AMD "Dragon Range" med upp till 16 kärnor Zen 4 för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD "Dragon Range" med upp till 16 kärnor Zen 4 för bärbara datorer

Stationära processorer flyttar in i bärbart format för att erbjuda upp till 16 kärnor och 32 trådar av arkitekturen Zen 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel blir mosade av AMD 2023, vem hade kunnat gissa det för 10 år sen.

Tror Intel får muta OEM rejält om de ska få in sina processorer i nya bärbara detta år Visserligen något de är duktiga på så inte alls omöjligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Phoenix är precis vad jag önskar mig för att bygga en desktop. Fan trot att det blir möjligt.

Permalänk
Medlem

Så Phoenix a.k.a 7040 är alltså motsvarande 7000G?

Kul att de går all in med allt de kan i år! Hoppas vi får se lite x3d på laptop-sidan med, de var ju sjukt effektiva på desktop

Permalänk
Medlem

HS och U modellerna är väldigt intressanta då jag gillar lätta laptops med bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Ge mig en sån här i något liknande en NUC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lagom snabb gpu

Permalänk

7940 känns som en ordentlig uppdatering från nuvarande 5800H. Sedan ska det bara kombineras med en GPU som kan slå 3070M utan att tömma plånboken och eluttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Ge mig en sån här i något liknande en NUC

Kommer att dröja tyvärr, Asus mini pc och många andra släppte sina modeller med 6000-serien nyligen, kommer bli fett men skulle tippa på 1år innan vi ser dessa mobila system utanför en laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Kommer att dröja tyvärr, Asus mini pc och många andra släppte sina modeller med 6000-serien nyligen, kommer bli fett men skulle tippa på 1år innan vi ser dessa mobila system utanför en laptop

Jepp. Köpte min Intel NUC (Wall Street Canyon) (Alder Lake) i en av de första leveranserna till återförsäljare här vad jag vet i okt -22, tror de fanns tillgängliga efter sommaren -22 i USA, hursomhelst kom de första laptoparna med Alder Lake januari 2022. Brukar vara liknande med AMDs mobila kretsar vad jag sett, miniPC kommer sist, antagligen för att minimarknad? : P Trevliga saker iaf

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

7940 känns som en ordentlig uppdatering från nuvarande 5800H. Sedan ska det bara kombineras med en GPU som kan slå 3070M utan att tömma plånboken och eluttaget.

Förstår inte det här, blandar du ihop xx45 med xx40?
xx45 serien är tänkt att kombineras med separat GPU, och passar i segmentet "flyttbar desktop dator med kass kyllösning".
xx40 serien är tänkt att ha en bra integrerad GPU och faktiskt kunna användas för spelande utan att sitta fast i ett elurtag och ge vettig batterilivslängd.
Att ha en lågeffekts APU, med resurser satsade på en kapabel GPU, bara för att sumpa energiförbrukning med en extern GPU med högre prestanda och dessutom göra den riktigt duktiga integrerade GPUn meningslös verkar som en dålig idé.

Om man kunde använda xx40 som desktopprocessor, ja då skulle det eventuellt kunna vara vits med anslutning av extern GPU. Kanske. Men för laptops erbjuder AMD en mer lämpad APU-serie i xx45.