör på jobbet.

Sen är man ju lite extra elit själv om man påstår att en av marknadens mest sålda knivar är lite meh!

Jättebra är väl en rejäl överdrift i min mening, men helt okej knivar! De lever mycket på det namn de fick för nåt tiotal år sedan i min mening. Kan vara prisvärda på rea om man tycker de känns okej i handen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Allmänt lite 'meh' för pengarna, lite för mjukt stål och fit'n'finish kunde klart varit bättre. Inget större fel på dem heller, men för dyra för vad du får tycker jag. En okej kniv till ett högt pris.

Ah ok, så ordinarie priser är ansedda lite för dyra? Tycker man ofta ser ganska rejäla rabatter på deras knivar. Tack för infon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Mer handtillverkat, mer japanska handtag istället för västerländska. Gärna kolstål istället för rostfritt.

Fredrik Spåre och Robin Dalman är de två svenska smederna jag haft turen att lyckas köpa av, men också lite japanskt av t.ex. Watanabe, Y Ikeda och Y Tanaka.

Kolstål istället för rostfritt är helt enkelt för att det dels är så trevligt att slipa på fri hand och kan bli så sanslöst vasst, dels för att patinaprocessen blir så trevlig att skåda.. men kanske främst för att de knivar jag varit intresserad av helt enkelt görs i de stålen eller i vissa fall bara är billigare i de stålen.

Att slipa på frihand på lösa vattenstenar är en del av hobbyn för mig också. Det är meditativt att slipa en stund och skillnaden i resultat när man gör ett bra jobb gör mig glad. Det behöver inte ta lång tid. (nej, det är inte min youtube-film, bara ett exempel).

Allt ovan är ju dessutom ömtåligt till sin natur, så jag har också lite tuffare knivar av standardkaraktär. Hade jag köpt idag hade jag säkert gått på Victorinox som alla andra, men nu har jag sen ett antal år IKEA 365+ på knivlisten också. De är faktiskt riktigt bra och passar mina händer och användning även om jag erkänner att de nog har slipats lite vassare nu än från butik så det är kanske inte jämförbart med att köpa nytt. Jag har också tunnat ut dem bakom eggen vilket gjorde en hel del skillnad i hårda råvaror som morötter och sånt.

Det faktum att jag gillar att slipa gör ju att jag inte har något emot att slipa en IKEA-kniv eller motsvarande lite vassare än vad den egentligen klarar av - det är inget problem för mig om den blir slö snabbt, då får jag ju bara en trevlig slipsession snart igen. Är man nörd så är man. Att slipa en fabrikstillverkad kniv på det viset är kanske jämförbart med att överklocka en dator - man får lite mer prestandra än tillverkaren tänkt men inte helt fritt från nackdelar?

Nej, jag lagar inte bättre mat med dessa knivar än med billigare saker, på samma sätt som jag inte skulle skriva bättre kod eller dokument med ett lyxigt customtangentbord jag knåpat ihop själv med dyra delar - det är en hobby och en fascination. Att köpa från mindre smedjor är också ett sätt att stödja ett hantverk jag uppskattar. Vi har ett antal världsberömda svenska knivsmeder numera vilket är skoj.

Inget av detta är dock santoku-specifikt. Santoku och Gyuto är ju bara två varianter på samma tema - variationer av den klassiska europeiska kockkniven vad avser formen sett från sidan. Nån sorts spets, lite (men inte för mycket) mage på bladet. En av de knivar jag har är en relativt billig japansk kniv från en smed vid namn Tsutomu Kajiwara. Den kallas gyuto men sett från sidan ser den ut så här:

<Uppladdad bildlänk>

Bladet är 21 cm från häl till spets vilket antyder gyuto. Däremot är ju spetsen sett från sidan ganska trubbig vilket antyder mer santoku. Hade den varit lite kortare hade ingen tvekat på att det var en santoku. Hade denna kniv fått ett spetsigare utseende hade ingen tvekat att kalla den gyuto även om den vore kortare. Nu ligger den mitt emellan?

När jag använder den spelar denna skillad dock ingen roll. Det är det man inte ser i denna bild som spelar mycket roll för mig här - jämfört med andra japanska knivar jag har är den lite grövre i genomskärning, lite robustare. Fortfarande riktigt vass i eggen om jag gjort mitt jobb på slipstenarna bra, men några tiodels millimeter i skillnad i tjocklek nån centimeter bakom spetsen spelar stor roll för om den känns som en ömtålig skallpell med lite flex i bladet eller ett lite grövre verktyg. Just den här är då lite grövre än de andra jag länkade ovan. Denna aspekt - hur kniven ser ut i genomskärning - brukar kallas "geometry" eller "grind" för den som vill googla på det. På seriösare butiker ser man ofta bilder av knivbladet taget från hälen av kniven för att visa detta.

Håller med i princip allt här! Ibland blir knivar lite utanför den vanliga mallen som på din bild, men vad gör det? Oversize santoku är ju inte fel...

Har en liten samling själv, ska utöka med ett par till från någon svensk smed i sommar när pengarna räcker till... Har nog lika mycket rostfritt som kolstål i nuläget, men det finns ju helt okej rostfria, eller semirostfria med. Har ett par customs i Niolox och Niolox+ som daily drivers, väldigt tacksam egghållning på dem och minimalt underhåll. Men en av favoriterna är helt klart min lilla 210mm kockis i 52100 med smidd integral.

Har en Masahiro MV-L och en Mac Chef som slitknivar... Hade nog likt dig köpt en extra hög Swiss Modern eller Ikea 365+ som slitkniv i nuläget.

Skrivet av RVX:

Ah ok, så ordinarie priser är ansedda lite för dyra? Tycker man ofta ser ganska rejäla rabatter på deras knivar. Tack för infon.

I min mening ja... Min åsikt är ungefär samma som BlackCoffe's.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Håller med i princip allt här! Ibland blir knivar lite utanför den vanliga mallen som på din bild, men vad gör det? Oversize santoku är ju inte fel...

Har en liten samling själv, ska utöka med ett par till från någon svensk smed i sommar när pengarna räcker till... Har nog lika mycket rostfritt som kolstål i nuläget, men det finns ju helt okej rostfria, eller semirostfria med. Har ett par customs i Niolox och Niolox+ som daily drivers, väldigt tacksam egghållning på dem och minimalt underhåll. Men en av favoriterna är helt klart min lilla 210mm kockis i 52100 med smidd integral.

Har en Masahiro MV-L och en Mac Chef som slitknivar... Hade nog likt dig köpt en extra hög Swiss Modern eller Ikea 365+ som slitkniv i nuläget.

I min mening ja... Min åsikt är ungefär samma som BlackCoffe's.

👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Var nära på att köpa den först. Onekligen en fin kniv. Dock inte känt på den så kanske åker till Cervera i dagarna och gör det så man får en uppfattning om hur den känns i handen.

Köpte Globalknivar till föräldrarna i julklapp och tycker också att de är rätt bra. Åtminstone 10 gånger bättre än knivarna de redan hade, vilket iof inte säger alltför mycket:)

Vad tycker du är bättre med Yaxell Zen än Global G2 för övrigt?

Jag tycker delvis att de är mycket mer estetiskt tilltalande och att det är kul att de just inte är global (känns som varenda Svensson har de). Sen tycker jag allmänt global passar mindre händer. När de gäller själva bladen så är jag inte kompetent nog att avgöra skillnaden. Båda är härliga att arbeta med. Jag tror att för min del är det just handtaget och utseendet som avgör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Alla knivexperter i tråden men ingen som rekommenderar en Bunka till trådskaparen?

Edit: Bunka är den coolare kusinen till en Santoku

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Det är svårare att rekommendera en bunka till en nybörjare pga bladprofilen. Det är ju individuellt hur man hanterar kniven och en santoku skulle jag säga är men universal, för det går oftast rock choppa och sånt med den lite lättare. Jag pratar i generella termer nu för givetvis skiljer det från kniv till kniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Det är svårare att rekommendera en bunka till en nybörjare pga bladprofilen. Det är ju individuellt hur man hanterar kniven och en santoku skulle jag säga är men universal, för det går oftast rock choppa och sånt med den lite lättare. Jag pratar i generella termer nu för givetvis skiljer det från kniv till kniv.

En Bunka är ju i princip en Santoku med spets, så bladprofilen är ju typ densamma.

Edit: bild så ni förstår, nu hade jag bara nån dyngsantoku för jag gillar inte formen, men ni förstår poängen.

bunka vs santoku

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Alla knivexperter i tråden men ingen som rekommenderar en Bunka till trådskaparen?

Edit: Bunka är den coolare kusinen till en Santoku

Bunkas är trevliga! Men urvalet är mindre, speciellt av nybörjarvänligt rostfritt för svensson. Hade kunnat komma på tal om han uttryckt intresse för det.

Jag personligen är dock väldigt sugen på en till Bunka...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En Bunka är ju i princip en Santoku med spets, så bladprofilen är ju typ densamma.

bunka vs santoku

Du råkar ju också köpt "bunkas" som är i princip santokus. Det är ju inte min upplevelse iaf. Anekdotiskt så har jag en bunka och en santoku från samma tillverkare (Shiro Kamo), och där är inte bladprofilen lika.

Jag ser en bunka som en utveckling och av kritsuke, fast ej enkelslipad, dvs en gyuto med k-spets, som senare är förkortad till santoku-längd. Men som sagt, det är generellt jag pratar om - och då tycker jag det stämmer bra att bunkas är flackare. Såklart det skiljer markant från kniv till kniv, och tillverkarna kallar knivarna vad de vill.

Jag står i kö till en Shibata Kotetsu Bunka. Jag kan rekommendera en sån om man är ute efter en "laser" till kniv. (Jag har en sån fast gyuto sen tidigare).

Permalänk

Köpte för ett tag sedan (1-2 månader sedan) en Yaxell Zen Santokukniv (16.5cm) Riktigt trevlig kniv med bra skärpa. Ligger bra i min hand. Har själv letat ny kniv ett tag. Fick denna till ett bra pris så slog till och inget jag ångrar. (Handtaget är kanske inte det mest attraktiva)