Nvidia lovar skarpare video med AI-uppskalning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lovar skarpare video med AI-uppskalning

Nästa månad sjösätter Nvidia en AI-baserad uppskalningsfunktion, som ska bevara detaljer och ta bort oönskade effekter av komprimerad video.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Ska bli kul att prova

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt nice! Ska bli kul att prova på sönderkomprimerade youtube videos

Permalänk
Medlem

Bra med bättre kvalitet med lägre överföring, men det lär ju dra lite ström att göra detta

Känns som att AI börjar komma närmare nu, dels uppskalning men också brusreducering, konstgenerator, chat/text-generering…

Detta kommer påverka tusentals/miljoner jobb som kan ersättas med dessa datorer inom kort

Permalänk
Medlem

Måste nästan ge Nvidia credd för att även 30-serien får detta, så givmilda brukar dom inte vara. Fast egentligen så borde man inte ge dom credd för nånting så självklart, o dessutom så lär det inte finns nån vidare teknisk anledning till att 20-serien inte får det.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt funktionellt ut, i alla fall i exempelvideon. Gillart skarpt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Lite överskärpt kanske - svårt o säga när det är spel och inte film som visas.

Sen vore det ju kul o se hur det står sig mot madVR, även om det ena har webbläsarvideo som mål och det andra videofiler.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Kan detta även förbättra Oculus Link/Air?

Permalänk
Medlem

Perfekt för mig som sitter mer riktigt tjaskigt mobilt bredband och får dra ned alla videos till 720/480p...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om detta är en fortsättning på DLSS1 och dom äntligen fått det att fungera skapligt.

Permalänk
Medlem

Man äger ett kort som heter >>>>RTX<<<< 2080, men blir ändå utan... Grattis till oss.

Permalänk
Medlem

Det är ju högst intressant. Olika typer av video uppskalning har funnits i en herrans massa år. Och tråkigt nog har det aldrig levererat något vidare. Det skulle vara så himla kul om man blev riktigt positivt överraskad.

Men jag är inte såld förrän jag ser det, det här områdets har det lovats vilt i för många gånger innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är ju högst intressant. Olika typer av video uppskalning har funnits i en herrans massa år. Och tråkigt nog har det aldrig levererat något vidare. Det skulle vara så himla kul om man blev riktigt positivt överraskad.

Men jag är inte såld förrän jag ser det, det här områdets har det lovats vilt i för många gånger innan.

Nvidia Shield har jag hört ska ha väldigt bra uppskalning. Äger ingen själv dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nvidia Shield har jag hört ska ha väldigt bra uppskalning. Äger ingen själv dock.

Jag har en sådan. Och det är hit & miss. Det är lite FSR1 över det. Ett skärpefilter känns det som. Tror inte det är så mycket AI inblandat vad Nvidia än säger.

Jag kollar mycket på gammal film, 70-80 talet och det fungerar ibland kan man säga. Och ibland inte.

Permalänk
Medlem

Sluta gå på trams. Samma skit som alla andra avskalningar.
Spel är lite som konst. Finns endel som inte alls fattar å låt så vara.
Men konst ska avnjutas i sitt råa format.
Att ens föreslå å öka input, tillföra blurr, pixlar som inte alls representerar speltillverkarens tanke.

Jag har inte hört om nån som kör sitt grafikkort på max för att få mera FPS kontra ljud/värme.
Som sagt, till den "FPS kåte" idioten! är detta absolut något brunälskande som hyllas oavsett vilka nackdelar som än kan finnas för FPS´en är ju högre.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Sluta gå på trams. Samma skit som alla andra avskalningar.
Spel är lite som konst. Finns endel som inte alls fattar å låt så vara.
Men konst ska avnjutas i sitt råa format.
Att ens föreslå å öka input, tillföra blurr, pixlar som inte alls representerar speltillverkarens tanke.

Jag har inte hört om nån som kör sitt grafikkort på max för att få mera FPS kontra ljud/värme.
Som sagt, till den "FPS kåte" idioten! är detta absolut något brunälskande som hyllas oavsett vilka nackdelar som än kan finnas för FPS´en är ju högre.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Sluta gå på trams. Samma skit som alla andra avskalningar.
Spel är lite som konst. Finns endel som inte alls fattar å låt så vara.
Men konst ska avnjutas i sitt råa format.
Att ens föreslå å öka input, tillföra blurr, pixlar som inte alls representerar speltillverkarens tanke.

Jag har inte hört om nån som kör sitt grafikkort på max för att få mera FPS kontra ljud/värme.
Som sagt, till den "FPS kåte" idioten! är detta absolut något brunälskande som hyllas oavsett vilka nackdelar som än kan finnas för FPS´en är ju högre.

Konst? Det var längesedan spel var konst. Nu är det bara business.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Sluta gå på trams. Samma skit som alla andra avskalningar.
Spel är lite som konst. Finns endel som inte alls fattar å låt så vara.
Men konst ska avnjutas i sitt råa format.
Att ens föreslå å öka input, tillföra blurr, pixlar som inte alls representerar speltillverkarens tanke.

Jag har inte hört om nån som kör sitt grafikkort på max för att få mera FPS kontra ljud/värme.
Som sagt, till den "FPS kåte" idioten! är detta absolut något brunälskande som hyllas oavsett vilka nackdelar som än kan finnas för FPS´en är ju högre.

Kan hålla med vissa delar till viss del men kompression är ju också en förvrängning av bilden så isf kan vi ju lika gärna ”förvränga” bilden på ett sådant sätt att det ser bra ut.

Eller pratar du om du AI uppskalning i spel nu och inte video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Synd, men vad att göra :/

Skrivet av MALmen:

Konst? Det var längesedan spel var konst. Nu är det bara business.

Vilket företag skulle vilja ha sina produkter ändrade av andra företag?
Givet å få sälja mera för detta spel ger 300+ fps å måste således vara bättre än de andra som går knappt runt på 75.
Jag vill ha bra känsla rakt igenom... att se en udda artefakt eller reward m.m. är så intet givande så man vill kräkas.
2042 måste förtjäna decennium´ts värsta å största flopp!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Kan hålla med vissa delar till viss del men kompression är ju också en förvrängning av bilden så isf kan vi ju lika gärna ”förvränga” bilden på ett sådant sätt att det ser bra ut.

Eller pratar du om du AI uppskalning i spel nu och inte video?

Nvidia / AMD som GPU tillverkare kan lansera mjukvara för speltillverkare.
Sen upp till speltillverkaren hurvida dom vill nyttja ev skit.

Citat:

Om framtiden imorgon handlar bara om AI
Vem ska se till att göra bättre perfection?
// Bloopy

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Synd, men vad att göra :/

Alltså det du skrev var ju bara konstigt, på vilket sätt är det skit? O vad är en "avskalning"?
Det här är ju vettig uppskalning gör dåliga kvalitet mindre dåligt vilket är bra för det du kallar konst, så förstår inte vad problemet med det här är? Det här är ju sån typ av uppskalning som speltillverkare sjävla väljer att implemtentera för att göra deras spelgrafik bättre.

Permalänk
Medlem

Testa dlss och ray tracing I witcher 3 nu.
Utan dlss och ray tracing gick det att spela på ultra+ och 4K med ca 140 fps.

Med Ultra+ och ray tracing gick det att spela med nästan 30 fps.
Alla under ultra+ hamnade sedan nära 60 fps, även low.

Så testade dlss och hela spelet började glitcha. Blommor och annat smått på avstånd blev bara en smet då de laddades in.

Så medan sånt här är kul, känns de väldigt onödiga. Bättre att skippa ray tracing och köra med HDR för lite bättre bild i nästan alla fallen. Kanske I spel med mycket fukt och regn kan ray tracing vara värt det om spelet är bra optimerat. Men känns fortfarande som något som inte kommer vara värt att ha igång fråns kanske 6000 serien släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Testa dlss och ray tracing I witcher 3 nu.
Utan dlss och ray tracing gick det att spela på ultra+ och 4K med ca 140 fps.

Med Ultra+ och ray tracing gick det att spela med nästan 30 fps.
Alla under ultra+ hamnade sedan nära 60 fps, även low.

Så testade dlss och hela spelet började glitcha. Blommor och annat smått på avstånd blev bara en smet då de laddades in.

Så medan sånt här är kul, känns de väldigt onödiga. Bättre att skippa ray tracing och köra med HDR för lite bättre bild i nästan alla fallen. Kanske I spel med mycket fukt och regn kan ray tracing vara värt det om spelet är bra optimerat. Men känns fortfarande som något som inte kommer vara värt att ha igång fråns kanske 6000 serien släpps.

Dlss är bra i många mer situationer än bara med RTX. Kör aldrig mer RTX i spel då jag knappt tycker det gör något. HDR för mig är 10x bättre. Hur som vill jag jämt ha 120+ fps i spel och gärna utan att grafikkortet kokar (har ändå 3080) och då är DLSS ett bra alternativ som funkar bra i de flesta spel så länge det är DLSS 2.3 eller nyare desto bättre. Tyvärr i visa spel typ Warzone 2 blir det för mycket blurr enligt mig och Fidelity CAS är överlägset för bästa skärpan. Men DLSS är annars framtiden och vi kan bara se här på bilderna hur bra de presterar och lyfter hela bilden. Man behöver inte utesluta DLSS bara för att man inte kör med RTX. Har aldrig vart med om att det buggat så som du beskriver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Sluta gå på trams. Samma skit som alla andra avskalningar.
Spel är lite som konst. Finns endel som inte alls fattar å låt så vara.
Men konst ska avnjutas i sitt råa format.
Att ens föreslå å öka input, tillföra blurr, pixlar som inte alls representerar speltillverkarens tanke.

Jag har inte hört om nån som kör sitt grafikkort på max för att få mera FPS kontra ljud/värme.
Som sagt, till den "FPS kåte" idioten! är detta absolut något brunälskande som hyllas oavsett vilka nackdelar som än kan finnas för FPS´en är ju högre.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Razken:

Man äger ett kort som heter >>>>RTX<<<< 2080, men blir ändå utan... Grattis till oss.

Skrivet av Gurrrra:

Måste nästan ge Nvidia credd för att även 30-serien får detta, så givmilda brukar dom inte vara. Fast egentligen så borde man inte ge dom credd för nånting så självklart, o dessutom så lär det inte finns nån vidare teknisk anledning till att 20-serien inte får det.

Nu vet jag inte om det blev fel i kommunikationen, men under Nvidias deepdive sa ansvariga där att det kommer även till RTX 2000-serien, men senare.

Edit igen: Jag frågade nämligen om huruvida det är någon märkbar prestandaskillnad där, och de menade att det givetvis var skillnad, men en förhållandevis liten och knappt märkbar sådan.

Fel citat
Permalänk
Medlem

Intressant! Liknande finns så klart redan i kommersiella produkter, som Topaz Video AI ( https://www.topazlabs.com/topaz-video-ai ), som används flitigt inom produktionsbranschen för att skala upp och rensa lågupplöst material på artefakter, men det sker knappast i realtids ens när GPUn nyttjas. Ska bli spännande att jämföra med Nvidias uppskalning/förbättring.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Synd, men vad att göra :/
Vilket företag skulle vilja ha sina produkter ändrade av andra företag?
Givet å få sälja mera för detta spel ger 300+ fps å måste således vara bättre än de andra som går knappt runt på 75.
Jag vill ha bra känsla rakt igenom... att se en udda artefakt eller reward m.m. är så intet givande så man vill kräkas.
2042 måste förtjäna decennium´ts värsta å största flopp!

Uppenbarligen flera efter som de integrerar stöd för "avskalning".

Permalänk

Kommer det gå att användas även för lokala videofiler?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Kommer det gå att användas även för lokala videofiler?

Det undrar jag med. Funderar på att digitalisera gamla VHS band med filmer från videokameran. Första utmaningen blir dock att få in dem till datorn i så bra kvalité som möjligt.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Så om nu använder en Chromium baserad webbläsare så kommer vi kunna se de texturer på väggarna som inte fanns innan?
"Source game footage captured at 1080p using H.264 @ 8mbps bitrate." Säger tyvärr lite för lite för mig. Samt varför man vill uppskala 1080p till 1080p. Färgdjup och artifakter men att visa det på youtube. Har inte kollat denna men 422 är inte ovanligt. Något för Netflix snarare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.